رفتارشناسی بازیگر سهم در بازار بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
رفتارشناسی بازیگر سهم

رفتارشناسی بازیگر سهم به ما کمک می کند تا روند کلی سهم و بازار را متوجه شویم و موجب می شود تا فریب بازیگران سهم را نخوریم و مثلا سهام ارزشمند شما را در کف قیمتی از شما نخرند و یا سهم بی ارزشی را در قیمت های بالا به شما نفروشند. پس رفتارشناسی بازیگر سهم بسیار حائز اهمیت است و اینجا به زبان ساده آن را به شما آموزش می دهیم؛

رفتارشناسی بازیگر سهم

یکی از مهارت هایی است که اگر سهامداری بلد باشد، می تواند سود زیادی به دست آورد ولی این مهارت را همه سهامداران ندارند و به صورت کلی نیاز به تجربه و علم کافی درباره اصول اولیه بورس دارد؛ در این مطلب بنا داریم آموزش رفتارشناسی بازیگر سهم را تا حد امکان برای شما توضیح دهیم تا بدین وسیله بتوانید دست بازیگر سهم خود را بخوانید و در زمان مناسب برای خرید یا فروش اقدام نمایید و فریب بازیگران سهم را نخورید.


حتما برایتان جالب است : بازیگران سهم در بورس ایران


هر سهمی در بورس ایران یک یا چند بازیگر فعال دارد که معمولا حقوقی های آن شرکت با توجه به سیاست های خود مبنی بر کسب سود حداکثری، در تلاشند تا در مقاطعی با قیمت سهام، آن گونه که دوست دارند بازی کنند و این کار را با بیشترین دقت و ظرافت انجام می دهند تا نهاد ناظر نیز آن ها را به دستکاری در معاملات متهم نکند و از طرف دیگر نیز سهامداران خرد هم فریب اردهای ترس یا ترغیب آن ها را در تابلوی معاملات شرکت مذکور خورده و به صورت هیجانی برای فروش یا خرید سهام مذکور اقدام نمایدن تا بازیگر به هدف خود که نوسان دادن به قیمت سهم است برسد.

به صورت معمول بازیگران سهام شرکت ها به اصول تحلیل تکنیکال تسلط کافی دارند و قیمت سهم را به شکلی در یک بازه زمانی حرکت می دهند که در مناسبت های خاص، قیمت سهام مذکور به هدف قیمتی مدنظر بازیگر سهم برسد.

آن ها اغلب از ارزش ذاتی فعلی یا ارزش ذاتی آتی سهم اطلاع دارند و قیمت سهم را در یک بازه زمانی که برای خودشان مشخص است، حرکت می دهند و سهامداران کوچکی که غافل از همه جا سهم مذکور را با توجه به شایعات می خرند، بعضا از رفتار معکوس سهم با آنچه انتظار داشته اند، تعجب می کنند.

برای مثال آن ها با توجه به گزارش قوی که یک شرکت از عملکردش منتشر کرده، به سرعت برای خرید سهام آن اقدام می کنند ولی در نخستین روز معاملاتی با صف فروش سهم مذکور روبرو می شوند که این اتفاق با آنچه آن ها فکر می کردند، در تناقض است. در ادامه بیشتر در مورد رفتارشناسی بازیگر سهم صحبت می کنیم؛

بازیگر سهم کیست؟

بازیگر سهم شخص حقیقی یا حقوقی است که با قدرت مالی و تعداد بالای سهامی که در آن نماد دارد، می‌ تواند در تعیین روند پیش‌ رو نماد اثرگذاری بسیاری داشته باشد.


حتما برایتان جالب است : بررسی صورت های مالی شرکت های بورسی


بازیگران سهم مطابق با شرایط بازار، برای خرید یک سهم اقدام می کنند و با سفارشات خود، موجب افزایش تقاضا در سهم می‌ گردند و در نهایت روند سهم صعودی می شود. بازیگر بنابر هر دلیلی بعد از مدتی سهم خود را به فروش می رسانند. سهامداران خرد و تازه کار می‌ توانند با دنبال کردن معاملات بازیگران بورس، معملات سودآوری را تجربه کنند.

انواع بازیگر سهم در بورس

بازیگران یک سهم با توجه به نحوه عملکرد خود به دو گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

بازیگر مثبت سهم : به کسانی که مشخصا مورد تایید هیئت مدیره شرکت بوده و به وسیله خود هیئت مدیره برای جهت دادن در سهم انتخاب شده‌ اند، بازیگران مثبت سهم گفته می شود. جالب است بدانید که این بازیگران از نوسانات شدید در نماد جلوگیری می‌ کنند و در شرایطی با جو منفی که فشار فروش به‌ شدت مشاهده می‌ شود، این گروه از بازیگران سهم را می خرند تا ارزش سهم حفظ و از ایجاد صف فروش سنگین جلوگیری می‌ کنند. همچنین زمانی که اشباع خرید در سهم رخ می‌ دهد، این بازیگران با فروش حساب شده، از ایجاد حباب در نماد جلوگیری می‌ کنند.

بازیگر منفی سهم : این گروه از بازیگران همان سودجویانی اند که با ثروتی بسیار با نمادهای گوناگون بازی می‌ کنند. این بازیگران به سهم خاصی تعلق ندارند و با توجه به جو و شرایط بازار به سهم‌ های گوناگون ورود می‌ کنند. بر خلاف بازیگران مثبت سهم، بازیگران منفی سهم سعی در ایجاد هیجان و اشباع خرید و فروش دارند تا سهم را در کم ترین قیمت خریداری کرده و در بالاترین قیمت بفروشند.

این بازیگران با ایجاد صف‌ های خرید و فروش سعی در خارج کردن نماد از روند حرکتی اصلی خود دارند و سهامداران خرد را کلافه می‌ کنند. به عبارتی سهامداران خرد که از عدم رشد سهم خود خسته شده و صبر ندارند، سهم خود را می فروشند و در این شرایط بازیگر با قدرت مالی خود، اقدام به خرید و جمع‌ آوری سهم می‌ کند و در زمان مناسب با ایجاد صف خرید، حرکت سهم را شروع می کند.

نحوه تشخیص ورود بازیگر به سهم

شناسایی بازیگر سهم در بورس می‌ تواند تاثیر چشمگیری در نحوه معاملات شما داشته باشد. تحرکات مشکوک بازیگر می‌ تواند الگویی برای سهامداران تازه کار باشد تا اشتباهات خود را کمینه کنند. در این بخش ترفندهای بازیگران سهام را بررسی کرده ایم:

1) گذاشتن اردر ترس

اردر ترس یکی از ابزارهایی است که تعداد زیادی از بازیگران به منظور ترساندن سهامداران خرد و ترغیب آن ها برای فروش سهامشان از آن بهره می گیرند؛ در این روش به صورت معمول بازیگر سهم با سفارشات سنگین فروش در سمت عرضه ظاهر می شود و از آنجا که سهامداران خرد قدرت خرید آن تعداد از سهم را ندارند، بدین وسیله جلوی افزایش قیمت سهم را می گیرد و در ادامه در سمت دیگر با کدهای مختلف حقیقی یا حقوقی به انتظار طعمه هایی می نشیند که از روند فرسایشی سهم خسته شده اند و به شکل هیجانی سهم ارزشمند خود را می فروشند و این گونه برای جمع آوری سهم از دست سهامداران خرد اقدام می کنند.

2) فرصت طلبی حقوقی ها برای جمع کردن سهم

دلیل این اتفاق واضح است، به این خاطر که بازیگران سهم های گوناگون به صورت معمول به دنبال جمع کردن سهام ارزشمند شرکت مذکور در کم ترین قیمت ممکن از دست سهامداران خرد هستند و با توجه به قدرتشان که از تعداد سهام زیاد آن ها در سهم نشئت گرفته، می توانند با صحنه سازی و ایجاد رعب و وحشت در دل سهامداران تازه وارد، قیمت سهم را آن قدر کاهش دهند تا حد ضرر این عده از سهامداران فعال شده و مجبور به خروج از سهم با ضرر شوند.


حتما برایتان جالب است : آموزش روانشناسی بازار سرمایه


در ادامه بازیگر سهم هم مسرور از این که در کف قیمتی توانسته سهام شرکت را از چنگ سهامداران خرد در بیاورد، بعد از اطمینان از این که به اندازه کافی سهامداران خرد را از لیست سهامداران شرکت خارج کرده، یک دفعه دست از عرضه های آبشاری برداشته و این بار در سمت خرید ظاهر می شود و با توجه به این که تعداد زیادی از سهامداران خرد را از سهم خارج کرده، برای چند روز، قیمت سهم مذکور را افزایش می دهد و در طول مسیر هم در سقف قیمتی به تعداد محدود، اقدام به عرضه و فروش سهام به خریداران جدید می کند و بدین وسیله، سود خوبی را عاید مجموعه متبوعش می کند و یا قیمت سهم شرکت را در محدوده خاصی کنترل می کند.

3) ایجاد صف های فروش غیر واقعی

یکی از بدترین کابوس های سهامداران خرد در بورس ایران، مواجهه با صف فروش است که در ظاهر به نظر می رسد خریداری برای خرید آن سهم در کف قیمتی وجود ندارد و این بیم می رود که در روز معاملاتی بعدی، سهامدار خرد مجبور باشد تا با 5 درصد کم تر از قیمت کف امروز سهم را بفروشد که این امر چنانچه برای روزهای متوالی رخ دهد، ضرر سنگینی را برای او به همراه داشته باشد و به صورت معمول تعداد زیادی از سهامداران خرد ترجیح می دهند اسیر صف های فروش نشوند و سریعا سرمایه خود را از افت نجات دهند و برای فروش هیجانی اقدام می کنند.

بازیگر تعداد زیادی از سهام شرکت ها با استفاده از ایجاد صف های فروش صوری که فروشنده واقعی در کف قیمتی وجود ندارد، ابتدا ترس شدیدی در دل بعضی سهامداران ایجاد می کنند و بعد از این که آن ها را ترعیب به فروش سهام خود در صف فروش کرد، به یک باره سفارشات صوری که خود برای ایجاد ترس در سیستم معاملات قرار داده بود، لغو می کند تا سفارشات فروش واقعی سهامداران خرد به ابتدای سرخط معاملات برسد و بعد از این اتفاق بازیگر سهم یا گروهی که با او هماهنگ هستند، برای خرید سهام ارزشمند برخی سهامدار هیجان زده و وحشت زده در کف قیمتی اقدام می کنند.

شاید بارها با این صحنه روبرو شده باشید که سهم شما در وضعیت صف فروش قرار گرفته و به یکباره بدون این که سهمی خرید و فروش شود، چندین هزار یا میلیون از صف فروش کم می شو! در این زمان مطمئنا باید بدانید که بازیگر سهم در حال بازی روانی با سهامداران خسته و وحشت زده سهم است و به زودی روند صعودی سهم با اراده همان بازیگر شروع می شود و او تنها با سو استفاده از شرایط مترصد جمع کردن سهم به قیمت مورد نظر خود است.

4) خالی کردن سهم در صف خرید

خالی شدن صف خرید در سقف قیمتی هم یکی دیگر از مواردی است که بعضا برخی سهامداران در زمان رویارویی با آن می ترسند و و برای فروش سهام خود اقدام می کنند ولی در بیشتر اوقات این بازیگر سهم است که با هماهنگی با کدهای دوست اقدام به خالی کردن صف خرید در سقف قیمتی کرده تا بدین وسیله بعضی سهامداران را از طمع فروش در سقف قیمتی روز معاملاتی بعد منصرف کند و آن ها را ترسانده و وادار به فروش در سقف قیمتی همان روز می کند.


حتما برایتان جالب است : نحوه تشخیص کف قیمت سهام در بورس


با این وجود در این شرایط شاهد افت قیمتی سهم هم نخواهیم بود، به این خاطر که کدهای دوست هم در سقف قیمتی خریدار سهم هستند تا قیمت پایانی سهم مذکور افزایش یابد. در این صورت توصیه به نگهداری سهم می شود، به این دلیل که بازیگر می خواهد قیمت سهم مذکور را در روزهای آینده باز هم افزایش دهد و تنها درصدد خالی کردن سهم از تعداد بیشتری از سهامداران خرد است!

5) حجم معاملاتی نمایشی برای فریب

اگر که با سفارشات خرید یا فروش که تنها یک ریال با هم فاصله دارند هم مواجه شدید، احتمال این که بازیگر سهم قصد کنترل قیمتی سهم را در آن محدوده قیمتی داشته باشد، بالاست. بازیگر سهم هم به ابزار سفارش فروش یا خرید با نمایش حجم نمایشی دسترسی دارد و امکان دارد تعداد 10 هزار سهم در سیستم معاملات به عنوان حجم فروش نمایش داده شود ولی در پشت این عدد، 30 هزار سهم برای فروش وجود داشته باشد!

به صورت معمول این اتفاق وقتی رخ می دهد که بازیگر سهم می خواهد سهامی را در کف قیمتی جمع آوری کرده در قیمت های بالاتر، برای فروش آن اقدام کند، از همین روی به منظور جلوگیری از انصراف سهامداران جدید برای خرید سهم از او، مباردت به استفاده از حجم های کوچک برای فروش سهام می کند، به این خاطر که استفاده از حجم سنگین برای فروش، به صورت معمول خریداران را از خرید آن سهم منصرف می کند؛ البته این گزاره در شرایط نرمال و عادی بازار صدق می کند و زمانی که سهمی با اقبال هیجانی بازار روبرو می شود، سهامداران مبتدی با هر قیمتی تا سقف قیمتی خواهان خرید سهم مذکور هستند.

6) رنج کشیدن منفی

رنج منفی کشیدن هم یکی دیگر از حربه های بازیگران سهم برای ایجاد ترس در دل سهامداران فعلی سهم و ترغیب آن ها به فروش است که در رفتارشناسی بازیگر سهم باید بررسی کرد. به احتمال زیاد شما هم با این شرایط روبرو شده اید که سهم مورد نظرتان در یک روند صعودی در یک بازه زمانی از زمان انجام معاملات قرار گرفته و نزدیک به سقف قیمتی شده است، ولی به یکباره با فروش آبشاری بازیگر سهم، قیمت سهم به محدوده منفی و یا صفر تابلو باز خواهد گشت که این اتفاق را وقتی شاهد هستیم که بازیگر سهم قصد کنترل کردن قیمت سهم و جلوگیری از افزایش قیمت هیجانی را دارد.

در زمان مواجه شدن با این اتفاق باید درباره تصمیم به خرید سهم تامل کنید، به این خاطر که به نظر می رسد بازیگر سهم تمایلی به افزایش یافتن قیمت سهم در آن مقطع ندارد و در روزهای آتی هم می توانید با قیمتی پایین تر سهم مذکور را بخرید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نهایتا باید گفت بازیگر فعال به نقدشوندگی آن سهم کمک می کند و چنانچه در برخی موارد با ترفند و شگردهای خاص خود برای کنترل قیمتی اقدام می کند نیز به واسطه رعایت دستورالعمل هایی است که از طرف سازمان بورس به شرکت ها ابلاغ شده تا از رشد یا افت بیش از اندازه قیمت سهام جلوگیری نمایند و تنظیم قیمت سهم با توجه به ارزش ذاتی آن در هر مقطع زمانی، به صورت معمول بر عهده بازیگر سهام های مختلف می باشد.

روانشناسی بورس و یادگیری تابلوخوانی در بورس شما را در تصمیم گیری درباره خرید یا فروش به موقع یاری می رساند و پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید سهمی را دارید، در ابتدای امر برای مدتی رفتار و روند سفارش گذاری در سهم مذکور را دنبال کنید تا شناخت بیشتری از عملکرد و رفتارشناسی بازیگر سهم مذکور کسب کنید و در ادامه برای ورود به سهم اقدام نمایید، به این خاطر که ورود نامناسب به یک سهم، امکا ندارد سرمایه شما را به خواب فرو ببرد!

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب رفتارشناسی بازیگر سهم را به زبان ساده بررسی کردیم.

همچنین اگر دوست دارید سهام های مناسب برای نوسان گیری را بشناسید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

در مورد رفتارشناسی بازیگر سهم در بازار بورس هر سوال یا ابهامی دارید در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *