فروش متری مسکن در بورس کالا

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
فروش متری مسکن در بورس کالا

حتما تا به حال در مورد عرضه مسکن در بورس چیزهایی به گوشتان خورده است، ولی آیا می دانید طرح فروش متری مسکن در بورس کالا دقیقا چگونه است و با چه شرایطی می توانید برای معامله متری مسکن در بورس اقدام نمایید؟ فروش متری مسکن در بورس کالا طرحی بود که چند سالی می شد که صحبت از ارائه آن در بورس کالای ایران مطرح بود ولی جزئیات طرح خرید متری مسکن در حال حاضر چیست و نحوه خرید متری مسکن در بورس چگونه است؟ در این مطلب قصد داریم به زبان ساده، صفر تا 100 فروش متری مسکن در بورس کالا را از ابعاد گوناگون بررسی کنیم، پس تا انتها با مای مانی همراه بمانید.

فروش متری مسکن در بورس کالا

همان طور که مشخص است، بعضی از قشرهای جامعه توانایی خرید مسکن را ندارند، از همین روی فروش متری مسکن در بورس کالا سریعا باید آغاز شود تا ضمن جذب سرمایه های خرد به سمت بازار مسکن، افراد بتوانند در زمانی که قادر هستند، برای خرید بخشی از خانه مورد نظر خود اقدام کنند، چرا که همان طور که می دانید، خانه دار شدن، همیشه یکی از دغدغه های افراد به ویژه قشر جوان جامعه بوده است و در حال حاضر این امر برای جوانان ایرانی مثل یک رویا می ماند!

دولت نیز نتوانسته راهکارهایی ارائه کند که در این خصوص بتواند کمک کننده باشد و همواره با اتخاذ تصمیمات اشتباه، به افزایش قیمت مسکن دامن زده است! البته طرح هایی مثل مسکن مهر، نهضت ملی مسکن و وام های خرید مسکن توسط دولت اجرایی شده است ولی نتوانسته است به خانه دار شدن افراد ضعیف و بعضا متوسط جامعه کمک شایانی بکند، ولی نکته اینجاست که همین طرح های پیشین دولت نیز به سرمایه اولیه زیادی احتیاج داشتند که تامین آن برای همگان امکانپذیر نبود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


اما طرحی که در حال حاضر ارائه شده است، طرح معامله متری مسکن در بورس می باشد که بر اساس شرایط خرید سهام زمین متری پیش می رود. اهمیت اجرای این طرح، بدین خاطر است که چون بیشتر افراد، سرمایه مورد نیاز برای خرید یک واحد کامل را ندارند، دولت در این طرح تلاش دارد تا افراد با هر میزان سرمایه قادر باشند چندمتر زمین بخرند ولی معلوم نیست این طرح تا چه اندازه موفقیت کسب کند یا اصلا مثل طرح های پیشین دولت، تنها به افزایش قیمت ها و سودجویی برخی از افراد و نهادهای خاص دامن بزند!!

لذا در کنار این که قادرید سرمایه گذاری مناسبی انجام دهید و سود حاصل از آن را دریافت نمایید، دولت نیز سرمایه های خردی که به سمت بازارهای موازی مثل طلا و دلار می رود را می تواند به طرف بازار مسکن بکشاند و این بخش را از رکود خارج کند. با توجه به اهمیت این امر، در ابتدا قصد داریم شرایط خرید و فروش متری مسکن در بورس را برای شما توضیح دهیم و در ادامه به نحوه خرید و فروش مسکن در بورس و جزئیات طرح خرید متری مسکن اشاره خواهیم کرد، پس همچنان با مای مانی همراه بمانید؛

خرید متری مسکن در بورس چگونه است؟

داشتن کد بورسی، از شرایط اولیه برای ورود به بورس و معامله متری مسکن در بورس به حساب می آید که برای دریافت آن متقاضی بایستی برای ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت و سپس دریافت کدبورسی خود اقدامات لازم را انجام دهد. در گام بعدی و پس از ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت، بایستی یک کارگزاری را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید تا در ادامه بتوانید دارایی هایی که در بازار بورس معامله می شود را به وسیله پنل معاملاتی کارگزاری انتخابی تان مورد معامله قرار دهید.


حتما برایتان جالب است : خرید اوراق مسکن در بورس


متقاضی بعد از ورود به کارگزاری برای خرید اوراق سهام مسکن، می بایست حساب بورسی خود را از طریق درگاه پرداخت الکترونیک شارژ کند. به منظور خرید و فروش متری مسکن در بورس بر اساس شرایط خرید سهام زمین متری و خرید سهام زمین متری، باید شخص حداقل سرمایه ای که در زمان واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس اعلام می شود را در اختیار داشته باشد، اوراق متناسب با متراژهای معین واحدها، تعریف شده و متقاضی می تواند با خرید اوراق به مقدار مشخص شده، در سررسید تعیین شده، واحد مسکونی را تحویل بگیرد؛ برای مثال چنانچه قرار است یک واحد 30 متری را تحویل بگیرد، بایستی بتواند اوراق تعیین شده برای آن واحد را تامین نماید.

نحوه خرید متری مسکن در بورس

درباره نحوه خرید متری مسکن باید گفت که مسکن مثل آهن کالایی نیست تا مشخصات آن دقیقا معلوم باشد و خریدار دقیقا بداند چه کالایی با چه مشخصاتی دریافت می نماید که همین امر کار را کمی سخت و پیچیده می کند! قیمت مسکن به نسبت این که مسکن در چه نقطه ای از کشور قرار دارد و در عین حال به کیفیت و نوع ساخت وابسته است. لذا این امکان وجود دارد که در یک ساختمان، قیمت طبقه ها هم با یکدیگر متفاوت باشد. به منظور حل این مشکل، اوراق سهام روی یک پروژه مشخص انتشار پیدا خواهند کرد و اوراق هر پروژه ای با سایر پروژه ها فرق خواهد کرد.


حتما برایتان جالب است : حباب مسکن چیست و عوامل ایجاد آن کدامند؟


از آنجایی که در یک ساختمان هم، قیمت واحدها با یکدیگر فرق می کند، در هر پروژه یک واحد به عنوان مبنا در نظر گرفته خواهد شد و قیمت گذاری دیگر واحدها بر اساس آن خواهد بود؛ هرچند زمان انتشار اوراق، قابلیت های پروژه برای خریدار مشخص است، اما مشخص نیست در زمان سررسید کدام واحد را تحویل خواهد گرفت! در مورد زمان سررسید اوراق هم، چنانچه فردی تعداد اوراق مورد نیاز جهت تحویل یک واحد را دارد، واحد درخواستی به او تحویل داده خواهد شد اما چنانچه آن واحد چند متقاضی داشته باشد، بین دو نفر از آن ها قرعه کشی خواهد شد و واحد به شخص برنده تحویل خواهد شد!!!

نحوه فروش متری مسکن در بورس

در معامله متری مسکن در بورس بر اساس شرایط خرید سهام زمین متری، امکان دارد بعضی از افراد بتوانند واحدی انتخابی خود را دریافت نمایند و سایرین نتوانند و واحد دیگری را نیز نخواهند. بعضی دیگر هم از ابتدا قصد تحویل گرفتن واحدی را ندارند و هدفشان سرمایه گذاری بوده است. در این خصوص، فروشنده در یک حالت می تواند به خریدار اختیار فروش دهد. برای مثال چنانچه خریدار، اوراق مسکن را متری 5 میلیون تومان خریده و فروشنده اعلام کرده باشد که اگر در سررسید 5 ساله، نتواند ملک را تحویل دهد، خریدار، 5 سال دیگر با قیمت 10 میلیون تومان اختیار فروش دارد.

جزئیات طرح خرید متری مسکن

حال چنانچه خریدار در زمان سررسید، برای تحویل واحد موردنظر اقدام نکرد، می تواند اختیار خود را در این زمینه اعمال کند و بابت 5 میلیون سرمایه گذاری در 5 سال پیش، 10 میلیون تومان دریافت نماید. حالت دیگری هم وجود دارد و آن حالتی است که فروشنده اوراق، نه به خریدار اجازه فروش دهد و نه امکان تسویه نقدی که در این صورت، به سرمایه گذار اجازه داده شده، اوراق خود را به کسانی که قصد خرید واحد های باقی مانده و تحویل را دارند، به فروش برساند. در این صورت، واحدها در بورس کالا به روش مزایده عرضه خواهند شد و بر این اساس که واحدها متری چند فروخته شده باشند، قیمت آن به افراد صاحب اوراق مسکن پرداخت خواهد شد.

مزایای عرضه متری مسکن در بورس

با عرضه متری مسکن در بورس کالا می‌ توان سرمایه‌ های خرد را جمع کرد و بدین وسیله بحث تامین مالی پرژوه‌ های در حال ساخت را دنبال کرد. قیمت گذاری شفاف هم از دیگر مزیت هایی است که عرضه متری مسکن در بورس کالا می تواند به همراه داشته باشد. همچنین با توجه به این که معاملات مسکن در ایران به شکل سنتی در بنگاه‌ ها صورت می پذیرد، سازوکار بورس با توجه به شفافیتی که دارد، می‌ تواند بسیار راهگشا باشد و شفافیت را در بازار مسکن حکم فرما کند!


حتما برایتان جالب است : عوامل تعیین کننده قیمت مسکن


همچنین نقدشوندگی هم از دیگر مواردی است که سرمایه‌ گذارانی که در بورس کالا برای خرید متری مسکن اقدام می کنند، می‌ توانند از آن برخوردار باشند. در کنار تامین مالی پروژه‌ های مسکن بخش خصوصی که از کنار این طرح می‌ تواند انجام شود، دولت هم قادر است با عرضه املاک مازاد خود در بورس کالا، مثل همیشه کسری بودجه خود را کمی جبران کند و بسیاری از اموال مازاد خود را بدین وسیله با قیمت هایی بسیار بالا به مردم عادی واگذار کند!!!

چالش های عرضه متری مسکن در بورس کالا

مسکن یک کالای همگن نیست و این بدین معنی است که واحدهایی که در بورس عرضه می شوند، مشترک و مثل هم نخواهند بود؛ متراژها متفاوت است، موقعیت‌ ها و همچنین دیگر مشخصات فرق می کند، لذا این موضوع کمی کار را سخت خواهد کرد. کالایی مثل فولاد همگن به حساب می آید. کیفیت و مواد اولیه فولادهایی که در بورس کالا به طور روزانه عرضه می‌ شوند، تفاوتی ندارد. این موضوع کار را برای عرضه ساده تر خواهد کرد.

اطلاعاتی که درباره بخش مسکن در دسترس است، زیاد نیست؛ این داده‌ ها به شکل محدود به وسیله وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می‌ شود، مطابق با این آمارها هم کارشناسان، بازار را تحلیل می‌ نمایند. ما این آمارها با آن چیزی که در بازار دیده می شود، فرق می کند و بر اساس آمارهایی که این نهادها در اختیار همگان قرار می دهند، نمی‌ تواند بازار را مورد بررسی قرار داد. اطلاعات ده ساله شرکت‌ های بورسی به تفصیل وجود دارد و می‌ توان آن‌ ها را تحلیل کرد، ولی این امکان در خصوص با بازار مسکن وجود ندارد.

زیرساخت‌ های حقوقی در مسکن کفایت لازم را ندارد، برای مثال قوانین حوزه پیش‌ فروش مسکن جهت تامین مالی پروژه‌ ها از نظر حقوقی و اقتصادی با موانع زیادی مواجه می شود. در نهایت هم چالش قیمت گذاری مسکن در بورس کالا، بسیار بحث برانگیز است.

این که به چه صورتی قصد دارند قیمت مسکن را برای تعداد زیادی واحد مسکونی فرموله کنند، خودش معضل بزرگی به حساب می آید. همانطور که گفتیم این واحدهای در جزییات با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند، چرا که به نوعی مسکن کالایی همگن به شمار نمی رود. این که قیمت‌ گذاری چطور می خواهد باشد، خود یک موضوع مهم می باشد.

جزئیات طرح خرید متری مسکن

به این خاطر که قیمت مسکن همواره در حال افزایش است، بسیاری از افراد، توان خرید یک واحد مسکونی را ندارند. در این شرایط، خرید سهام متری زمین در بورس، از راهکارهای صاحبخانه شدن افراد است که شخص با هر سرمایه ای توانایی خرید را داراست. در خرید اوراق سلف مسکن یا همان پیش فروش مسکن که به صورت سهام زمین متری در بورس کالا عرضه می شود، به پرداخت پول کامل یک واحد مسکونی احتیاجی نخواهد بود و شخص قادر است، برای مثال یک متر از یک واحد را خریداری نماید.


حتما برایتان جالب است : فوت و فن سرمایه گذاری در ملک


این در حالی است در پیش فروش مسکن به صورت عادی، هیچ ضمانتی برای تحویل مسکن در سررسید مقرر وجود ندارد! حال آنکه بر خلاف پیش فروش مسکن، در خرید سهام زمین متری، به سرمایه گذار این ضمانت داده می شود که طبق توافق حاصله، واحد به موقع تحویل داده شود، در غیر این صورت سازنده ای که به تعهدات خود عمل نکرده، می بایست به خریدار خسارت پرداخت کند. قیمت اوراق سهام زمین متری، متناسب با قیمت مسکن بیشتر می شود و می تواند سرمایه گذاری مطمئنی برای افراد به حساب آید؛ البته این طرح باید چندین بار اجرایی شود تا بتوان نظر قطعی در مورد اثربخشی آن داد؛ شاید این اقدام هم مثل اقدامات پیشین دولت فقط به افزایش بیشتر قیمت ها منجر شود!


خلاصه مطلب و کلام پایانی

متقاضیان پیش خرید واحدهای ساختمانی قادرند با مشارکت در مرحله عرضه اولیه، برای خرید اوراق اقدام کنند، البته بدیهی است که افراد قادرند تعداد اوراقی کم تر از تعداد اوراق منطبق با یک واحد ساختمانی را هم خریداری نمایند و بدین وسیله امکان خرید متری مسکن برای متقاضیان دارای پس اندازهای کم هم فراهم می شود.

در طول دوره زمانی تا پیش از اتمام ساخت واحدها و آماده تحویل شدن آن ها، امکان معاملات ثانویه هم برای این اوراق وجود دارد و سرمایه گذاران اگر بخواهند، توانایی این را دارند که اوراق خود را به دیگران واگذار کنند. با نزدیک شدن به سررسید و اعلام انجام پروژه از طرف سازنده مرحله تخصیص و تحویل واحدها شروع می شود که سعی کردیم ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

به صورت کلی می توان این طور گفت که در این مرحله کسانی که توانسته‌ اند به اندازه واحد ساختمانی دلخواه خود اوراق بخرند، برای انتخاب واحد مورد نظر اقدام می کنند و در یک فرایند منصفانه، واحدها به آن ها اختصاص می یابد و دیگران که نتوانسته اند حداقل اوراق لازم برای خرید واحد ساختمانی را از بازار بخرند؛ باید اوراق خود را در بازار ثانویه بفروشند و یا واحدهای ساختمانی که مشاعا به این دسته افراد تعلق دارد به مزایده گذاشته می شود و هر یک به تناسب اوراقی که در اختیار دارند، از وجوه حاصله از تسویه نقدی بهره مند خواهند شد که البته این یک نمای کلی از این موضوع است و زمانی که این طرح به صورت جامع اجرایی شود، ابعاد مخفی دیگری از آن نیز مشاهده خواهد شد که در آن زمان باید در مورد آن صحبت کرد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب در مورد فروش متری مسکن در بورس کالا با شما صحبت کردیم.

در مورد سرمایه گذاری در بازار مسکن حتما این مقاله را بخوانید تا از صفر تا 100 سرمایه گذاری در بازار مسکن اطلاع پیدا کنید؛

در مورد خرید مسکن در بورس کالا هر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *