تغییر کارگزار ناظر سهام به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
تغییر کارگزار ناظر سهام

آیا می دانید منظور از کارگزار ناظر چیست و تعیین کارگزار ناظر چقدر طول می کشد؟ تغییر کارگزار ناظر سهام یکی از مفاهیم بازار سرمایه به حساب می آید که افراد زیادی در زمان خرید سهام های جدید و یا انتقال سهام از حساب کارگزاری a به کارگزاری b با آن مواجه می شوند ولی بعضا تغییر کارگزار ناظر سهام افراد را گیج می کند و معامله گران می ترسند که سهام خود را از دست بدهند و یا کار اشتباهی در این خصوص انجام دهند؛ این در حالی است که تغییر کارگزار ناظر سهام بسیار ساده و آسان است و ما در این مقاله به زبان ساده به شما خواهیم گفت که تغییر کارگزار ناظر چیست و چقدر باید صبر کنید تا فرآیند آن انجام شود، پس تا انتها همراه مای مانی بمانید؛

تغییر کارگزار ناظر سهام

به شکل کلی منظور از کارگزار ناظر هر سهم کارگزاری است که سهامدار قادر است به وسیله آن سهام خود را به فروش برساند. نخستین گام به منظور ورود به بورس داشتن کد بورسی و معاملاتی می باشد و جهت دریافت کد بورسی می بایست در سامانه سجام ثبت نام نمایید و به منظور دریافت کد معاملاتی نیز می بایست در کارگزاری مشخصات خود را ثبت نمایید. جالب است بدانید که کارگزاری‌ ها نهادهای واسطه در بازار بورس می باشند، یعنی به واسطه سیستم‌ های آنلاین کارگزاری‌ هاست که شما قادرید یک سهم را مورد معامله قرار دهید.


حتما برایتان جالب است : بازار آتی پسته چیست و چطور کار می کند؟


برخی از معامله‌ گران با چند کارگزاری به طور همزمان معاملات خود را پیش می‌ برند. چنانچه این افراد سهمی را در یک کارگزاری خریداری کنند و بخواهند در کارگزاری دیگر آن را به فروش برسانند، نیاز است فرآیندی به نام تغییر کارگزار ناظر را در دستور کار خود قرار دهند که در این مطلب جزئیات این موضوع را به صورت کامل و به زبانی کاملا ساده مورد بررسی قرار داده ایم.

منظور از کارگزار ناظر چیست؟

گفتیم که در بازار سرمایه فقط به واسطه سامانه معاملاتی کارگزاری می توان برای معامله اقدام کرد. در این بین امکان دارد بنا به دلایلی، یک نفر در چند کارگزاری گوناگون حساب کاربری داشته باشد و دارایی سهام خود را در چند کارگزاری و با چند سامانه معاملاتی مورد معامله قرار دهد. حال سوالی اینجاست که در این صورت آیا امکان انتقال دارایی سهام از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر وجود دارد یا خیر؟

آیا به منظور انتقال سهم به یک کارگزاری دیگر می بایست دارایی را به فروش رساند و در کارگزاری دیگر مجدد برای خرید آن سهم اقدام کرد؟ به منظور جواب دادن به این سوال در ابتدای امر می بایست کارگزار ناظر را تعریف کنیم؛ در حقیقت شما از هر کارگزاری که برای خرید سهم اقدام می نمایید، آن کارگزار همان کارگزار ناظر سهم شماست و به منظور فروش سهم مورد نظر هم بایستی فقط از طریق همان کارگزار ناظر اقدام فرمایید. این یک قانون می باشد که سهامدار به منظور فروش سهام خود فقط قادر است از طریق کارگزار ناظر اصلی اقدام نماید. به منظور درک بیشتر این موضوع، در ادامه مثال عملی آورده ایم؛

برای مثال شما معاملات خود را از طریق دو کارگزاری گوناگون انجام می دهید. در کارگزاری a مقداری سهام فولاد خریده اید و در ادامه قصد فروش آن را می کنید؛ لذا بدین منظور بایستی از همان کارگزار a که کارگزار ناظر دارایی سهام فولاد شماست، اقدام فرمایید. حال چنانچه بخواهید سهم خود را از طریق کارگزاری b به فروش برسانید، می بایست کارگزار ناظر خود را در سهم مورد نظر عوض کنید که به این عمل تغییر کارگزار ناظر گفته می شود. در ادامه نحوه تغییر کارگزار ناظر را بیان کرده ایم ولی پیش از آن در خصوص نحوه شناسایی کارگزار ناظر در سهم مورد نظر شما توضحاتی ارائه کرده ایم که دید شما نسبت به این موضوع را کامل می کند.

کارگزار ناظر سهم من کیست؟

بعضی مواقع امکان دارد که شما در چند کارگزاری سهام های مورد نظر خود را مورد معامله قرار دهید و به علت های گوناگون، از یاد ببرید که سهم مورد نظر خود را از کدام کارگزاری خریده اید و برای شما این سوال ایجاد می شود که کارگزار ناظر یک سهم خاص، کدام کارگزاری است؟! بایستی به این موضوع توجه داشته باشید که شناسایی کارگزار ناظر موضوعی حائز اهمیت می باشد و بدین منظور قادرید به دو روش زیر این کار را انجام دهید:

  1. به منظور شناسایی این امر که کارگزار ناظر سهم مورد نظر شما کدام کارگزاری می باشد، در ابتدا قادرید وارد سامانه اینترنتی شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی https://csdiran.ir/ شوید. در نظر داشته باشید که با ورود به این سایت و ثبت اطلاعات مورد نیاز قادرید به سادگی کارگزار ناظر دارایی سهام خود را بیابید، چرا که اسامی همه نمادهای شما به همراه کارگزاری که از آن سهم را خریداری کرده اید، در این سایت قابل مشاهده می باشد. سامانه شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی یکی از سامانه‌ های مرجع در بازار سرمایه می باشد که با هدف ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری به منظور اطلاع‌ رسانی دقیق به سهامداران حقیقی و حقوقی راه اندازی شد. همه اطلاعات معاملاتی افرادی که در بورس فعالیت می کنند، در این سامانه در دسترس قرار دارد و از جمله خدمات دیگر این سامانه می توان به نشان دادن درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر، نام، نماد، تعداد، قیمت و ارزش سهام، گردش معاملات، اطلاعیه‌ های صادرشده از سوی ناشران اوراق بهادار، اعطای رای، مشاهده علت ممنوع شدن نماد و … اشاره داشت. همچنین شما می توانید نمای بازارها، پروفایل، اطلاعات سجام اشخاص را مشاهده کنید و دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای به‌ روزرسانی اطلاعات نیز خواهید داشت.
  2. در روش دوم با استفاده از گواهی نقل و انتقال و سپرده سهام قادرید کارگزار ناظر خود را شناسایی کنید. در حقیقت سهامداران به منظور آگاهی از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی، قادرند کد کارگزار خریدار یا فروشنده قید شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال سپرده سهام را با جدول شناسایی کد کارگزاری‌ ها مطابقت دهند. به نشانی سایت که پیش تر برای شما قرار داده ایم مراجعه فرمایید و در بخش کد کارگزاری‌ ها و با توجه به کدی که در گواهی نقل و انتقال شما ذکر شده است، از کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی اطلاع پیدا کنید.

چه زمانی نیاز به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر است؟

برای مثال این طور فرض کنید که دو ماه پیش برای نخستین بار نماد فولاد را در یک کارگزاری خریده اید و حتی بلافاصله به فروش رسانده اید و امروزه کارگزار ناظر شما آن کارگزاری به شمار می رود. اگر امروز هم نماد فولاد را در کارگزاری مفید بخرید، در انتهای روز در پرتفوی بورسی شما در کارگزاری پیشین قرار می گیرد و به منظور مشاهده دارایی خود در کارگزاری مفید باید برای تغییر کارگزار ناظر اقدام کنید.


حتما برایتان جالب است : بهترین سهام برای خرید در سال 1401 کدام است؟


نکته مهم : این را در نظر داشته باشید که ملاک دارایی شما پرتفوی سپرده‌ گذاری است نه پرتفوی لحظه‌ ای. لذا چنانچه سهامی در پرتفوی لحظه‌ ای شما قرار داشته باشد اما در پرتفوی آن را مشاهده نکنید، توصیه می شود به درگاه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه فرمایید و سبد دارایی‌ های خود را در آن سایت رصد کنید. چنانچه سهام مورد نظر شما در درگاه ذینفعان بازار سرمایه وجود داشت، با ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر در سامانه‌ های معاملاتی کارگزاری مفید، مغایرت در دارایی‌ های شما برطرف می شود.

تغییر کارگزار ناظر در بورس چگونه است؟

تغییر کارگزار ناظر چگونه است

وقتی که فرد کل معاملات خود را از طریق یک کارگزاری انجام دهد، کارگزار ناظر او همان کارگزاری می باشد که در آن فعالیت دارد. لذا امکان دارد که سهامداران به دلایل گوناگونی خواستار تغییر کارگزار ناظر باشند. به منظور انجام این کار در ابتدای امر می بایست کارگزاری مناسبی را انتخاب نمایید و بعد از ثبت نام در آن، دارایی های خود را انقتال دهید. در این بخش مراحل کلی تغییر کارگزار ناظر را گام به گام برای شما توضیح داده ایم:

1. انتخاب یک کارگزار مناسب

به منظور انجام این کار بایستی سهامدار شرایط و خدمات مورد لازم را تعیین کرده و مطابق با آن ها برای پیدا کردن کارگزاری جدید اقدام کند. این مرحله بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که کارگزاری جدید هم قادر به ارائه خدمات مورد نظر نباشد، این موضوع احساس نارضایتی برای سهامداران به همراه خواهد آورد. لذا توصیه ما بر این است که سهامداران با دقت کافی از لیست کارگزارانی که در سایت سازمان بورس در دسترس عموم قرار دارد، کارگزار مورد نظر خود را انتخاب کنند.

2. ثبت نام در کارگزاری منتخب

این کار با توجه به خدمات کارگزاری ها، به دو روش حضوری و غیر حضوری قابل انجام است. در روش حضوری شخص به همراه کارت ملی و شناسنامه به یکی از شعب کارگزاری منتخب خود مراجعه کرده و بعد از تکمیل فرم های مربوطه و احراز شخص از طرف کارگزار، به مدت 24 ساعت نام کاربری و رمز عبور برای فرد صادر خواهد شد. در نظر داشته باشید که در روش غیر حضوری، فرآیند ثبت نام به صورت اینترنتی است. جالب است بدانید که امروزه بیشتر کارگزاری ها این امکان را فراه کرده اند تا کاربران بدون مراجعه حضوری برای ثبت نام اقدامات لازم را انجام دهند؛ لذا شخص بعد از ثبت اطلاعات، به منظور امضای قرارداد می تواند به نزدیک ترین شعب دفاتر پیشخوان طرف قرارداد مراجعه کند و کار را به اتمام برساند.


حتما برایتان جالب است : اشتباهات رایج در بورس ایران


بعضی از کارگزاری ها هم امکان مراجعه نماینده به محل سکونت شخص به منظور احراز و امضای قرارداد را فراهم کرده اند که می توانید از این امکان نیز بهره بگیرید. لذا بعد از انجام این پروسه ، نام کاربری و رمز عبور حداکثر به مدت 7 روز برای شخص متقاضی صادر خواهد شد.

در نظر داشته باشید که در هر دو روش ذکر شده، اگر شخص ثبت نام و احراز هویت سامانه سجام را انجام داده باشد، نیاز به انجام مجدد آن نخواهد بود، ولی در غیر اینصورت شخص باید با مراجعه به شعب دفاتر پیشخوان به طور حضوری برای احراز هویت اقدام نماید. با استفاده از اپلیکیشن های گوشی خود نیز می توان به طور کاملا غیر حضوری این پروسه را انجام داد.

3. انتقال سهم و تغییر کارگزار ناظر

در آخرین مرحله می بایست نسبت به انتقال سهام به کارگزاری جدید اقدام کرد که برای انجام این کار روش های گوناگونی وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

1) به صورت خالی کردن حساب کاربری : البته باید گفت که این روش سنتی به حساب می اید و در حال حاضر دیگر کسی این کار را انجام نمی دهد و انجام آن نیز به فعالان بورسی توصیه نمی شود. اما به صورت کلی در این روش سهامداران کل سهام خود را نزد کارگزاری اول به فروش می رسانند و با ثبت درخواست دریافت وجه به مدت 48 ساعت وجه خود را به شکل کامل دریافت کرده و در ادامه حساب خود را در کارگزاری جدید شارژ می کنند و دوباره برای خرید سهام مورد نظر خود اقدام می کنند.

این روش در کنار تحمیل پرداخت مجدد کارمزد به سهامداران، احتمال ضرر و زیان آن ها را نیز افزایش می دهد. بدین شکل که درست در بازه زمانی که شخص برای فروش اقدام کرده است، سهم رشد خود را شروع کرده و فرصت خرید مجدد برای شخص به وجود نخواهد آمد. بنابراین این روش با توجه به ریسک بالایی که دارد، چندان گزینه مناسبی برای استفاده سهامداران محترم بورس ایران به حساب نمی آید و توصیه به انجام آن نداریم.

2) به صورت آنلاین : در این روش شخص قادر است با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که از کارگزاری جدید گرفته است، درخواست خود را به شکل آنلاین و رایگان ثبت کند. در نخستین گام باید فرد سهامدار، برگه سهام مربوط به دارایی های خود را دریافت کند که بدین منظور می توانید به صورت غیر حضوری وارد سامانه درگاه یکپارچه ذینفعان بورس شود و بدین شکل اقدام کند یا قادر است با مراجعه به دفاتر پیشخوان، برگه سهام خود را به صورت حضوری دریافت نماید. لذا می بایست بعد از دریافت برگه سهام به پنل کاربری خود در کارگزاری جدید وارد شده و گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کند.

تغییر کارگزار ناظر چقدر طول می کشد؟

به منظور تغییر کارگزاری در بازار سرمایه شما مدت زمان زیادی را صرف نمی کنید و سریعا این کار قابل انجام است. شما مدت زمانی را صرف ثبت نام در کارگزاری جدید می کنید که این کار در بیشترین حالت 2 روز کاری زمان نیاز خواهد داشت و جهت تغییر کارگزاری ناظر هم شما حداکثر 1 روز زمان نیاز دارید، لذا به سادگی م یتوانید که تمامی امور مربوط به تغییر کارگزاری ناظر را در دستور کار خود قرار دهید. در بیشترین زمان ممکن شما 3 روز زمان برای این کار نیاز خواهید داشت و به سادگی قادرید از مزایای کارگزاری جدید بهره مند شوید.

دلیل اینکه نباید برای معامله سهام از چند کارگزاری استفاده کرد؟

زمانی که برای انجام معامله در سهام از چندین کارگزاری بهره می گیرید، طبق سابقه معاملاتی شما در هر نماد کارگزار ناظر شما تعیین خواهد شد، ولی چرا استفاده از چندین کارگزاری کار درستی نیست و چه نقاط ضعفی دارد؟ در صورت داشتن چندین کارگزاری شما مجبور خواهید بود دائما برای فروش سهام خود میان کارگزاری های گوناگون در حرکت باشید.


حتما برایتان جالب است : سواد مالی برای کودکان و نوجوانان


مشکل دیگری که به وجود می آورد، این است که امکان دارد کل معاملات و محاسبات سبد دارایی لحظه ای شما دارای خطا و اشتباه شود، چرا که ممکن است یک سهم را در کارگزاری a خریداری کرده باشید و مجددا همان سهم را در کارگزاری b به فروش رسانده باشید.

دلیل تغییر کارگزار ناظر سهام چیست؟

پیش از تغییر کارگزاری به کارگزاری جدید، بایستی این سوال را از خود بپرسید و متوجه باشید که کارگزاری جدید معایبی را که کارگزاری قدیم داشته است را نداشته باشد. هر شخصی به منظور تغییر کارگزاری دلایل خود را خواهد داشت؛ یکی به علت سامانه معاملاتی و خدمات بهتری که یک کارگزاری به نسبت دیگر کارگزاری ها دارد آن کارگزاری را انتخاب می کند و دیگری به علت نزدیکی محل کارگزاری به مکان سکونت یا محل کار، کارگزاری خود را عوض می کند ولی به صورت کلی، دلایل اصلی تغییر کارگزاری به شرح زیر می باشد؛

  • پشتیبانی بهتر
  • قطعی های کمتر
  • امکان گرفتن اعتبار
  • امتیازهای تشویقی
  • تخفیف های متنوع
  • سامانه معاملاتی بهتر و سریعتر
  • نرم افزار همراه قدرتمند و مطمئن
  • قابلیت استفاده از حساب پشتیبان
  • در دسترس بودن شعبه های کارگزاری
  • برنامه های آموزشی کارگزار برای مشتریان

تغییر کارگزار ناظر برای سهام عدالت

سهام عدالت متشکل از سهام چندین شرکت بورسی و غیر بورسی است و جالب است بدانید که سهام عدالت تا به امروز قابل انتقال به پرتفوی کارگزاری سهامداران نبوده است؛ لذا سهامداران سهام عدالت که آزاد سازی به روش مستقیم را انتخاب کرده اند و تا به امروز درخواست فروش سهم خود را ثبت نکرده اند، اگر کارگزار ناظر خود را انتخاب کرده باشند، قادر به تعویض آن خواهند بود. سهامداران واجد شرایط قادرند با مراجعه به سامانه معاملات سهام عدالت کارگزار مقصد، اطلاعات لتازم را در سامانه درج کرده و کارگزار ناظر خود را عوض کنند. فرآیند جابجایی حداکثر به مدت 24 ساعت قابل انجام خواهد بود.


حتما برایتان جالب است : سهم های کامودیتی محور کدامند؟


لذا در نظر داشته باشید که دارندگان این سهام با انتخاب کارگزار ناظر، قادرند در آینده سبد سهام عدالت را در پرتفوی کارگزاری خود ثبت نمایند. این نکته را در نظر داشته باشید که سهامدارانی که بخشی از سهام خود را فروخته اند، امکان تغییر کارگزار ناظر را نخواهند داشت. در واقع تغییر کارگزار ناظر تنها برای سهامدارانی است که تا کنون سفارش فروش سهام را ثبت نکرده اند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همانطور که گفته شد انجام کلیه فعالیت ها و معاملات در بازار بورس و سرمایه، به واسطه کارگزاری ها و کارگزاری ناظر قابل انجام است. چنانچه قصد فروش یک سهام را داشته باشید، می بایست سهام مورد نظر را در همان کارگزاری که آن را خریده اید، بفروشید. ولی توجه کنید که امکان دارد دارایی شما در یک نماد زیر نظر یک کارگزار، در نماد دیگر هم زیر نظر کارگزار دیگری باشد.

از همین روی برای سهام داران و سرمایه گذاران هیچ محدودیتی در خصوص تعداد کارگزاری وجود نخواهد داشت. به عبارتی شما قادرید در چندین کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید. از این که تا پایان مقاله با سایت مای مانی همراه بودید، از شما تشکر می کنیم؛

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این همه چیز درباره تغییر کارگزار ناظر سهام را مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر دوست دارید حجم مشکوک در بورس دقیقا چیست؟ پیشنهاد می کنم همین الان این مقاله را مطالعه کنید.

شما در مورد تغییر کارگزار ناظر سهام های مختلف خود هر سوالی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا کارشناسان ما و سایر مخاطبان سایت پاسختان را بدهند.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *