ارز دیجیتال کازماس چیست و چطور کار میکند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ارز دیجیتال کازماس چیست

آیا میدانید ارز دیجیتال کازماس چیست و برای سرمایه گذاری بلندمدت مناسب است یا خیر؟ همه در حال حاضر به دنبال رمزارزهایی هستند که در کنار بیت کوین قد کشیده اند و پتانسیل رشد بسیار خوبی برای آینده دارند، لذا اگر شما هم دوست دارید بدانید یکی از همین آلت کوین های شگفت انگیز به نام ارز دیجیتال کازماس چیست و چطور کار می کند و کجا می توانیم آن را ذخیره و خرید و فروش کنیم، این مطلب راهنما به شما کمک می کند تا همه چیز درباره رمزارز کازماس رو یاد بگیرید و بدانید ارز دیجیتال کازماس چیست و بهترین روش خرید و فروش آن کدام است.

ارز دیجیتال کازماس چیست ؟

کازماس که در اصطلاح به آن اتم نیز گفته می شود، شبکه ای غیر متمرکز از بلاکچین های موازی و مستقل می باشد که هر کدام از آن ها از الگوریتم های اجماع BFT مثل اجماع Tendermint ساخته شده اند. به عبارتی ارز دیجیتال Cosmos یک اکوسیستم بلاکچینی می باشد که می توانند با یکدیگر تناسب داشته باشند و همکاری نمایند. پیش از کازماس، بلاک چین ها از یک دیگر جدا و متمایز بودند و توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را نداشتند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


Cosmos با دید فنی جدیدی که دارد این مشکلات را برطرف می نماید. بنیاد ICF، یک سازمان غیرانتفاعی در کشور سوئیس است که پروژه های بلاک چین منبع باز را از لحاظ مالی تامین بودجه می نماید. این  سازمان در واقع سازمانی است که به توسعه و راه اندازی کازماس کمک شایانی کرده است. توسعه دهندگان این پروژه، جائه کوان Jae Kwon واتان بوچمن Ethan Buchman هستند که در سال 2014 میلادی با ایجاد Tendermint، الگوریتم اجماعی برای تامین انرژی Cosmos، شبکه Cosmos را راه اندازی کردند. 

کازماس که به وسیله تیم موسس خود به عنوان “اینترنت بلاک چین” شناخته می شود، بنا دارد شبکه ای از شبکه های رمزنگاری شده را به وجود آورد که این شبکه به وسیله ابزارهای منبع باز برای ساده سازی معاملات بین آن ها ایجاد شده است. هدف آن به جای اولویت بندی شبکه خود، پرورش یک اکوسیستم از شبکه ها است که می تواند داده ها را به صورت برنامه ریزی شده به اشتراک بگذارد و هیچ حزب مرکزی فعالیت را تسهیل و کنتر نمی کند.

هر بلاکچین مستقل و جدیدی که در Cosmos به وجود می آید “Zone” نام دارد و هر zone به Cosmos Hub وصل می شود که از همه سوابق نگهداری می کند. جالب است بدانید که اهداف اصلی شبکه کازماس تسهیل ارتباط، مقیاس پذیری و تعامل بین زنجیره های مستقل محسوب می شود. در حقیقت این شبکه با روش ایجاد همکاری پیوسته، میان بلاکچین‌ های گوناگون به این هدف دست پیدا کرده است.

حتما برایتان جالب است : معرفی ارز دیجیتال مانا | همه چیز درباره ارز دیجیتال دسنترالند (MANA)

البته  این را هم باید در نظر داشته باشید که جمع آوری بلاکچین‌ های گوناگونی که با هم در رقابت تنگاتنگی هستند بر روی یک بلاکچین خاص، اقدام آسانی نخواهد بود. در عوض تعداد زیادی از بلاکچین‌ های گوناگون با مزایا و اهداف کاری منحصر به فرد خودشان بر روی این شبکه سوار می‌ شوند و اما اتم چیست؟ اتم ATOM توکن اختصاصی ارز دیجیتال کازماس است که به وسیله شبکه استفاده می شود و همچنین تراکنش ها را علامت گذاری می نماید. تا به اینجا متوجه شدید که ارز دیجیتال کازماس چیست و در ادامه بیشتر در مورد خود ارز دیجیتال کازماس، کیف پول های آن و صرافی هایی که این ارز را پشتیبانی می کنند خواهیم پرداخت.

کازماس یا ارز دیجیتال اتم Atom چیست؟

در پاسخ به این سوال که ارز دیجیتال کازماس چیست شاید بتوان این طور شروع کرد که کازماس خالق رمزارز کازماس است، ارز دیجیتال Cosmos بر روی پلتفرم خودش بنام کازماس قرار دارد. اصطلاحا این ارز را با نماد اتم می شناسند. چنانچه بخواهیم از اهداف اصلی پروژه را عنوان کنیم، می توانیم به تسهیل در ارتباط مقیاس پذیری و تعامل بین زنجیزه های مستقل اشاره داشته باشیم. لازم به ذکر است که این پروژه یک اکوسیستم غیر متمرکز از بلاکچین های موازی و مستقل است که پیش تر توضیحاتی راجب آن ارائه کردیم.

دلیل هم این است که با استفاده از کازماس بلاکچین ها می توانند با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند. در اصل این پروژه با راه اندازی شبکه خود می تواند به عنوان یک واسط ما بین بلاکچین های مستقل عمل کند. نشانی وب سایت رسمی ارز دیجیتال کازماس Cosmos.Network است و باید در نظر داشته باشید که ارز ATOM با ارز ATOMIC COIN متفاوت است. ارز ATOMIC COIN یک پروژه آینده داری نیست و مراقب باشید که این دو ارز را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

کازماس چگونه به وجود آمد؟

وقتی که نخستین بلاکچین غیر متمرکز به اسم بیت کوین به وجود آمد، بسیاری از افراد از این پروژه اسقبال کردن و شروع به شاختن بیشتر برنامه های غیر متمرکز کردند، از همین روی تمایل افراد به ایجاد برنامه های غیر متمرکز افزایش یافت. در این زمان ها تلاش برای آغاز ارز دیجیتال ATOM شروع شد و طراحی پروژه خود را با ابزار های متن باز آغاز نمود.

چه چیز کازماس را منحصر به فرد میکند؟

Cosmos بیشترین شباهت را به پروژه Polkadot دارد که همچنین به دنبال ایجاد یک اکوسیستم از شبکه های بلاکچین قابل همکاری است، ولی با این وجود و برخلافPolkadot ، Cosmos حاکمیت بلاکچین های مستقل را در اولویت قرار می دهد و این بدین معنی است که آن ها بایستی خود را ایمن کنند، حاکمیت خود را داشته باشند و اعتبارسنج های خود را اداره نمایند.

مزایا و معایب کازماس و کوین اتم چیست؟

مزایا

1) استفاده کاربردی :  همین حالا هم این تکنولوژی مورد استفاده سرویس‌ ها و اپلیکیشن‌ های شناخته‌ شده قرار گرفته است. 

2) پشتیبانی در محافل ارز دیجیتال : تقریبا همه صرافی‌ های معتبر ارزهای دیجیتال، خودشان بدون ارائه درخواست از توسعه‌ دهندگان، این آلت‌ کوین را در فهرست خود لیست کرده اند. همچنین این ارز دیجیتال مورد حمایت بسیاری از فعالان این حوزه قرار دارد. 

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال ملی چین | ارز دیجیتالی برای 1.5 میلیارد نفر

3) تکنولوژی نویدبخش : تعداد زیادی از تحلیل گران بر این باورند که یکپارچه شدن بلاکچین‌ های مختلف موجب حل شدن بسیاری از مشکلات فعلی بازار ارزهای دیجیتال نخواهد شد، ولی موجب می شود به شکلی حقیقی جهانی شود.

معایب

1) توسعه کُند : وقایع‌ نگاری پروژه کمی عجیب به نظر می‌ آید. سال 2014 توسعه تکنولوژی؛ سال 2017 تامین سرمایه برای ساختن یک پلتفرم و کار فنی؛ سال 2019 وارد بازار شدند؛ قرار بود در ماه فوریه 2018 سیستم کامل با قابلیت انتقال بین بلاکچین‌ ها و ابزارهایی برای ایجاد چین‌ های جدید راه اندازی شود. پس هم افتتاح دو بار عقب افتاد و در ماه می 2019 توسعه ‌دهندگان تنها یک شبکه آزمایشی و اپلیکیشن‌ هایی برای تلفن‌ های هوشمند عرضه کردند. این کندی به صورت مستقیم روی کارکرد این کوین تاثیر می‌ گذارد.

2) رقابت سخت : استارت‌ آپ‌ هایی دیگری هم در حال توسعه هستند. البته بازار موفق‌ تر ارز دیجیتال ویوز نیز توانسته دروازه‌ هایی را برای این کار معرفی نماید.

3) غیرمتمرکزسازی مشکوک : در حقیقت این شبکه با 100 تایید کننده مدیریت می‌ شود. به این منظور که یک تایید کننده باقی بمانید، نیاز است که به صورت پیوسته دارایی خود را بیشتر کنید. برخی از تحلیل گران نگرانی این موضوع را دارند که چنین طرحی امکان دارد به ظهور نهنگ ها در بازار کازماس منتهی گردد. 

ارز دیجیتال کازماس

کدام صرافی ها از ارز دیجیتال ATOM پشتیبانی می کنند؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم و از اهداف این پروژه اطلاع یافتید، ارز دیجیتال ATOM معتبر می باشد و اهداف خوبی برای آینده دارد و از آنجایی که یک پروژه مناسب باشد صرافی های بیشتری آن ارز را برای معاملات معرفی می کنند .اگر بخواهیم تعدادی از این صرافی ها را نام ببریم، می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم :

  1. ** Binance
  2. ** BitForex
  3. ** Kraken
  4. ** Global
  5. ** Huobi
  6. ** Bibox
  7. ** OKEx
  8. ** Dcoin

البته باید گفت که ارز دیجیتال ATOM برای نخستین بار در صرافی بایننس در تاریخ 28 آوریل 2019 میلادی عرضه شد و همچنین معامله ارز ATOM با جفت ارز هایی مانند USDT-BTC-ETH و … در صرافی های گوناگون امکان پذیر است.

چه کیف پول هایی از رمزارز کازماس پشتیبانی میکنند؟

به منظور ذخیره توکن اتم گزینه های زیادی روی میز قرار ندارد، ولی با در نظر گرفتن مواردی مانند امنیت و پشتیبانی به وسیله توسعه‌ دهنده و رابط کاربری، 7 مورد از بهترین کیف پول های کازماس را در این بخش معرفی می کنیم.

حتما برایتان جالب است : معرفی ارز دیجیتال فایل کوین | همه چیز راجب Filecoin

در نظر داشته باشید که مواردی که در این بخش خدمت شما عزیزان معرفی می شود، همه گزینه‌ های در دسترس نیستند و شاید شما کیف پول دیگری را بیابید که آن هم از این توکن پشتیبانی نماید. چنانچه خواستید از این کیف پول‌ ها استفاده نمایید، توصیه می‌ شود به تیم پشتیبانی‌ کننده آن توجه کافی را داشته باشید. معتبر ترین کیف پول هایی که برای ذخیره اتم مناسب هستند، شامل موارد زیر می شود :

1) کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس : از آنجایی که  بیش ترین میزان امنیت، در کیف پول های سخت افزاری است در نتیجه می‌ توان گفت که لجر نانو معروف‌ ترین و بهترین کیف پول سخت افزاری موجود در دنیاست که امکانات بسیار خوبی در مقایسه با قیمتش دارد. 

2) کیف پول نرم‌ افزاری Trust Wallet : تراست والت از کیف پول های موبایلی پرطرفدار است و نسخه اندروید و iOS آن وجود دارد. 

3) کیف پول نرم‌ افزاری Lunie : کیف پول دیگری که در لیست 7 تایی بهترین کیف پول های کازماس جای می گیرد، بی شک کیف پول Luine می باشد. Luine ابتدا به وسیله تیم توسعه کازماس به صورت رسمی و به عنوان یک کیف پول متن باز عرضه شد. پس از مدتی تیم لونیه از کازماس جدا شد و در حال حاضر به صورت یک شرکت مستقل روی توسعه کیف پول خود کار می کند. با توجه به این که کیف پول Lunie ابتدا به وسیله تیم اصلی کازماس طراحی شده، شاید بهترین عملکرد و سازگاری را در تعامل با این شبکه داشته باشد.

4) کیف پول Cosmostation : این کیف پول که توسط سیستم عامل های اندروید و iOS پشتیبانی می شود، از جمله کیف پول های غیرمتمرکز تحت وب نیز محسوب می شود و می تواند برای مدیریت لجر نانو اس هم مورد استفاده قرار گیرد. این کیف پول متن باز طراحی شده است و همه می توانند کد اصلی آن را مشاهده کنند. این کیف پول هم می تواند یک ولیدیتور یا تأییدکننده معتبر در شبکه کازماس هاب باشد و هم می تواند بستری برای استیک کردن چند کوین و توکن باشد.

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتالی تتا | همه چیز درباره ارز دیجیتال theta

امروزه تنها ATOM ،IRISnet ،Terra و بلاکچین های مبتنی بر Tendermint را پشتیبانی می کند. شما با استفاده از این کیف پول می توانید چندین توکن از جمله ATOM را استیک کنید و سود دریافت کنید. فرآیند استیکینگ از طریق واگذاری به Cosmostation صورت می پذیرد و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

5) کیف پول گواردا Guarda : گواردا یک کیف پول واسط به شمار می رود که از ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می کند. با استفاده از این کیف پول می توانید علاوه بر ATOM، بیش از 10 هزار کوین و توکن دیگر را هم ذخیره و مدیریت نمایید، از همین روی آن را در لیست بهترین کیف پولهای کازماس قرار داده ایم.

کیف پول گواردا در نسخه های دسکتاپ و موبایل وجود دارد و در اکثر سیستم عامل ها پشتیبانی می شود. این کیف پول قابلیت مدیریت کلیدهای خصوصی را دارد و کاربرانی که امنیت بالا برای استفاده از کیف پول را اولویت خود می دانند، می توانند این نرم افزار را برای مدیریت سخت افزار لجر نانو هم استفاده نمایند.

6) کیف پول موبایلی Wetez : کیف پول Wetez در ابتدا برای استیک کردن تزوس طراحی شد و در ادامه با پیشرفت خود توانست توکن های بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد که ATOM هم یکی از آن ها به حساب می آید. امروزه این کیف پول از 14 توکن پشتیبانی می کند و 6 توکن دیگر هم در آینده به آن افزوده می شود. بر خلاف بسیاری از کیف پول های استیکینگ جهانی، کیف پول Wetez به ولیدیتورهای معتبر اجازه لیست شدن در لیست نمایندگان را می دهد.

حتما برایتان جالب است : بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ios

به علاوه می توان از طریق این کیف پول در مدیریت شبکه کازماس هم مشارکت داشت. این کیف پول از نسخه اندروید و iOS برخوردار می باشد و با استفاده از سیستم مدیریت کلید خود، سطح امنیت بسیار بالایی را برای کاربران به ارمغان آورده است. تیم Wetez متعهد شده است که نودهای استیکینگ خود را 24 ساعته و با کم ترین تاخثیر به صورت فعال نگه دارد.

7) کیف پول imToken : کیف پول imToken قابلیت های مفیدی دارد و علاوه بر توکن ATOM، از بیت کوین و اتریوم و چندین رمزارز دیگر نیز پشتیبانی می کند. در حال حاضر این کیف پول تنها برای iOS و اندروید قابل نصب و استفاده می باشد و کاربران در مجموع، نظر مساعدی در مورد آن دارند؛ البته باید در نظر داشت که بازخورد مثبت کاربران اپل در مورد عملکرد این برنامه نسبت به اندروید به مراتب بیشتر است.

جالب است بدانید که این کیف پول به صورت درون برنامه ای از صرافی غیر متمرکز پشتیبانی می کند، بنابراین می توان بدون خارج شدن از این برنامه، توکن ها را خرید و فروش کرد که این قابلیت در کمتر کیف پولی دیده می شود. شما می توانید تبدیل توکن ها را از طریق قرارداد هوشمند در دستور کار خود قرار دهید.

آینده ارز دیجیتال کازماس چگونه خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال که شرط اصلی موفقیت پروژه و افزایش قیمت اتم در آینده چیست می توان گفت که اساسا رشد پویای آن از لحاظ تعداد و فعالیت شبکه‌ هایی است که به آن متصل هستند و با آن کار می کنند، از همین روی شاید منتظر یک افزایش چشمگیر و ناگهانی بودن در مدت 1 الی 2 سال آینده اندکی دور از ذهن باشد. در شرایط فعتلی که روند توسعه کند است و حضور رقبای موفق، چشمگیر، شاید این پروژه نتواند به انتظارات خود دست یابد و با شکست روبرو شود که این مسئله بسیار دور از انتظار و بعید است.

حتما برایتان جالب است : آلت کوین در ارزهای دیجیتال چیست و چه آینده ای دارد؟

ولی همان طور که پیش تر هم گفتیم، چنانچه توسعه‌ دهندگان سیستم را توسعه بدهند، ارزش ارز دیجیتال اتم نیز همچنان در مسیر افزایشی باقی خواهد ماند. از این نظر شاید بتوان این طور گفت که آینده کازماس روشن است و می توان برای سرمایه گذاری های بلندمدت این ارز را در نظر داشت و سود خوبی از این طریق کسب کرد.


نتیجه گیری و کلام آخر

هدف شبکه کازماس ایجاد “اینترنت بلاکچین‌ ها” به روش تقویت تبادل است. شبکه داخلی ارتباطات بلاکچین آن، در فوریه 2021 تاسیس شد. هرگونه تغییر، ارتقا و یا فعال‌ سازی ویژگی خاصی روی شبکه‌ کازماس با تایید دارندگان این ارز امکان پذیر است.

لذا این شبکه تقریبا تازه تاسیس به حساب می آید و تمام اهداف خود در وایت‌ پیپر خود را ارائه نداده است. درست است که با ارتقای اخیر، بکارگیری و استفاده از این شبکه به‌ شدت افزایش می یابد ولی مسیر برای رشد آن ادامه دار خواهد بود.

همان طور که در ابتدای قول داده بودیم، الان دیگر یاد گرفتید که ارز دیجیتال کازماس چیست و چطور کار می کند.

اگر به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه مندید، مطلب ارز دیجیتال زی کش چیست و چطور کار میکند را به هیچ وجه از دست ندهید.

در این مطلب همه چیز در مورد ارز دیجیتال کازماس را توضیح دادیم و کیف پول ها و صرافی های ارز دیجیتال کازماس را نیز برای شما معرفی کردیم، ولی اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص خرید و فروش ارز ديجيتال کازماس در ایران داشتید، در بخش دیدگاه ها از کارشناسان ما سوال کنید. 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *