توکن سوزی بایننس کوین دقیقا چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
توکن سوزی بایننس کوین

در موضوع سوزاندن توکن ارز دیجیتال، توکن سوزی بایننس کوین یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین توکن سوزی در دنیای ارز دیجیتال به حساب می آید. حال این که سوزاندن توکن چیست و توکن سوزی بایننس کوین دقیقا چه کمکی به این ارز و بازار آن می کند را در این مطلب بررسی می کنیم و همچنین عنوان می کنیم که توکن سوزی بایننس کوین دقیقا چگونه انجام می شود و اگر ارز دیجیتال بایننس کوین را داشته باشیم و شرکت برای سوزاندن بایننس کوین اقدام کند، چه مزیتی برای ما به عنوان سرمایه دار این ارز خواهد داشت، پس همچنان همراه ما بمانید تا همه چیز درباره سوزاندن ارز دیجیتال بایننس کوین را رایگان به شما آموزش دهیم.

توکن سوزی بایننس کوین

آیا میدانید سوزاندن کوین در دنیای ارزهای دیجیتال یعنی چی؟ توکن سوزی یا سوزاندن کوین که به آن Coin burn نیز گفته می شود، یکی از مکانیزم‌ هایی است که توسعه دهندگان ارز دیجیتال از آن استفاده کرده تا به مقاصد خود که در ادامه مقاله به آن ها خواهیم پرداخت، دست یابند ولی توکن سوزی چگونه انجام می‌ شود؟ چرا توکن سوزی رخ می‌ دهد؟ برای سوزاندن کوین از چه روش‌ هایی استفاده می‌شود؟ تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا نکات جذاب و شنیدنی را در خصوص با توکن سوزی یاد بگیرید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


صرافی بایننس در طی بزرگ‌ ترین توکن سوزی BNB که اخیره انجام داد، بیش از 1 میلیون بایننس کوین معادل ۵۹۲ میلیون دلار را سوزاند و از چرخه خارج کرد. توکن سوزی در حوزه ارزهای دیجیتال تا حدودی معادل بازخرید سهام در شرکت های سهامی عام است. برنامه توکن سوزی BNB، هر 3 ماه یک‌ بار انجام می شود و شامل بازخرید بایننس کوین و خارج کردن آن ها از گردش می باشد.

لذا عرضه کلی بایننس کوین کاهش پیدا می کنند. BNB در سال 2017 عرضه شد و تیم توسعه‌ دهنده آن متعهد شده تا 100 میلیون واحد از آن را به مرور زمان از چرخه خارج کند، ولی با این وجود بایننس کوین‌ های موجود در مجموعه تیم خود را به جای بازخرید دیگر کوین‌ ها می‌ سوزاند.

مدیرعامل بایننس؛ چانگ پنگ ژائو در خصوص  فرایند توکن سوزی BNB در توییتر خود این طور بیان داشت که؛

توکن سوزی همان اثرات اقتصادی ایردراپ‌ ها را به همراه دارد، با این تفاوت که دیگر به همان تراکنش در بلاک چین احتیاجی نخواهد بود و توزیع به‌ صورت مساوی‌ تری صورت می پذیرد. من همیشه تعجب می‌ کنم که تعداد کمی قادر به درک این موضوع هستند.

یکی از کاربران توییتر در واکنش با توکن سوزی اخیر بایننس و تأثیر آن بر قیمت BNB این‌ گونه بیان داشت که؛

میزان سود سوزانده شده نسبت به 3 ماه گذشته دیوانه کننده است و پیش‌ بینی این که این توکن سوزی چگونه بر قیمت تأثیر می گذارد دشوار است.

در صورتی که میزان تقاضا برای بایننس کوین ثابت بماند، حذف دائمی کوین‌ های BNB تأثیر مثبتی روی قیمت آن می گذارد. نکته حائز اهمیت این است که اخیرا صرافی بایننس تصمیم گرفته تا روند توکن سوزی بایننس کوین را افزایش دهد. بایننس در یک پست وبلاگی در این خصوص این‌ طور بیان داشت که؛

توکن سوزی بایننس کوین شتاب گرفته که با سرعت فعلی موجب می‌ شود تا در مسیری ۵ تا ۸ ساله، سوزاندن ۱۰۰ میلیون بایننس کوین به اتمام برسد.

هر اندازه که این مراحل توکن سوزی افزایش پیدا می کنند، ارزش دلاری بایننس کوین‌ های از گردش خارج شده افزایش می یابد، به صورتی که آخرین توکن سوزی بایننس کوین بزرگ‌ ترین مورد تا امروز بوده است. نکته جالب توجه اینجاست که در ماه آوریل بایننس کوین نسبت به بیت کوین ۱۰۰ درصد رشد بیشتری داشته است!

حتما برایتان جالب است : روش خرید ارز دیجیتال نئو در ایران چگونه است؟

آمار و ارقام این ارز دیجیتال عجیب هستند. بایننس کوین از شروع سال جدید تا به امروز بیشتر از ۱۳۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است و نکته مهم اینجاست که بایننس کوین از زمان عرضه اولیه خود در سال ۲۰۱۷، بیش از ۴۳۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است!

فرآیند توکن سوزی بایننس

پیش از این که بایننس کوین هنوز قسمتی از شبکه اتریوم بود، صرافی بایننس بر اساس یک قرارداد هوشمند، معروف به عملیات سوزاندن کوین، به صورت دوره ای تعدادی از سکه ها را می سوزاند. بر اساس برنامه رویداد سوزاندن بایننس کوین هر 3 ماه یک بار برگزار می گردد. تا در نهایت 100 میلیون واحد از این کوین از بین رود. یعنی 50 درصد از کل بایننس کوین های صادر شده تا به امروز!

با این وجود مقدار بایننس کوین‌ ها برای سوزاندن طبق تعداد معاملات صورت گرفته در صرافی طی یک بازه زمانی 3 ماهه تعیین می‌ گردد، لذا پس از هر 3 ماه، بایننس با توجه به حجم معاملات کلی، میزان مشخصی از بایننس کوین‌ ها را می‌ سوزاند، ولی با این وجود این طور به نظر می آید که تعداد قابل توجهی از مردم هنوز قادر نیستند نحوه اجرای سوزاندن ارز دیجیتال را درک کنند. هدف این مطلب ارائه اطلاعات مربوط به عملکرد سوزاندن کوین یا همان Burn Function و رویدادهای 3 ماهه سوزاندن بایننس کوین می باشد.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 چیست؟

در چرخه توکن سوزی، کوین‌ ها به آدرسی به نام آدرس خورنده فرستاده می شوند. این آدرس کلید خصوصی ندارد، از همین روی تمام توکن‌ هایی که در آن قرار دارند، برای همیشه از دسترس خارج خواهند شد و همانطور که می‌دانید این فرآیند برگشت ناپذیر خواهد بود. بنابراین باید در نظر داشته باشید که چنانچه کلیدهای خصوصی خود را گم کردید، برای همیشه دسترسی به دارایی‌ های رمز ارزی خود، مربوط به آن کلید، را از دست خواهید داد. بله درست حدس زدید ،این رمزارزها به محلی متروکه و غیر قابل بازگشت فرستاده خواهند شد.

دلیل اینکه سوزاندن توکن BNB قیمت آن را افزایش می‌ دهد، چیست؟

هر بار خبر نزدیک شدن به توکن‌ سوزی بایننس کوین انتشار می یابد، این رمزارز روندی صعودی قدرتمندی را آغاز می کند. شکست رکوردهای قیمتی بایننس کوین یکی از اصلی ترین پیامدهای سوزاندن توکن‌ های این رمزارز پرطرفدار به حساب می آید. دلیل رشد قیمت BNB، نزدیک شدن به زمان توکن‌ سوزی این رمزارز است. طبق تاریخی که در سایت کوین‌ مارکت‌ کپ اعلام شده است، پانزدهمین توکن‌ سوزی بایننس‌کوین در ۳۰ آوریل صورت می گیرد.

دلیل اینکه دوره های توکن‌ سوزی 3 ماهه است، چیست؟

طبق توضیحاتی که در وایت‌ پیپر بایننس‌ کوین‌ آمده است، صرافی بایننس به اندازه 20 درصد از سود 3 ماهه‌ اش، توکن می‌ سوزاند. به عبارت دیگر، هر 3 ماه، صرافی بایننس توکن BNB خریده و آن‌ ها را نابود می‌ نماید. 

حتما برایتان جالب است : مراحل ثبت نام بایننس + راهنمای رایگان احراز هویت به زبان ساده

با افزایش قیمت این توکن‌ ها، ارزش توکن‌ های سوزانده شده نیز بیشتر می‌ شود. توکن‌ سوزی فصلی بایننس به  حجم معاملات BNB وابسته است و توکن‌ هایی که در داخل شبکه بلاکچین در گردش هستند را نابود می‌ کند.

مزایای سوزاندن بایننس کوین

در این بخش 4 مورد از مهم ترین مزیت های سوزاندن توکن بایننس کوین را بررسی کرده ایم؛

1) افزایش ارزش کوین

با توجه به موضوع عرضه و تقاضا در بازارهای مالی و به خصوص بازار ارزهای دیجیتال، با کاهش میزان عرضه، ارزش کوین افزایش‌ پیدا می کند و بالعکس، با افزایش عرضه کوین یا توکن، ارزش آن کاهش خواهد یافت، چرا که از ارز موردنظر به‌ وفور در بازار ارزهای دیجیتال می توان یافت.

سوزاندن توکن بایننس کوین

رمزارزها دشمن سرسختی برای تورم هستند، به این خاطر که میزان عرضه اکثر رمزارزها ثبات دارد و پس از رسیدن به مقدار مشخصی به اتمام می‌ رساند؛ یعنی کوین جدیدی وارد بازار نمی شود و تنها کوین‌ های قبلی قابل استفاده است. بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتالی محبوب می باشد که مثال خوبی برای این نوع ارزهای دیجیتال است.

از ارز دیجیتال بیت کوین تنها 21 میلیون در سرتاسر دنیا وجود دارد که تا به امروز بیش از 18 میلیون از آن به وسیله استخراج‌ کنندگان بیت کوین استخراج شده است. بر اساس توضیحات بالا، با در نظر گرفتن بیت کوین‌ های محدودی که در حال گردش هستند، با بیشتر شدن تقاضا، قیمت‌ ها نیز افزایش پیدا می کند.

حتما برایتان جالب است : آموزش خرید ارز دیجیتال وی چین + معرفی بهترین کیف پول های VeChain

همچنین با کاهش عرضه بیت کوین، افزایش قیمت اتفاق می افتد که امکان دارد از اثرات سوزاندن کوین، فراموش کردن کلید خصوصی به وسیله کاربران و … باشد. همان‌ طور که پیش تر هم گفتیم، سوزاندن کوین یا توکن با قصد قبلی صورت می پذیرد و فرایندی اتفاقی نخواهد بود، از همین روی با سوزاندن کوین، میزان موجودی در گردش ارز موردنظر کاهش می یابد که یکی از روش‌ های موثر جهت تثبیت و افزایش ارزش کوین و توکن استفاده می گردد.

2) مکانیزم اجماعی مناسب تر

کوین‌ هایی که سوزانده می‌ شوند، بایستی اثبات سوزاندن در فرایند اجماع خود مورد استفاده قرار دهند. اثبات سوزاندن یکی از روش‌ هایی است که برای دستیابی به‌ اتفاق نظر در شبکه‌ های توزیع شده کاربرد دارد که چه تعداد از کاربران، ماینرها و شرکت‌ کنندگان در شبکه قصد دارند سوزاندن کوین و یا توکن سوزی رخ دهد.

3) نشان دهنده تعهد و اعتماد

سوزاندن کوین باعث می شود تا پروژه تعهد خود را نسبت به کاربران نمایش دهد و اعتماد آن ها را برای سرمایه‌ گذاری جلب نماید. همه پروژه‌ ها بنا دارند در بین کاربران خود ارزشی را رواج دهند که با توکن سوزی و سوزاندن کوین ارزشی به دارندگان کوین اضافه می‌ شود که در نهایت کاربران از آن ها حمایت می کنند. با کاهش کوین در بازار، ارزش کوین‌ های موجود افزایش می یابد.

4) محافظت در مقابل حملات اسپم

سوزاندن کوین می‌ توان از تراکنش‌ ها و حملات اسپم جلوگیری نماید و همچنین توانایی مقاومت در برابر محروم‌ سازی از سرویس را دارد. سوزاندن کوین یا توکن سوزی برای اجرا شدن تراکنش‌ ها هزینه در بردارد. دقیقاً مثل بعضی رمزارزها که کارمزدی برای محاسبات قراردادهای هوشمند در بلاک چین می پردازید.

حتما برایتان جالب است : نحوه خرید ارز دیجیتال از کوینکس برای ایرانیان

در بعضی از پروژه‌ های موجود، به‌ ازای پرداخت کارمزد برای استخراج‌ کنندگان، از سوزاندن کوین استفاده می‌ کنند که در آن بخشی از مبلغ پرداختی به‌صورت خودکار سوزانده خواهد شد. برای مثال ریپل یکی از ارزهای دیجیتالی است که از این مکانیزم استفاده می‌ نماید.

آیا واقعا صاحبان توکن‌ ها از Token Burning سود می‌ برند؟

توسعه‌ دهندگان ارزهای دیجیتال از قضیه سوزاندن توکن‌ ها منتفع می شوند، اما این‌ موضوع برای صاحبان توکن‌ ها و کاربران موجود در شبکه نیز کاملا بی منفعت نیست. به نظر می‌ آید که سوزاندن توکن برای دادن پیشرفت و سرعت به پروژه باشد، اما این کار هم برای توسعه‌ دهندگان و هم برای سرمایه‌ گذاران مزایای خاص خودش را دارد. همان طور که بارها در این مطلب به آن اشاره کردیم سوزاندن توکن‌ ها می‌ تواند ثبات را به قیمت ارز مورد نظرمان بیاورد و از موج‌ های قیمتی در نمودار قیمت توکن‌ ها جلوگیری نماید.

این ثبات انگیزه بیشتری به صاحبان خواهد داد تا کوین‌ ها را در کیف پول خود نگه دارند و آن‌ ها را به فروش نرسانند که در نهایت موجب پیشرفت شبکه و بالاتر رفتن پهنای آن می‌ شود؛ سوزاندن توکن‌ ها همچنین موجب ایجاد حس اطمینان و اعتماد می‌ شود و در مراحل اولیه پیشرفت پروژه کاری بسیار حائز اهمیت و ضروری است. یکی دیگر از دلایل بزرگ سوزاندن توکن‌ های فروخته نشده پس از عرضه اولیه کوین این است که به کاربران شفافیت بیشتری ارائه شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

فرایند سوزانده شدن توکن‌ های BNB بدین شکل است که رمزارز را به آدرسی می فرستند که این آدرس فاقد کلید خصوصی است و توکن‌ هایی که در آن وجود دارند را می‌ بلعد. حتما از خودتان می‌ پرسید مگر می‌ شود یک آدرس در شبکه بلاک‌ چین بتواند رمزارزها را قورت بدهد، جواب بله است.

در واقع با ورود توکن‌ ها به آدرس خورنده، آن‌ ها برای همیشه از دسترس خارج خواهند شد و تمامی این‌ ها به خاطر عدم وجود کلید خصوصی در این آدرس است. فرایند توکن‌ سوزی قابل بازگشت نیست، اما با این وجود می‌ توانید توکن‌ های سوزانده‌ شده را پیگیری نمایید. 

با توکن‌ سوزی، ارزش رمزارز افزایش می یابد. هر چه تعداد توکن‌ های عرضه شده کم تر باشد به همان نسبت قیمت آن افزایش پیدا می کند. بایننس با سوزاندن توکن‌ هایش، آن‌ ها را در برابر اسپم‌ ها محافظت می‌ کند. همچنین، مکانیزم اجماع این رمزارز عملکرد بهتری دارد و صرافی بایننس می‌ تواند نسبت به پروژه‌‌ اش تعهدی بلند مدت داشته باشد.

با نزدیک شدن زمان 15 امین توکن‌ سوزی بایننس‌ کوین، تعداد تراکنش‌ های روزانه این رمزارز اخیرا رشد زیادی داشته است. جالب است بدانید که میزان این تراکنش‌ های روزانه در زنجیره هوشمند بایننس از تعداد تراکنش‌ های اتریوم ۴ برابر بیشتر بوده است. کارمزد کم BNB عاملی است که علاقه به آن را افزایش داده است.

همان طور که در ابتدا قولش را به شما داده بودیم، همه چیز درباره توکن سوزی بایننس کوین را بیان کردیم.

همچنین اگر به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه دارید، مطلب کیف پول سخت افزاری کیپ کی از صفر تا صد را حتما مطالعه فرمایید.

اگرهم هر گونه سوالی در خصوص توکن سوزی بایننس کوین داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات از ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *