راه های سرمایه گذاری در طلا برای ایرانیان

راه های سرمایه گذاری در طلا

انواع راه های سرمایه گذاری در طلا رو بلدید؟ سرمایه گذاری در طلا و سکه همواره در ایران مورد استقبال همه افراد بوده و همچنان هم هست. از دیرباز پدربزرگ های ما روی طلا و سکه سرمایه گذاری می کردند و در آینده هم این موضوع تغییری نخواهد کرد چرا که ذخیره های طلا در دنیا محدود است و با گذشت هر سال، این فلز گرانبها ارزشمند تر خواهد شد! حال اگر راه های سرمایه گذاری در طلا را بلد باشید، میتوانید در انواع طلا و سکه سرمایه گذاری کنید؛ به عنوان مثال طلای آب شده و طلای دست دوم با یک دیگر تفاوت های اساسی دارند و سرمایه گذاری در هر کدام از آن ها شرایط مختلفی دارد. حتی در حال حاضر یکی از راه های سرمایه گذاری در طلا برای ایرانیان استفاده از بورس برای خرید و فروش طلا و سکه است. در ادامه همه روش های سرمایه گذاری طلا را مفصل توضیح داده ایم.

راه های سرمایه گذاری در طلا

گزینه‌ های زیادی در خرید طلا برای شما وجود دارد، به همین خاطر سرمایه‌ گذاران تازه‌ کار همواره سوالاتی از این قبیل را در ذهن دارند که به عنوان مثال سکه بهتر است یا طلای دست دوم؟ شمش بهتر است یا طلای آب شده؟ اصلا طلای آب شده بهتر است یا دست دوم که قصد داریم نگاهی به این جور موارد داشته باشیم. وقتی شما برای پس‌ انداز بخشی از درآمد خود، تصمیم به خرید طلا می‌ گیرید سوال‌ های زیادی ذهنتان را به خود مشغول می‌ نماید.

حتما برایتان جالب است : راهکار تشخیص طلا از بدل + آموزش کامل و رایگان

این که برای پس‌ انداز، سکه بخریم یا طلای دست دوم؟ شمش بهتر است یا طلای دست دوم؟ طلا نو بخریم یا طلای آب شده و سوالاتی از این دست. در این مطلب با ما همراه باشید تا به پاسخ جامعی برای این سوال‌ ها برسیم. این که کدام نوع طلا برای سرمایه‌ گذاری بهتر است، بسیار به شرایط و قابلیت های شخصی شما دارد، لذا نمی‌ توان یک دستور کلی صادر کرد، با این وجود در اینجا به نکاتی اشاره کرده‌ ایم که در آخر به شما در تصمیم‌ گیری خرید طلا کمک شایانی خواهد کرد.

1) خرید فیزیکی طلا و سکه

خرید فیزیکی طلا و سکه از دیرباز از متداول ترین روش های سرمایه گذاری در طلاست، در ایران انواع گوناگون سکه اعم از سکه‌ های گرمی، ربع، نیم، تمام و … در دسترس است و مرسوم ترین عیار طلا نیز، طلای ۱۸ عیار است. در هنگام ورود به این سرمایه گذاری توجه نمایید که سکه در ایران امکان دارد حباب قیمتی داشته باشد.

طلا بخریم یا سکه؟

چنانچه به دنبال این هستید که با خرید طلا سرمایه انباشت کنید بهتر است سکه خریداری کنید. درست است که ارزش یکسانی دارند ولی در زمان فروش سکه، سود بیشتری برای شما تحقق خواهد یافت. همان طور که می‌ دانید در خرید طلا مبلغی اضافه به اسم اجرت از شما دریافت خواهد شد، ولی سکه اجرت ساخت ندارد و هنگام فروش نیز پول اجرت ساختی از آن کسر نمی شود.

به عنوان مثال چنانچه همین امروز شما طلا خریداری کنید و با فرض ثبات نرخ طلا همین امروز هم قصد فروش آن را بکنید، عملا با توجه به کارمزد مربوط به مالیات و اجرتی که پرداخته اید؛ متضرر خواهید شد، لذا هزینه معاملاتی در خرید طلا بسیار حائز اهمیت است که از این جهت خرید سکه، گزینه بهتری جهت سرمایه‌ گذاری خواهد بود. با این که جنس سرمایه‌ گذاری در سکه و طلا مربوط به فلز گران‌بهای طلا است، ولی بررسی روند قیمتی آن ها نشان می‌ دهد طی هفت سال اخیر سوددهی سکه بیشتر از طلا بوده است.

طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

اسم طلای آب‌ شده به عنوان یکی از بازارهای پرسود بر زبان هر سرمایه‌ گذار و هر کسی که قصد دارد پس اندازی داشته باشد، جاری است، لذا برای بسیاری محل سوال است که طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟ یکی از جذابیت‌ های بازار طلا و سرمایه‌ گذاری در آن این است که می‌ توان به سادگی طلا را آب کرد که کمک می‌ کند نگهداری آن بسیار ساده‌ تر از پول و هر چیز دیگری باشد. شما حتی چنانچه برای خرید طلای دست دوم و کم اجرت اقدام نمایید، می‌ توانید به راحتی آن ها را آب کنید. همین ویژگی این نوع سرمایه گذاری پرطرفدار کرده است.

شمش بهتر است یا طلای آب شده؟

معیارهای گوناگونی به ما می‌ گوید که شمش‌ های طلا تفاوت زیادی با طلای آب شده دارند. شمش‌ های طلا ارزشمندتر هستند. حائز اهمیت ترین تفاوت شمش با طلای آب شده در عیار آن است. طلای آب شده همان طلاهای دست دوم و کهنه و شکسته است که در کوره ذوب شده‌ اند که به این خاطر که عیار این طلاجات ۱۸ است با این حساب عیار طلای آب‎شده معمولا ۱۸ است، ولی نکته جالب اینجاست که شمش‌ های طلا کمترین ناخالصی را داشته و ۲۴ عیار هستند.

حتما برایتان جالب است : آینده طلا در سال 2021 | پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۰

تفاوت دیگر شمش با طلای آب شده محدودیت در معاملات آن به حساب می آید. طلای آب شده در سایر کشورهای دنیا معامله نمی شود و تنها در ایران معامله می شود و این در حالی است که شمش طلا بین‌ المللی است. به این خاطر که عیار آنها با هم فرق دارد گواهی استاندارد بین‌ الملی به طلای آبشده تعلق نخواهد گرفت. شمش طلا از وزن و ابعاد مشخصی برخوردار است ولی طلای آب شده اشکال گوناگون و بی‌ قاعده‌ ای دارد که هر کارگاهی باتوجه به سلیقه خود هر اندازه و هر شکلی که بخواهد آن را ذوب می‌ کند.

البته ریسک تقلبی بودن طلای آب شده وجود دارد، ولی در مقابل شمش‌ های شرکتی طلا بسیار معتبر با علایم حک شده بر روی آن و با عیاری مشخص و تضمین شده در بازار عرضه می‌ شوند و اعتبار بیشتری دارند. علاقه مردم و سرمایه‌ گذاران به معامله طلای آب شده در مقابل شمش‌ های 24 عیار شرکتی، اجرت و کارمزدی است که از طرف اتحادیه صنف طلا و جواهر در هر کشوری اعلام می‌ شود.

با توجه به قیمت بالای شمش، طبیعتا سرمایه‌ گذاری روی شمش طلا بیشتر به درد افرادی می‌ خورد که پول هنگُفتی دارند. البته شمش‌‌ های طلای گرمی نیز در بازار عرضه می‌ شود ولی می بایست در نظر داشته که معمولا کلکسیون‎دارها خریدار این مدل شمش‌ ها هستند یا اغلب برای هدیه دادن، آن‌ ها را خریداری می‌ کنند. بهتر است این را بدانید که شمش‌ های گرمی اجرت و کارمزد زیادی دارند، با این حساب بهتر است به جای خرید شمش‌ های گرمی طلای دست دوم یا آب شده از جای معتبر خریداری کنید.

برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم؟

در خرید طلای نو، شما اجرت و مالیات پرداخت می کنید و در خرید طلای دست دوم در بهترین حالت اجرت را نخواهید پرداخت یا اجرت کمتری می پردازید، که با ریسک تقلبی بودن همراه است، خرید طلای آب شده نیز با ریسک تقلبی بودن مواجه است و تخصص و آشنایی کافی با بازار طلا را نیاز دارد. البته شمش در برابر طلای آب شده گزینه مناسب تری است.

شمش ها بر خلاف طلای آب شده معتبر و با علائم حک شده روی آن هستند و اعتبار بالایی دارند. در نظر داشته باشید که چنانچه همین امروز طلا را خریداری کنید و با فرض ثبات نرخ طلا همین امروز بخواهید برای فروش اقدام نمایید، عملا با توجه به کارمزد مربوط به مالیات و اجرتی که پرداخته اید در زیان خواهید بود، بنابراین هزینه معاملاتی که در خرید طلا پرداخت می کنید حائز اهمیت است، لذا در این بخش خرید سکه، گزینه بهتری جهت سرمایه گذاری خواهد بود.

2) صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا

صندوق‌ های سرمایه گذاری بر مبنای دارایی‌ هایی که روی آن ها سرمایه گذاری می کنند دسته بندی می شوند. صندوق کالایی قابل معامله یکی از ابزارهای مالی نوین محسوب می شوند که به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه‌ های حمل و نقل، انبارداری و خسارت‌ های احتمالی آن، اوراق این صندوق ها را خریداری کنند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه

با خرید این اوراق، سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد. عمده دارایی‌  های این نوع از صندوق ها گواهی‌ های سپرده هستند، به بیان ساده طلا و سکه ماهیت سرمایه گذاری این صندوق ها را تشکیل می دهد و چنانچه قصد سرمایه گذاری در این دسته از دارایی را دارید، این صندوق ها نیز شما را از تغییرات نرخ این بازار بهره مند می کند.

تفاوت صندوق سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری در طلا

صندوق سرمایه گذاری دارایی‌ های خود را به صورت حرفه ای مدیریت می کنند و این تخصصی است که شما ممکن است نداشته باشید و در عین حال بخواهید در این بازار سرمایه گذاری نمایید. به این صورت که سرمایه خود را در اختیار افرادی قرار می دهید که تخصص کافی برای سرمایه گذاری در این بازار را دارند. صندوق سرمایه گذاری در طلا در ایران از نوع قابل معامله هستند و برای سرمایه گذاری در آن ها باید برای دریافت کد بورسی اقدام نمایید.

روش های سرمایه گذاری طلا

در خرید این نوع از صندوق ها ریسک نگهداری طلا به صورت کامل از بین خواهد رفت، نگهداری، حمل، احتمال سرقت و … در خرید این صندوق ها معنی ندارد. کارمزد خرید این صندوق ها نیز نسبت به خرید طلا کم تر است. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که با بالاتر رفتن نرخ طلا و سکه قدرت خرید خریداران به منظور سرمایه گذاری در این بازار کاهش پیدا می کند و وجود ابزاری مثل صندوق‌ های طلا همچنان امکان بهره مندی سرمایه گذاران از این فرصت سرمایه گذاری را ایجاد می نماید.

میزان نقدشوندگی این صندوق ها

موضوع نقدشوندگی در یک فرصت سرمایه گذاری همیشه حائز اهمیت است، شما امکان دارد هر لحظه به نقد کردن دارایی خود احتیاج یابید و نقدشوندگی این صندوق ها با توجه به این که در بستر بازار سرمایه خرید و فروش می شوند نسبت به بازار فیزیکی دارای مزیت است. این را در نظر داشته باشید که حائز اهمیت ترین معیار تاثیرگذار بر قیمت این صندوق ها نیز مثل نرخ طلا و سکه، نوسانات مربوط به نرخ دلار در داخل کشور و انس جهانی است.

قیمت واحدهای صندوق نیز بر پایه ارزش‌ خالص ‌دارایی‌های صندوق و طبق نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود. یکی از مزایای حائز اهمیت این صندوق ها امکان نقد کردن قسسمت هایی از دارایی است، چرا که بعضی مواقع شما قصد دارید مبلغی کم تر از ارزش یک سکه را نقد کنید که این امکان در فروش سکه فیزیکی فراهم نیست. چنانچه قصد سرمایه گذاری در این صندوق ها را دارید، در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم :

  • ** صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای مفید با نماد عیار
  • ** صندوق سرمایه گذاری طلای زرافشان امید ایرانیان با نماد زر
  • ** صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد گوهر
  • ** صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس پارسیان با نماد طلا

3) گواهی سپرده طلا

نوع دیگری از سرمایه گذاری در این دسته از دارایی، گواهی سپرده طلا به حساب می آید، در دست داشتن گواهی سپرده دقیقا عین داشتن خود دارایی است که با در دست داشتن آن و مراجعه به انبارهای کالایی می توانید آن را دریافت نمایید. گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده به وسیله انباردار است.

هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌ تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌ تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری نماید. بعد از تعطیل شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا، امروزه معاملات ثانویه گواهی سپرده سکه در بورس انجام می ‌شود. هدف از راه‌ اندازی این ابزار، شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه و همچنین تنوع بخشی به سبد ابزارهای مالی بوده است.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان در ایران

در حقیقت این گواهی ورقه بهاداری است که بیانگر مالکیت روی دارایی است. دارایی ها نیز در انبارها قرار دارند. به عنوان مثال بانک رفاه کارگران برای سکه طلا انبار دارد. شایان ذکر است که چنانچه قصد دارید از این روش اقدام به سرمایه گذاری کنید نیازمند کد بورسی خواهید بود. نحوه خرید اوراق نیز همانند سهام است. هر ۱۰ ورقه گواهی سپرده معادل ۱ سکه تمام بهار آزادی می باشد. این معامله هزینه کارشناسی، ارزیابی و انبارداری دارد و کارمزد معاملات نیز درصدی از مبلغ معامله است.

اما اگر بخواهیم سکه فیزیکی خود را در این بازار بفروشیم چگونه اقدام کنیم؟

دارندگان سکه فیزیکی، می ‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به خزانه بانک رفاه یا بانک‌ های دیگری که انبار دارند. در نظر داشته باشید که بهتر است قبل از مراجعه این موضوع را پیگیری کنید، امکان دارد زمانی که شما این مقاله را می خوانید، بانک‌ های دیگری نیز این خدمات را ارائه دهند. مراجعه کرده و سکه یا سکه‌ های موردنظر خود را به انبار تحویل دهند.

بعد از اعتبارسنجی سکه‌ ها، قبض انبار یک روز کاری بعد صادر می‌ شود و فرد می‌ تواند آن را دریافت کند. دارنده قبض انبار می‌ تواند از طریق مراجعه حضوری به کارگزاری ‌ها یا سامانه معاملات برخط سهام، اقدام به فروش سکه یا سکه‌ های خود کند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

چنانچه قصد ورود به این بازار را دارید، بین دو گزینه طلا و سکه، سکه گزینه بهتری برای سرمایه گذاری است که چرایی آن را در متن توضیح دادیم، بین سکه فیزیگی و گواهی سپرده نیز، گواهی به دلیل سهولت معاملات و هزینه معاملاتی کمتر و نقد شوندگی بالاتر بیشتر پیشنهاد می شود.

واحدهای صندوق ها هزینه انبارداری، ارزیابی و … مربوط به گواهی سپرده را نیز ندارد و از این جنبه جذاب تر به نظر می رسد، البته در زمان خرید هریک از این انواع دارایی باید میزان حباب نسبت به ارزش ذاتی و نیز نوسانات تاریخی و برآوردهای آتی را در نظر بگیرید. در حقیقت تا پیش از تاسیس صندوق‌ های طلا و سکه، نگهداری طلای فیزیکی به منظور سرمایه گذاری توجیه داشت، ولی در حال حاضر پذیرش ریسک نگهداری فیزیکی طلا و سکه توجیهی نخواهد داشت.

همانطور که در ابتدا گفته بودیم، تمامی راه های سرمایه گذاری در طلا را یک به یک بررسی کردیم.

همین طور چنانچه به دنیای سرمایه گذاری علاقه دارید، مطلب بهترین سرمایه گذاری با پول کم در حال حاضر را نیز مطالعه کنید.

اگر هر گونه سوالی در مورد سرمایه گذاری در طلا و سکه داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات از ما سوال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *