نحوه دریافت ارز مسافرتی در سال 1401

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه دریافت ارز مسافرتی

نحوه دریافت ارز مسافرتی به صورتی است که افراد زیادی می توانند از این تخفیف در قیمت دلار استفاده کنند، بنابراین بسیاری از افراد به دنبال آموزش نحوه دریافت ارز مسافرتی در سال 1401 هستند و دوست دارند شرایط، مدارک و اختلاف قیمتی که دلار مسافرتی با دلار آزاد دارد را متوجه شوند ولی منبع معتبر و مطمئنی وجود نداشته است که این موارد را مورد بررسی قرار دهد، به همین خاطر ما بر آن شدیم که در مورد نحوه دریافت ارز مسافرتی یک مقاله آموزشی به زبان ساده تدوین کنیم تا شما عزیزان به سادگی بتوانید برای دريافت ارز مسافرتي اقدام نمایید، پس تا انتها همراه ما بمانید.

نحوه دریافت ارز مسافرتی

این روزها میزان ارز مسافرتی و نحوه دریافت آن دغدغه تعداد زیادی از مسافران و زائرین است. جالب است بدانید که ارز مسافرتی با قیمت دولتی تنها سالی یک بار به مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور دارند، داده می شود، ولی به منظور دریافت ارز مسافرتی شرایط و مدارکی لازم می باشد که در این مقاله سعی داریم همه موارد مهم در این خصوص که شامل این موارد نیز می شود را مورد بررسی قرار دهیم. در نظر داشته باشید که امروزه ارز مسافرتی برای خارج از کشور تا سقف 1000 یورو قابل دریافت است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


برای مسافرت به کشورهای مشترک‌ المنافع مثل ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، عمان، ترکمنستان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، امارات متحده عربی و قبرس ارز مسافرتی به میزان 500 یورو در نظر گرفته شده است و برای سایر کشور ها نیز تا سقف 1000 یورو می توان ارز مسافرتی با نرخی پایین تر از دلار آزاد دریافت کرد. البته باید در نظر داشته باشید که در زمان مطالعه این مقاله، تفاوت قیمت ارز مسافرتی با آزاد چقدر است و آیا اصلا صرفه اقتصادی دارد که با توجه به کارمزد بانک برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید یا بهتر است ارز را بدون دردسر و به صورت آزاد خریداری کنید.

بخشنامه‌ های صادر شده و تفاوت آن در عمل، قوانین و اعمال سلیقه‌ های متفاوت موجب شده است تا بسیاری از مسافران بین شعب ارزی بانک‌ های گوناگون سردرگم باشند! با این که در آخرین بخشنامه صادر شده از سوی بانک مرکزی، 5 بانک ملی، ملت، تجارت، سامان و پارسیان به عنوان مسئول تامین و پرداخت ارز مسافرتی معرفی شده اند، اما در عمل تنها شعب ارزی سه بانک ملی، سامان و تجارت حواله را صادر می‌ کنند که هر کدام از شرایط خاص خود برای پرداخت ارز مسافرتی برخوردار هستند.

قیمت ارز مسافرتی سال 1401

مسافران قادرند به منظور سفر به کشورهای همسایه و مشترک المنافع تا 500 یورو و برای سفر به سایر کشورها تا 1000 یورور ارز مسافرتی بگیرند. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت ارز مسافرتی به شکل روزانه هر روز صبح پس از ساعت ۹:۳۰ دقیقه از جانب بانک مرکزی اعلام می شود.

ارز مسافرتی هر روز بین ساعت های ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در شعب بانک ها عرضه خواهد شد و تا پیش از ساعت ۹:۳۰، نمی توانید حواله دریافت نمایید. با توجه به این که ساعت عرضه حواله های ارزی محدود است، بهتر است دریافت حواله را به روزهای نزدیک مسافرت خود موکول نکنید و تا جایی که امکان دارد، سریع تر برای دریافت ارز مسافرتی خود و همراهانتان اقدام کنید.

مزایای گرفتن ارز مسافرتی چیست؟

کسانی که قصد شرکت در تور خارجی یا مسافرت به خارج از کشور با هدف گردشگری، زیارتی، درمانی و تحصیلی را دارند، می توانند ارز مسافرتی دریافت کنند و بهتر است از شرایط دریافت و مزایایی که گرفتن ارز مسافرتی دارد، مطلع باشند. در ابتدا باید گفت که این ارز تنها با در دست داشتن حواله ارزی در اختیار افراد قرار می گیرد تا فعالان بازار سیاه قادر نباشند با دلالی از این امکان دولتی، استفاده های دیگری بکنند. فروش ارز به افراد کمتر از 12 سال، مسافران زمینی، ایرانیان مقیم خارج از کشور و دارندگان گذرنامه‌ های خدماتی و سیاسی مجاز نمی باشد. این امتیاز به شکل حقوق مسافر تلقی شده که دریافت آن می‌ تواند هزینه کلی سفر را تا حدودی کم کند. 

ارز مسافرتی سال جدید هم مثل سالیان قبل با نرخ ارز مصوب و آزاد اختلاف قیمت دارد ولی این که این اختلاف قیمت تا چه اندازه باشد، بستگی به زمانی دارد که در حال مطالعه این مطلب هستید، پس حتما در آن زمان قیمت ها را چک کنید و ما هم سعی می کنیم این مقاله را تا جایی که امکان دارد، بروزرسانی کنیم. به عنوان مثال چنانچه قرار است برای مسافرت به ترکیه، واحد پولی یورو را برای مخارج خود انتخاب کنید، با خرید 500 یورو، می‌ توانید هزینه‌ هایی مثل ایاب و ذهاب به فرودگاه، پرداخت‌ های خروجی و مواردی این چنینی را پوشش دهید و یا از هزینه های آن بکاهید.

در واقع می توان این طور گفت که تفاوت قیمت موجود بین ارز مسافرتی با بازار آزاد حکم صرفه‌ جویی در مخارج شما را دارد. ارز درمانی نوعی ارز مسافرتی است که برای دریافت آن نامه معرفی پزشک معالج می بایست به بانک ارائه شود و مطابق با اطلاعات آن، تا سقف 10 هزار دلار پیش‌ فروش ارز به متقاضی قابل انجام خواهد بود.


حتما برایتان جالب است : دلایل افزایش قیمت دلار در ایران + نکات طلایی خرید دلار


بعد از انجام معالجات در خارج از کشور، فاکتور بیمارستان برای تسویه‌ حساب نهایی لازم خواهد بود. چنانچه افراد ارقام بیشتر از ۱۰ هزار دلار احتیاج داشته باشند، می بایست به کمسیون پزشکی که در وزارت بهداشت تشکیل می‌ شود، مراجعه کنند تا در این مورد تصمیم گیری شود. ارز مسافرتی یک امتیاز و یکی از حقوق مسافر است که دریافت آن هزینه کلی سفر را تا حدودی کاهش می دهد و این بدین معنی است که تفاوت قیمت موجود میان ارز مسافرتی با بازار آزاد مثل صرفه‌ جویی در هزینه ها خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی

  • ** اصل و کپی پاسپورت
  • ** اصل و کپی کارت ملی
  • ** اصل رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور
  • ** تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا به شکل الکترونیکی
  • ** مبلغ ریالی معادل قیمت دلار مبادلاتی در آن روز؛ هزینه کارمزد بانک را نیز باید در نظر بگیرید.
  • ** اصل ویزا؛ البته در مورد کشورهایی مثل ترکیه که به ویزا احتیاج ندارند، این مدرک نیز لازم نیست
  • ** اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی؛ در صورت اینترنتی بودن کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط، تاریخ و زمان خرید بایستی بر روی آن ذکر شده باشد.

ارز مسافرتی را از کجا بگیریم ؟

امروزه ارز مسافرتی در پنج بانک عرضه می شود که به شرح زیر می باشد :

  • 1) بانک سامان : حضوری
  • 2) بانک تجارت : حضوری
  • 3) بانک پارسیان : حضوری
  • 4) بانک ملی ایران : حضوری
  • 5) بانک ملت : حضوری، آنلاین

نکته : در نظر داشته باشید که به منظور خرید حضوری می بایتس مدارک لازم را به همراه داشته باشید و به یکی از شعبه‌ های منتخب این بانک ها مراجعه کنید. جهت خرید اینترنتی ارز از بانک ملت نیز می توانید به درگاه اینترنتی بانک ملت مراجعه کرده و ارزهایتان را به صورت کاملا آنلاین خریداری نمایید.

نحوه دريافت ارز مسافرتي

مراحل دریافت ارز مسافرتی

شما با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی می توانید حداکثر از 7 روز پیش از تاریخ پروازتان، به یکی از بانک‌ هایی که در بخش قبل معرفی کردیم مراجعه فرمایید و با پرداخت وجه، حواله ارزی بگیرید. در روز سفر نیز با ارائه حواله به باجه بانک مستقر در سالن ترانزیت یا پایانه مرزی فرودگاه معادل آن را ارز دریافت نمایید. لذا اگر قصد دارید ارز را با کارت بانکی دریافت کنید، می بایست به همان بانکی بروید که کارت بانکی آن را دارید.

نحوه دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام

این را در خاطر داشته باشید که برگه حواله ارائه شده به وسیله بانک را حتما همراه داشته باشید. بعد از این که کارت پرواز خود را گرفتید و چمدان خود را به شرکت هواپیمایی تحویل دادید، می‌ توانید به شعب بانکی که در فرودگاه در نظر گرفته شده است مراجعه کنیدو با ارائه حواله خود، ارز مسافرتی‌ خود را بگیرید. نکته مهم دیگر این که بیشتر اوقات برای دریافت ارز خود می بایست در صف بایستید، بنابراین بهتر است در سفرهای خارجی، چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید تا مراحل این کار را با آرامش تمام انجام دهید.

تفاوت ارز مسافرتی و آزاد چیست؟

تفاوت ارز مسافرتی و ارز آزاد تنها در نرخ آن هاست که به صورت معمول ارز مسافرتی ارزان‌ تر است و دلیل استقبال مردم برای دریافت آن نیز دقیقا همین است. هرچند این موضوع، پیش از افزایش شدید قیمت دلار اهمیت داشت و بعد از آن در مدت زمان کوتاهی این ارز با قیمتی پایین‌ تر عرضه شد، ولی به منظور جلوگیری از سو استفاده و کمک به تامین ارز، قیمت آن به قیمت ارز در بازار آزاد نزدیک تر شد.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار


در حال حاضر هر دو نرخ در یک سطح قرار دارند و دریافت ارز مسافرتی نمی تواند بخشی از هزینه های سفر شما را پوشش دهد. امروزه هر شخص می تواند از این ارز بارها استفاده کند. مقدار آن نیز تا سقف 2000 یورو و یا 2200 دلار است که به تعداد افراد تعلق خواهد گرفت و این بدین معنی است که چنانچه =شما یک مرتبه سفر کردید و 1000 دلار دریافت نمودید و در همان سال مجدداً سفر دیگری برایتان پیش آمد، می توانید این بار نیز تا سقف 1200 دلار دیگر ارز مسافرتی دریافت نمایید.

دریافت ارز مسافرتی برای زیارت

دریافت ارز مسافرتی برای مقاصد زیارتی شرایط مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال برای زائرانی که به از طرف سازمان حج و زیارت به صورت هوایی و زمینی به عراق و عربستان سفر می کنند، بدون نیاز به ارائه بلیط و گذر نامه با توجه به مشخصاتی که در سازمان حج و زیارت ثبت شده می توانند به سادگی پس از هماهنگی، به بانک های مشخص مراجعه کرده و رسید ارزشان را دریافت نمایند.

زائران حج تمتع نیز قادرند با همراه داشتن اصل و کپی کارت ملی و مراجعه به شعب بانک های تعیین شده، با نرخ بانک مرکزی و معادل 200 دلار ارز مسافرتی بگیرند. همچنین زائران حج تمتع نیز این امکان را دارند تا مطابق با قوانین و مقررات مشخص شده از طرف بانک مرکزی، بین 20 تا 100 دلار ارز مسافرتی خریداری کنند.

نکات مهم برای دريافت ارز مسافرتي

  • 1) به افراد زیر 12سال ارز مسافرتی تعلق نخواهد گرفت.
  • 2) به مسافران دریایی و زمینی ارز مسافرتی تعلق نمی گیرد.
  • 3) به افراد مقیم خارج از کشور ارز دولتی تعلق نخواهد گرفت.
  • 4) شما تنها یک بار در طول یک سال قادرید ارز مسافرتی دریافت نمایید.
  • 5) به افراد با گذرنامه‌ های خدمات و سیاسی هم ارز مسافرتی تعلق نخواهد گرفت.
  • 6) توجه کنید که حتما گذرنامه شما بیشتر از 6 ما تا تاریخ مسافرتتان اعتبار داشته باشد.
  • 7) انجام عملیات هروز از ساعت 9 صبح  لغایت 12:30 و پنجشنبه ها 11:30 می باشد.
  • 8) دقت داشته باشید که بانک در ازای هر یورو از شما مبلغ کارمزدی دریافت خواهد کرد.
  • 9) فرآیند دریافت ارز مسافرتی از 7 روز مانده به تاریخ پرواز تا روز پرواز قابل انجام است.
  • 10) ارز مسافرتی مخصوص مسافران فرودگاه‌ های امام‌ خمینی (ره) تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد است.
  • 11) اگر گذرنامه شما المثنی باشد یا به تازگی آن را تعویض کرده باشید، باید آن را به بانک دهید تا بررسی ها انجام شود.
  • 12) چنانچه می خواهید ارز مسافرتی برای سفر زیارتی خود دریافت کنید، می بایست حتما پیش از آن، نامتان در سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.
  • 13) همه کسانی که قصد دریافت ارز مسافرتی را دارند، باید در زمان دریافت حضور داشته باشند. به عنوان مثال چنانچه یک خانواده 3 نفره قصد خروج از کشور و اخذ ارز مسافرتی را دارد، باید هر سه نفر حضور فیزیکی داشته باشند.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی آن دسته از مسافرانی که از طربق سفرهای هوایی قصد مسافرت به خارج از کشور دارند، قادرند با داشتن مدارک مورد نیاز و ثبت نام در شعب بانک ها ارز مسافرتی بگیرند. ارز مسافرتی برای مسافرت به کشورهای همسایه و دیگر کشورها متفاوت است و از طرف بانک مرکزی به افراد تعلق می گیرد.

مسافران باید پیش از اقدام برای اخذ ارز مسافرتی، کل شرایط دریافت این ارز را مد نظر قرار دارند تا در زمان سفر و به اصطلاح دقیقه 90، مشکلی برای آن ها و همراهانشان به وجود نیاید، پس سعی کنید نکاتی که در این مطلب بیان کردیم را دقیق رعایت فرمایید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، سعی کردیم در این مطلب نحوه دریافت ارز مسافرتی را توضیح دهیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس چگونه است، توصیه می کنم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

در مورد نحوه دريافت ارز مسافرتي سوال یا ابهامی دارید؟ در بخش دیدگاه ها بپرسید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *