تریدینگ رنج چیست و چطور از آن سود کنیم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
تریدینگ رنج چیست

آیا می دانید تریدینگ رنج چیست و چگونه قادریم در بازاری که روند صعودی و نزولی ندارد (رنج است) به کسب درآمد بپردازیم و معاملات خود را پیگیری کنیم؟ اگر بدانید که چقدر معامله در بازار رنج یا همان رنج تریدینگ ساده است و تا چه اندازه امکان سودآوری دارد، حتما در این مقاله با ما همراه خواهید شد، چرا که در این مقاله ابتدا به این می پردازیم که تریدینگ رنج چیست و سپس نحوه کسب سود از این استراتژی را به زبان ساده و کاملا رایگان توضیح می دهیم که برای تمامی معامله گران بازارهای مالی قطعا جذاب است، پس حتما تا انتها با مای مانی همراه بمانید؛

تریدینگ رنج چیست

بسیاری از افراد به دنبال دارایی های رونددار برای سرمایه گذاری هستند که اگر روند در آن ها صعودی بود، بتوانند با خرید در قیمت های پایین تر و فروش در قیمت های بالاتر به سود دست پیدا کنند و یا اگر روند بازار نزولی بود، بتوانند با باز کردن پوزیشن شورت، از نزول بیشتر دارایی سود به دست بیاورند ولی این افراد از این موضوع غافل شده اند که معامله در بازار رنج (خنثی) نیز می تواند سود بسیار خوبی به همراه داشته باشد و در عین حال استراتژی معاملاتی در این نوع از بازار نیز بسیار ساده و قابل فهم است!

در زمان فعالیت در بازارهای مالی یکی از اصلی ترین مواردی که می بایست هر تریدری مد نظر قرار دهد، شناسایی روند بازار است، روند جهت کلی بازار یا قیمت در نمودار را به تریدر نشان می دهد. روندهای بازار را می توان به 3 دسته صعودی، نزولی و رنج تقسیم بندی نمود. بازار رنج یا خنثی را زمانی شاهد هستیم که میزان خرید و فروش در بازار تقریبا یکسان باشد و قیمت برای مدتی در یک محدوده خاص قیمتی بالا و پایین شود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در این بازار فقط کافی است دو خط افقی در سقف و کف قیمت ترسیم نماییم، با رسم این خطوط یا نواحی می توان نوسان بازار روند را مورد بررسی قرار داد و کانال رنج بازار را تشخیص داد. در بازارهای رنج و نوسانی، قیمت هیچ سمت و سوی مشخصی ندارد و در این صورت، بازار در بلند مدت نه به سمت بالا و نه به سمت پایین حرکت می‌ کند و تنها در همان محدوده نوسانی مشخص شده خود بالا و پایین می شود.

به شکل کلی نواحی حمایت و مقاومت در بازار نقش اساسی برای تریدرها دارد و پایه و اساس بیش از 50 درصد از استراتژی های معاملاتی است. بعضی از تریدرها بر این باورند که نمی توان در بازار رنج خرید و فروش کرد، ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که هر دو بازار رنج و روند دار می‌ تواند برای ترید مناسب به حساب آید و تمام این موضوعات به عملکرد و تحلیل تریدر از شرایط بازار وابسته است. در بازار رنج می توان به وسیله دو روش ورود در سقف و کف بازار رنج یا در زمان خروج قیمت از آن، خرید و فروش کرد.

نواحی حمایتی و مقاومتی یکی از ابزارهای موثر به منظور تعیین نقطه ورود و خروج در بازار به حساب می آیند. انجام معامله در بازار رنج ساده است، چرا که هر زمان قیمت به نواحی مقاومتی رسید، وارد معامله فروش و زمانی که به محدوده حمایتی رسید خرید انجام دهیم. نکته ای که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که در بازاری وارد معامله شوید که قیمت حداقل به هر سطح حمایتی و مقاومتی دو واکنش داشته باشد.

آشنایی با انواع مختلف رنج

1. رنج مستطیلی‌ شکل : وقتی بازار در رنج مستطیل شکلی قرار دارد، با حرکات جانبی قیمت بین یک حمایت و مقاومت مواجه می شویم. این وضعیت امکان دارد در شرایط متفاوتی از بازار دیده شود، ولی معمولا در بازارهای رنج دنبال‌ دار یا کانال‌ های رنج بیشتر دیده می شود. در این شرایط، تریدر قادر است با استفاده از استراتژی مناسب، به سادگی فرصت‌ های ورود به بازار را شناسایی کند.


حتما برایتان جالب است : آموزش رسم خطوط روند به زبان ساده


زمانی که رنج در بازه‌ ای مستطیلی‌ شکل رخ می دهد، مناطق حمایت و مقاومت به صورت معمول به شکل واضح دیده می‌ شوند. در عین حال در این نوع رنج، خطوط میانگین متحرک به صورت معمول صاف می‌ شوند و نقاط کف و سقف قیمت هم در یک نوار افقی شکل خواهند گرفت، لذا حتی بدون استفاده از اندیکاتور خاصی می‌ توان این نوع رنج را سادگی شناسایی کرد.

2. رنج ادامه‌ دهنده : رنج ادامه‌ دهنده الگویی نموداری محسوب می شود که در روند صعودی یا نزولی بزرگ‌ تر و به صورت معمول برای اصلاح بازار اتفاق می افتد. الگوهای مثلث و کُنج و پرچم همگی می‌ توانند بیانگر این نوع رنج در روند صعودی یا نزولی غالب باشند.

در شرایط رنج ادامه‌ دهنده، این موضوع که محدوده رنج را مبنای معاملات خود قرار می‌ دهید یا برای ورود به معامله به‌ انتظار بریک اوت قیمت می‌ نشینید، به تایم‌ فریمی وابسته است که در استراتژی معاملاتی‌ خود در نظر می‌ گیرید. محدوده‌ های رنج صعودی یا نزولی یا ادامه‌ دهنده در هر بازه زمانی امکان دارد ایجاد شوند.

3. رنج مورب : رنج مورب یکی دیگر از الگوهای مرسوم در فارکس و بازار رمزارزها به حساب می آید و بین تعداد زیادی از تریدرها، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در رنج مورب، قیمت در یک کانال روند شیب‌ دار بالا و پایین می شود. امکان دارد این کانال به صورت مستطیل پهن‌ شونده و جمع‌ شونده نمایان شود.

4. رنج بی‌ قاعده یا نامنظم : بسیاری از محدوده‌ های رنج حداقل در اولین نگاه، الزاما از الگوی خاص و مشخصی پیروی نمی کنند. بعضی اوقات بازار شاهد رنج بی‌ قاعده‌ ای است که در محدوده خط پیوت به‌ همراه سطوح حمایت و مقاومت در اطراف آن ایجاد می شود.

این امکان وجود دارد که در رنج بی‌ قاعده تعیین محدوده‌ های حمایت و مقاومت خیلی آسان نباشد، ولی چنانچه معامله گر به جای سعی برای پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت، تلاش کند در محدوده‌ ای نزدیک به خط پیوت مرکزی معاملات خود را در دستور کار قرار دهد، فرصت های معاملاتی مناسبی برای وی ایجاد خواهد شد.

نحوه تشخیص تریدینگ رنج

  1. میزان عرضه و تقاضا در این نوع روند یکسان می باشد، از همین روی بازار در یک محدوده نوسان می کند.
  2. در روند خنثی می توان با ترسیم دو خط افقی که کف‌ ها و سقف‌ ها را به هم وصل می کند، می توان بازار رنج را شناسایی کرد.
  3. بازار هیچ سمت و سویی خاصی ندارد و تنها در بازه بین دو خط افقی و در محدوده نوسان‌ های مشخصی حرکت می نماید.

چگونه در بازار رنج معامله کنیم؟

در گام نخست تریدر می بایست منطقه رنجی که قصد خرید و فروش در آن را دارد، تشخیص دهد. به صورت معمول قیمت می بایست حداقل دوبار از یک منطقه حمایت، حمایت شود و حداقل دو بار از یک منطقه مقاومت برگردد تا روند رنج ایجاد شود. در غیر این صورت امکان دارد قیمت در حال تشکیل سقفی بالاتر از سقف قبلی در روند صعودی یا کفی پایین‌ تر از کف قبلی در روند نزولی باشد و به روند خود ادامه دهد.


حتما برایتان جالب است : تاثیر مرج بر قیمت اتریوم چگونه است؟


در نمودار زیر یک محدوده رنج به تصویر کشیده شده است. همان طور که می بینید قیمت در دوره‌ ای بین دو سطح حمایت و مقاومت نوسان را تجربه کرده است. خطوط صافی که می‌ بینید بیانگر منطقه رنج می باشند. این دو خط به عنوان مناطق حمایت و مقاومت عمل می کنند و تریدر بدین وسیله قادر است از آن ها به عنوان نقاط ورود، خروج، حد ضرر، حد سود و همچنین قرار دادن سفارشات لیمیت بهره گیرد.

معامله در روند رنج

زمانی که محدوده رنج توسط شما شناسایی شد، تریدر می بایست به دنبال یافتن نقطه ورود باشد تا از این محدوده بهره گیرد. وی می‌ تواند به شکل دستی در زمانی که قیمت وارد محدوده حمایتی شد برای خرید اقدام کند و یا زمانی که قیمت وارد محدوده مقاومتی شد، برای فروش اقدام نماید.

چطور شکست جعلی در بازار خنثی را شناسایی کنیم؟

شکست جعلی زمانی اتفاق می افتد که بازار تلاش می کند تریدرها را فریب دهد، در این زمان بازار یک سطح حمایت و مقاومت را امتحان می کند و آن را شکست می دهد، ولی مجددا به حالت اولیه باز می گردد و در پشت آن ناحیه بسته خواهد شد و حد ضرر تریدرهایی که هیجانی وارد بازار شده اند را فعال خواهد کرد.

لذا به منظور شناسایی شکست فیک، می توان به فشار بازار و کندل ها توجه کرد که چنانچه قیمت با فشار کم و کندل های ضعیف یک ناحیه را رد کند، نشان از عدم تمایل بازار به آن شکست دارد و همین امر می تواند نشان دهنده شکست فیک باشد یا چنانچه آن ناحیه با کندل پر قدرت شکسته شد، ولی پولبک آن قوی بود، امکان دارد یک شکست فیک شده را شاهد باشیم.

استفاده از اندیکاتورها برای رنج تریدینگ

معامله در یک رنج فقط به سطوح حمایت و مقاومت نیازمند است، ولی امکان استفاده از اندیکاتورها نیز در آن وجود دارد. در واقع بعضی از اندیکاتورها مثل RSI، استوکاستیک و یا شاخص کانال کالایی می‌ توانند به منظور تایید شرایطی مثل خرید بیش از حد و فروش بیش از حد که معمولا تغییرات قیمت را در بالا یا پایین رنج معاملاتی همراهی می‌ کنند، مورد استفاده قرار گیرند.

در زمان خروج از بازار رنج چه استراتژی معاملاتی مناسب است؟

در این نوع معامله می بایست منتظر شکست ناحیه حمایتی یا مقاومتی بود؛ بدین شکل که چنانچه قیمت محدوده رنج را رو به پایین شکست و از محدوده حمایتی عبور کرد، برای فروش اقدام خواهیم کرد و چنانچه قیمت محدوده را رو به بالا شکست، بعد از ناحیه مقاومتی برای خرید اقدام می کنیم، ولی ریسکی که در این روش وجود دارد، احتمال شکست جعلی است و این امکان وجود دارد که بازار مجددا وارد محدوده رنج خود شود.


حتما برایتان جالب است : بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت کدام است؟


از طرف دیگر بدیهی است که هیچ رنج معاملاتی برای همیشه ادامه دار نخواهد بود و همه رنج‌ های معاملاتی رفته رفته با شکسته شدن ارزش و خارج شدن آن ها، چه به سمت بالا چه پایین، به اتمام خواهند رسید. در این شرایط، تریدر می‌ تواند به دنبال سایر بازارهای معاملاتی برود یا این که با شکست ارزش رنج دنبال شود و به دنبال بهره بردن از یک ترند تازه باشد. ممکن است تریدرها منتظر یک بازگشت به ترند قبل از گذاشتن سفارش شود تا از تعقیب یک بازار خودداری نماید.

در این موقعیت‌ ها می‌ توان از سفارشات شرطی خرید یا فروش، با سفارش گذاشتن در نقطه مناسب به منظور استفاده از شکست قیمت استفاده نمود. چنانچه یک معامله بخواهد در زمان شکست قیمت معامله کند، آن وقت می‌ تواند از اندیکاتورهای دیگر به منظور تعیین این که شکست ادامه دارد یا خیر استفاده کند. افزایش قابل توجه حجم معاملات در زمان شکست، چه صعودی باشد چه نزولی، بیشتر بدین معنی است که تغییر قیمت ادامه دار خواهد بود.

بدیهی است که همواره ممکن است یک شکست قیمت، کاذب باشد و قیمت مجددا به رنج قبلی خود باز گردد. مثل شرایط دیگر، بدون داشتن علم غیب، فهمیدن این که یک شکست قیمت ادامه می یابد یا باز می‌ گردد امکانپذیر نیست. بدین منظور قطع زیان ها یا استاپ لاس‌ها و پایبندی به آن الزامی است.

استراتژی معامله در روند رنج چگونه است؟

تعداد زیادی از تریدرها به‌ دنبال به دست آوردن سود از بازارهای رنج هستند. لذا چنانچه شما هم می خواهید در این نوع بازار فعالیت کنید، در کنار شناخت انواع رنج، بایستی استراتژی کارآمدی جهت معامله در این بازارها اتخاذ نمایید. بنابراین در این بخش نکاتی را برای شما آورده ایم تا به وسیله آن ها بتوانید برای انتخاب بهترین استراتژی در بازار رنج اقدام نمایید؛

گام اول؛ تشخیص محدوده رنج : نخستین گام به منظور ورود به بازار رنج، این است که آن را تشخیص دهید. امکان دارد بازارهای رنج بعد از بازگشت قیمت از محدوده‌ ای حمایتی یا مقاومتی شکل بگیرند که در حالت نرمال، بعد از حداقل 2 برخورد با حمایت یا مقاومت، محدوده رنج ایجاد می‌ شود. این را باید در نظر داشته باشید که نقاط بالا و پایین قیمت امکان دارد روی خط یکسان و مشابهی شکل نگیرند، ولی دست کم می بایست نزدیک به‌ هم باشند.


حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس


بعضی از تریدرها قبل از این که دو سقف و دو کف قیمت ایجاد نشود، وارد بازار رنج نخواهند شد، ولی این موضوع ترجیح شخصی است. بعد از ایجاد کف‌ ها و سقف‌ های قیمت به شکلی که خطی مستقیم در نمودار بتواند آن‌ ها را به یکدیگر وصل کنید، می توان گفت که بازار رنج ایجاد شده است.

گام دوم؛ تعیین نقطه ورود : بعد از تشخیص بازار رنج، وقت آن می رسد که نقطه ورود مناسب را انتخاب کنیم. معامله گران رنج به صورت معمول در محدوده حمایت برای ورود به بازار اقدام می کنند و در محدوده مقاومت دارایی خود را به فروش می رسانند. لذا بعضی از تریدرها از ابزارهای تحلیل تکنیکال گوناگون مثل شاخص RSI و اندیکاتور استوکاستیک به منظور شناسایی محدوده‌ های اشباع خرید و اشباع فروش بهره می گیرند. با استفاده از اندیکاتورهای گوناگون قادرید شرایط بازار را بهتر رصد کنید و نقاط ورود و خروج از یک موقعیت را بهتر تشخیص دهید.

گام سوم؛ مدیریت ریسک : مدیریت ریسک نکته بسیاری مهمی در بازارهای رنج به حساب می آید که بعد از شناسایی محدوده رنج و تعیین نقطه ورود، نباید آن را از یاد ببرید. ستون اصلی هر تلاش معاملاتی موفق در بازارهای مالی، مدیریت ریسک هایی است که ممکن است دردسرساز شود. این موضوع در بازارهای رنج بیشتر حائز اهمیت است، چرا که در صورت شکست سطح حمایت یا مقاومت، تریدر می بایست بتواند با کمترین ریسک از موقعیتی خارج شود که در بازار رنج اتخاذ کرده است.

تعیین حد ضرر می‌ تواند بر کاهش ریسک بازار رنج تاثیر بگذارد. چنانچه می خواهید دارایی خود را در محدوده مقاومت به فروش برسانید، به صورت معمول توصیه می‌ شود که حد ضرر را بیشتر از سقف پیشین قیمت مشخص نمایید. البته باید در نظر داشت که عکس همین موضوع نیز در مورد خرید در محدوده حمایت صدق می کند.

نکته مهم : همواره این را در نظر داشته باشید که تنها زمانی قادرید بهترین نتیجه را از معاملات در بازار رنج کسب کنید که ریسک را به شکل کارآمد مدیریت نمایید. به صورت کلی چنانچه مبانی و اصول بازار رنج را بشناسید و محدوده رنج و نقطه ورود و میزان ریسک‌ پذیری معاملات خود را بتوانید تحت کنترل بگیرید، توانایی این را خواهید داشت که از معامله‌ گری در این بازار سود بسیار خوبی به دست آورید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بخش کلیدی معامله‌ گری در بازارهای مالی، شناسایی و تحلیل روند موجود در بازار است. روند های موجود بازار به 3 دسته صعودی، نزولی و رنج یا خنثی تقسیم می شود که کار در بازار رنج، حتی برای تریدرها با تجربه گاهی سخت خواهد شد. ولی می توان این میزان ریسک را با استفاده از اندیکاتورهای گوناگون و همچنین رسم خطوط و نواحی حمایتی و مقاومتی و ترکیب دیگر سیگنال های موجود کاهش داد.

رنج تریدینگ مهارتی است که کارآیی زیادی دارد و اکثر بازارها همواره ترند نیستند. در حقیقت ترندها نسبتاً کمیاب می باشند. معاملات رنج این امکان را در اختیار تریدرها قرار می دهد تا از این بازارهای غیرترند بتوانند سود به دست آورند. دانستن این موضوع که یک رنج چه وقتی آغاز شده و پایان پیدا می کند امکان پذیر نیست، از همین روی معامله‌ گران نباید از قبل وارد بازار شوند، بلکه لازم است منتظر بماند تا رنج ایجاد شود.

شناسایی بازار رنج و رونددار و درک مفاهیم مربوط به آن از جمله مواردی است که معامله گران برای معامله و فعالیت در بازارهای مالی بایستی حتما به آن مسلط شوید. زمانی که قیمت‌ ها در یک بازه زمانی در محدوده ثابتی بالا و پایین می شود، بازار در شرایط رنج قرار دارد، اما زمانی که شاهد تشکیل کف و سقف‌ هایی در قیمت‌ های بالاتر یا پایین‌ تر هستیم، بازار روند صعودی و یا نزولی دارد که با توجه به قله های و کف های قیمتی می توان این موضوع را کامل شناسایی کرد.

برخلاف تصور، برخی  از معامله گران معتقدند که در این سایکل بازار یعنی رنج، ترید کار درستی به حساب نمی آید اما نکته حائز اهمیت اینجاست که این سایکل نیز می تواند مانند دیگر سایکل های رونددار، سود خوبی برایتان به همراه آورد اما معامله گران باید بتوانند شرایط را به درستی تشخیص دهند تا در ابتدا متضرر نشوند و سرمایه خود را حفظ کنند تا در ادامه بتوانند سود نیز به دست آورند و سرمایه خود را افزایش دهند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که تریدینگ رنج چیست و شما چگونه می توانید وقتی که بازارهای مالی در این محدوده هستند، سود به دست آورید.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین ارزها برای استیک کدامند، این مقاله برای شما آماده شده است؛

حال که دیگر میدانید تریدینگ رنج چیست و چطور می توان از آن سود کسب کرد، قادر به معامله در این شرایط هستید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *