پیش بینی بازار خودرو در سال 1401

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
پیش بینی بازار خودرو در سال 1401

بازار خودرو هم در ایران مثل بازار ارز یک بازار مالی دست ساز به حساب می آید که در اصل نباید بازار مالی باشد ولی شرایط به گونه ای رقم خورده است تا مردم، سفته بازان، دولت و به صورت کلی همه به بازار خودرو به چشم یک بازار مالی نگاه کنند و به دنبال فرصت های سرمایه گذاری و کسب سود از آن باشند، لذا پیش بینی بازار خودرو در سال 1401 به ما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به تحولات و شرایط بازار خودرو در سال 1401 پیدا کنیم و بتوانیم تصمیمات به مراتب بهتری برای سرمایه گذاری و یا عدم سرمایه گذاری در این بازار اتخاذ کنیم، پس اگر شما هم مثل بسیاری دیگر دوست دارید پیش بینی بازار خودرو در سال 1401 را مطالعه کنید، این مطلب را به شما توصیه می کنیم؛

پیش بینی بازار خودرو در سال 1401

چنانچه نگاه ما در راستای قیاس کیفیت خودرو‌های داخلی، قیاس آن‌ ها با خودروهای خارجی که همیشه یک ارتباط جهانی با هم دارند و می‌ توانند خود را ارتقا دهند باشد، کیفیت نسبت به سطح جهانی کاهش پیدا خواهد کرد، ولی چنانچه خودروهای داخلی را نسبت به سال های اخیر در ایران مورد قیاس قرار دهیم، در خواهیم یافت که کیفیت آن‌ ها به مراتب بیشتر شده است. توجه به این موضوع که به علت وجود تحریم‌ ها و کمبود بعضی از قطعات هم روند افزایش کیفیت را اندکی کندتر کرده است هم در این میان می تواند جالب توجه باشد. با توجه به نوسانات قیمت دلار، قطعات خارجی هم نوسان قیمتی را تجربه می کنند و قیمت قطعات داخلی هم طبق تورم تغییر پیدا خواهد کرد.


حتما برایتان جالب است : پیش بینی بورس در سال 1401


​بررسی بازار خودروها نشان می دهد که انتظار خریداران برای حضور در بازار، نیازمند بررسی‌ های مثبتی است که از مذاکرات هسته‌ ای دیده می شود، به علاوه نوسانات نرخ ارز که نزولی هم بوده، موجب شده است که انتظار تورمی از بازار خودرو تا حدودی کاهش پیدا کند. فعالان این بازار اما عدم ورود خودرو با مدل جدید را یکی دیگر از عوامل راکد بودن بازار خودرو می دانند. به صورت معمول در ماه پایانی سال خودروهای عرضه شده در بازار، با مدل سال جدید وارد بازار می‌ شوند، اما امسال به علت افزایش میزان تعهد خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش فروش شده همچنین چیزی را شاهد نبودیم. به عنوان مثال در سال جاری و با ورود به اسفند ماه خریداران در بازار منتظر مدل‌ های 1401 به بازار بودند که متاسفانه این خودروها امسال وارد بازار نشدند و این روندی بود که باعث شد تا خریدارن برای رسیدن خودروها با مدل سال جدید صبر کنند و همین امر پیش بینی بازار خودرو در سال 1401 را در این بازه زمانی کمی سخت تر کرد.

با توجه به افزایش نرخ دلار و تورم موجود، انتظار افزایش قیمت خودروها هم در سال 1401 وجود دارد. با توجه به افزایش نرخ ارز هر چقدر هم شرکت‌ های خودرو سازی سعی و تلاش کنند، قادر نیستند قیمت خودرو را به صورت چشم گیری کنترل نمایند. ما می بایست با قیمتی خودرو را به فروش برسانیم که بتوانیم جایگزین آن قطعات خودرو را وارد کنیم و حال متناسب با وضعیت اقتصادی کشور و با توجه به افزایش هزینه‌ ها، قیمت ارز و قیمت قطعات وارداتی و البته این امر که بیشتر خودروسازان اقلام خود را از خارج از کشور تامین می‌ کنند و از این نظر که قیمت دلاری قطعات هم افزایش پیدا کرده، تلاش در راستای پایین نگه داشتن قیمت خودرو دیگر معنی نخواهد داشت.

این را هم باید در نظر داشت که بیشتر شدن قیمت دلار در افزایش قیمت حمل هم موثر است، به این خاطر که واردات قطعات از چین در دستور کار قرار می گیرد، ولی با توجه به شرایط تحریم، ناگزیر به واردات غیر مستقیم قطعات خودرو از چین به ایران هستیم که با توجه به افزایش هزینه و زمان حمل، قیمت خودرو در سال 1401 هم بیشتر خواهد شد. با توجه به این موضوع که قیمت خودرو در اصطلاح کف بازار مشخص می شود، این قیمت به عرضه و تقاضا بستگی خواهد داشت و هر مانعی که در راه عرضه و تقاضا و تعادل آن ایجاد شود، موجب کسب منافع هر چه بیشتر دلالان خواهد شد.

خودرو در سال 1401 ارزان خواهد شد؟

به صورت کلی قرار بر این شده است که سال 1401 قیمت تمام شده خودرو به قیمت ثابت سال 99 به‌ صورت کلی 15 درصد کاهش یابد. همچنین برای سال 1402 هم کاهش قیمت تمام شده 20 درصدی خودرو هدف‌ گذاری شده است! چیزی که در سند وزارت صمت آمده است، حاکی از 3 مسیر برای تحقق هدف‌ گذاری‌ هاست که در راستای کاهش قیمت تمام شده خودرو در نظر گرفته شده اند؛ مسیر اول ثبات بخشی به بازارهای نهاده‌ های اصلی تولید مثل فلزات و مواد پتروشیمی می باشد.


حتما برایتان جالب است : نحوه ورود به بازار آتی در بورس ایران


مسیر دوم نیز بهبود فرآیند تامین قطعات و مجموعه‌ ها چه داخلی و چه خارجی است و مسیر سوم هم بر اصلاح ساختار هزینه‌ های شرکت‌ های خودروساز بنا شده است. همانطور که ملاحظه کردید، یکی از مسیرهایی که مدنظر سیاستگذار خودرویی قرار دارد، بهبود فرآیند تامین قطعات و مجموعه‌ های خودرو چه داخلی و چه خارجی است و این در حالی است که سیاست‌ گذار خودرویی صحبت از بهبود روند تامین قطعات می‌ کند که شاهد هستیم همچنان سایه تحریم‌ ها بر سر زنجیره خودروسازی کشور سنگینی می کند!

این موضوع افزایش هزینه‌ های تامین قطعات از منابع خارجی را به همراه خواهد داشت و به علاوه امروزه شرکت‌ های خودروساز هم در پرداخت بدهی خود به شرکت‌ های قطعه‌ ساز ناتوان اند و این امر می تواند بهبود فرآیند تامین قطعات را از منابع داخلی سخت تر نماید و همچنین خودرو در سال 1401 را از نظر روند قیمتی افزایش دهد. ولی صنعت در ایران خودرو ظرفیت صادرات هم دارد که سازمان توسعه تجارت با شناسایی ظرفیت‌ ها، صادرات در این حوزه را از سال آینده با قدرت و جدیت بیشتری پیگیری خواهد کرد.

آینده بازار خودرو در سال ۱۴۰۱

چنانچه واردات خودروی خارجی بیشتر شود، به علت خروج ارز از کشور، نیاز به صادرات خودرو هم بیشتر خواهد شد و چنانچه این ارز از دست رفته جایگزینی نداشته باشد، شاهد کمبود ارز و افزایش مضاعف نرخ آن هستیم که این عامل خود در ایجاد تورم بیشتر و افزایش قیمت خودرو بسیار حائز اهمیت و موثر است. با توجه به این موضوع که قیمت ارز در روند صعودی ملایم قرار گرفته است و تورم هم با وجود شیب کند همچنان به کار خود ادامه می دهد، قیمت خودرو هم در سال 1401 افزایش پیدا خواهد کرد و یا حداقل به اندازه تورم میزان آن تغییر خواهد یافت.

همه کالاها ایرانی از جمله خودرو تابعی از نرخ دلار هستند، حتی در مورد اقلام خوراکی هم موضوع نرخ دلار بسیار تعیین کننده است. همان طور که پیش تر هم گفتیم، مواد اولیه شرکت‌ های خودروسازی‌ نیز به نرخ ارز بستگی دارد و جالب است بدانید که مبنای نرخ‌ گذاری این مواد اولیه 95 درصد فوب خلیج‌ فارس است و مواد اولیه هم در بورس کالا عرضه و بر این اساس ارزیابی می شوند. متاسفانه تنها موضوعی که چندان با نرخ دلار هماهنگی ندارد، نرخ دستمزد‌هاست! در حقیقت وقتی که نرخ دلار افزایش پیدا می کند، همه قیمت‌ ها بلافاصله افزایش پیدا خواهند کرد، ولی وقتی که نرخ دلار روند نزولی به خودش می گیرد، قیمت دیگر کالاها بسیار کندتر از نرخ دلار کاهشی می شوند و یا اصلا کاهش قیمتی در کار نخواهد بود!


حتما برایتان جالب است : میم کوین های آینده دار در سال 2022


چنانچه مذاکرات وین با توافق همراه شود که به نوعی رفع تحریم‌ ها و آزادسازی منابع مالی کشور در خارج کشور را به همراه داشته باشد و وضعیت به شکلی جلو رود که معاملات ایرانی‌ ها با سایر کشورها به روال عادی بازگردد که بعید هم به نظر می رسد، می‌ توان به بازار خودرو در ایران امیدوار شد پیش بینی کرد که قیمت خودروهای داخلی و خارجی در ایران کاهش پیدا خواهد کرد و قدرت خرید مردم افزایش ولی به نظر شما همچین چیزی که به نفع مردم است، اتفاق می افتد؟؟! البته این را هم باید در نظر داشت که خودروسازان خارجی که پیش از این در ایران بودند، هم به علت وجود تحریم های مختلف از بازار ایران خارج شده اند، ولی به منظور سرمایه‌ گذاری‌ های جدید وارد ایران شده و ساخت خودروهایی که به صورت مشترک در دست تولید بوده را از سر خواهند گرفت. چنانچه این طور شود، قیمت خودروهای خارجی که بدون منطق افزایش پیدا کرده است، در روند نزولی بسیار خوبی قرار خواهد گرفت و نرخ بازار در مجموع افت خواهد کرد، ولی نباید انتظار داشت که نرخ خودروسازان هم افت کند، به این خاطر که خودروسازان همچنان وسط ضرر و زیان بسیار زیادی قرار دارند!

چشم انداز بازار خودرو ایران

در ماه های گذشته، بازار به صورت رکودی کار خود را دنبال کرده است و تا وقتی که بازار ثبات نداشته باشد، مصرف‌ کننده خرید خود را انجام نخواهد داد. در حال حاضر مصرف‌ کننده منتظر نتایج مذاکرات وین و کاهش قیمت خودرو و همین‌ طور سایر اقلام در سال 1401 است. چنانچه واردات خودرو انجام شود، تاثیری مثبت بر بازار خواهد گذاشت و آن را به تعادل نزدیک تر خواهد کرد.

وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۱

بازار خودرو در سال 1400 نوسانات بسیاری را تجربه کرد، ولی نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر داشت این است که قیمت خودرو به عوامل سیاسی هم وابستگی بسیار زیادی دارد، لذا نمی توان این طور پیش بینی کرد که قیمت خودرو در سال 1401 به صورت دقیق چه مسیری را دنبال خواهد کرد. در واقع قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار و شرایط روانی در قیمت خودرو اثرات بسیار زیادی دارند. موضوع اصلی در سیاست مذاکرات وین است که نتیجه آن در سال 1401 مشخص خواهد شد. چنانچه این مذاکرات با نتایج مثبتی همراه شود، شاهد برگشتن ثبات قیمتی به بازار خواهیم بود، ولی چنانچه توافقی را در این خصوص شاهد نباشیم، قیمت‌ خودرو مثل سال گذشته تابع نوسانات بازار و نظام عرضه و تقاضا خواهد بود!

در سال 1401 قیمت‌ ها به صورت کلی افزایشی خواهد بود، همچنین با توجه به مالیات جدید خودروسازان قیمت خودروهای گوناگون هنگام ورود به بازار با افزایش همراه است، لذا فروشندگان فعلی قیمت خودرو را عدد بالاتری نسبت به روزهای گذشته در نظر می گیرند. چشم انداز خوبی در رابطه با واردات هم دیده نمی شود، چرا که واردات خودرو تاثیری بر بازار خودورهای عمومی که مردم کشور از آن مورد استفاده قرار می دهند ندارد. ولی مجموعه روند قیمت در بازار تا وقتی که مذاکرات وین نتایج خوبی نداشته باشد، صعودی می باشد.


حتما برایتان جالب است : عوامل موثر در قیمت بیت کوین چیست؟


البته باید گفت که این مذاکرات هم اثر کوتاه مدتی در بازار خودرو ندارد و در میان مدت و بلند مدت، همچنان عوامل بنیادی و زیرساخت ها هستند که وضعیت بازار خودرو و سایر بازارها را مشخص می کنند. اگرچه روش های مدنظر سیاستگذار خودرو در کاهش هزینه‌ های تولید خود جای بحث دارد، ولی مسئله اصلی این است که چنانچه قیمت خودرو در طول این سال‌ ها با توجه به تورم عمومی مشخص می شود، خودروسازان با زیان انباشته 85 هزار میلیارد تومانی و زیان تولید 12 هزار میلیاردی مواجه نمی شدند!

پیش بینی دقیق قیمت خودرو سال ۱۴۰۱

ابتدا بیاید همه خودروهایی که در ایران مورد معامله قرار می گیرند را در چهار دسته قیمتی مختلف جایگذاری کنیم تا در ادامه به شما بگوییم که در شرایط اقتصادی و سیاسی مختلف، این چهار دسته خودروها در ایران چه موضع قیمتی به خودشان می گیرند، چرا که موضع گیری قیمتی ماشین های داخلی و خارجی و یا ترکیب این ها با یکدیگر متفاوت است و شما باید دید خوبی نسبت به این موضوع داشته باشید؛ لذا 4 دسته یاد شده به شرح زیر هستند:

  • دسته اول : خودروهای 1 تا 300 میلیون تومانی؛ خودروهای داخلی اقتصادی صفر و دست دوم مثل تیبا، کوییک، پراید، پژو 405، سمند کارکرده، پژو 206 و …
  • دسته دوم : خودروهای 300 تا 700 میلیون تومانی؛ خودروهای دخلی میان‌ رده و مونتاژی‌ های میان‌ رده مثل دنا پلاس توربو، پژو 207 اتوماتیک، بسترن B30، ام‌ وی‌ ام X22 چری آریزو 5 توربو و …
  • دسته سوم : خودروهای 700 میلیون تا 2 میلیارد تومانی؛ مونتاژی‌ های لوکس و وارداتی‌ های معمولی مثل دیگنیتی، کی‌ ام‌ سی K7، هایما S7، هیوندای سانتافه، کیا اپتیما و …
  • دسته چهارم : خودروهای بالای 2 میلیارد تومان؛ وارداتی‌ های لوکس و خودروهای لوکس 2.5 لیتر به بالا مثل ب‌ ام‌ و X4، ب‌ ام‌ و 730 2018، تویوتا لندکروزر، لکسوس NX، مرسدس‌ بنز E200 2017 و …

تغییرات قیمتی خودرو با فرض کاهش قیمت ارز؛

  • دسته اول : کاهش قیمت کم
  • دسته دوم : کاهش قیمت ملایم
  • دسته سوم : کاهش قیمت ملایم
  • دسته چهارم : کاهش قیمت زیاد

تغییرات قیمتی خودرو در صورت احیای برجام؛

  • دسته اول : کاهش قیمت ملایم
  • دسته دوم : کاهش قیمت ملایم
  • دسته سوم : کاهش قیمت زیاد
  • دسته چهارم : کاهش قیمت زیاد

تغییرات قیمتی خودرو با فرض افزایش عرضه؛

  • دسته اول : کاهش قیمت زیاد
  • دسته دوم : کاهش قیمت زیاد
  • دسته سوم : کاهش قیمت کم
  • دسته چهارم : بدون تغییر

تغییرات قیمتی خودرو با فرض واردات خودرو؛

  • دسته اول : کاهش قیمت کم
  • دسته دوم : کاهش قیمت ملایم
  • دسته سوم : کاهش قیمت زیاد
  • دسته چهارم : کاهش قیمت ملایم

نتیجه گیری و کلام پایانی

با توجه به این که دلار 4200 تومانی حذف شد، هزینه‌ های خودروسازی حدودا 6 برابر خواهد شد که حدودا معادل ۲۰ درصد به قیمت تمام شده اضافه خواهد کرد. هرچند دلار به صنعت خودروسازی تخصیص داده نشده است، ولی واردات قطعات و مود اولیه بر مبنای دلار 4200 تومانی است. در سال آینده قیمت‌ ها روند افزایش را طی خواهند کرد. با توجه به مالیات جدید خودروسازان قیمت خودروهای گوناگون در زمان  ورود به بازار بیشتر خواهد شد. پس فروشندگان فعلی قیمت خودرو را عدد بالاتری نسبت به روزهای گذشته پیشنهاد خواهند کرد.

ولی از طرفی بازار در وضعیت رکود قرار دارد و تعداد معاملات به خصوص در مقایسه با گذشته بسیار اندک است. از طرف دیگر چنانچه مذاکرات وین با نتیجه خوبی همراه شود، امکان دارد کمی اوضاع را بهتر کند، ولی واقعیت امر این است که چشم‌ انداز خوبی در خصوص با تولید خودرو در کشور دیده نمی شود و همچنین چشم‌ انداز خوبی در مورد واردات هم به چشم نمی خورد! چرا که واردات خودرو تاثیری بر بازار خودورهای عمومی که اصولا مردم از آن ها استفاده می کنند ندارد. ولیمجموعه روند قیمت در بازار تا زمانی که مذاکرات وین با نتایج خوبی همراه نشود افزایشی است و همان طور که گفتیم، حتی تاثیر مذاکرات ایران با غرب هم مقطعی خواهد بود و در میان مدت و به خصوص بلندمدت، متاسفانه شاهد افزایش شدن قیمت خودرو به دلیل نداشتن زیرساخت های مناسب و سیاست گذاری های اشتباه خواهیم بود!

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، سعی کردیم در این مقاله پیش بینی بازار خودرو در سال 1401 را به صورت واقع بینانه برای شما بررسی کنیم، لذا سعی کنید از این مقاله به عنوان یک مطلب مرجع، دید سرمایه گذاری و فعالیت بگیرید ولی به تنهایی آن را مبنایی برای سرمایه گذاری قرار ندهید، چرا که این مطلب احتمالات را مورد بررسی قرار داده است.

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره سرمایه گذاری در بازار مسکن را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

حال که پیش بینی بورس در سال 1401 را مطالعه کرده اید، به ما بگویید که پیش بینی شما از وضعیت بورس در سال 1401 چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *