دلایل افزایش قیمت دلار در ایران + نکات طلایی خرید دلار

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
دلایل افزایش قیمت دلار

در سالیان اخیر همواره شاهد افزایش قیمت دلار در ایران بوده ایم، تا جایی که قیمت دلار به رقم هایی رسید که شاید چند سال پیش اگر میشنیدیم، می خندیدیم ولی در حال حاضر دلار 30، 40 یا حتی 50 هزار تومانی دیگر تعجب کسی را بر نمی انگیزد! حال این ها را گفتیم که بگوییم دلایل افزایش قیمت دلار در ایران چیست؟ چرا دلار همیشه گران می شود و همراه خود طلا و سکه، بورس، بازار مسکن و خودرو، ارزهای دیجیتال و تمامی محصولات را گران می کند؟ وقتی که می خواهیم برای خرید دلار یا هر دارایی دیگری اقدام کنیم، اطلاع از روند قیمتی دلار در آینده قطعا کمکمان خواهد کرد، پس باید دلایل افزایش قیمت دلار را بدانیم تا در شرایط و زمان های مختلف، بتوانیم بهترین تصمیم ها را برای سرمایه خود اتخاذ کنیم. لذا اگر دوست دارید تمامی دلایل افزایش قیمت دلار را یاد بگیرید و در آینده از آن ها استفاده کنید، این مطلب به صورت رایگان شما را در این خصوص راهنمایی خواهد کرد.

دلایل افزایش قیمت دلار

نرخ تبدیل ارزها یکی از حائز اهمیت ترین معیارهایی است که سطح سلامت اقتصاد یک کشور به آن وابستگی دارد. نرخ تبدیل ارزهای خارجی، بیانگر ثبات اقتصادی کشور نیز هست، از همین روی به صورت مرتب مورد نظارت و تحلیل قرار می ‌گیرد. نرخ تبدیل ارزها در بازار بین ‌المللی مبادله ارزها به صورت آزادانه در مقابل هم نوسان می ‌کنند. ارزش یک ارز معمولا به علت جریان ‌یافتن آن ارز به داخل یا خارج کشور بستگی دارد. مثل سایر بازارها، زمانی که تقاضا برای یک ارز افزایش پیدا می کند، ارزش آن ارز هم در مقابل ارز دیگر افزایش خواهد یافت. تقاضا برای یک ارز از طریق توریسم، مبادلات بین‌ المللی، سفته ‌بازی و … ایجاد می‌ شود و ادراک سرمایه‌ گذاران خارجی در مورد ریسک‌ های ژئوپولیتیکی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش ترید ارز دیجیتال در سال 2021 کدام است؟

به عنوان مثال چنانچه یک شرکت در ژاپن محصولی به یک شرکت آمریکایی به فروش برساند و شرکت آمریکایی مجبور شود دلار را به ین ژاپن تبدیل کند تا بتواند محصول را خریداری کند، جریان دلار به سمت ین ژاپن، بیانگر تقاضا برای ین ژاپن محسوب خواهد شد. حتی چنانچه با تبدیل ارزها و همین طور ارسال یا دریافت ارز از خارج از کشور سروکار ندارید، بهتر است معیارهای کلیدی که بر نرخ ارز موثر هستند را بدانید. نرخ تبدیل ارز به زبان ساده نرخی است که مطابق با آن، ارز یک کشور به ارز دیگری تبدیل می ‌شود. این نرخ می ‌تواند طبق نظام عرضه و تقاضا و دیگر فاکتورها به صورت روزانه و حتی ساعتی نوسان داشته باشد. در ادامه قصد داریم مهم ترین معیارهایی که روی نوسانات نرخ تبدیل ارز موثر هستند را مورد بررسی قرار دهیم و دلیل این نوسانات را نیز شرح دهیم، پس همچنان همراه سایت سرمایه گذاری آنلاین باشید.

1) نرخ تورم

تغییرات در نرخ تورم بازار باعث تغییرات در نرخ تبدیل ارزها می ‌شود. ارز یک کشور که نرخ تورم کمتری نسبت به کشور دیگر دارد، ارزش بیشتری نسبت به کشور مقابل پیدا می ‌کند. هنگامی که تورم پایین است، قیمت کالاها و سرویس ‌ها با سرعت بسیار کم تری رشد می‌ کنند. در کشوری که در طولانی مدت تورم بسیار پایینی را تجربه کرده است، به صورت معمول ارزش ارز رسمی آن کشور کاهش چندانی پیدا نمی کند، ولی در کشوری که سال‌ ها و دهه ‌هاست دچار تورم است، کاهش شدید ارزش ارز خود را شاهد خواهد بود.

2) نرخ بهره

تغییرات در نرخ بهره، روی ارزش ارز و نرخ تبدیل آن به دلار نیز موثر است. نرخ‌ های فارکس، نرخ بهره و نرخ تورم با هم همبستگی دارند. افزایش نرخ بهره اغلب موجب می‌ شود تا ارزش ارز یک کشور افزایش پیدا کند، چرا که نرخ بهره بالا، سود بیشتری به وام‌ دهندگان خواهد رساند و از همین روی سرمایه خارجی را جذب خواهد کرد که در نهایت اثر خود را در نرخ تبدیل ارز می‌ گذارد. اگر یک سرمایه‌ گذار بتواند با سپرده کردن پول خود در بانکی در انگلیس سود سالیانه 8.5 درصدی بدست آورد، اما یک درصد نرخ سود را برای استفاده از این پول در ژاپن بپردازد، طبیعتا سرمایه ‌گذار حاضر خواهد بود ین ژاپن را قرض بگیرد و با خرید پوند انگلیس، آن را در بانک‌ انگلیسی سپرده‌ گذاری نماید.

3) مبادلات خارجی کشور

وضعیت مبادلات خارجی یک کشور شامل میزان معاملات و درآمد از سرمایه‌ گذاری خارجی است. این حساب، شامل کل تراکنش‌ های انجام شده شامل صادرات، واردات، بدهی و … است. کاهش در سطح این درآمد ها به علت بیشتر بودن واردات نسبت به صادرات، موجب کاهش ارزش پول کشور می ‌شود. سطح مبادلات خارجی یک کشور و درآمد کسب شده از صادرات، در نرخ تبدیل ارز رسمی کشور با دیگر ارزها اثر می ‌گذارد.

دلیل های افزایش قیمت دلار

4) بدهی دولت

بدهی دولت می ‌تواند بدهی داخلی یا بدهی خارجی به دیگر کشورها باشد. زمانی که دولت یک کشور بدهی اش زیاد است، کم تر احتمال دارد که بتواند سرمایه خارجی جذب کند که این به نوبه خود معمولا باعث افزایش تورم خواهد شد. سرمایه‌ گذاران خارجی وقتی از افزایش بدهی دولت مطلع شوند یا آن را پیش ‌بینی کنند، اوراق سرمایه‌ گذاری خود را در بازار آزاد به فروش می رسانند. در نتیجه آن، ارزش ارز کشور کاهش پیدا می کند.

5) شاخص نسبت قیمت کالاهای صادراتی به وارداتی

این موضوع مرتبط با مبادلات خارجی است. شاخص نسبت قیمت کالاهای صادراتی به وارداتی زمانی بهبود پیدا می کند که قیمت کالاهای صادراتی با نرخ بالاتری نسبت به کالاهای وارداتی رشد نمایند. این رشد باعث افزایش درآمد خواهد شد و تقاضا برای ارز کشور را افزایش خواهد داد که در نهایت به ارزشمند تر شدن پول کشور منتهی خواهد شد.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش ترید ارز دیجیتال در سال 2021 کدام است؟

به بیانی دیگر چنانچه ارزش قیمت کالاهایی که صادر می ‌کنیم نسبت به قیمت کالاهایی که وارد می‌ کنیم افزایش پیدا کند، برای هر مقدار صادرات ارز بیش تری حاصل می‌ شود و در نهایت می ‌تواند اثر کاهشی بر قیمت ارز داشته باشد.

6) ثبات سیاسی و عملکرد اقتصادی

به عنوان ششمین مورد میتوان گفت که ثبات سیاسی یک کشور و عملکرد اقتصادی آن نیز قادر است روی قدرت ارز آن کشور اثر بگذارد. کشوری که ریسک کم تری در مورد آشفتگی سیاسی در آن وجود دارد، برای سرمایه ‌گذاران خارجی جذاب ‌تر است و سرمایه‌ گذاران، سرمایه خود را از کشوری بی ثبات و آشفته دور نگه می ‌دارند. در صورت افزایش سرمایه‌ گذاری خارجی، ارزش ارز داخلی کشور افزاش خواهند یافت. کشوری که یک سیاست قدرتمند مالی و تجاری دارد، هیچگاه اجازه نمی ‌دهد هیچ شک و شببه ‌ای در زمینه ارزش پول ملی کشور به وجود آید.

7) رکود اقتصادی

وقتی در کشوری رکود وجود دارد، اغلب نرخ بهره کاهش پیدا می کند و احتمال ورود سرمایه‌ گذاران خارجی نیز به تبع کاهش پیدا خواهد کرد، لذا ارز کشور در مقابل دیگر ارزها ضعیف شده و ارزش آن کاهش پیدا خواهد کرد.

8) سفته‌ بازی

وقتی انتظار می‌ رود ارزش پول یک کشور افزایش یابد، سرمایه‌ گذاران تمایل می یابند مقدار بیشتری از آن پول را داشته باشند تا بتوانند در آینده کسب سود نمایند، بنابراین به دلیل افزایش تقاضا برای ارز آن کشور، ارزش آن ارز افزایش می یابد و نرخ تبدیل آن در مقابل ارز دیگر کشورها بهبود خواهد یافت.

دلایل مهم صعود دلار در حال حاضر

دلار به صورت متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم جهانی از دست داد، ولی انتظار می رود روزهای بهتری در انتظار دلار و روزهای معیشتی بدتری در انتظار مردم ایران باشد، به خاطر این که چشم انداز اقتصادی آمریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار به شمار می روند. بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد کرد، ولی زمزمه هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرده است رشد سه ماهه نخست امسال اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد و روند احیای اقتصاد تا پایان سال طول بکشد.  

نکته مهم دیگر این که ماریو دراگی، رییس سابق بانک مرکزی اروپا احتمالا نخست وزیر جدید ایتالیا خواهد بود. انتصاب یک فرد با سابقه بانکی در کشوری که یکی از حادترین بحران های بدهی را در قاره سبز دارد می تواند تا حدی موجب آرامش خیال بیشتر معامله گران از آینده سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شود. ماریو دراگی در بحران مالی سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اروپا که ابتدا از کشورهای غربی نظیر اسپانیا و پرتغال آغاز شد و در ادامه به کل اروپا سرایت کرد نقشی بسیاری مهمی را بازی کرد و از وی به عنوان چهره ای توانمند در مدیریت بحران بدهی که جدی ترین مشکل اقتصاد ایتالیا نیز هست یاد می شود.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش ترید ارز دیجیتال در سال 2021 کدام است؟

انگلیس به کانون اصلی جهش کرونا در جهان تبدیل شده و گونه جدید از مقاومت بیشتری نسبت به گونه های قبلی برخوردار است. تلفات روزانه ناشی از ابتلا به کووید در بسیاری از کشورهای اروپایی بالا باقی مانده و کشورهای اروپایی باید مجددا منتظر کاهش رشد اقتصادی و طولانی تر شدن مدت زمان لازم برای بازگشت به شرایط قبل از شروع همه گیری باشند. بعضی از مقامات بهداشتی اروپایی هشدار داده اند که هدف واکسیناسیون ۷۰ درصدی شهروندان اتحادیه اروپا با روند فعلی تا سال ۲۰۲۲ به طول خواهد انجامید. با وجود آن که انگلیس یکی از بالاترین میزان واکسیناسیون را در بین کشورهای اروپایی دارد، به دلیل جهش کرونا در این کشور آمار تلفات بالا مانده است. 

تا به امروز بیش از 110 میلیون مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین بیش از دو میلیون نفر جان باخته اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۸۳ هزار و ۴۸۷ نفر، برزیل با ۲۳۴ هزار و ۹۴۵ نفر، مکزیک با ۱۶۹ هزار و ۷۶۰ نفر، هند با ۱۵۵ هزار و ۴۴۳ نفر و انگلیس با ۱۱۴ هزار و ۸۵۱ نفر بوده است. برآیند وضعیت موجود نشان می دهد که تغییری بنیادین یا سریع در سیاست های بانک مرکزی آمریکا متصور نخواهد بود. نرخ بهره های واقعی در سطح منفی یا حدود صفر باقی می ماند و تغییر در سیاست های فعلی مستلزم آن است که تا پایان سه ماهه دوم سال شاهد احیای اقتصاد این کشور و بازگشت به سطوح پیش از کرونا باشیم که در حال حاضر چنین چشم اندازی امکان پذیر و ملموس نمی باشد. 


در انتها امیدوارم به صورت کامل متوجه شده باشید که دلایل افزایش قیمت دلار در ایران کدام است.

شما تا به حال برای نوسان گیری از قیمت دلار اقدام کرده اید؟ (لطفا تجربیات شخصی خودتون رو با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *