نکات مهم معامله گری برای تریدرها

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نکات مهم معامله گری

برای معامله در بازارهای مالی مثل بازار بورس، ارزهای دیجیتال، فارکس و حتی سایر بازارهای مالی باید نکات مهم معامله گری را بلد باشید و از آن ها در مسیر انجام معاملات خود در بازارهای مختلف استفاده کنید. البته نباید نگاهتان به نکات مهم معامله گری یک نگاه پیچیده باشد، چرا که بیشتر نکات مهم معامله گری نکات ساده ای هستند که بعضا آنقدر ساده هستند که بسیاری از معامله گران آن ها را رعایت نمی کنند ولی باید به این نکات مهم معامله گری توجه کافی داشته باشید؛

نکات مهم معامله گری

جالب است بدانید که حرفه ای ترین معامله گران همگی از نقاط مشترکی برخوردار هستند. یکی از حائز اهمیت ترین وجوه اشتراک آن ها این است که آن می توانند خودشان را از بازی ها و شایعات بازار جدا کنند و بی تفاوتی و مانند ربات به فعالیت های خود طبق استراتژی معاملاتی که تنظیم کرده اند بپردازند. 


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در این مطلب قصد داریم 11 نکته بسیار مهم که در معامله و خرید و فروش در تمامی بازارهای مالی کاربرد دارد و در واقع پایه و اساس کار در بازارهای مالی است را به شما عزیزان توضیح دهیم تا با فرآیند معامله در بازارهای مالی مثل بازار بورس، ارزهای دیجیتال، فارکس، مسکن و … آشنا شوید و بدانید که از بازار مورد نظر چه می خواهید. در ادامه همراه ما باشید تا نکات مهم معامله گری را به زبان ساده یاد بگیرید؛

1) بُرد و کسب سود باهم فرق می کنند

هر شخصی می‌ تواند در یک معامله سود به دست آورد، لذا برای خوش‌ شانس بودن و کسب سود در معامله، به هیچ مهارت خاصی احتیاج نخواهید داشت؛ شما تنها می بایست برای مثال سایت معاملات آنلاین کارگزاری خودتان را باز کنید و چند دکمه را فشار دهید و چنانچه بخت یارتان باشد، در چند روز، پول خوبی به دست خواهید آورد! از همین روی طبیعی است که بعضی از تازه‌ کارها که هنوز مهارت‌ های معاملاتی‌ آن ها را تکمیل نکرده‌ اند و از این خوش‌ شانسی‌ ها می‌ آورند، فکر کنند به دست آوردن سود و خرج زندگی از طریق معاملات نباید کار دشواری باشد.

تعداد زیادی از معامله‌ گران بدین طریق، آغاز حرفه معاملاتی‌ آن ها را رقم می‌ زنند. البته فکر می‌ کنم به گفتن نیازی نباشد که درست به همین طریق، خیلی زود، حتی سریع‌ تر از زمانی که به صورت شانسی سود کسب کرده بودند، سرمایه‌ آن ها را هم به باد خواهند داد. به دست آوردن سود از معاملات، به داشتن مهارت‌ های ذهنی، شناخت و درک این حقیقت نیازمند می باشد که هر معامله، نتیجه‌ ای تصادفی دارد؛ ضمن این که تریدر تا آخرین لحظه و پایان کار، نمی‌ داند چه نتیجه‌ ای در انتظار آن می باشد.

تریدری که سود به دست می آورد، به این موضوع واقف است که می بایست طی زمان و انجام تعداد کافی از معاملات و البته نادیده گرفتن وسوسه‌ ها و احساسات نشات گرفته از معاملات، به معاملاتش بپردازد. آن‌ ها به علت تمرکزشان روی هدف بزرگ‌ تر، می توانند این کار را انجام دهند. حقیقت بزرگ‌ تر این حقیقت است که چنانچه آن‌ ها بدون خطا روش معاملاتی‌ خود را در سری‌ های معاملاتی پیاده کنند، نهایتا سود به دست خواهند آورد.

2) در معاملات نباید استرس داشت

چنانچه کسی تنها با فرضیات و تجربیات خودش برای ورود به معامله اقدام کند، استرس زیادی پیدا خواهد کرد. لذا معامله گران موفق مضطرب و استرسی نخواهند شد. بلکه این افراد کاملا آرام و خونسرد هستند. آن ها از اعتماد بنفس بالایی برخوردار هستند و همین آرامش و اعتماد به نفس یکی از رمزهای موفقیت آن هاست. بنابراین به منظور داشتن معامله گری و زندگی موفق بایستی آرامش داشته باشید و استرس را کنار بگذارید.

3) صبر، صبر و صبر

در فرآیند معامله گری، بعضی اوقات نداشتن صبر و عجله کردن، عدم کسب درآمد سودهای بیشتر را در پی خواهد داشت. تلاش کنید در معامله گری متعادل باشید و برای دنبال کردن روش خود صبر داشته باشید. با صبر هوشمندانه قادر خواهید بود در بعضی معاملات سود زیادی کسب کنید. تعداد زیادی از افراد فکر می کنند تنها با کار زیاد پول کسب می کنند و صبر برای به دست آوردن درآمد زیاد برای آن ها معنا نخواهد داشت.

4) اختصاص دادن زمان کمتر

سعی کنید بعضی اوقات زمان کمتری را برای بازار صرف کنید و لحظاتی از آن دور شوید. بعضی از افراد این حقیقت را تجربه کرده اند که با اختصاص زمان کم تر به بازار و معامله گری، نتایج بهتری به دست آورده اند. لذا باید تلاش کنید معامله گری و زندگی را در حالت تعادل نگه دارید و برای دیگر جنبه های زندگی مثل تفریح، استراحت، کتاب خواندن نیز زمان کافی اختصاص دهید. با این کار، شاهد نتایج بهتر و بهبود کیفیت زندگی خود می شوید، از همین روی معامله گران موفق در هنگام ریسک های زیاد هم خونسردی خود را حفظ خواهند کرد.

5) ایجاد عادت در خود

برای داشتن معامله گری و زندگی موفق، می بایست عادت های خوبی در خود به وجود آورید. به منظور رسیدن به این عادتها باید زمان و انرژی زیادی می گذارید. وقتی عادت می کنید که دیگر برای انجام آن نیاز به فکر کردن نداشته باشید، ولی پس از عادت کردن، ارزش های زیادی کسب خواهید کرد.

6) بررسی تأثیر اطرافیان بر روی معاملات شما

باید یک دقیقه وقت بگذارید و ببینید کسانی که بیشتر از سایرین با آن ها در ارتباط هستید، چه نوع شخصیت هایی دارند. البته آن ها لزوما نباید معامله گر باشند، ولی بهتر است همیشه با کسانی که احساس خوشبختی می کنند و یا در حرفه خود احساس موفقیت دارند، وقت بگذرانید. این افراد به صورت معمول دیگران را هم برای رسیدن به موفقیت تشویق می کنند. چنانچه شما با افراد شاد و موفق وقتتان را پر کنید، احتمالا شما نیز دیر یا زود قادرید یکی از همین افراد بشوید.


حتما برایتان جالب استنکات مهم معامله در بورس ایران


بنا نداریم کسی را قضاوت کنیم، ولی بعضی از افراد خودشان انتخاب می کنند همیشه غر بزنند و نقش قربانی را بازی کنند و البته این حق را هم دارند. امکان دارد کمی عجیب به نظر آید، ولی آن ها از این انتخاب خود نتایجی نیز کسب خواهند کرد، ولی ما از آنجایی که شما این مطلب را برای مطالعه انتخاب کرده اید، مطمئنا می خواهید کنترل زندگی‌ خود را به ‌دست بگیرید و تنها نقش یک آدم شاکی را بازی نکنید!

معامله در بازارهای مالی

لذا به کسانی که بیشتر از دیگران با آن ها ارتباط دارید، به دقت توجه فرمایید. چنانچه آن ها در دسته افرادی که اغلب تحسین شان می کنید، هستند، به احتمال زیاد باید به‌ دنبال دوستان جدیدی باشید. توجه داشته باشید که لازم نیست روابط خود را با این افراد کاملا قطع کنید؛ ولی احتمالا می بایست وقت کمتری با آن ها بگذرانید. به نظر می‌ رسد این طرز فکر کمی خشک و وسواسی باشد، ولی باور کنید این امر رشد شما را به همراه خواهد داشت. چنانچه تا به امروز از زندگی خود رضایت ندارید، بایستی تغییراتی را در آن به وجود آورید.

7) توانایی برای کنترل بازار

بعضی افراد تفکر می کنند چنانچه به صورت مداوم قیمت ها را مورد بررسی قرار می دهند، عملکرد و موفقیت بهتری کسب می کنند، ولی این کار اعتیاد در معامله گری را به همراه خواهد داشت و زمان شما را نیز تلف خواهد کرد و افزایش اشتباه را نیز در پی دارد. چنانچه روش معامله خود را برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید، دیگر احتیاج به مشاهده مستمر قیمت ها ندارید.

8) مرخصی و استراحت دادن به خود

به منظور دستیابی به موفقیت در معامله گری، سعی کنید استراحت و مرخصی برای خود در نظر بگیرید. سعی کنید معامله گری و زندگی را به صورت متعادل دنبال کنید و انتظار موفقیت های یک شبه را نداشته باشید. به همان میزان که سخت کار می کنید، به همان اندازه هم به خود استراحت بدهید. استرس ها و هیجانات موجود در معامله گری، موجب خواهد شد تا به تفریح و استراحتی بیشتری احتیاج داشته باشید.

9) حرفه‌ ای فکر کنید

بایستی تفکرتان نسبت به بازار را عوض کنید، لذا معامله‌ گر حرفه‌ ای با خود فکر نمی‌ کند که آیا این معامله سود می‌ دهد یا خیر چرا که آن‌ ها از مولفه انسانی موجود در معاملات آگاه‌ اند؛ آن‌ ها به ریسک فکر می‌ کنند؛ من، پیش از این که سایر معامله‌ گران وارد ماجرا شوند و اوضاع را به نفع من تغییر دهند، تا کجا مایلم اجازه دهم که معامله‌ ام خلاف انتظارم پیش رود؟ به نتیجه معامله فکر نکنید و در عوض، به ریسک و نقطه خروجتان فکر کنید، نه اینکه آیا این معامله سودآوری دارد یا نه.

10) شما به یک استراتژی معاملاتی نیاز دارید

مارک داگلاس بر این باور است که یکی از مهم ترین مواردی که برای معامله گری باید در نظر داشته باشید، نحوه استفاده از احتمالات در مسیر موفقیتتان است. به عبارتی شما به یک لبه معاملاتی با احتمال مناسب احتیاج خواهید داشت، ولی این را در خاطر داشته باشید که لبه معاملاتی تنها یک احتمال بالاتر از وقوع یک موضوع در قیاس با موضوعی دیگر در طی سری‌ های معاملاتی است و کسب پول و سود در بازار را برای شما تضمین نمی کند. شما باید لبه معاملاتی را با مهارت‌ های ذهنی مناسب ادغام نمایید.

11) به توانایی خود اعتماد کنید

بعضی مواقع امکان دارد یک معامله گر سود کمی به دست آورد، ولی نباید ناامید شوید، لذا باید در نظر داشته باشید که مدیران سرمایه گذاری که سالیانه میلیون ها دلار درآمد دارند، درصد سود شگفت انگیزی ندارند. لذا از مقصر جلوه دادن خودتان دست بردارید. بله، چنانچه شما با یک سرمایه 5 هزار دلاری در حال معامله باشید و 3 درصد سود کنید، به احتمال زیاد موفق نخواهید شد، ولی می بایست قبول کنید که هر کاری با گام های کوچک شروع می شود. بیش از 90 درصد از معامله گران ضررهای زیادی را متحمل شده و سرمایه خود را از بازار خارج می شوند.


حتما برایتان جالب استنکات مهم در خرید طلای دست دوم


لذا چنانچه شما روندی سودآوری را سپری می کنید، حتی چنانچه این سود کم باشد، تنها باید بر روی ارتقای مهارت هایتان متمرکز باشید. در اغلبفرهنگ های دنیا، به ما این گونه آموزش داده می‌ شود که قدرت و اختیار تصمیم گیری خود را کنار بگذاریم. به ما آموزش می دهند تا پزشکان، اساتید، رهبران مذهبی و هر کسی را که به نوعی صاحب یک مقام است، هیچگاه زیر سوال نبریم، ولی این روزها می‌ دانیم که این افراد تنها قسمتی از مشکلات و راه حل‌ ها را می‌ بینند. کسانی مثل من و شما هم این توانایی و اختیار را داریم که مسائل را به تنهایی تشخیص دهیم.

هرچند مشاوره با افراد متخصص به دلیل دانش و تجربه بالای آن ها به ویژه در بعضی حوزه‌ ها، معمولا سودآور است ولی ما باید به شکل مستقل فکر کنیم و تصمیم نهایی را حتما خودمان اتخاذ نماییم. این امر در مورد تریدینگ هم صادق است؛ لذا نباید با کم رنگ کردن نتایجی که کسب می کنید، توانایی خود را زیر سوال ببرید. چنانچه به هر علتی سال گذشته فعالیت شما سود مورد نظرتان را به همراه نداشته است، آیا ممکن نیست که امسال سود خوبی به دست آورید؟ در پاسخ باید گفت که البته که این امکان وجود دارد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب نکات مهم معامله گری را توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی بیشتر بدانید، این مطلب را حتما مطالعه کنید.

به نظر شما دلیل موفقیت یا عدم موفقیتتان در بازارهای مالی چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *