ثبت نام و دریافت کد بورسی | کد بورسی رایگان

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ثبت نام و دریافت کد بورسی

بسیاری از مشمولین سهام عدالت، خریداران صندوق های etf دولتی و افراد عادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، به دنبال ثبت نام و دریافت کد بورسی هستند و مطالب گنگ و ناقص موجود در سایت های مختلف، اینستاگرام و تلگرام آن ها را گیج کرده است و به دنبال یک مطلب جامع و کامل که با زبان ساده و قابل فهم توضیحات مناسبی را ارائه کند، هستند. این مطلب آموزشی رایگان که تمام مراحل ثبت نام و دریافت کد بورسی را 100% کامل به شما آموزش میدهد را میتوانید مطالعه نمایید تا شرایط ورود به بورس و ثبت نام در سامانه سجام رو یاد بگیرید تا راحت تر بتوانید برای دریافت کد معاملاتی آنلاین در بورس اقدام کنید، پس این مطلب راهنمای بورس را با عنوان ثبت نام و دریافت کد بورسی تا انتها مطالعه کنید.

ثبت نام و دریافت کد بورسی

سرمایه ‌گذاران برای ورود به بورس ، به یک کد شناسایی احتیاج دارند. این کد شناسایی چیزی است شبیه به شماره حساب بانکی که یکتاست و هر کس به این منظور که بتواند پولی را وارد حسابش کند، باید از آن کد استفاده کند. برای ورود به بازار سرمایه هم نیاز به یک کد شناسایی منحصر به فرد است و در حقیقت کسی که کد بورسی داشته باشد می ‌تواند از طریق نرم افزار معاملات آنلاین یا پنل معاملات اینترنتی، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کند.

پیشنهاد مطالعه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

در نظر داشته باشید که نخستین گام به منظور شروع فرآیند سرمایه گذاری در بورس ، دریافت کد بورسی است و همچنین برای انجام هرگونه خرید و فروش در بازار بورس و فرابورس شما نیاز به کد بورسی خواهید داشت. همچنین دریافت کد بورسی برای خرید و فروش سهام عدالت هم اولین قدم به حساب می آید. در نظر داشته باشید که به کد بورسی ، کد سهامداری یا کد معاملاتی هم گفته می شود و هرجا این سه عبارت را شنیده اید منظور همان کد بورسی در بازار سرمایه است.

از همین روی از اقدامات اولیه برای شروع به فعالیت در بازار بورس سرمایه گذاران باید در سامانه سجام و یک کارگزاری ثبت نام به عمل آورند و پس از آن جهت احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و یا نسبت به احراز هویت غیر حضوری در اپلیکیشن های اعلام شده اقدام نمایند. در حقیقت کد بورسی شناسه ‌ای است متشکل از 3 حرف اول نام خانوادگی شما و 5 عدد تصادفی و ثابت است. پس از اخذ کد بورسی قادرید به تمامی سرویس ‌های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و در هیچ یک از مراجعات خود به نهاد‌های مالی از جمله کارگزاری، صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری ، شرکت‌ های تامین سرمایه و … نیاز به شناسایی کامل مجدد پیدا نخواهید کرد.

مراحل دریافت کد بورسی

جهت آغاز فعالیت در بازار سرمایه ایران نیاز است در گام نخست با مراجعه و ثبت نام در سامانه سجام، همچنین یافتن و ثبت نام در یک کارگزاری مناسب مراحل اولیه ثبت نام را طی کنید و پس از آن برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. همچنین برای دریافت کد بورسی شما باید یک شماره حساب بانکی در اختیار داشته باشید و شماره شبا و اطلاعات مورد نیاز دیگر حساب خود را وارد سامانه سجام کنید. همچنین شما نیاز به یک خط تلفن همراه به نام خود دارید که اعتباری یا ثابت آن فرقی نمی کند.

1) ثبت نام در سامانه سجام توسط سایت سجام

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام به وسیله شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به سهامداران و ایجاد درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و به ‌ویژه سرمایه‌ گذاران حقیقی و حقوقی راه اندازی شد. پس از راه اندازی سامانه سجام طبق قوانین، جهت دریافت هرگونه خدمات برای تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه باید در سجام ثبت اطلاعات کنند.

ثبت نام در بورس

با ثبت نام در سامانه سجام، هر فرد قادر است از تمامی خدمات بازار سرمایه استفاده کند. برای ثبت نام در سجام باید به سایت سجام مراجعه کنید و با ارائه مدارکی مثل تصویر صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و آخرین مدرک تحصیلی اقدام به ثبت نام در سامانه و دریافت کد سجام کنید. در ادامه راهنمای گام به گام ثبت نام در سایت سجام را آورده ایم که بسیار کاربردی است؛

راهنمای گام به گام ثبت نام در سامانه سجام
  1. ** در ابتدا به سایت https://www.sejam.ir مراجعه نمایید.
  2. ** در گام بعدی روی گزینه‌ ثبت نام در سجام کلیک نمایید.
  3. ** سپس شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید و در ادامه پیامکی را که به منظور ورود به سامانه سجام برای شما فرستاده شده است را در فیلد مشخص شده وارد کرده و گزینه مشتری حقیقی با تابعیت ایرانی را انتخاب و شماره‌ کد ملی خود را به همراه کد امنیتی وارد نمایید.
  4. ** در بخش بعدی نوبت به تکمیل اطلاعات نماینده می رسد که باید در نظر داشته باشید که در این مرحله از ثبت نام در سامانه سجام، اطلاعات وارد شده در آن اگر متعلق به شخص شما است باید گزینه “اصیل” را انتخاب نمایید و در صورتی که شما به ‌عنوان نماینده‌ قانونی شخص دیگری اقدام به ثبت نام در سامانه سجام می کنید، باید گزینه “نماینده قانونی” را انتخاب کنید و شایان ذکر است که نماینده قانونی باید پیش از این در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.
  5. ** پس از انجام مراحل بالا می بایست مبلغ 10 هزار تومان بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی به شکل آنلاین پرداخت کنید.
  6. ** در مرحله بعدی باید اطلاعات هویتی خود را طبق شناسنامه و کارت ملی خود وارد کنید.
  7. ** مرحله بعدی مربوط به اطلاعات ارتباطی است که باید منطبق با کد پستی درج شده در کارت ملی‌ شخص باشد.
  8. ** در صورتی که کد بورسی قدیمی دارید، در این مرحله وارد نمایید در غیر این صورت این مرحله را نادیده بگیرید.
  9. ** مرحله بعد مربوط به اطلاعات شغلی شما خواهد بود، مواردی مثل؛ عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت، سمتتان و نشانی و کد پستی محل کار خود را باید در سامانه درج کنید.
  10. ** در فرم بعدی باید اطلاعات مالی خود را وارد نمایید. این مرحله بسیار مهم است و باید اطلاعات صحیح و با دقت وارد شود.
  11. ** صفحه بعدی مربوط به اطلاعات حساب‌ های بانکی فعال شما عزیزان است. توجه داشته باشید که این حساب باید مختص به شخص شما باشد. همچنین توجه کنید که در صورت نیاز می توانید بعد ها از طریق سامانه سجام حساب‌ های بانکی جایگزین خود را معرفی کنید و یا چند حساب برای برداشت وجه داشته باشید.
  12. ** در نهایت در فرم تعهدات، باید درستی اطلاعات قبلی خودتان را تائید نمایید و در صورت اشتباه می توانید هر یک از موارد را ویرایش نمایید و کار به اتمام می رسد.

نکته مهم : بعد از اینکه ثبت نام شما در بورس پایان یافت، کد پیگیری ۱۰ رقمی به شماره‌ همراهی که در سامانه ثبت کردید، ارسال خواهد شد در حفظ این کد رهگیری کوشا باشید.

2) احراز هویت در سامانه سجام

پس از ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی می بایست نسبت به تکمیل احراز هویت خود اقدام نمایید. احراز هویت در یکی از شعبه های دفاتر پیشخوان دولت مربوط به کارگزاری مورد نظر انجام می گردد. برای این کار باید واجد شرایط خاصی باشید تا انجام احراز هویت برای شما امکان پذیر باشد. این شرایط به شرح زیر می باشند:

  • ** باید شخص حقیقی باشید
  • ** باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید
  • ** باید دارای کارت ملی هوشمند یا رسید آن باشید
  • ** احراز هویت غیر حضوری برای هر کد ملی فقط یک مرتبه امکان پذیر می باشد
  • ** دسترسی به این قسمت صرفا از داخل کشور و برای کاربران داخلی قابل دسترس است
  • ** تمامی فرآیند ثبت نام و احراز هویت باید توسط فرد متقاضی صورت پذیرد و تمامی مدارک ارسالی معتبر و مربوط به متقاضی باشد
  • ** رعایت پوشش موجه و حجاب اسلامی برای کلیه احراز شوندگان الزامی است و در صورت تخلف از سوی مرجع احراز هویت غیرحضوری مردود می شوید

3) مراجعه به کارگزاری

در مرحله بعد با مراجعه به کارگزاری ها نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام اقدام خواهید کرد. کارگزاری ها شرکت های خدماتی فعال در بازار سرمایه به حساب می آیند که خرید و فروش اوراق بهادار قابل معامله در بورس به واسطه آنها صورت می پذیرد و در واقع کارگزاری واسط بین سرمایه گذاران و شرکت های بورسی است و درصدی را به عنوان کارمزد معاملات بر می دارد. هر فرد متقاضی خرید و فروش سهام باید به کارگزاری ها مراجعه نماید و خود شخص نمیتواند بدون واسطه یک کارگزار به معامله اوراق بهادار در بورس بپردازد.

پیشنهاد مطالعه : گرفتن کد بورسی برای کودکان | کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

چنانچه امکان ثبت نام آنلاین در کارگزاری مورد نظر شما وجود نداشته باشد، می بایست به صورت حضوری به کارگزاری مراجعه کنید و از واحد پذیرش شرکت فرم‌ های ثبت ‌نام را دریافت و تکمیل نمایید. در روش حضوری می ‌توانید به یکی از شعبه های کارگزاری‌ مورد نظر خود مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را برای دریافت کد سهامداری اعلام کنید. بعد از تکمیل و امضای فرم‌ های مربوطه، کارگزاری اطلاعات شما را به شرکت بورس و شرکت سپرده گذاری ارسال می نماید تا برای شما کد بورسی صادر شود. البته در شرایط حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا، مراجعه به کارگزاری کم تر دیده میشود و برای احراز هویت حضوری باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه فرمایید.

مدارک لازم برای ثبت نام و دریافت کد بورسی “اشخاص حقیقی”

  • ** ارائه اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
  • ** ارائه شماره حساب بانکی و شماره شبای آن
  • ** تکمیل کردن فرم های مشخصات مشتریان حقیقی
  • ** تکمیل کردن فرم های درخواست کد معاملات آنلاین
  • ** ارائه اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات

مدت زمان و هزینه ثبت نام و دریافت کد بورسی

کارگزاری با ثبت مدارک امکان ایجاد کد بورسی را برای فرد ایجاد می کند و طی مدت ۳ روز کاری کد سهامداری شخص صادر می شود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که با توجه به شیوع کرونا و شیفتی شدن کارمندان کارگزاری و تعطیلی کارگزاری ها و همچنین تقاضای بسیار زیاد برای ثبت نام و دریافت کد بورسی ، فرآیند 3 روز کاری برای ایجاد حساب کاربری فعال در کارگزاری امکان دارد تا یک ماه نیز به طول بی انجامد.

همچنین صدور کد سهامداری کاملا رایگان است ولی اخیرا به غیر از 10 هزار تومانی که در سامانه سجام باید پرداخت کنید، رقمی هم برای فرم ها و امور مربوط به کارگزاری از شما دریافت می شود که زیاد نیست. پس از اخذ کد بورسی، شخص شرایط لازم جهت خرید و فروش در بازار را به دست می آورد و می ‌تواند معاملات خود در بازار سرمایه را شروع کند. 

نتیجه گیری و کلام پایانی

فرآیند ثبت نام و دریافت کد بورسی بسیار ساده است و از زمانی که اقدام می کنید، چند روز دسترسی معاملاتی شما فعال شده و میتوانید به خرید و فروش سهام در بورس بپردازید.

در این مطلب همه مواردی که در خصوص ثبت نام و دریافت کد بورسی نیاز داشتید بدانید را عنوان کردیم.

هر سوال یا ابهامی برای شما باقی مانده است که میتواند به غنای این مقاله آموزشی کمک کند را حتما در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

اگر تجربه ای هم در خصوص ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی دارید، حتما با ما و سایر مخاطبان سایت مای مانی به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط؛ 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *