نکات مهم در خرید طلای دست دوم

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نکات مهم در خرید طلای دست دوم

اگر بخواهید برای خرید طلای دست دوم و کم اجرت اقدام کنید، باید نکات مهم در خرید طلای دست دوم را بلد باشید. در واقع دانستن این نکات مهم در خرید طلای دست دوم به شما کمک می کند تا روش محاسبه طلای دست دوم، نحوه خرید و فروش طلای دست دوم و ریزه کاری هایی که برای خرید و فروش طلای دست دوم نیاز دارید را یاد بگیرید و زمانی که قصد انجام معامله طلا دست دوم را دارید، دیگر نکات مهم در خرید طلای دست دوم را بلد هستید و نه سرتان کلاه می رود و نه خرید بدی را انجام خواهید داد، پس این مطلب را به عنوان راهنمای خرید طلای دست دوم تا انتها مطالعه کنید.

نکات مهم در خرید طلای دست دوم

خرید طلای دست دوم چند سالی می شود که بازار داغی را تشکیل داده است، چرا که با کاهش ارزش ریال، ایرانی‌ ها به طلا به چشم زیورآلات نگاه نمی کنند و آن را روشی برای حفظ ارزش سرمایه‌ خود به حساب می آورند و این واضح است که هیچ کس خواهان خرید اجناس دست دوم نیست؛ به خصوص طلا ولی ندادن مالیات برای خرید طلای دست دوم، موضوعی است که مردم و سرمایه گذاران را برای خرید طلای دست دوم ترغیب می کند. حتی نوسان گیران طلا نیز همواره یا طلای آب شده خریداری می کنند و یا طلای دست دوم تا هزینه های خرید خود را کاهش دهند و زودتر و بیشتر سود به دست بیاورند.

حتما برایتان جالب است : راه های سرمایه گذاری در طلا برای ایرانیان

قبلا که قیمت طلا کمی ارزان تر بود، کم تر کسانی به دنبال خرید طلا دست دوم بودند، حتی چنانچه مردم برای سرمایه گذاری و پس‌ انداز طلا خریداری می کردند؛ ترجیح می‌ دادند برای خرید طلای نو و مد روز اقدام کنند، حتی اگر می گفتید طلای دست دوم اجرت ساخت و مالیات ندارد، باز ترجیح آن ها خرید طلای نو بود، ولی در حال حاضر بسیاری از مردم به صرفه ترین روش خرید طلا یعنی خرید طلای دست دوم را در پیش گرفته‌ اند که مزد ساخت ندهند و طلا با قیمت کم تری خریداری کنند.

ولی این کار علاوه بر سودی که دارد، صدای اتحادیه صنف طلا فروشان و سازندگان طلا و جواهر را درآورده است و چند وقتی می شود که خرید و فروش طلای دست دوم به صورت رسمی غیرقانونی اعلام شده است و تعداد طلافروشانی که برای فروش طلای دست دوم اقدام می کنند، کاهش یافته است ولی همچنان هم می توانید طلافروشانی را پیدا کنید که طلای دست دوم به فروش برسانند و این کار نیاز به پرس و جو شما دارد.

به صورت کلی مشخص نبودن عیار اصلی طلا، دادن فاکتور نامعتبر به مشتری، معیوب بودن طلا، امکان تقلبی بودن طلا، امکان انتقال بیماری های پوستی و اشتباه سهوی یا عمدی در محاسبه قیمت طلای دست دوم از ریسک های خرید طلای دست دوم به حساب می آید که شما پس از این که نکات مهم در خرید طلای دست دوم و همچنین نکات مهم در فروش طلای دست دوم را یاد بگیرید، دیگر قادر خواهید بود به سادگی و بدون هیچ گونه نگرانی برای خرید و فروش طلا دست دوم اقدام کنید و چه برای سرمایه گذاری و چه برای استفاده، طلای مناسبی را خریداری نمایید و بدین وسیله در زمان فروش نیز طلای خوب را بهتر می توانید بفروشید.

سرمایه گذاری روی طلای نو یا دست دوم؟

چنانچه قصد سرمایه گذاری دارید و در حال حاضر بین دو گزینه طلای نو و دست دوم مانده اید، مطمئنا پیشنهاد ما خرید طلای دست دوم می باشد. البته طلا جز سرمایه گذاری می تواند کاربری زیورآلاتی نیز داشته باشد که اگر داشت خودتان باید تصمیم گیری کنید که طلای دست دوم مورد سلیقه خود را پیدا می کنید و یا دوست دارید طلای نو و کارنکرده را مطابق نظر و سلیقه خود انتخاب کنید.

حتما برایتان جالب است : آینده طلا در سال 2021 | پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۰

همچنین اگر به دنبال سرمایه گذاری کردن هستید، سکه و طلای آب شده ویژگی اجرت ساخت را ندارند، بنابراین می توانند گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری شما به حساب آیند، چرا که آن ها اجرت ساخت و مالیات ندارند و در زمان فروش آن ها، سود به مراتب بیشتری را به دست خواهید آورد، ولی چنانچه اصرار بر خرید طلای بدون اجرت دارید، حتما مواردی مثل تقلبی نبودن، اجرت ساخت، میزان استفاده از سنگ‌ های اتمی، وارداتی بودن طلای موردنظر را مد نظر قرار دهید و سپس برای خرید از مراکز معتبر اقدام کنید.

همچنین ذکر این نکته نیز الزامی است که فروش طلای کم اجرت و بدون اجرت قانونی نیست و هر واحد صنفی که نسبت به فروش این گونه طلا اقدام نماید، خلاف قانون عمل کرده است. بعضی از این طلاها کد استاندارد ندارند و زمانی که طلا بدون کد استاندارد باشد، صحت و سلامت آن را نمی‌ توان مورد تایید قرار داد و بعضا این مدل طلاها عیار پایین تری خواهند داشت یا حتی تقلبی خواهند بود. البته طلافروشان بسیاری نیز هستند که طلای دسته دوم با عیار مشخص را همواره خرید و فروش می کنند و به سادگی می توانید از آن ها استفاده کنید و تنها موارد مهم را برای خرید یا فروش در نظر بگیرید. در ادامه به ذکر نکات مهم در خرید طلای دست دوم پرداخته ایم؛

1) انتقال بیماری‌ های پوستی از طریق استفاده از طلای دست دوم

به عنوان اولین نکته گفتنی است که انتقال بیماری با خرید طلای دست دوم عاملی مهمی است برای ممنوعیت خرید و فروش طلای دست دوم، به این خاطر که این طلاها برای افرادی بوده‌ اند که ما از آن ها شناختی نداریم و این امکان وجود دارد که در صورت استفاده از این طلاها به حساسیت‌ های پوستی مبتلا شویم. رییس اتحادیه طلا و جواهر هم بارها این عامل را دلیل حائز اهمیتی برای ممنوعیت خرید و فروش طلای دست دوم دانست و از خریداران طلا می‌ خواهد تا این موضوع را جدی بگیرند.

در این راستا چنانچه طلای دست دومی خریداری می کنید، حتما پیش از استفاده، آن‌ ها را ضد عفونی فرمایید یا با روش‌ هایی مخصوص برای شست و شوی طلا اقدام کنید. همچنین می‌ توانید کمی هزینه کنید و آن قطعه طلا را آبکاری طلا و پرداخت کنید تا هم خیالتان از بابت تمیزی طلا آسوده باشد و هم طلایی که خریداری می کنید مثل روز اولش نو و براق به نظر آید.

2) وجود نقص در طلای دست دوم

آن دسته از طلاهایی که در آن ها قفل تعبیه شده است، مانند دستبند، پابند، گردنبند و گوشواره، بسیار حساس هستند چرا که در صورت خرابی و یا محکم نبودن قفل به سادگی گم می‌ شوند و همین امر دلیلی است که نمی‌ توان به سادگی از آن عبور کرد و بهتر است از خیر طلای دست دومی که خراب شده و در اصطلاح پیچ و مهره‌ هایش شل است و چندان قابل استفاده نیست، بگذریم به این دلیل که احتمال گم شدن و از دست رفتن چنین طلایی کم نیست. لذا می توان این طور نتیجه گرفت که خرید یک طلای نو و با کیفیت بهتر از خرید یک طلای بدون کارمزد زوار در رفته است.

3) طلا‎های تقلبی به جای طلای دست دوم

در حال حاضر آن قدر در ساخت زیورآلات بدل پیشرفت کرده‌‌‌‌‌ اند که تشخیص برخی از زیورآلات بدل با طلا تنها با دستگاه های مخصوص امکان پذیر است. امکان دارد به بهانه آن‎ که فاکتور طلا گم شده است یا این‎ که سال‌ ها پیش طلا را خریده ایم و در حال حاضر هیچ نشانی از آن مغازه طلافروشیی نداریم، طلاهای تقلبی را با نام طلای دست دوم و کم اجرت به شما بفروشند.

حتما برایتان جالب است : راهکار تشخیص طلا از بدل + آموزش کامل و رایگان

البته این موضوع را باید در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد وجود دارند که برای قطعه طلای تقلبی، فاکتور طلا جعل می‌ کنند، از همین روی هر طلای دست دومی که فاکتور داشت، دلیلی ندارد که الزاما اصل و باکیفیت باشد. این طور که گفته شده است اتحادیه طلا روی مصنوعاتی که به نام طلای دست دوم فروخته می‌ شود نظارتی ندارد و به مردم توصیه می‌ کند که برای خرید این محصولات اقدام نکنند، چرا که امکان دارد فلزات دیگر را آبکاری کرده و به اسم طلای دست دوم به فروش برسان یا این که یکسری فرصت طلب در کارگاه های زیرزمینی مس، نقره و آلیاژ های زرد رنگ را ترکیب کرده و محصول را به نام طلای دست دوم به واحدهای صنفی به فروش می رسانند.

راهنمای خرید طلای دست دوم

همواره توصیه بر این است که مردم مصنوعات طلا و جواهر خود را از واحدهایی که جواز کسب دارند خریداری کنند تا چنانچه مشکلی ایجاد شد، بتوانند آن را مورد پیگیری قرار دهید. همچنین به خریداران مصنوعات طلا و طلاهای ساخته شده توصیه می شود که برای خرید طلا از تولیدات داخلی که دارای عیار کنترل شده و باکیفیت هستند استفاده کنند و با خیال راحت از خرید خود اطمینان حاصل کنند.

4) فاکتورهای غیر معتبر طلای دست دوم

دیگر زمان آن که عیار طلا را بخواهند با دندان ها بسنجند گذشته است؛ حال نه دندان‌ ها مثل سابق است و نه طلاها. در حال حاضر اعتبار طلا به طلافروش است و کاغذی که به عنوان فاکتور در اختیار خریدار قرار می گیرد. فاکتوری که قرار است هم ضمانتی برای طلایمان باشد و هم امنیتی برای سرمایه‌ گذاری ما به حساب می آید. ولی خدا آن روز را نیارد که متوجه شویم، طلایی که خریداری کرده ایم با آن چیزی که در فاکتور خرید طلا آمده است متفاوت است!

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه

آن‎‎جاست که کار برای ما سخت خواهد شد و کار خیلی دشوار و طولانی خواهیم داشت برای این که بتوانیم پول خود را که از این طریق از دست داده ایم، زنده کنیم. این موضوعی که است که در معاملات طلای دست دوم باید حتما آن را مد نظر داشته باشید. بنابراین چنانچه قصد خرید طلای دست دوم را دارید و آن طلا، فاکتور معتبری ندارد و یا فاکتور آن به اسم صاحب قبلی طلا باشد، در صورت وجود مشکل مثل مغایرت عیار طلا، اتحادیه طلا و جواهر در مقابل شکایت شما هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت و باید قید پول خود را بزنید.

5) طلاهای قاچاق و دزدی به جای طلای دست دوم

معمولا همه افراد داستان هایی در مورد دزدیده شدن طلا و جواهرات از خانه، مترو و اتوبوس به گوشمان خورده است و یا حتی آن را از نزدیک لمس کرده ایم. واضح است که سارقین این طلاها را به عنوان طلای دست دوم به فروش می رسانند و به این خاطر که این طلاهای دزیده شده فاکتور خرید ندارند، تخفیف‌ هایی غیر منطقی به بهانه عجله داشتن در فروش، به ما پیشنهاد می‌ دهند و ما را برای خرید وسوسه می کنند، لذا از خرید طلاهای دست دومی که تخفیف‌ های غیر منطقی دارند باید دوری کنید، به این خاطر که ممکن است یکجای کار بلنگد و ما را به دردسر بیندازد، بنابراین عطای آن طلا بدون اجرت را به لقایش ببخشید و از خرید آن صرف نظر کنید.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

میتوان گفت که در زمان خرید و فروش طلای دست دوم باید مواردی را در نظر بگیرید؛ لذا پیش از هر اقدامی برای خرید و فروش طلای دست دوم لازم است که اطلاعات کافی در مورد اصطلاحات صنعت طلا و جواهرات داشته باشید و یا از طریق مشاوره خرید طلا با متخصصان این حوزه اطلاعات کافی را در این خصوص کسب کنید و در ادامه با دانستن نکاتی که در مطلب گفتیم و در ادامه خلاصه وار به آن ها اشاره می کنیم، می توانید خرید و فروش طلای دست دوم را بدون ضرر انجام دهید تا از خریدتان همواره راضی باشید. پس این 5 نکته را حتما در نظر بگیرید؛

  • ** تفاوت طلای نو با دست دوم اولین نکته ای است که باید بلد باشید؛ تفاوت اصلی طلای نو با دست دوم در اجرت و مالیات آن است. طلای دست دوم ارزان تر از طلای نو است، به خاطر این که شما هزینه ای برای اجرت و مالیات آن پرداخت نمی کنید و این در حالی است که برای خرید طلای نو باید هزینه ای را برای اجرت و ساخت طلا به اضافه مالیات و سود به فروشنده پرداخت کنید.
  • ** در خصوص با سنگ های قیمتی حتما باید این نکته را در نظر بگیرید که در زمان فروش به عنوان طلا به حساب نمی آیند ولی در زمان خرید روی وزن طلا به شما فروخته شده است! در واقع چنانچه طلایی که می خرید به قصد سرمایه گذاری است و بعدا قصد فروش آن را دارید، حتما به نوع نگین ها و سنگ های قیمتی کار شده در آن توجه کنید و طلایی را بخرید که سنگ های قیمتی در آن استفاده نشده باشد، چرا که هنگام فروش، مبلغ مربوط به سنگ های قیمتی از قیمت قطعه طلا کسر خواهد شد.
  • ** معامله طلای دست دوم حتما باید در طلا فروشی های معتبر انجام شود. واضح است که کلاهبرداری های زیادی در این مورد تا به امروز صورت گرفته است، بنابراین حتما به جواز کسب فروشنده توجه کنید و تا جایی که امکان دارد تلاش کنید از طلا فروشی هایی برای خرید طلا استفاده کنید که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات فعالیت می کنند.
  • ** قفل طلا مورد دیگری است که باید حتما در نظر داشته باشید و از سالم بودن آن اطمینان یابید و در صورت خرید طلا با قفل خراب، حتما ابتدا هزینه ای را برای تعمیر آن بپردازید تا بعدا ضررهای بیشتری برای شما به وجود نیاید.
  • ** نکته پایانی که در خصوص خرید و فروش طلای دست دوم باید در نظر داشته باشید این است که پیش از استفاده از قطعه طلایی که به صورت دست دوم یا همان کارکرده خریداری کرده اید، حتما آن را بشوئید و ضدعفونی کنید، چرا که آن طلا پیش از این به وسیله شخص دیگری مورد استفاده قرار گرفته است و این امکان وجود دارد که بیماری های پوستی از این طریق به شما منتقل شود، پس این موضوع را جدی بگیرید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به ذکر نکات مهم در خرید طلای دست دوم پرداختیم.

اگر به سرمایه گذاری در طلا و سکه علاقه دارید، مطلب بهترین زمان برای خرید طلا در ایران چه زمانی است؟ نیز حتما برای شما جذاب است.

اگر باز هم سوال یا ابهامی در مورد خرید و فروش طلای دست دوم داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا شخصا پاسخ بدم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *