پیش بینی بورس در سال 1401

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
پیش بینی بورس در سال 1401

پیش بینی بورس در سال 1401 نشان می دهد که گروه های شیمایی و پالایشی، فلزی و معدی و حتی سیمانی و دارویی ها کمترین p/e ها را به خود اختصاص داده اند و به صورت کلی می توانند سهامداران خود را به سود به مراتب بیشتری از سایر سهام ها برسانند. البته پیش بینی بورس در سال 1401 به همین جا ختم نخواهد شد و ما در این مطلب قصد داریم به موضوع پیش بینی بورس در سال 1401 از نگاه های مختلفی نگاه کنیم و ابعاد مختلف این موضوع را برای شما به زبان ساده و کاملا رایگان بررسی کنیم و مطمئن هستیم که دید شما برای سرمایه گذاری در بورس ایران در سال 1401 با مطالعه این مقاله بهبود پیدا خواهد کرد؛

پیش بینی بورس در سال 1401

همان طور که می دانید، بودجه دولت 13 با محوریت رشد اقتصادی، کنترل توم و همچنین ثبات بازار در اختیار مجلس قرار گرفت که در این لایحه بودجه، توجه خاصی به بورس و شرکت‌ های پذیرفته شده در آن شده است. در این لایحه مقرر شده است که مالیات حاصل از سود مستقیما به حساب صندوق تثبیت بورس واریز شود و بدهی‌ های صندوق توسعه ملی هم با این صندوق تسویه شود که این اتفاق به نفع بازار تمام خواهد شد. در واقع این اقدامات دولت در ارتباط با واریز منابع مستقل به صندوق تثبیت، بازگشت و تقویت اعتماد به بازار و مردم را به دنبال دارد که می‌ تواند بر روند سرمایه‌ گذاری اقشار گوناگون مردم در بورس و پیش بینی بورس در 1401 و وضعیت بورس در این سال اثرگذار باشد.


حتما برایتان جالب است : تشخیص صنعت برتر در بورس


بودجه سال 1401 که از نظر بسیاری از کارشناسان یکی از بهترین بودجه‌ ها برای بورس به حساب می آید، توانسته است بازار سرمایه را وارد فاز صعودی جدیدی نماید. بودجه امسال را باید از چند منظر بررسی کرد، یکی از آن موارد کاهش فروش اوراق بدهی به وسیله دولت در سال 1401 است، در سال جاری دولت 132 هزار میلیارد تومان اوراق می‌ توانست‌ در بورس بفروشد، این عدد برای سال آینده به 88 هزار میلیارد رسیده است که این یعنی رقم زیادی کاهش پیدا کرده است.

در واقع کاهش فروش این اوراق یک خبر مثبت برای بورس می باشد ولی نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید اینجاست که نحوه و زمان فروش اوراق در بورس باید مشخص شود؛ اگر مثل سال 99 این اوراق در روزهایی که بورس در اوج است، به فروش برسد، می تواند باز هم ریزش بازار را به همراه داشته باشد و اگر این اتفاق بیافتد بر پیش بینی وضعیت بورس در سال 1401 اثرگذار خواهد بود، پس به صورت کلی نمی توان نظر قطعی و دقیق داد، بلکه تنها می توان احتمالات مختلف را بررسی کرد و از قوی ترین احتمالی که برای بورس متصور هستیم، برای سرمایه گذاری در این بازار استفاده کرد.

تاثیر اجرای بودجه دولت در سال 1401 بر بورس

نظارت بر اجرای بودجه از نحوه تصویب آن بیشتر حائز اهمیت است. بودجه اثر بسیاری بر بازار سرمایه دارد و حائز اهمیت ترین موضوع در بودجه شفافیت است که بایستی کاملا در بودجه مشخص گردد که هر بخشی چقدر بودجه به آن اختصاص پیدا کرده است و چطور از آن استفاده می‌ کند. در مساله بودجه تنها موضوع تخصیص دادن به قسمت های گوناگون وجود ندارد، بلکه در ادامه این که چطور این بودجه خرج می‌ شود هم باید بررسی هایی انجام داد و این بدین معنی است که به هر بخشی بودجه تخصیص داده شود، بایستی نظارت شود که چگونه و در چه مسیری این بودجه مصرف خواهد شد.

البته باید در نظر داشت که تخصیص بودجه به هر بخش با محدودیت‌ هایی مواجه است و همچنین وجود تحریم‌ ها و مشکلاتی که کشور دارد ولی این تخصیصی که داده می‌ شود، مجلس هم با دقت تمام این تخصیص‌ ها را مورد بررسی قرار می دهد و پس از نهایی شدن باید یک نظارت انجام پذیرد. در صورتی که میزان نظارت افزایش یابد، کارایی این بودجه برنامه‌ ریزی شده و میزان تاثیر آن بر قسمت های گوناگون اقتصادی مثل بورس بیشتر خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : آموزش روانشناسی بازار سرمایه به زبان ساده


موضوع دیگری که در خصوص با تاثیر بودجه بر بورس باید در نظر داشت، ورود پول به صندوق تثبیت بازار می باشد. در واقع اگر که این پول تزریق شده در صندوق به درستی در بازار به گردش در بیاید، یعنی آن جایی که بازار نیاز دارد پول را تزریق کنند و آن جایی که می‌ بینند بازار پول دارد، رفته رفته پول را خارج کرده و نگه دارند برای روزهایی که بازار باز هم به پول نیاز پیدا می کنند، می تواند یک اتفاق مهم و مثبت در بازار بورس به حساب آید وگرنه بازهم می تواند ضربه هایی را مثل سال های گذشته به پیکره بورس و سرمایه های مردم وارد کند.

نیم نگاهی به روند بازار بورس در سال 1400

بازار بورس ایران که در ابتدای سال 99 رشد بسیار زیادی را تجربه کرد، امروزه کار خود را در آرامش بیشتری دنبال می کند و بسیاری از افراد عادی و حتی بعضی از کارشناسان بورسی نیز از روندهای صعودی قوی و بلندمدت ناامید شده اند. نمی‌ توان با قطعیت از پیش بینی بازارهای مالی و امکان و احتمال 100 درصدی بازار در بازار حرف زد، بنابراین کل صحبت ما یک احتمال بیشتر نیست، به این خاطر که بازار سرمایه‌ گذاری در ایران به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از ابتدای سال 99 تا مرداد ماه همان سال که ریزش بزرگ بورس شروع شد، نزدیک 110 هزار میلیارد نقدینگی واقعی وارد بازار شده بود که عدد بسیار زیادی به حساب می آمد و به صعود بورس کمک شایانی کرده بود!

پیش بینی وضعیت بورس در سال 1401

در آن زمان شاخص کل بازار بورس از 500 هزار واحد به 2 میلیون و 100 هزار واحد رسیده بود. نکته حائز اهمیت اینجاست که وارد شدن پول حقیقی یا واقعی به بازار برابر است با خارج شدن پول حقوقی از بازار که نوعی ضرر مالی به کشور و بورس به حساب می آید که اگر این موضوع را شاهد باشیم بر پیش بینی بورس در سال 1401 و وضعیت بورس 1401 تاثیر مثبتی می‌ گذارد. از زمان ریزش بازار تا کنون حدود 100 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است که برابر است با 91 درصد پولی که به وسیله افراد حقیقی در سال 99 وارد بازار شد، تا به امروز خارج شده است.


حتما برایتان جالب است : تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس


بازار در طول این یک سال و نیم گذشته در حال هضم پولی بوده است که در سال 99 وارد بازار شد و بیشتر از ظرفیت آن بود. در حقیقت بازار نتوانست این حجم از پول را هضم و جذب کند. در دولت 13 تا کنون همان روال دولت‌ های قبلی را شاهد هستیم؛ سیاست‌ های انقباضی که نتیجه آن کاهش تورم و رکود تمام بازارهای داخلی از جمله دلار، طلا، مسکن و بورس است. البته این را هم باید در نظر داشت که شرایط و روابط بین المللی در هر دوره می‌ تواند تغییراتی را در خلال این روند به وجود آورد.

از طرف دیگر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ نماد بیش از ۷۰ درصد افت داشت و بعضی از نمادها مثل شلعاب، خزر و حاریا حتی در یک مقطعی به افت ۸۲ درصدی هم رسیدند و این نمادها نیز به بهانه ای رشد بنیادی که در سال ۹۹ ثبت کرده بودند رشد بازدهی بالایی داشتند ولی پس از آن گزارش های مالی سال ۱۴۰۰ مثل سال قبل تر آن به اندازه سال مالی پیش مثبت نبود، از همین روی رشدی که در سال ۹۹ داشتند را دوباره پس دادند و همین امر شایعاتی مثل آمارسازی را متوجه این گروه از نمادها با افت بالای ۷۰ درصد کرد. در بخش بعدی به پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۱ پرداخته ایم؛

نگاهی به چشم انداز بازار بورس در سال 1401

تدابیر اندیشیده شده در لایحه بودجه 1401 کل کشور و اثرات مثبت آن بر بازار سرمایه را می‌ توان به چند قسمت تقسیم کرد که هر کدام از آن‌ ها در بازار بورس و پیش بینی بورس در سال 1401 اثرگذار خواهند بود. اصلاح نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ ها، پالایشگاه‌ ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌ های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و … آن‌ ها معادل از 30 درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ ها به معادل 100 درصد افزایش یافته و برای صنایع سیمان و دیگر صنایع معادل 10 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها یعنی بدون افزایش نسبت به سال پیش است.

در حقیقت با اعمال این تغییرات، شاهد اثرات منفی روی دیگر صنایع نیستیم و آینده بورس در سال 1401 و همچنین پیش بینی بورس در سال 1401 را تحت تاثیر قرار نمی دهند. درباره صنایع فولادی و معدنی هم با توجه به دیگر مولفه های موجود در بازار این تغییر اثر منفی در سوددهی این شرکت‌ ها دارد. در جهت سیاست‌ های حمایت از تولید، نرخ مالیات قانون مالیات‌ های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌ ها در فعالیت‌ های تولیدی در سال 1400 معادل 20 درصد تعیین شده است.

این بخشودگی در کنار دیگر معافیت‌ ها و بخشودگی‌ ها و مشوق‌ های قانونی اشخاص مذکور است، این کاهش که در سود سازی این واحدها، صنایع و شرکت‌ هاست به شدت بر بازار بورس اثر مثبت دارد. حائز اهمیت ترین اقدام دولت 13 در لایحه بودجه سال آینده در بخش بورس مربوط به حذف ارز ترجیحی است. حذف ارز 4200 تومانی نیز تاثیر مثبتی در بازار و همچنین پیش بینی بورس در سال 1401 دارد و باید گفت که به صورت کلی بودجه و اخبار مرتبط با آن تا به امروز که مثبت ارزیابی می شود!


حتما برایتان جالب است : سهام های ریالی در بورس کدامند؟


البته این را هم باید در نظر داشت که با توجه به تعهداتی که مجلس و دولت در برابر بازار سرمایه و شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس دارند، لازم است حذف قیمت‌ گذاری دستوری را هم اجرایی کنند، چرا که بدین وسیله، بورس می‌ تواند از وضعیت رو به کاهش به سمت ثبات و افزایش و رشد شاخص‌ های بورسی در تمامی جهت‌ ها حرکت نماید. اقدامات دولت در بودجه در جهت رفع ابهام‌ ها در اعداد و ارقام بوده و به شفافیت بیشتر در بورس منتهی خواهد شد و به دنبال آن شاهد ثتبیت شرایط در بورس و رونق آن با توجه به سوددهی شرکت‌ ها هستیم و میتوان امیدوارانه به پیش بینی بورس در سال 1401 نگاه کرد.

به صورت کلی امروزه پیش بینی ها از وضعیت گروه ها در سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که پالایشی ها و شیمیایی ها پایین ترین پی به ایی را دارند و پس از آن ها گروه هایی مثل فلزی ها، معدنی ها و سیمانی ها و حتی دارویی ها پتانسیل های سودسازی به مراتب بالاتری از سایر گروه ها دارند، از همین روی بسیاری از فعالان بورسی با این وجود که بعضی از نمادهای این گروه در سال ۱۴۰۰ هم رشد داشته اند، این گروه ها را کم ریسک تر می دانند، چرا که بر این باورند که اگر حتی بازار به هر دلیلی هم رشد نکند، توزیع سود مستقیم این نمادها می تواند سهامداران خرد را منتفع کند ولی چنانچه نمادهای زیان ساز در سال آینده به علت عدم رشد بازار تثبیت شوند، در واقع این سهامداران خرد هستند که متحمل ضرر و زیان می شوند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی نباید از این موضوع که بازار با مشکل نقدینگی روبرو است، بگذریم و انتظار صعود قدرتمندی از بازار در سال 1401 داشته باشیم؛ البته این نگاه بدون نوسان شدید در مورد نوسان شدید منفی هم صادق است و این انتظار را نداریم که بازار بخواهد سیکل نزولی قوی دیگری را در سال 1401 پیش بگیرد. در واقع بعید است روندهای سریعی در بازار رخ دهد. البته این را هم باید در نظر داشت که احتمال اینکه روند در بورس صعودی باشد، نسبت به احتمال نزولی بودن بازار، کمی بیشتر است و باید دید اولویت اقتصادی دولت به سمت بورس حرکت می‌ کند یا نه!

همچنین بررسی‌ ها ثابت کرده است که با وجود افزایش نرخ سوخت صنایع ولی حذف دلار 4200 تومانی، افزایش نرخ تسعیر، واریز مالیات داد‌ و ستد سهام به صندوق تثبیت، عدم تغییر فرمول بهره مالکانه و خوراک پتروشیمی‌ ها، معافیت مالیاتی شرکت‌ های تولیدی و کاهش انتشار اوراق همگی می توانند به نفع بازار کار کنند. در نظر داشته باشید که صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی بیش‌ ترین پتانسیل را برای سودسازی به خود اختصاص داده اند و بعد از آن صنایعی مانند بانک، خودرو و محصولات غذایی مستعد بیشترین رشد در سال 1401 به حساب می آیند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، سعی کردیم در این مقاله پیش بینی بورس در سال 1401 را به صورت واقع بینانه در اختیار شما قرار دهیم ولی در نظر داشته باشید که تمامی این موارد، احتمالات هستند و نباید به تنهایی مبنای تصمیم گیری شما قرار گیرند.

همچنین اگر دوست دارید نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس را هم به زبان ساده یاد بگیرید، توصیه می کنم اینجا کلیک کنید.

حال که پیش بینی بورس در سال 1401 را مطالعه کرده اید، به ما بگویید که پیش بینی شما از وضعیت بورس در سال 1401 چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *