بهترین استراتژی خرید و فروش سهام چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین استراتژی خرید و فروش سهام

اتخاذ بهترین استراتژی خرید و فروش سهام قطعا می تواند روند سودآفرینی ما در بازار سرمایه را در بازه های زمانی مختلف تسهیل کند. زمانی که ما قصد خرید سهم در بورس را داریم، بهتر است بهترین استراتژی خرید در بورس را در پیش گیریم و در زمان فروش نیز به همین صورت. لذا چه در بازار نزولی و چه در بازار صعودی داشتن بهترین استراتژی خرید و فروش سهام کمک شایانی به ما و معاملات ما خواهد کرد. البته که بهترین استراتژی بلند مدت در بورس با بهترین استراتژی کوتاه مدت در بورس متفاوت است، ولی داشتن استراتژی و انجام معاملات از روی یک الگوی خاص و حساب شده، در هر بازاری به نفع سرمایه گذار خواهد بود، بنابراین اگر می خواهید بدانید که بهترین استراتژی خرید و فروش سهام چیست، این مطلب بهترین راهنمایی را به شما می کند.

بهترین استراتژی خرید و فروش سهام

به منظور یک سرمایه گذاری موفق بایستی مفاهیم اقتصاد خرد و کلان را تا حد قابل قبولی بلد باشید. به عنوان مثال این که استراتژی سرمایه گذاری چیست و انواع آن به چه صورت است؟ انتخاب استراتژی مناسب سرمایه گذاری چه تاثیراتی دارد و مواردی از این دست که در امر سرمایه گذاری بسیار موثر هستند. در این راستا برای خرید و فروش سهام از همه منابع اطلاعاتی معتبر که در دسترس دارید، برای کسب اطلاع از وضعیت بازار بورس و بازارهای موازی از جمله بازار ارز و طلا استفاده کنید.

حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟

از اوضاع کلان سیاسی و اقتصادی داخلی اطلاعات خوبی داشته باشید. با جمع‌ بندی، اطلاعات کسب کرده و مطالعه منابع در اختیار، قدرت تحلیل و تجزیه را در خود زیاد کنید. برای سرمایه گذاری خود از مشاوران حرفه ‌ای و متخصص مشاوره بگیرید. بدون تحلیل و استفاده از سایت‌ ها و منابع تحلیلی معتبر برای خرید و فروش سهام در بازار بورس اقدام نکنید. بازار سرمایه را به‌ صورت روزانه رصد کنید و در جریان بازار باشید. به این منظور می‌ توانید از ابزارهای موجود رصد لحظه ‌ای بازار کمک بگیرید تا در مسیر روند جاری بازار حرکت نمایید و از سرمایه گذاری خود سود خوبی به دست آورید.

تلاش کنید برای سرمایه گذاری در بازار بورس، سبد متنوعی از سهام صنایع مختلف ایجاد کنید و برای این کار ابتدا درباره صنایع و شرکت‌ های موجود در آن تحقیق کنید و در ادامه به صورت ها و گزارش های مالی شرکت ها دقت نمایید و سپس از هر صنعت، یک یا دو شرکت را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید و در نظر داشته باشید که با این کار می ‌توانید سود و زیان خود را مدیریت نمایید. همچنین قسمتی از سبد سهام خود را به سرمایه گذاری در سهام کوتاه مدت و قسمتی دیگر را به سهام میان مدت و بخشی را هم به سهام با دیدگاه بلندمدت اختصاص دهید. حال چنانچه قصد دارید بهترین استراتژی خرید و فروش سهام در بورس را کامل یاد بگیرید ادامه مطلب را بخوانید.

بهترین استراتژی خرید در بورس

1) استراتژی خرید سهم : شما برای ورود به بازار بورس، وجه مشخصی را به عنوان سرمایه در گردش در نظر می گیرید. حال باید از این سرمایه به بهترین شکل استفاده کنید تا بیشترین منفعت را کسب نمایید. نخستین سئوالی که سرمایه گذاران با آن روبرو می شوند این است که از بین تعداد بیشماری سهام شرکت ها چطور سهمی را انتخاب کنم که بهترین درآمد را نصیب من نماید.

ضرب المثل و اصطلاحی در بازار بورس هست که می گوید؛ همه تخم مرغهای خود را درون یک سبد قرار ندهید و این بدین معنی است که برای اجتناب از نوسانات، اشتباهات غیر قابل پیش بینی، تغییر گردش جریان ورود یا خروج وجه نقد به بازار، اخبار فاندامنتالی و یا هر موضوع دیگری که احتمالا دارد به پیش بینی شما صدمه میزند، شامل حال همه سهام خریداری شده شما نشده و قسمتی بیشتری از سرمایه شما همچنان بر اساس برنامه با سود همراه باشد.

2) انتخاب گروه شرکت بورسی : گام بعدی از استراتژی خرید عبارت است از انتخاب گروه شرکت بورسی برای ورود به بازار بورس و آن گروه خاص. در واقع در این مرحله شما باید از بین گروه شرکتهای بورسی مثلا خودرویی، دارویی، سیمانی و … یک یا چند گروه را با توجه به شرایط بازار انتخاب کنید. با توجه به این که در هر زمان، پارامترهای مختلف درونی و محیطی، اعم از تاثیرات مسائل فنی، برای مثال کشف معادن جدید در گروه شرکت های معدنی، بهبود شرایط مالی مثلا حمایت دولت از قطعه سازان با تصویب و پرداخت وام کم بهره به آنان، اخبار اقتصادی به عنوان مثال کاهش نرخ دلار برای شرکت هایی که ارزبری دارند و یا افزایش نرخ دلار برای شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند و درآمد آنان از محل ارز تامین می شود و همچنین اعطا امتیاز خاص به شرکت ها به عنوان مثال معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی های ثابت یا اخبار سیاسی مثل تنش های منطقه ای و یا آرامش سیاسی، اقبال عمومی سرمایه گذاران مانند افزایش تقاضا برای گروهی خاص.

حتما برایتان جالب است : بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ | استراتژی های معامله عرضه های اولیه

یا فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود، به عنوان مثال شرکت هایی که سال مالی آنها ۲۹ اسفند است، از اردیبهشت تا نیرماه مجامع برگزار می کنند و تصمیمات مجمع تاثیر زیادی بر روند قیمت سهم می گذارد یا فصل شکوفایی عملکرد شرکت های گروه، به عنوان مثال شرکت های زراعی در فصولی که موقع برداشت محصول است و شرکت با درآمد بیشتر روبرو شده و قیمت سهم هم رشد می کند، به ویژه چنانچه با بارش خوب همراه باشد و دیگر موارد موثر، سرمایه گذار، گروه مطلوب را از بین تعداد محدودتری گروه بورسی انتخاب می کند. تمام مواردی که عنوان کردیم، در نمودار شاخص گروه مستتر بوده و شما می توانید همه تحلیل های تکنیکال را علاوه بر هر سهم شرکت، در گروه شرکت ها هم دنبال نمایید. برای مثال شما با بررسی شاخص گروه خودرویی به این نتیجه می رسید که در شرایط کنونی نوبت رشد گروه خودرویی است و یا در فصل یا ماهی دیگر گروه بانکی را آماده رشد خواهید دید.

3) انتخاب یه سهم خوب از گروه مورد نظر : بعد از این که گروه مورد نظر برای ورود به بازار را انتخاب کردید، نوبت آن است که از بین شرکت های محدود موجود در آن گروه، یک یا چند سهم را برای خرید انتخاب کنید. طبیعتا انتخاب شما می بایست منطبق با تحلیل های فنی و تکنیکال بوده و از انتخاب باری به هر جهتی و یا تنها سفارش کانال ها و گروه ها اجتناب نمایید.

4) بررسی نقطه ورود به سهم : در گام بعدی و پس از آن که سهم مناسب قابل رشد را شناسایی و انتخاب کردید، حال باید نقطه یا محدوده ورود به بازار را هم اتخاذ کنید. بعضی اوقات سرمایه گذران از این موضوع شکایت دارند که سهمی را خریداری کرده اند و علیرغم این که در تشخیص روند صعودی اشتباهی نکرده اند، اما در نقطه ورود اشتباه کرده اند. بسیاری از گروه ها یا کانال ها تبلیغات گسترده ای را برای سهمی انجام می دهند که خود یا دنبال کنندگانشان از مدتها قبل مالک آن سهم هستند و فرضا به دنبال سود ۵۰ درصدی هستند.

البته این در حالی است که خود آنها تا اینجای کار ۳۰ درصد از مسیر سود را هم طی کرده اند. حال اگر شما از این نقطه بخواهید برای خرید سهم مورد نظر اقدام کنید، انتظار سودی داشته باشید که آنها خواهند برد و در بسیاری از موارد بلافاصله بعد از ورود شما، همان هایی که الان در سود ۳۰ درصدی هستند، با خالی کردن سهامشان، با افزایش عرضه به افت بیشتر سهام دامن زده و ضرر شما را که در نقطه اوج وارد شده اید حتمی خواهند کرد.

5) انتخاب زمان و حجم سهم جهت ورود : بعد از آن که شرکت مورد نظر هم برای ورود به سهم انتخاب کردید، نوبت آن است که زمان و حجم سهم جهت ورود به بازار را انتخاب نمایید. بسیاری از سرمایه گذاران که تجربه موفقی در بورس نداشته اند، به این خاطر بوده است که در تشخیص نقطه ورود اشتباه کرده و روزی که یک سهم را مستحق خرید دانسته اند، به صورت قیمت لحظه ای وارد عمل شده اند. به منظور کاهش ریسک ورود به بازار، به جای تعیین نقطه ورود از تعیین محدوده ورود بهره بگیرید و سرمایه خود را به طور تدریجی وارد سهم نمایید. اگر دوست دارید در مورد روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس بیشتر بدانید، این مطلب را مطالعه کنید.

برای مثال اگر بررسی های شما نشان از بهبود سهم بانکی تجارت حکایت دارد و شما قصد دارید مبلغ 1 میلیون تومان در این سهم سرمایه گذاری کنید، به جای این که مثلا سطح حمایت 4000 ریال را تعیین کنید و با این قیمت وارد بازار شوید، از محدوده 3900 تا 4000 ریال به عنوان محدوده مناسب استفاده کنید. حال به میزان 30 درصد از سرمایه انتخابی (معادل 330 هزار تومان) برای این سهم در نقطه 4000 ریال کنار گذاشته و خرید انجام دهید.

حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام برای خرید | فاکتور های مهم در خرید سهام

اگر سهم پس از این قیمت رشد کرد که به همان میزان سرمایه بسنده کنید، اما چنانچه سهم به 3950 ریال کاهش یافت، تا وقتی که برابر تحلیل و انتظار در محدوده خرید قرار دارد، از در ضرر قرار گرفتن سهم نگران نشوید و به میزان یک سوم دیگر (330 هزار تومن) باز هم خرید انجام دهید. اگر سهم باز هم روند نزولی به خود گرفت تا به حداقل و کف محدوده خرید شما رسید، باقیمانده سرمایه کنار گذاشته شده برای این سهم را نیز به خرید اختصاص دهید.

نکته مهم : نکته ای که باید همزمان با تعیین محدوده مناسب برای خرید در نظر داشته باشید این است که در همان زمان، سقف هدف را نیز برای فروش و همین طور حد ضرر در صورتی که قیمت به ریزش خود ادامه داد را نیز مشخص کنید تا از ضرر بیشتر شما جلوگیری نماید و بتوانید در زمان مناسبی از سهم خارج شوید.

بهترین استراتژی بلند مدت در بورس

بسیاری از سرمایه گذاران بعد از این که خرید سهامشان مسجل شد، روزی چند بار به سامانه و نمودار مراجعه کرده و در صورت کاهش قیمت دچار استرس شده و از انتخاب نامناسب شاکی می شوند و این در حالی است که یک سرمایه گذار موفق، با هدف، وارد بازار شده و نوسانات مثبت و منفی را جزیی از برنامه قلمداد کرده و ریزش های موقتی ولو با صف فروش همراه باشد، موجب شتابزدگی در تصمیم و یا مانعی برای ادامه اهداف خود نمی بیند.

بهترین استراتژی معاملاتی بورس

اگرچه بعد از خرید سهم شما باید تحلیل های خود را بروزرسانی کنید و با توجه به الگوهای آتی تشکیل شده و همین طور اندیکاتورها و سیگنال های صادر شده، اهداف خود را نیز بروزرسانی نمایید، اما این بدین معنی نیست که هر روز چندین بار تابلوی قیمت سهم را ببینید و خود را استرسی کنید. بنابراین با توجه به نوع سرمایه گذاری صورت گرفته از نظر زمان نگهداری که می تواند کوتاه مدت، میان مدت، یا بلندمدت باشد، به اهداف خود پایبند باشید و از تصمیمات احساسی و عجولانه دوری نمایید. این را همیشه در نظر داشته باشید که نکته مهم در بازار بورس این است که سود از جیب افراد عجول خارج می شود و به جیب افراد صبور روانه خواهد شد.

استراتژی سرمایه گذاری گله ‌ای

استراتژی گله ای را استراتژی توده ای نیز می نامند که به معنای تقلید منطقی و غیرمنطقی از گروهی حرفه ای و بزرگ است. آن دسته از کسانی که جهت سرمایه گذاری این نوع استراتژی را دنبال می کنند، معتقدند که گروهان بزرگ اشتباه نمی کنند یا به این علت که انسان ‌ها تمایل ذاتی به پذیرفته شدن در گروه‌ ها را دارند بنابراین از جمعی پیروی می‌کنند تا مورد پذیرش آنها قرار گیرند. در این میان کسانی نیز هستند که استراتژی سرمایه گذاری خاصی ندارند و با تکیه بر شانس خود برای خرید و فروش سهام اقدام می کنند که معمولا هم با شکست روبرو خواهند شد و در صف های طولانی خرید و فروش قرار خواهند گرفت و در نهایت از معامله گری و سهامداری در بازار خسته خواهند شد.

استراتژی سرمایه گذاری معکوس

همچنین در مقابل افرادی که سرمایه گذاری گله ای را دوست دارند، کسانی هستند که استراتژی سرمایه گذاری معکوس را دنبال می کنند. به عبارت دیگر زمانی که سهامداران یک شرکت برای فروش اقدام می نمایند، او می خرد و بالعکس. یعنی در صف های فروش در نقش خریدار ظاهر می شوند و در صف های خرید برای فروش سهام هی خود اقدام می کنند. البته که نمی توان گفت کدام استراتژی سرمایه گذاری مناسب تر است بلکه انتخاب هر کدام از این روش ها به شرایط بازار و سهم مورد نظر متفاوت وابسته است. در استراتژی معکوس باید بررسی کنید که این شرکت ‌ها آسیب‌ پذیر نبوده و همچنین از سوددهی مداوم و رو به رشدی برخوردار باشد. همواره بزرگان بازار بورس گفته اند که این استراتژی یکی از بهترین استراتژی خرید و فروش سهام در بورس به حساب می آید.

بهترین استراتژی فروش سهم در بورس

به همان صورت که برای خرید سهم و ورود به بازار بورس استراتژی پلکانی و تعیین محدوده حمایت را پیشنهاد کردیم، برای فروش و خروج از بازار هم تعیین محدوده مقاومت و سطوح اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را پیشنهاد می کنیم. برای مثال به منظور خرید سهم شستا هدف اول کوتاه مدت 35000 ریال و هدف میان مدت 60000 ریال و هدف 80000 ریال بلندمدت را در نظر می گیرید و در هر مرحله بخشی از سهام خود را به فروش می رسانید. به عنوان مثال هر گاه سهم به قیمت 35000 ریال رسید، یک سوم سرمایه خود را در این نرخ به وجه نقد تبدیل می کنیم.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

همچنین چنانچه سهم افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 60000 ریال رسید، یک سوم دیگر از دارایی سهام خود را به فروش می رسانیم و یک سوم باقیمانده سهام خود را برای هدف قیمتی 80000 ریال نگه میداریم. البته به این نکته توجه داشته باشید که امکان دارد قیمت به اهداف میان مدت و بلندمدتی نرسد و بعد از تاچ هدف اول مجددا قیمت ریزش یا اصلاحی را تجربه کند.

در این صورت شما باید دو سوم باقیمانده دارایی خود را در قیمت ورود و خرید سهم، بفروشید که در تحت این شرایط یک سوم سهام خود را با سود کوتاه مدتی به فروش رسانده اید و باقیمانده سهام خود را در قیمت سر به سر و بدون سود یا زیان فروخته اید. با این روش شما ریسک سرمایه گذاری خود را تا حدود زیادی کاهش می دهید و به توفیق بیشتر در کسب درآمد خواهید رسید.

نکته مهم : بعضا دیده ایم تحلیلی که برای یک سهم خودتان انجام داده ‌اید یا از افراد تحلیلگر گرفته اید، به هدف مشخص شده نمی ‌رسد، یعنی روند رشد مورد انتظار را طی نمی ‌کند یا حتی رفتار متفاوت یا مغایری نسبت به آنچه انتظارش را دارید در پیش می ‌گیر؛ در نظر داشته باشید که در این مواقع برای نگهداری سهام مورد نظر، سرسختی و مقاومت نکنید. اگر روند نزولی سهام شروع شد و به نظر رسید این روند ادامه ‌دار است، تحلیل خود را بازنگری نمایید و اهداف و حد سود و ضرر جدیدی برای آن تعیین کنید.

به علاوه در صورت لزوم به موقع از سهم خارج شوید. بزرگترین اشتباهی که سرمایه گذاران هنگام متضرر شدن از سرمایه گذاری روی یک سهم یا دارایی مرتکب می ‌شوند، این است که سعی دارند به خود دلداری داده و به آینده مبهم سرمایه گذاری امیدوار باشند. البته خود من هم همین طور هستم و تعداد زیادی از سهم هایی که با تحلیل اشتباه همراه می شوند را به امید روزی بهتر نگهداری می کنم که کلا کار اشتباهی است.


نتیجه گیری و کلام آخر

مطمئنا به منظور خرید به موقع یک سهم پر سود در بورس به نقدینگی کافی نیاز است، بنابراین یکی از اصول پایه ای و مهم در سرمایه گذاری در بازار بورس، کنترل و مدیریت نقدینگی شما است. اگر اخیرا وارد بازار بورس شده اید و در معاملات بازار بورس تجربه زیادی ندارید، همیشه ۲۰ تا ۳۰ درصد سرمایه‌ ای که قصد دارید با آن وارد بازار شوید را به صورت وجه نقد داشته باشید. گفتنی است که با این کار زمانی که قصد خرید سهام سودآوری را در بازار دارید، می توانید به راحتی و بدون ریسک نقدشوندگی، آن را خریداری کنید.

اما اگر جزو فعالان بازار سرمایه هستید و معامله حرفه ای در بازار بورس انجام می ‌دهید، سهامی با قدرت نقدشوندگی بالا در سبد سرمایه گذاری یا پرتفوی خود قرار دهید. در این صورت قادرید زمانی که وجه نقد برای خرید سهمِ سودآوری نیاز دارید، از طریق فروش سهام موجود، وجه نقد مورد نیازتان را برای خرید سهم جدید تامین نمایید. البته باید در نظر داشت این کار به تجربه و تخصص در معاملات بورس نیاز دارد.

نکته مهم دیگر این که چنانچه دانش کافی برای معامله در بازار بورس را ندارید، اول آموزش ببینید. همچنین با افراد با تجربه و با سابقه در این بازار ارتباط داشته باشید و مشورت کنید. استراتژی خود را مشخص کنید و عجولا تصمیم به خرید یا فروش سهم نگیرید. بازار سرمایه بسیار ریسکی است، لذا پیش از ورود به هر سهم عجله نکنید و حسابی تحقیق کنید. اگر مبتدی هستید به بورس به دید سرمایه گذاری نگاه کنید نه کسب درآمد روزانه و ماهانه تا سرمایه خود را از دست ندهید و رفته رفته مهارت ها و تجربه های معامله گری خود را افزایش دهید.

امیدوارم از این مطلب که بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران را معرفی کرد، استفاده کرده باشید.

اگر سوال یا ابهامی در مورد بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ داده شود.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *