دارا سوم | همه چیز درباره عرضه صندوق دارا سوم در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
دارا سوم

دارا سوم در راه بورس! صندوق دارا سوم با تمامی حواشی که برای دارا یکم و دارا دوم (پالایش) به وجود آمد قرار است اوایل آبان ماه عرضه شود و افراد نیز می توانند بدون محدودیت و تا سقف 5 میلیون تومان واحد های صندوق داراسوم را با 20 درصد تخفیف خریداری کنند. البته که هنوز زمان دقیق عرضه داراسوم مشخص نشده است و باید دید دولت این بار چه برنامه ای برای پول ملت دارد!! به هر روی اگر قصد خرید دارا سوم و پذیره نویسی این صندوق etf دارید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا همه چیز درباره عرضه صندوق دارا سوم در بورس را متوجه شوید، پس همراه ما باشید.


صندوق دارا سوم

بعد از رکودی که در دیگر بازارهای مالی ایجاد شد و همچنین استقبال خوب مردم از بورس و روی آوردن قسمت عمده جامعه به این بازار، دولت برای هدایت نقدینگی به طرف بازار سرمایه، کمک به اقشار کم درآمد، بالا بردن سطح درآمد جامعه و همچنین کاهش نرخ بیکاری تصمیم به سرمایه گذاری در این بخش گرفت! دولت بدین منظور اقداماتی مثل آزاد سازی سهام عدالت و ارائه سهام خود در قالب 3 صندوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه کرده است. پس از عرضه اولین و دومین صندوق های سرمایه گذاری دولتی همانطور که انتظار می رفت این صندوق ها با استقبال بسیار خوب افراد و سرمایه گذاران مواجه شدند، ولی استقبالی که مورد نظر دولت بود با توجه به تبلیغات بسیار وسیع برای آن، دیده نشد!

حتما برایتان جالب است : زمان بازگشایی پالایش یکم | پالایش یکم کی باز میشود؟

برای همین دولت اقدام به ارائه سهام خود در قالب سومین صندوق ETF سرمایه گذاری دولتی با عنوان صندوق دارا سوم متشکل از باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات  کرده است. بررسی ‌ها نشان از این دارد که حدود ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم بانک صادرات معادل ۷/ ۸ درصد از کل سهام بانک صادرات، ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم بانک ملت معادل ۱/ ۱۱ درصد از کل سهام بانک ملت و ۲۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم بانک تجارت معادل ۱/ ۱۰ درصد از کل سهام بانک تجارت عناصر تشکیل دهنده صندوق دارا سوم هستند. در این مقاله به تعریف صندوق دارا سوم و بیان ویژگی های آن و موارد مهم جانبی خواهیم پرداخت.

صندوق دارا سوم چیست ؟

بعد از استقبال نسبتا خوبی که از صندوق های دولتی دارا یکم و پالایش (دارا دوم) به وسیله سرمایه گذاران در بازار بورس انجام شد، بار دیگر دولت اقدام به ارائه سومین ETF خود با نام صندوق دارا سوم نموده است، هدف از عرضه این صندوق رونق بازار بورس و تشویق مردم به مشارکت حداکثری در بازار سرمایه ایران است. سومین صندوق etf سرمایه گذاری دولت با عنوان صندوق سرمایه گذاری دارا سوم است که متشکل از باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات می باشد.

ارزش دارا سوم

برای بررسی بهتر این صندوق باید به سراغ عملکرد این ۳ بانک و صنعت بانکی رفت تا بتوان ارزش دارا سوم را تا حدودی تخمین زد و تصمیم به خرید یا عدم خرید آن گرفت. نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت، وپارس و وبصادر، به نظر ارزش بازار به ترتیب ۵ نماد اول در صنعت بانکی به حساب می آیند. البته در نظر داشته باشید که وبملت بزرگ ‎ترین نماد در این صنعت به شمار می رود. به صورت کلی بازدهی‌ گروه بانکی طی سال ۱۳۹۸ خیلی زیاد نبوده است و معدود نمادهایی هستند که رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند که از جمله آن می ‌توان به وملل، وپارس، سامان و دی اشاره داشت که در این صندوق حضور ندارند.

خرید دارا سوم در بورس

به ویژه در نمادهایی مانند وبملت، وتجارت، وبصادر، وشهر، ونوین و آیند جاماندگی از بازار به وضوح دیده می شود، ولی همین نماد ها از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا به حال رشد چشم گیر و قابل توجهی نسبت به سایر نمادهای صنایع دیگر تجربه کرده اند. فعالیت‌‌ های اقتصادی، عملیاتی و اقبال سرمایه ‌گذاران و همچنین نفوذ نقدینگی ‌‌های قدرتمند به بعضی نماد‌‌های بانکی نرخ رشد متفاوتی را برای آنها به ثبت رسانده است. از بین این سه بانک، بانک ملت با ۲۹ درصد، بیشترین درصد سهام شناور را در اختیار دارد. p/e یکساله این سهم نیز کم ترین را به خود اختصاص داده است. نسبت قیمت به درآمد بانک ملت ۴۳،‌ بانک تجارت ۱۷۲ و بانک صادرات برابر ۱۸۲ است.

زمان عرضه صندوق دارا سوم

زمان عرضه صندوق دارا سوم اکنون به صورت دقیق اعلام نشده است اما با توجه به تاریخ عرضه دو صندوق دارا یکم و دارا دوم و فاصله زمانی که بین تاریخ پذیره نویسی این دو ETF وجود داشت، پیش بینی می شود که زمان عرضه صندوق دارا سوم در 3 ماهه سوم سال و حداکثر تا قبل از دی ماه انجام شود. پس از شروع مهلت پذیره نویسی سرمایه گذاران قادر خواهند بود در بازه زمانی مشخص شده، برای خرید سهام این صندوق از طریق کد بورسی و یا مراجعه حضوری به بانک ها و ارائه کارت ملی خود اقدام نمایند.

حتما برایتان جالب است : دریافت اینترنتی کد بورسی | بعد از دریافت کد بورسی چگونه سهام بخریم؟

اما به تازگی معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرده است که؛ تمام تلاشمان این است که در هفته ‌های اول آبان‌ ماه این صندوق دارا سوم را در بورس عرضه کنیم و دارنده هر کد ملی می‌ تواند واحدهای این صندوق را بخرد و الزامی به داشتن کد بورسی نخواهد بود، پس آنهایی که کد بورسی دارند به وسیله کارگزاری‌ های خود و یا از طریق شبکه بانکی و آنهایی که کد بورسی ندارند، از طریق درگاه ‌های الکترونیکی بانک‌ ها قادرند برای خرید واحدهای سرمایه ‌گذاری صندوق دارا سوم تا سقف ۵ میلیون تومان اقدام نمایند. همچنین گفته شده است که مصوبه هیات دولت برای واگذاری دارا سوم گرفته شده است و باید این مصوبه به زودی ثبت شود و سعی می شود در اولین فرصت حتی ‌الامکان هفته اول آبان و یا نهایتا تا آخر آبان دارا سوم آماده واگذاری به مردم شود.

ویژگی های صندوق دارا سوم

برای جذابیت هر چه بیشتر صندوق دارا سوم  در نزد سرمایه گذاران و تشویق افراد به خرید سهام این صندوق دولت قابلیت هایی برای آن در نظر گرفته است که باعث برتری این صندوق در مقابل دیگر ETF های موجود در بازار بورس شده. که این ویژگی ها به شرح زیر می باشد :

  • ** این صندوق معاف از پرداخت مالیات است.
  • ** افراد حقوقی مجاز به خرید سهام صندوق دارا سوم نستند.
  • ** امکان خرید و فروش این سهام از طریق اپلیکیشن نیز قابل انجام است.
  • ** صندوق دارا سوم نیز مانند صندوق دارا دوم شامل 20 درصد تخفیف است.
  • ** دامنه نوسانات در این صندوق مثل صندوق دارا یکم و پالایش 10 درصد در نظر گرفته خواهد شد.
  • ** سرعت نقد شوندگی در این صندوق نسبت به دیگر صندوق های موجود در بازار بورس بالاتر است.
  • ** پس از اتمام زمان پذیره نویسی صندوق دارا سوم سرمایه گذاران در این صندوق به مدت 1 ماه حق خرید و فروش آن را ندارند.
  • ** برای خرید سهام صندوق دارا سوم محدودیت سنی وجود نداشته و همه افراد در هر رده سنی قادر به خرید سهام این صندوق هستند.
  • ** انتظار می رود که خرید دارا سوم بدون داشتن کد بورسی و از طریق مراجعه به بانک ها هم امکان پذیر می باشد، ولی مثل صندوق دارا دوم برای خرید با کد ملی نیز نیاز به ثبت نام در سامانه سجام حداقل تا مرحله شروع احراز هویت باشد.
  • ** به منظور فروش سهام صندوق دارا سوم داشتن کد بورسی الزامی می باشد و افرادی که با استفاده از کد ملی خود سهام این صندوق را خریداری کرده اند برای فروش آن ملزم به ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی می باشند.

اثرات تغییر نرخ تسعیر ارز بر داراسوم

جالب است بدانید که این سه بانک نیز مثل دیگر بانک‌ ها نسبت به افزایش نرخ تسعیر ارز واکنش نشان دادند. بانک ملت و بانک تجارت بیشترین تاثیر مثبت را نسبت به این تغییر خواهند داشت. در بین گروه بانکی به ‌صورت قطع می‌ توان گفت بیش ترین تاثیر تسعیر ارزی بر عملکرد بانک ملت بروز پیدا کرده است. مطابق شفاف‌ سازی این بانک، با تغییر نرخ تسعیر ارز سود ۲۳۰ درصدی نسبت به سود سال قبل عاید آن شده است. بانک تجارت نیز هرچند رقم بالایی سود از طریق تسعیر ارزی حاصل خواهد کرد، ولی این رقم به نسبت تعداد سهام آن سود بسیار زیادی نخواهد بود. اطلاعیه منتشر شده به وسیله بانک صادرات نیز نشان از عدم تاثیر قابل توجه تسعیر ارزی بر عملکرد مالی این بانک دارد.

سوالات رایج در خصوص عرضه دارا سوم در بورس

صندوق دارا سوم چیست ؟ سومین صندوق سرمایه گذاری دولتی با نام صندوق دارا سوم می باشد که در متن مقاله به تعریف کامل آن پرداخته شده است. 

دارا سوم چه زمانی عرضه میشود ؟ قرار بر این شده است که هفته اول یا دوم آبان فرآیند پذیره نویسی این صندوق آغاز شود.

دارا سوم چقدر است ؟ داراسوم برای خرید نیاز تا سقف 5 میلیون تومان نقدینگی نیاز دارد، ولی شما به اندازه پول نقد و دارایی که دارید می توانید سفارش گذاری کنید. برای مثال شما 1 میلیون تومان نقدینگی دارید و به اندازه همان مقدار پول میتوانید در پذیره نویسی این صندوق شرکت کنید.

صندوق داراسوم دارا چه ویژگی هایی می باشد ؟ این صندوق دارای ویژگی هایی متفاوت از سایر ETF های موجود در بازار می باشد که در متن مقاله این ویژگی ها ذکر شده اند.

دارا سوم به چه کسانی تعلق میگیرد ؟ دارا سوم به افرادی که در پذیره نویسی این صندوق در مهلت اعلامی و با شرایط اعلام شده، اقدام کرده اند، تعلق خواهد گرفت.

دارا سوم شامل چه سهم هایی است ؟ در پاسخ به این سوال که دارا دوم شامل چه شرکت هایی است باید گفت؛ این صندوق شامل سهام شرکت بانکی از قبیل بانک ملت، تجارت و صادرات است که در متن مقاله به توضیح کامل آن پرداخته شده است.


جمع بندی و کلام پایانی

دولت در راستای اهداف خود برای مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه و افزایش ضریب نفوذ بورس، جمع آوری نقدینگی خرد و ایجاد امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بورس و انتفاع عامه مردم از رشد این بازار، با واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق قابل معامله دارا سوم موافقت کرد و قرار است فرآیند پذیره نویسی دو هفته ای این صندوق به زودی و در هفته های آتی آغاز شود.

داراسوم، سومین صندوق سرمایه‌ گذاری دولتی است که تتمه دارا یکم و سه بانک ملت، تجارت و صادرات آن را تشکیل می‌دهند. بررسی های ما نشان داده است که ارزش روز این صندوق برابر ۲۷ هزار و ۴۶ میلیارد تومان است و با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی به ۲۱۶۳۱ میلیارد تومان می رسد. بعد از دارا یکم و پالایش یکم نوبت به ورود سومین صندوق سرمایه‌ گذاری دولتی رسیده است. بنابراین قرار است باقی ‌مانده سهام دولت در سه بانک خصوصی شده در قالب دارا سوم یا صندوق قابل معامله بورسی با تخفیف ۲۰ درصد برای هر کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان ارائه خواهد شد.

این طور که گفته شده است؛ در هفته ‌های اول آبان ‌ماه صندوق دارا سوم را در بورس ارائه خواهد شد و دارنده هر کد ملی یا کد بورسی می ‌تواند واحدهای این صندوق را خریداری کند و الزاما به داشتن کد بورسی نیازی نیست، لذا آنهایی که کد بورسی دارند از طریق کارگزاری‌ های خود یا از طریق شبکه بانکی و آنهایی که کد بورسی ندارند، از طریق درگاه ‌های الکترونیکی بانک ‌ها قادرند برای خرید واحدهای سرمایه ‌گذاری دارا سوم تا سقف ۵ میلیون تومان اقدام نمایند. شایان ذکر است مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت متوسط سهام در ۳۰ روز قبل از شروع پذیره نویسی است و قیمت پس از اعمال تخفیف، نباید از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی کم تر باشد.

امیدواریم با این اطلاعات توانسته باشیم به سوالات شما در خصوص صندوق داراسوم در بورس ، پاسخ داده باشیم.

اگر هنوز ابهام یا سوالی درباره پذیره نویسی این صندوق و شرایط آن دارید حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا جواب بدم.
احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *