چگونه کد بورس بگیریم – نحوه دریافت کد بورسی رایگان

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
چگونه کد بورس بگیریم

چگونه کد بورس بگیریم و وارد بازار بورس شویم؟ در حال حاضر یکی از جذاب ترین موضوعات برای مردم ایران، نحوه دریافت کد بورسی و ورود به بورس محسوب می شود. جدا از سودآوری بسیار عالی بورس در ماه ها و سال های اخیر، آزادسازی سهام عدالت و عرضه etf های دولتی نیز باعث شده است تا مردم به سمت بازار بورس روان شوند و قصد ورود به بورس با کد بورسی را داشته باشند. در این مطلب جواب سوال چگونه کد بورس بگیریم را به صورت کامل خواهیم داد، تا جایی که در انتهای این مقاله ساده و کاربردی خودتان میتوانید پاسخ این سوال که چگونه کد بورس بگیریم را بدهید و از این جهت خواندن این مطلب را برای هر شخصی ضروری می دانیم.

چگونه کد بورس بگیریم ؟

به منظور معامله سهام در بازار بورس به‌ صورت آنلاین یا سایر روش ها مانند مراجعه حضوری، در ابتدای امر باید کد بورسی یا کد سهامداری و یا همان کد معاملاتی داشته باشید، دقیقا مانند وقتی که قصد دارید در بانک واریز و برداشت پول انجام دهید، به حساب بانکی احتیاج دارید. در نظر داشته باشید که کد بورسی شناسه‌ ای است که از 3 حرف اول نام خانوادگی شما و 5 عدد تصادفی تشکیل می‌ شود. به عنوان مثال چنانچه نام خانوادگی شخصی “رباط جزی” باشد، کد سهامداری این آقا می ‌تواند به ‌صورت “ربا05400” باشد. کد بورسی با نام کد سهامداری نیز یا کد معاملاتی نیز شناخته می ‌شود. شخصی که از کد بورسی برخوردار است، می‌ تواند از طریق نرم افزار معاملات آنلاین یا پنل معاملات اینترنتی، برای خرید و فروش سهام در بورس اقدام نمایند. 

پیشنهاد مطالعه : دریافت اینترنتی کد بورسی | بعد از دریافت کد بورسی چگونه سهام بخریم؟

از طرفی دیگر مراجعه به هر نهاد مالی و استفاده از خدمات آن به دریافت یک شناسه کاربری واحد نیاز دارد که با استفاده از آن افراد متوجه می ‌شوند که آن شناسه به شکل خاص برای شما در نظر گرفته شده است. به منظور ورود به بورس و انجام معاملات در آن شما عزیزان به یک کد بورسی احتیاج دارید که کدی یکتا و مخصوص به شماست. این نکته را در نظر داشته باشید که هر سرمایه گذار تنها قادر است یک کد بورسی داشته باشد. فردی که کد بورسی دارد قادر است به وسیله نرم افزار معاملات آنلاین یا پنل معاملات اینترنتی، نسبت به معامله سهام اقدام کند. در نظر داشته باشید که اگر فامیلی خود را تغییر دهید، کد بورسی شما نیز تغییر خواهد کرد و این شرایط خاصی است که امکان دارد کد بورسی یک شخص تغییراتی یابد.

کد بورسی چیست؟

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، کد سهام‌ داری یا کد بورسی یا کد سهامداری، شناسه ‌ای واحد است که از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. هر فرد چه حقیقی چه حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس، توسط این کد شناسایی می شود. افراد با این کد، می توانند برای خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار اقدام نمایند. در حقیقت مثل این است که وقتی شما به بانک به منظور افتتاح حساب می روید، یک شماره‌ حساب انحصاری برای شما صادر می‌ شود و هیچ ‌گاه این شماره با فرد دیگری برابر نیست. می توان گفت کد بورسی مانند کد ملی برای هر فرد منحصربه‌ فرد تعبیه شده است و تا وقتی که این کد تعریف نشود، شما نخواهید توانست در هیچ نهادی برای سرمایه‌ گذاری مستقیم اقدام نمایید و شخصا به معامله اوراق بهادار در بورس بپردازید.

آیا کد بورسی لازم است؟

در پاسخ باید گفت؛ بله، وجود کد بورسی یکی از الزامات برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه و خرید اوراق بهادار از بورس محسوب می شود. شاید شما تصور کنید به خاطر این که خرید و فروش اوراق بهادار به شکل آنلاین صورت می پذیرد و کارگزار دخالت مستقیمی در آن ندارد، احتیاجی به کد بورسی ندارید، اما به هر صورت این کارگزار است که واسطه بین شما و بازار بورس است و داشتن یک کد بورسی به منزله داشتن یک حساب معاملاتی نزد کارگزار نیز خواهد بود. این قوانین تنها برای ایران نیست، در کشورهای خارجی نیز افراد برای خرید و فروش اوراق بهادار باید به کارگزاران مراجعه داشته باشند. گفتنی است که با اینترنتی شدن بسیاری از امور، امکان درخواست صدور کد بورسی به صورت اینترنتی نیز وجود دارد.

چگونه کد آنلاین بورس بگیریم ؟

در حال حاضر این امکان فرآهم آمده است تا علاقه ‌مندان به بازار بورس از دو روش در بورس ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت نمایند؛ دریافت کد بورسی به شکل حضوری و ثبت نام اینترنتی در بورس و دریافت کد بورسی. در اولین روش شما قادر خواهید بود به یکی از کارگزاری‌ ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را برای دریافت کد سهامداری ارائه کنید.

پس از تکمیل و امضای فرم‌ های مربوطه، کارگزاری اطلاعات شما را به شرکت بورس و شرکت سپرده گذاری می فرستد تا برای شما کد بورسی صادر گردد. در شرایط معمول، صدور کد بورسی حدود ۲ روز کاری زمان احتیاج خواهید داشت، ولی در حال حاضر با توجه به بیماری کرونا و شلوغ بودن کارگزاری و ازدیاد جمعیت متقاضی برای دریافت کد بورسی، ممکن است کمی این فرآیند بیشتر به طول بی انجامد، اما به صورت کلی 5 تا 10 روز نیاز خواهید داشت تا کد بورسی و دسترسی معاملاتی شما در کارگزاری انتخابی فعال گردد.

 دریافت کد بورسی بدون مراجعه حضوری

در روش دوم بدون مراجعه به کارگزاری قادرید برای دریافت کد بورسی، اینترنتی ثبت نام داشته باشید. امروزه بسیاری از کارگزاری ‌ها امکان کدگیری غیرحضوری را در اختیار کاربران قرار داده اند. برای مثال در کارگزاری مفید، آگاه، فارابی و … با مراجعه به سایت کارگزاری می‌ توانید اطلاعات خود را ثبت کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات شناسنامه ای، شغلی، تحصیلی و معرفی یک شماره حساب بانکی می باشد. پس از آن برای احراز هویت و تطبیق مشخصات با مدارک شناسایی می‌ توانید یکی از روش ‌های زیر را انتخاب نمایید :

  • ** احراز هویت غیر حضوری در سامانه کارگزاری
  • ** احراز هویت از طریق مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت
  • ** احراز هویت حضوری در شعب کارگزاری انتخابی 

نکته : از بین موارد گفته شده و با توجه به بیماری کرونا و دوری از هر نوغ شلوغی و فرآیند اداری زمان بر، بهتر است برای احراز هویت غیر حضوری در سامانه مشخص شده در کارگزاری خودتان اقدام کنید که راهی بسیار ساده است و در کمترین زمان میتوانید فرآیند های اداری طولانی را در کمترین زمان تکمیل کنید و فرآیند ثبت نام خودتان در بورس را انجام دهید. البته باید در نظر داشته باشید، این امکان وجود دارد که با احراز هویت غیر حضوری، دریافت کد بورسی شما کمی با تاخیر از سمت کارگزاری انجام شود، ولی به صورت کلی تاخیر خیلی طولانی نخواهد بود و معمولا در تمامی کارگزاری تا نهایتا 5 روز بعد از تکمیل فرآیند احراز هویت غیر حضوری در کارگزاری مورد نظر، دسترسی معاملاتی شما فعال خواهد شد و می توانید به خرید و فروش سهام در بورس مثل سهامداران دیگر بپردازید.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

هر شخصی به منظور دریافت کد بورسی باید به یکی از کارگزاری ها مراجعه نماید و مدارک شناسایی لازم را تسلیم کارگزاری کند. کارگزاری با ثبت مدارک امکان ایجاد کد بورسی را فراهم می کند و ظرف مدت 3 تا 5 روز کاری کد سهامداری فرد صادر شده و از طریق ایمیل و پیامک به فرد اطلاع رسانی خواهد شد.

  • ** تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • ** شماره حساب بانکی و شماره شبای آن
  • ** اصل و تصویر پشت و روی کارت ملی
  • ** اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات

لازم به ذکر است که کارگزاری‌ های بورس اوراق بهادار تهران، مسئول صدور کد بورسی و ارائه خدمات خرید و فروش سهام و اوراق بهادار هستند. اکنون تقریبا 110 شرکت‌ کارگزاری در ایران فعال هستند، اما تنها تعداد کمی از آنها خدمات مفید، قابل توجه و مناسبی ارائه می ‌دهند. مفید بودن خدمات کارگزاری یعنی اینکه کارگزار حتی به مشتریانی که سرمایه کمی برای معامله در بورس دارند، احترام بگذارد و خدمات مناسبی ارائه دهد، کارگزار نرم افزار به روز داشته باشد، اعتبار معاملاتی و حتی تخفیف اختصاص دهد و سامانه یا سامانه های معاملاتی بسیار قدرتمند و مناسبی را بدون قطعی و کندی در اختیار کاربران خود قرار دهد تا در هنگام خرید عرضه اولیه، پذیره نویسی، سهام های معمول و … کاربران با مشکل شلوغی سیستم و هنگ کردن ها و تاخیر در ارسال سفارشات و مواردی از دست روبرو نشوند.

قدم به قدم برای ورود به بورس

در پاسخ به سوال چگونه کد بورس بگیریم باید گفت که در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنیم و برای این کار باید سایت سجام را در اینترنت جست و جو کنیم و وارد سایت شویم در ادامه با شماره موبایل خودمان و کد ملی وارد سیستم شویم و فرآیند ثبت نام در سامانه سجام را تکمیل کنیم. در نظر داشته باشید که طی این فرآیند شما باید اطلاعات شخصی، هویتی و بانکی خود را به سامانه سجام بدهید و باید حواستان باشد که تمامی اطلاعات را چندین بار چک کنید تا کوچک ترین اشتباهی در آن ها وجود نداشته باشد و در انتها فرآیند تکمیل فرم های ثبت نام در سجام به صورت اینترنتی تکمیل می شود و در صورتی که تمام اطلاعات شما دقیقا درست باشد، تا 24 ساعت آینده یک کد 10 رقمی به نام کد سجام برای شما ارسال می شود که باید آن را یادداشت کنید و به همراه داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه : دریافت کد بورسی برای کودکان | دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال

در گام بعدی شما دو راه پیش روی خود خواهید داشت؛ اولی این که با اصل شناسنامه و کارت ملی و همین طور به همراه داشتن کد 10 رقمی سجام که دریافت کرده اید، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید تا آنجا فرآیند احراز هویت شما آن جا و به صورت حضوری انجام شود و راه دیگر این است که به صورت غیر حضوری برای احراز هویت سامانه سجام اقدام نمایید و اپلیکیشن سیگنال در این زمینه از طرف سازمان بورس معرفی شده است و سایت های دیگر هم در سامانه سجام معرفی شده اند تا بتوانید فرآیند احراز هویت غیر حضوری سجام را از طریق آن ها انجام دهید و به اتمام برسانید.

فرآیند احراز هویت غیر حضوری سجام به این صورت است که شما مدارک خود را به جای ارائه به اپراتور دفتر پیشخوان یا کارگزاری به صورت فایل در سامانه آپلود می کنید و به جای احراز هویت حضوری هم تصویر و ویدیوی خود را آپلود میکنید و اطلاعات دیگر هم به صورت اینترنتی وارد می کنید و منتظر تایید احراز هویت غیر حضوری سجام خود می مانید. پس از تایید احراز هویت شما توسط سامانه سجام، شما باید یک کارگزاری را برای استفاده انتخاب کنید. به این صورت که شما کارگزاری مورد نظر خود را از بین کارگزاری های موجود انتخاب کرده و در سایت کارگزاری، یک ثبت نام کوچک و اولیه را انجام می دهید. در ادامه شما باید برای احراز هویت کارگزاری نیز اقدام کنید و برای این کار هم مثل احراز هویت سجام می توانید به صورت حضوری و یا غیر حضوری اقدام کنید.

اگر بخواهید به صورت حضوری برای احراز هویت کارگزاری اقدام کنید باید به دفتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید و مدارک شناسایی خود را هم به همراه داشته باشید تا بتوانید فرآیند احراز هویت خود را در کارگزری و به صورت کلی در بورس تکمیل کنید. اما اگر قصد دارید به صورت غیر حضوری و بدون مراجعه حضوری به احراز هویت کارگزاری بپردازید، باید به سامانه کارگزاری خود مراجعه کنید و یا عبارت “احراز هویت غیر حضوری کارگزاری x” را در گوگل سرچ کنید تا وارد سامانه احراز هویت کارگزاری مورد نظر خود شوید. در آن جا چندین فرم به صورت الکترونیکی قرار گرفته است و همچنین امضاها نیز الکترونیکی هستش و بعضا بارگزاری عکس و ویدیو نیاز ندارد و اطلاعات شخصی و فرم های شما که در سامانه سجام ثبت و تایید شده است نیز در این مرحله قابل مشاهده و اصلاح است و از همان اطلاعات بهره گرفته می شود و دیگر نیازی به ثبت اطلاعات دوباره نخواهد بود.

لذا فرآیند احراز هویت شما در کارگزاری مورد نظر، کمتر از 10 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت و با چند تایید و امضای الکترونیکی میتوانید فرآیند احراز هویت کارگزاری خود را تکمیل نمایید. در حال حاضر میتوان گفت که بیشتر کارگزاری ها مثل آگاه، مفید، فارابی و … امکان احراز هویت غیر حضوری در سامانه های کارگزاری خود را فراهم کرده اند و اگر کارگزاری شما امکان احراز هویت بدون مراجعه حضوری را نداشته باشد، تنها می توانید از طریق دفاتر پیشخوان فرآیند احراز هویت را کامل نمایید. این را هم در نظر داشته باشید که بعد از تکمیل پروسه احراز هویت کارگزاری خود، تا نهایت 5 روز آینده دسترسی معاملاتی شما در سامانه کارگزاری مورد نظر فعال خواهد شد.

می توانید مثل سایر سهامداران به فعالیت های بورسی، خرید عرضه اولیه، فروش سهام عدالت و … بپردازید و در حقیقت فرآیند ورود شما به بازار سرمایه تکمیل خواهد شد. بعد از ایجاد دسترسی معاملاتی از طرف کارگزاری که معمولا از طریق پیامک یا ایمیل به شما اطلاع رسانی می شود، با نام کاربری و رمزی که در فرآیند ثبت نام کارگزاری، خودتان انتخاب کرده اید، می توانید وارد سیستم کارگزاری و پنل معاملاتی خود شوید و باید در نگهداری آن رمز و نام کاربری کوشا باشید، چرا که اگر رمز و نام کاربری شما دست هر شخصی باشد، می تواند به حساب شخصی شما در کارگزاری دسترسی داشته باشد.

این موضوع البته جای نگرانی زیادی ندارد به خاطر این که فردی اگر به حساب شما دسترسی داشته باشد، تنها می تواند حساب شما را ببیند و نهایتا خرید و فروش سهام کند ولی نمیتوان پول برداشت کند، چرا که در صورت برداشت پول، وجه درخواستی تنها به حساب فرد سهامدار واریز می شود و همین موضوع موجب امنیت بالای حساب های معاملاتی در کارگزاری های مختلف شده است، ولی به هر روی سعی کنید رمز و نام کاربری خود را به کسی ندهید.

پیشنهاد مطالعه : مراحل دریافت کد بورسی | چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

بسیار دیده شده است که افراد به دلیل مشغله کاری و ناآگاهی از نحوه کار در بورس و خرید و فروش سهام، رمز و نام کاربری خود را به شخصی دیگری می دهند تا فرآیند خرید عرضه اولیه و … را برای آن ها انجام دهد و این موضوع زمانی میتواند دردسر ساز باشد که فردی که حساب معاملاتی شما را دارد، امین شما و مطمئن نباشد ولی اگر فرد مطمئنی باشد مشکلی ندارد، اما به هر حال همواره توصیه این است که تمامی امور بورسی خود را شخصا به عهده بگیرید تا دیگر هیچ گونه نگرانی در این خصوص نداشته باشد.

نکات مهم برای دریافت کد بورسی رایگان

  • ** شما با دریافت کد بورسی، می ‌توانید اوراق بهادار موجود در بازار بورس، فرابورس، اخزا، سخاب، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق تسهیلات مسکن را خرید و فروش نمایید و برای معامله آن ها نیاز به کد معاملاتی دیگری نخواهد بود.
  • ** بعضی از افراد چون شماره حساب خود را حفظ هستند، دفترچه حساب خود را همراه نمی ‌برند، اما توجه داشته باشید که با توجه به اینکه باید اطلاعات زیادی را با جزییات وارد کنید تا اطلاعات کامل شود، سعی کنید حتما مدارک خود را به ‌صورت کامل به همراه داشته باشید. البته این موضوع برای زمانی که شما قصد ثبت نام و احراز هویت غیر حضوری را داشته باشید دیگر معنایی نخواهد داشت و شما کار ساده تری را پیش روی خود خواهید داشت.
  • ** پیش از اقدام به افتتاح حساب در یک کارگزاری، در مورد انتخاب بهترین کارگزاری بورسی پرس و جو کنید تا تنها به یکی از کارگزاری ‌ها برای یک ‌بار مراجعه کنید و نیازی به مراجعات بیشتر به کارگزاری ‌های گوناگون به دلیل ضعف کارگزاری ‌های پیشین خود نباشد.
  • ** باید توجه داشت که بابت ثبت ‌نام در کارگزاری هزینه ‌ای را پرداخت نمی کنید و درآمد اصلی کارگزاری‌ ها از محل معاملات شما است که به ‌اصطلاح به آن کارمزد معاملات گفته می شود.
  • ** شما پس از انجام مراحل اولیه ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی در هر زمانی می‌توانید اقدام به خرید یا فروش اوراق خود نمایید. اگر سال‌ ها پیش در یکی از کارگزاری ‌ها اقدام به افتتاح حساب کرده‌ اید والان هیچ ‌کدام از موارد را به خاطر ندارید، با توجه به مطالب گفته ‌شده به یکی از کارگزاری ‌ها مراجعه کنید تا آن کارگزاری کد بورسی شما را با توجه به کد ملی استعلام کرده و ثبت ‌نام شما را تکمیل می کند و نگرانی از بابت فراموشی کد بورسی برای شما عزیزان وجود نخواهد داشت و به سادگی کد بورسی و رموز حساب شما توسط کارگزاری بورس قابل بازیابی است.
  • ** طبق قانون سازمان بورس، برای اینکه شما بتوانید به ‌صورت آنلاین به خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بپردازید، باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشید، از همین روی اگر شما قصد دارید کد آنلاین بگیرید، باید مدرک مزبور را همراه داشته باشید، ولی چنانچه مدرک تحصیلی شما زیر دیپلم است و از طرفی تمایل به سرمایه ‌گذاری در بازار سرمایه دارید، مشکلی بابت دریافت کد بورسی ندارید و با مراجعه حضوری و انجام تمامی مراحل برای شما کد سهامداری صادر می شود با این تفاوت که کد معاملاتی آنلاین نخواهید گرفت و برای انجام معاملات باید به شکل حضوری و درخواست تلفنی، درخواست خرید یا فروش خود را به کارگزار اعلام کنید و با اختلاف 15 دقیقه ای سفارش شما ثبت خواهد شد.
  • ** کد بورسی یک کد منحصر به فرد است، ولی شما درصورتی ‌که بخواهید می ‌توانید در چند شرکت کارگزاری برای افتتاح حساب اقدام کنید و برای انجام این کار باید در نظر داشته باشید که برای کد بورسی شما کدهای معاملاتی آنلاین متفاوتی صادر خواهد شد، در حقیقت کد سهامداری شما در تمامی کارگزاری‌ ها یکسان است، اما هر کارگزاری برای شما یک کد آنلاین معاملاتی متفاوت صادر می‌ کند که شما با ورود اطلاعات خود وارد سیستم معاملاتی آن کارگزاری خواهید شد.
  • ** تنها نهادی که می ‌توانید برای دریافت کد سهامداری به آن مراجعه کنید، کارگزاری ‌های مورد تائید سازمان بورس هستند، ولی اخیرا به دلیل بیماری کرونا، دفاتر پیشخوان نیز فعالیت مربوط به کارگزاری ها را انجام می دهند و در حقیقت دفاتر پیشخوان نیز همانند کارگزاری مورد اعتماد خواهند بود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مقاله دریافت که چگونه کد بورس بگیریم و الان اگر کسی این سوال که چگونه کد بورس بگیریم را از ما بپرسد، دیگر قادر به راهنمایی مناسب آن شخص خواهیم بود. البته این مطلب همیشه بر روی سایت قرار خواهد داشت و بروزرسانی خواهد شد، از این روی می توانید لینک این مطلب را برای عزیزان و افرادی که سوالات مشابهی با شما در خصوص نحوه دریافت کد بورسی دارند، ارسال کنید تا آن ها نیز بتوانند از این مقاله و نکات و روش های توضیح داده شده استفاده نمایند.

امیدوارم از این مقاله با عنوان چگونه کد بورس بگیریم نهایت استفاده را برده باشید.

اگر هم سوال یا ابهامی در خصوص نحوه ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری و یا نحوه احراز هویت در سامانه سجام و یا کارگزاری داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسختان را بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *