وام مسکن روستایی 1402 + جزئیات

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
وام مسکن روستایی 1402

در ارتباط به وام مسکن روستایی 1402 چه می دانید؟ وام مسکن روستایی یکی از تسهیلات دولت به روستا نشینان است که به منظور ثبت نام و استفاده از تسهیلات آن، بایستی بدانید که واجد شرایط دریافت وام روستایی هستید یا خیر؛ به همین خاطر در این مطلب صفر تا 100 وام مسکن روستایی 1402 را آورده ایم و به هر سوالی که درباره وام مسکن روستایی می تواند به فکر شما برسد، پاسخ می دهیم، پس همین الان این مطلب را با دقت تا انتها بخواهید تا دریابید که وام مسکن روستایی چیست، چطور کار می کند، شرایط دریافت آن چگونه است و چطور می توانید آن را دریافت و بازپرداخت کنید.

وام مسکن روستایی 1402

این روزها که قیمت مسکن شدیدا افزایش پیدا کرده است و خرید ملک تبدیل برای بسیاری از افراد دیگر رویایی بیش نیست! در این راستا دریافت تسهیلات و وام های بانکی می تواند کمک کوچکی در راستای خرید ملک باشد، ولی درباره تسهیلات مسکن، آن هم در روستاها چه می دانید؟ مشکل مسکن، روستایی و شهری نمی شناسد و در حال حاضر که قیمت این شاخص به بالاترین حد خود در چند دهه اخیر رسیده است، همه درگیر این موضوع شده ایم.


حتما برایتان جالب است : عوامل تعیین کننده قیمت مسکن


تعداد زیادی از زوجین و مجردها، دیگر توانایی خرید خانه را ندارند. هیچکس نمی داند که چگونه می توان با قیمت های سرسام آوری که هر روزه می شنویم، کنار بیاید، ولی در این مطلب قصد داریم درباره جزئیات وام مسکن روستایی با شما صحبت کنیم. شاید به نظر بیاید که تمام جنبه های اعطای وام مثبت است، ولی پرداخت وام به متقاضیان، می تواند اثرهای متفاوتی در روند بازار مسکن و قیمت ها داشته باشد که در انتها در مورد آن نیز صحبت خواهیم کرد.

وام مسکن روستایی، از جمله وام هایی به حساب می آید که جهت کمک به خانه دار شدن اقشار گوناگون در سال های گذشته، پرداخت شده و شرایط ثبت نام و میزان آن، در سال های گوناگون، متغیر بوده است. لذا کسانی که شرایط ثبت نام وام مسکن روستایی را دارا هستند، می توانند با توجه به نحوه ثبت نام و دریافت این تسهیلات مسکن در سال ۱۴۰۲ نیز اقدام کنند. افراد واجد شرایط می توانند با سود اندکی، این تسهیلات را از بانک های عامل، دریافت نمایند و به صورت اقساطی، در مدت زمان 20 سال، بازپرداخت وام خود را به بانک پرداخت کنند.

با توجه به اهمیت وام مسکن روستایی، برای متقاضیان، در این مطلب در مورد شرایط، نحوه ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی سال ۱۴۰۲، مدارک لازم به منظور دریافت این تسهیلات مسکن، مبلغ وام و همچنین، میزان اقساط آن با شما صحبت کرده ایم. بنابراین چنانچه این موضوع برای شما جالب است یا تصمیم به دریافت وام مسکن روستایی دارید، حتما تا انتهای این مطلب با مای مانی همراه بمانید.

وام مسکن روستایی چیست ؟

وام مسکن روستایی با عنوان وام طرح ویژه بهسازی مساکن روستایی، برای نوسازی مناطق روستایی به اختیار اعطا می شود. نهادهای گوناگونی برای تحت پوشش قرار دادن گروه های خاصی از روستاییان، وام مسکن روستایی ارائه می دهند، مثل بانک مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران. لذا بانک مسکن یکی از مراجع اصلی اعطای تسهیلات بانکی برای تامین مسکن برای متقاضیان فاقد مسکن در مناطق شهری و روستایی است.

وام مسکن روستایی همان طور که گفتیم یکی از تسهیلاتی است که برای کمک به خانه دار شدن افرادی که در روستا زندگی می‌ کنند، به افراد واجد شرایط اعطا می شود. وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با هدف تعمیر و بازسازی خانه‌ها روستا و شهرها با جمعیت زیر 25 هزار نفر به متقضایانی که شرایط دریافت این وام را دارند، پرداخت می گردد. احتمالا می‌ دانید که در سالیان پیش، تسهیلات وام مسکن ۱۰۰ میلیون تومان بود و اخیرا دولت آن را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داده است!


حتما برایتان جالب است : حباب مسکن چیست و عوامل ایجاد آن کدامند؟


داشتن حداقل 5 سال سابقه سکونت در روستا، عدم سابقه استفاده از تسهیلات مسکن روستایی و داشتن سند مسکن روستایی برای ارائه آن به بانک عامل سه شرط اصلی واجد شرایط بودن برای دریافت وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ به حساب می آید.

ثبت نام وام مسکن روستایی

کسانی که قصد ثبت نام مسکن روستایی در سال 1402 را دارند، باید در ابتدای امر شرایط مورد نیاز جهت ثبت نام در وام مسکن روستایی را بدانند و در ادامه اگر شرایط لازم جهت ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی را دارا بودند، مراحل ثبت نام خود را انجام دهند. به صورت کلی، ثبت نام برای اخذ تسهیلات گوناگون، به دو شکل زیر انجام می شود که به شرح زیر می باشد؛

۱. روش حضوری : کسانی که واجد شرایط هر یک از وام هایی که در شعب بانک های کشور ارائه شده، هستند، قادرند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، به طور حضوری، به شعبه مد نظر خود مراجعه نمایند. در این روش، درخواست دریافت وام، به شکل حضوری در شعب بانک ثبت می شود و قابل پیگیری است.

۲. روش غیر حضوری : در این روش، ثبت نام در هر یک از تسهیلات گوناگون، به شکل آنلاین، بدون نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری به شعب بانک ها امکان پذیر است. البته باید در نظر داشت که روش غیر حضوری، برای تمامی بانک ها قابل اجرا نیست، به این خاطر که بعضی از بانک ها، هنوز امکان ثبت درخواست تسهیلات را به طور آنلاین، فراهم نکرده اند.

لذا کسانی که قصد ثبت نام وام مسکن روستایی را دارند، قادرند از طریق یکی از روش هایی که توضیح دادیم، مراحل ثبت نام خود برای وام مسکن روستایی۱۴۰۲ ​را در دستور کار خود قرار دهند. شایان ذکر است اگر که امکان ثبت نام غیر حضوری، برای بانک مد نظر شما وجود نداشت، با در دست داشتن مدارک لازم، مراحل مربوط به ثبت نام وام مسکن روستایی خود را به شکل حضوری انجام دهید.

راهنمای ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی (آنلاین)

متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن روستایی، به منظور تسهیل در روند انجام ثبت نام خود، برای اخذ وام مسکن روستایی، قادرند از روش ثبت نام غیر حضوری مسکن روستایی، استفاده کنند. ثبت نام غیر حضوری وام مسکن روستایی هم خود روش های گوناگونی دارد که در ادامه، مراحل آن، به صورت کامل توضیح داده ایم؛

ثبت نام غیر حضوری در وام مسکن روستایی در سایت بانک ها : اگر بانک مد نظر شما، امکان ثبت نام غیر حضوری وام مسکن روستایی را در اختیار کاربران خود قرار دهد، می توانید به شکل آنلاین و غیر حضوری، درخواست خود را برای اخذ این وام ثبت نمایید. از جمله بانک هایی که برای ارائه خدمات تسهیلات مسکن روستایی اقدام کرده اند، می توان به بانک مسکن اشاره کرد که بانک تخصصی این حوزه است. لذا شما، می توانید طبق مراحل زیر، ثبت نام خود را برای دریافت وام مسکن روستایی، در بانک مسکن انجام دهید؛

بدین منظور جهت ثبت نام در وام مسکن روستایی، در ابتدای امر باید وارد سایت بانک مسکن، به نشانی www.bank-maskan.ir شوید و در گام بعدی وارد صفحه اصلی سایت بانک مسکن شوید و بر روی گزینه سامانه درخواست تسهیلات کلیک فرمایید. سپس روی گزینه ثبت درخواست جدید کلیک کنید و در ادامه شماره تلفن همراه خود را در کادر مربوطه وارد کنید و بر روی گزینه ادامه کلیک نمایید.


حتما برایتان جالب است : دلایل رکود بازار مسکن دقیقا کدامند؟


در بخش بعدی، کد احراز شماره تلفن، به شماره تلفن همراه شما فرستاده خواهد شد که باید این کد را در کادر مربوطه، وارد کنید و در ادامه بر روی گزینه احراز هویت کلیک فرمایید. سپس فرم ثبت نام وام مسکن روستایی، برای شما باز خواهد شد که باید آن را بر اساس درخواست وام خود تکمیل کنید. توجه فرمایید که باید تمامی مراحل ثبت نام خود را به درستی انجام دهید.

شرایط دریافت وام مسکن روستایی

کسانی که قصد استفاده از طرح های گوناگون بانک ها، به منظور اخذ تسهیلات گوناگون را دارند، باید پیش از ثبت نام وام مد نظر خود، حتما از شرایط، نحوه ثبت نام و دریافت وام ها، اطلاع داشته باشند. وام مسکن روستایی، از آن دسته از وام هایی است که به افراد واجد شرایط اعطا می شود. لذا فقط کسانی مجاز به ثبت نام وام مسکن روستایی هستند که حتما، از شرایط ثبت نام وام مسکن روستایی 1402 برخوردار باشند.

شرایط دریافت وام مسکن روستایی

امروزه بانک های گوناگونی مثل بانک ملی، بانک ملت، بانک تجارت، بانک مسکن و …، خدمات مربوط به وام مسکن روستایی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند و در راستای تضمین بازگشت وجه، در سامانه اعتبار من، امتیاز اعتباری افراد را چک می کنند. شرایط کلی نحوه ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی، برای هر یک از این بانک ها، مشخص شده است که در این بخش، آن ها را برای شما آورده ایم؛

  • کسانی که پیش از این از هر یک از وام های بنیاد مسکن استفاده کرده اند، مجاز به ثبت نام وام مسکن روستایی 1402 نیستند.
  • کسانی که در شهرهای زیر 25 هزار نفر، سکونت دارند و پروانه ساخت هم گرفته اند، می توانند از وام مسکن روستایی بهره بگیرند.
  • تسهیلات مسکن روستایی، به کسانی که یک زمین دارند و یا قصد دارند منزل مسکونی خود را تعمیر و بازسازی کنند، هم تعلق می گیرد.
  • کسانی که در روستاها و یا شهرهایی که جمعیتی کم تر از 25 هزار نفر دارند، سکونت می کنند، مشمول دریافت وام مسکن روستایی هستند.

شرایط ثبت نام وام مسکن روستایی بانک مسکن

در کنار شرایط ثبت نام تسهیلات مسکن روستایی که بررسی کردیم، به منظور دریافت این تسهیلات از بانک مسکن، باید نسبت از شرایط آن اطلاعات کاملی داشته باشیم. لذا این موارد تکمیلی را در این بخش آورده ایم:

  • متقاضیان وام نباید هیچ گونه بدهی به این بانک و دیگر بانک‌ ها داشته باشند.
  • داشتن سپرده در بانک مسکن یکی از الزامات اساسی به منظور دریافت وام است.
  • برای بازپرداخت قسط تسهیلات، احراز توانایی مالی شما و ضامن الزامی می باشد.
  • هر خانوار فقط یک بار می‌ تواند از تسهیلات حمایتی مسکن روستایی استفاده نماید.
  • متقاضیان با ارائه یکی از اوراق ممتاز، از محل سپرده، بدون سپرده و یا … تا سقف 10 میلیون تومان می‌ توانند وام جعاله دریافت نمایند.

شرایط وام مسکن روستایی بانک ملی

شرایط وام مسکن روستایی بانک ملی نسبت به سایر بانک ها متفاوت است، از همین روی شرایط این بانک را به صورت جداگانه و کامل، بررسی کرده ایم:

  • متقاضی و ضامن وام مسکن روستایی می بایست شرایط بازپرداخت اقساط آن را داشته باشد.
  • پیش از دریافت وام از بانک ملی نباید هیچ گونه بدهی دیگری به بانک ملی داشته باشید.
  • به این خاطر که بانک ملی استعلام منزل مسکونی و یا زمین را می گیرد، لازم است از امکان ساخت منزل مورد نظر خود، اطمینان کامل داشته باشید.

مدارک لازم برای دریافت وام مسکن روستایی

کسانی که قصد دریافت و ثبت نام وام مسکن روستایی 1402 را دارند، باید برای دریافت این وام، مدارک لازمه را آماده نمایند و در زمان ثبت درخواست وام مسکن روستایی، به همراه خود داشته باشند. همان طور که متقاضیان، باید برای شرکت در طرح جهش تولید مسکن هم ابتدا، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام طرح جهش تولید مسکن را آماده کرده و به همراه خود داشته باشند.


حتما برایتان جالب است : خرید اوراق مسکن در بورس


با توجه به این که امروزه بانک های گوناگونی، اقدام به ارائه خدمات مربوط به ثبت نام وام مسکن روستایی کرده اند، این امکان وجود دارد که هر کدام از این بانک ها، مدارک خاصی را به منظور دریافت وام مسکن روستایی، احتیاج داشته باشند. لذا در این بخش تصمیم داریم تا شما را با مدارک عمومی برای ثبت نام و دریافت وام مسکن روستایی آشنا کنیم؛

  • ارائه اصل کارت ملی و کپی از پشت و روی کارت ملی
  • ارائه اصل شناسنامه و کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست وام مسکن روستایی 1402
  • ارائه کارت ملی و شناسنامه مربوط به ضامن های متقاضی
  • ارائه وکالتنامه رسمی، برای کسانی که وکیل آن ها، اقدام به دریافت وام مسکن روستایی می کنند، الزامی است. همچنین، وکلا باید مدارک شناسایی خود را هم به همراه داشته باشند.

مدارک لازم برای تسهیلات مسکن روستایی از بانک مسکن

اگر قصد دریافت طرح حمایتی مسکن روستایی از بانک مسکن را دارید، باید مدارک لازم را ارائه دهید. شایان ذکر است که این مدارک با لیست مدارکی که قصد دارید به بانک ملی ارائه بدهید، فرق می کند. مدارک ثبت نام تسهیلات مسکن روستا در بانک مسکن به شرح زیر می باشد:

  • اصل شناسنامه و کپی از صفحات آن
  • تکمیل فرم درخواست تسهیلات مسکن روستایی
  • پروانه ساخت؛ چنانچه قصد دریافت وام با پروانه ساخت را دارید، این مدرک الزامی می باشد.
  • مدارک شناسایی ضامن مثل کارت ملی، شناسنامه و کپی آن‌ ها؛ چنانچه به منظور دریافت وام به ضامن احتیاج دارید.

مدارک لازم برای وام مسکن روستایی بانک ملی

به منظور دریافت تسهیلات مسکن روستایی احتیاج است تا مدارکی را به بانک ملی ایران ارائه بدهید. در این بخش، مدارک ثبت نام وام مسکن روستایی بانک ملی را برای شما آورده ایم؛

  • شناسنامه و کپی از آن
  • کپی از اسناد و مدارک مالکیت متقاضی
  • یک قطعه عکس از متقاضی دریافت وام
  • قرارداد انعقادی بین بانک و شخص متقاضی وام
  • تکمیل برگه فرم درخواست تسهیلات مسکن روستایی
  • شماره حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز و تاریخ افتتاح آن
  • برآورد هزینه‌ های قابل قبول در معامله مثل قیمت زمین، قیمت تهیه مصالح و …
  • پروانه ساخت؛ اگر موضوع معامله بین بانک و شخص، احداث بنا باشد، الزامی است.
  • اصل برگه امضا مسلم الصدور؛ اگر قرارداد، در دفاتر رسمی منعقد نشود، الزامی می باشد.
  • یک نسخه از تمامی اسناد حسابداری، تعهدات و انتظامی؛ پس از انعقاد قرارداد تا مرحله نهایی واریز و تسویه آن.

مدارک لازم برای تسهیلات مسکن روستایی بانک رفاه

چنانچه قصد دریافت وام مسکن روستایی 1402 از بانک رفاه را دارید نیز باید مدارک زیر را به یکی از شعبه‌‌ های این بانک ارائه فرمایید:

  • فرم درخواست تسهیلات مسکن روستایی
  • تکمیل احراز شرایط مرتبط با توان بازپرداخت
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه فرد متقاضی وام
  • اصل و کپی قرارداد تنظیم شده میان بانک و متقاضی وام

وام مسکن روستایی دو طبقه

یکی از سوالات اصلی متقاضیان استفاده از تسهیلات روستایی بانک مسکن، نحوه پرداخت این وام برای ساختمان های دو طبقه است. در حقیقت آن ها می خواهند بدانند که اگر خانه شان را به شکل دو طبقه بسازند، می توانند از دو وام استفاده کنند یا باز هم تنها یک وام دریافت می کنند؟ در جواب باید گفت که میزان وام مسکن روستایی دو طبقه کاملا به شرایط وابسته است؛

در واقع چنانچه هر دو واحد به نام یک نفر باشند، این فرد فقط امکان دریافت یک وام برای ساختمان دو طبقه خود را دارد، ولی اگر که هر یک از طبقه ها به نام یک فرد دارای شرایط استفاده از تسهیلات احراز هویت و مالکیت شود، متقاضیان قادرند به منظور ساخت هر طبقه یک وام جداگانه دریافت نمایند. این شرایط ثبت نام وام مسکن روستایی برای ساختمان های با بیش از دو طبقه نیز صدق می کند و به صورت کامل به شرایط مالکین آن وابسته می باشد.

اقساط وام مسکن روستایی

وام مسکن روستایی بازپرداخت طولانی مدت دارد و سود اندکی نیز به همراه خواهد داشت، لذا میزان اقساط به شکلی نیست که متقاضیان توانایی پرداخت آن را نداشته باشند. در سالیان اخیر، وام مسکن روستایی، به مدت ۱۵ سال، قابل بازپرداخت بود ولی اخیرا، ۵ سال به مدت ۱۵ سال، اضافه شده است و متقاضیان، می توانند در طول ۲۰ سال، اقساط این وام را به بانک مد نظر خود برگردانند.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری مسکن در پردیس


بیشتر اوقات، متقاضیان استفاده از وام مسکن روستایی 1402 این سوال را دارند که روش پرداخت این وام به چه شکل است؟ آیا وام به شکل یکجا یا مرحله به مرحله پرداخت می شود؟ در پاسخ باید گفت که وام مسکن روستایی به شکل مرحله به مرحله و متناسب با پیشرفت کار شما پرداخت خواهد شد. لذا نخستین مرحله بعد از کنده شده پی ساختمان واریز خواهد شد.

مراحل مهم بعدی دریافت وام شامل ساخت اسکلت، کامل شدن سقف، سفت کاری و نرم کاری می شوند. برای آزاد شدن وام در هر یک از این مراحل، کارشناسان بنیاد مسکن به ساختمان شما مراجعه کرده و شرایط را مورد بررسی قرار خواهند داد، به همین خاطر تا وقتی که به مرحله تعیین شده نرسیده باشید، بخش بعدی وام شما آزاد نمی شود. این کار برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و ثبت نام وام مسکن روستایی تنها برای افراد واجد شرایط در دستور کار قرار می گیرد.

محاسبه سود و اقساط وام بانکی به سادگی با نرم افزار ساد۲۴ قابل انجام است. بدین منظور وارد برنامه ساد۲۴ شوید و از منو، بخش محاسبه اقساط وام بانکی را انتخاب کنید و بعد از وارد کردن مبلغ وام که 200 میلیون تومان است، نرخ سود وام که ۵ درصد است و مدت بازپرداخت که به صورت کلی ۲۴۰ ماه می باشد را وارد کنید تا در کمتر از چند ثانیه نتایج برای شما به نمایش درآید.

وام بلاعوض بنیاد مسکن روستایی به چه کسانی تعلق میگیرد ؟

بر اساس بخشنامه وام مسکن روستایی ، برای افراد تحت‌ پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی تسهیلات مسکن روستایی هم از طرف بنیاد مسکن و هم از طرف سازمان بهزیستی و کمیته امداد تعلق خواهد گرفت که فرصت بسیار خوبی است تا خانوارهای دارای دومعلول از این امکان در تامین مسکن خود استفاده نمایند. اجرای طرح خانه‌ دار کردن افراد دو معلول در تفاهمی میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و سازمان بهزیستی آغاز شد. مطابق با تفاهمنامه مقرر شد تا ۶۵۰۰ واحد روستایی برای خانوارهای دومعلول به وسیله بنیاد مسکن، احداث گردد.

جالب است بدانید که از این تعداد، تا به امروز عملیات اجرایی ۶۱۰۰ واحد آغاز شده که ۴۷۰۰ واحد تکمیل شده است و از آن بهره برداری شده است و باقیمانده واحدها هم در مرحله سفت کاری هستند. برنامه بنیاد مسکن این است که تا چند ماه آتی، تمامی ۶۵۰۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دومعلول احداث و تحویل متقاضیان گردد.


حتما برایتان جالب است : فوت و فن سرمایه گذاری در ملک


مطابق با تفاهمنامه با سازمان برنامه و بودجه در ۲۱ استان کشور برای کمک به احداث مسکن محرومان؛ شامل سرپرستان معلول خانوار و خانوارهای دارای یک معلول، ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره به اضافه ۳۰ میلیون تومان بلاعوض بنیاد مسکن و ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان از سوی بهزیستی فرصت مناسبی است تا این خانوارها بتوانند از تسهیلات مسکن در راستای خانه دار شدن خود استفاده کنند.

نکات مهم درباره وام مسکن روستایی ۱۴۰۲

  1. متقاضیان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن، قادرند با توجه به میزان اقساط وام نهضت ملی مسکن و توانایی مالی خود، برای ثبت نام در این طرح، اقدام کنند.
  2. وام مسکن روستایی، از جمله وام هایی به حساب می آید که هم مدت زمان باز پرداخت مناسبی دارد و هم سود اندکی به همراه دارد، از همین روی میزان اقساط وام مسکن روستایی، به اندازه ای نیست که افراد متقاضی دریافت این وام، توانایی پرداخت اقساط این وام ها را نداشته باشند.
  3. کسانی که قصد دریافت تسهیلات ساخت مسکن بانک مسکن را دارند، قادرند از طریق مراجعه به سایت ثبت نام وام ساخت ملک، به نشانی اینترنتی loan.bank-maskan.ir، برای ثبت نام این وام، از طریق بانک مسکن، اقدام کنند.
  4. اگر زمین در دست احداث سند رسمی نداشته ‌باشد، پرداخت تسهیلات با وثیقه مازاد صورت می پذیرد.
  5. متقاضیان وام مسکن روستایی 1402 می بایست قدرت پرداخت اقساط را داشته باشند.
  6. به منظور دریافت تسهیلات مسکن روستا از بانک‌ های عامل، باید یک حساب سپرده در آن‌ ها داشته باشید تا با درخواست شما موافقت گردد.
  7. پیش از ثبت نام وام مسکن روستایی می بایست از شرایط کلی و جزئی دریافت و پرداخت آن اطلاع داشته باشید، به این خاطر که تنها افرادی مجاز به دریافت این تسهیلات هستند که حتما، از شرایط وام مسکن روستایی برخوردار باشند. در کنار این شرایط، باید به شرایط جزئی‌ تر دریافت وام از بانک‌ های مسکن، ملی و رفاه کارگران و شرایط ضامن وام مسکن روستایی نیز مسلط باشید تا در این مسیر اشتباهی انجام نگیرد و در سریع ترین زمان ممکن، وام خود را اگر واجد شرایط هستید، دریافت کنید.
  8. بنیاد مسکن تسهیلاتی برای تعمیرات، مرمت و نگهداری خانه‌ ها به روستاییان در قالب وام قرض‌ الحسنه تعمیر مسکن روستایی با همکاری بانک‌ ها ارائه می‌ دهد که در صورت نیاز می توانید در این خصوص هم اطلاعات لازم را کسب کنید.

پرداخت وام روستایی چطور میتواند بر قیمت های بازار مسکن اثر بگذارد؟

در گام نخست باید گفت که افزایش ساخت و ساز مسکن می تواند نهایتا کاهش قیمت ها را به دنبال داشته باشد. چرا که یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در حوزه مسکن کشور با آن مواجه ایم، عدم تناسب میزان تقاضا با عرضه است و همین امر نهایتا به افزایش قیمت ها منتهی می شود، ولی اگر که ساخت و ساز مسکن در روستاها زیاد شود، قیمت آن هم کاهش خواهد یافت و موجب می شود حباب قیمتی مسکن از بین رود.

امروزه با توجه به آمارهای مرکز آمار، قیمت خانه های شهری و روستایی تفاوت چندانی با هم ندارند. مثلا قیمت خانه هایی که در شهرک های حوالی تهران ساخته شده اند، در مدت زمانی کوتاه، افزایش بسیاری را تجربه کرده است. این امر درباره قیمت مسکن های روستایی اطراف تهران هم صادق است. هرچند روستاهای بسیاری در اطراف تهران باقی نمانده و بیشتر آن ها به شهرک تبدیل شده اند یا این که به خود شهر وصل شده اند، ولی باز هم نمی توان از افزایش شدید قیمت در آن ها عبور کرد.


حتما برایتان جالب است : فروش متری مسکن در بورس کالا


از طرفی پرداخت تسهیلات مسکن روستایی موجب می شود که خیلی از روستاییان به ساخت و ساز در زمین های خود ترغیب شوند و بدین شکل، قیمت مسکن در این نواحی کاهش یابد. دومین اثرگذاری پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی این است که ناگهان تعداد خانه های نوساز زیادی می شود و بدین صورت، تغییرات شگرفی در چهره روستاها پدیدار خواهد شد.

به عبارتی پرداخت این وام موجب می شود تا در کنار نوسازی چهره روستاها، امنیت جان ساکنین در شرایط پر خطر مانند زلزله و سیل هم بهبود پیدا کند. هرچند این امر مستقیما ربطی به قیمت ها در بازار مسکن نخواهد داشت ولی می تواند کیفیت زندگی در روستاها را تا حدود زیادی افزایش دهد و طبیعتا میزان علاقه و توجه مردم به این نواحی افزایش یابد، ولی یکی از ایرادهایی که سازمان برنامه و بودجه به افزایش مبلغ وام مسکن روستایی داشته است، این بود که پرداخت این وام از کدام منبع قرار است تامین شود؟ آیا قرار است که این وام هم به حساب بدهی دولت به بانک ها گذاشته شود. در این صورت، منجر به تورم شدید در بازار می شود!

از دیگر مواردی که درباره پرداخت وام مسکن روستایی 1402 باید به آن توجه داشت اینجاست که می تواند به واقعی شدن قیمت خانه های قدیمی منتهی شود. اگر که خانه های نوساز و با کیفیت ساخته شود، طبیعی است که بسیاری از افراد به سراغ این خانه ها می روند و قیمت خانه های قدیمی که امروزه بسیار افزایش پیدا کرده است، واقعی تر می شود و خریداران کاذب خود را از دست خواهد داد. به صورت کلی پرداخت چنین وامی در کنار تمام مزیت هایی که برای روستایی و نوسازی بافت فرسوده روستاها به همراه دارد، می تواند معایبی نیز داشته باشد که بخشی از آن به موضوع تورم ارتباط دارد.

حالذبا ابلاغ دستور پرداخت وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومانی بایستی در انتظار نتیجه باقی ماند. البته نمی توان چندان امیدوار بود که بانک های گوناگون به سادگی تن به پرداخت این وام بدهند. بسیاری از روستاییان چنین می گویند که با مراجعه به بانک های گوناگون به منظور دریافت وام مسکن روستایی، با پاسخ منفی بانک ها روبرو شده اند. بسیاری از آن ها گفته اند که اعتبارات کافی برای پرداخت چنین وامی ندارند. به این خاطر که بانک ها قوانین خاص خود را دارند و به صورت معمول به سختی می توان آن ها را وادار به رعایت قوانین ابلاغ شده از طرف دولت کرد، این امر چندان هم عجیب و غریب نمی باشد! به صورت کلی طرحی از دولت وجود نداشته است که بتواند به کاهش قیمت مسکن و تورم کمکی کند و همواره موجبات افزایش تورم و قیمت ها را فراهم کرده است!!

سوالات متداول درباره وام مسکن روستایی

در ارتباط با وام مسکن روستایی، سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که مهم ترین آن ها را در این بخش آورده ایم و به آن ها پاسخ می دهیم؛

وام مسکن روستایی چه مبلغی است ؟ وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ در حال حاضر 200 میلیون تومان است.

وام مسکن روستایی چند ساله است ؟ این وام در حال حاضر 20 ساله می باشد.

قسط وام روستایی چقدر است ؟ میزان مبلغ اقساط وام مسکن روستایی 1402 حدودا 1 میلیون و 400 تومان در ماه می رسد. این مبلغ، باید به مدت زمان 20 سال، توسط فرد متقاضی، پرداخت شود.

وام مسکن را می توان از هر بانکی دریافت کرد ؟ بله؛ اگر بانک مورد نظر شما این خدمت خاص را ارائه دهد، امکان انجام این کار را خواهید داشت ولی پیش از آن بایستی از بانک مد نظر خود در این خصوص سوال فرمایید.

وام مسکن روستایی در چند مرحله پرداخت میشود ؟ پرداخت این وام در 3 مرحله انجام می شود و کسانی که متقاضی دریافت آن هستند، طبق 7 اولویت می‌ توانند از سقف وام 200 میلیون تومانی بهره مند شوند.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ امکان استفاده از تسهیلات دولتی برای ساخت خانه در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت پایین را برای متقاضیان فراهم می کند. با توجه به اهمیت ساخت مسکن در بخش های روستایی کشور، در سالیان اخیر طرحی با عنوان تسهیلات روستایی ارائه و تصویب شد. بدین صورت مبلغی به عنوان وام مسکن در اختیار روستاییان قرار گرفت تا با استفاده از آن نسبت به ساخت یا بازسازی خانه های خود اقدام نمایند.

این مبلغ از ابتدا تا به امروز چند مرحله افزایش پیدا کرده و در نهایت در سال 1402 به مبلغ 200 میلیون تومان رسید. با این وجود به علت تورم بالا و افزایش قیمت مواد اولیه لازم به منظور ساخت و ساز، این مبلغ دیگر برای ساخت مسکن در روستا هم کفایت نمی کند. از آن جایی که تعداد زیادی از بانک ها در کنار بانک مسکن که به طور تخصصی در این حوزه کار می کند، تسهیلات مسکن را ارائه می‌ دهند، داوطلبان برای ثبت درخواست آنلاین می بایست به سامانه آن ها مراجعه کنند.

استفاده از روش آنلاین جهت ثبت درخواست وام مسکن روستایی بسیار ساده است و به صرف زمان و هزینه زیادی احتیاج نخواهد داشت. با این وجود امکان ثبت نام وام روستایی با روش حضوری هم در همه بانک های ارائه دهنده این تسهیلات وجود دارد. لذا چنانچه تمایل به استفاده از روش حضوری داشته باشید، می بایست مدارک لازم را نیز از پیش آماده کرده و در اختیار بانک قرار دهید.

البته این را هم باید در نظر داشت که در زمان استفاده از سامانه بانک های گوناگون نیز باید فایل اسکن این مدارک را بارگذرای کنید. سقف دریافت این وام در سال 1402 دقیقا 200 میلیون تومان است و بازپرداخت آن 20 ساله است و با سود بسیار کمی دریافت می شود.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب در مورد وام مسکن روستایی 1402 با شما صحبت کردیم.

در مورد سرمایه گذاری در بازار مسکن حتما این مقاله را بخوانید تا از صفر تا 100 سرمایه گذاری در بازار مسکن اطلاع پیدا کنید؛

در مورد وام مسکن روستایی در سال 1402 هر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *