دلایل سرمایه گذاری در املاک | مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
دلایل سرمایه گذاری در املاک

چرا سرمایه گذاری در ملک برای ایرانیان همیشه با سود بالا و ریسک پایینی همراه است؟ دلایل سرمایه گذاری در املاک چیست که انقدر این بازار مالی را جذابش می کند؟ مسکن ایران و به خصوص مسکن در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، تبریز و حتی حاشیه شهرهای بزرگ معمولا تقاضای خرید و فروش بسیار بالایی دارد و در بازه زمانی بلندمدت به صورت معمول نمی توان کسی را پیدا کرد که از سرمایه گذاری در بخش مسکن ضرر کرده باشد! حالا قصد داریم در این مطلب بررسی کنیم ببینیم دلایل سرمایه گذاری در املاک دقیقا چیست و چه چیزی در این بازار وجود دارد که همواره آن را در نزد ایرانیان به یک سرمایه گذاری کم خطر و پرسود تبدیل کرده است. اگر شما هم به سرمایه گذاری در حوزه مسکن علاقه دارید و دوست دارید بدانید که دلایل سرمایه گذاری در املاک کدام است، این مطلب راهنما را تا انتها مطالعه کنید.

دلایل سرمایه گذاری در املاک

در حال حاضر تنها کار کردن و کسب درآمد پاسخگوی نیازهای زندگی ما نمی باشد، بلکه برای کسب ثروت بیشتر، سرمایه ‌گذاری یک نیاز ضروری است که با توجه به روند رو به رشد تورم و همزمان با آن کاهش ارزش پول، سرمایه ‌گذاری حتی اگر به افزایش دارایی منجر نشود دستکم می ‌تواند جلوی کاهش ارزش سرمایه را نیز بگیرد. اگرچه بازارهای گوناگونی مانند بورس برای سرمایه‌ گذاری وجود دارد ولی در این بین، سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن و مزایای سرمایه‌ گذاری در املاک به سایر بازارها اولویت دارد.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار مسکن – از صفر تا صد خرید و فروش مسکن

در ایران هم مثل تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته جهان، صنایع و مشاغل مربوط به ساختمان رونق زیادی دارد که رونق این قسمت می تواند به صورت مستقیم بیش از 300 شغل و به صورت غیر مستقیم بیش از 1300 شغل و حرفه را رونق دهد. در این مطلب ابتدا کلیت سرمایه گذاری در بازار مسکن را نسبت به سرمایه گذاری در سایر بازارهای مالی بررسی می کنیم و در ادامه این سوال را پاسخ می دهیم که چرا سرمایه گذاری در ملک و املاک تا این اندازه در ایران طرفدار و بعضا سود دارد و در انتها هم مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن را به همراه اهمیت سرمایه گذاری در حوزه مسکن بررسی خواهیم کرد، پس همچنان همراه ما بمانید.

سرمایه‌ گذاری در املاک از سرمایه‌ گذاری در سایر بازارهای مالی ساده تر است؟

همان طور که پیش ‌تر هم اشاره شد، برای سرمایه ‌گذاری، به جز مسکن حوزه ‌های مختلفی وجود دارد. از جمله این حوزه‌ ها می ‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ** دلار
  • ** سکه
  • ** بورس
  • ** سپرده بانکی
  • ** ارزهای دیجیتال
  • ** اوراق با درآمد ثابت
  • ** صندوق های سرمایه‌ گذاری

ولی تفاوت این حوزه‌ ها با سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن این است که در این حوزه‌ ها به داشتن دانش و تخصص لازم برای سودآوری نیازمند هستند. اگرچه بازار بورس و ارزهای دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری جزو محبوب ترین بازارها به حساب می آیند و بسیار پیش می ‌آید که سود سرشاری نیز نصیب سهامداران می‌ کنند ولی مشکل بزرگ سرمایه‌ گذاری در بورس نیاز به داشتن دانش و تخصص است. برای سرمایه‌ گذاری در بورس و یا ورود به بازار ارزهای دیجیتالی شما باید اطلاعات کافی از وضعیت این بازار داشته باشید. این اطلاعات با مطالعه‌ ای سطحی هم کسب نخواهد شد و جزو دروس دانشگاهی است که به چندین ساعت آموزش نیاز دارد.

همچنین در بازار بورس نمی ‌توانید به تنهایی اقدام کنید و نیاز به واسطه ‌ای برای خرید و فروش سهام دارید که پیدا کردن کارگزاری و فرد مورد اعتماد خود داستان دیگری است. حال این که سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن معمولا مبحثی تخصصی نیست و تنها نیاز به کمی جست ‌و جو و تحقیق برای قیمت در مناطق و محلات مختلف دارد تا بتوان بودجه موجود را با بهترین انتخاب ممکن تطبیق داد. البته به هیچ عنوان نمی گوییم که سرمایه گذاری در بازارهایی مثل رمزارزها، صندوق های سرمایه گذاری و یا طلا و سکه مناسب نیست، بلکه تنها قصد داشتیم نقاط قوت سرمایه گذاری ملک در ایران را نسبت به سایر بازارهای مالی بررسی کنیم.

چرا سرمایه گذاری در ملک برای ایرانیان همیشه سودآور است؟

دلایل سرمایه گذاری در املاک بسیار زیاد است ولی در این بخش ما 14 مورد از مهم ترین و اصلی ترین آن ها را معرفی کرده و توضیح مختصری را راجع به آن ارائه کرده ایم؛

1) سرمایه گذاری در بازار ملک، پشتوانه‌ای برای افراد و شرکت‌ ها : به علت امنیت و رشد بلندمدتی که در بازار ملک وجود دارد؛ همه برند­های معتبر و شرکت­‌ ها بخشی از سرمایه‌ خود را به خرید ملک تخصیص می­‌ دهند. به این منظور که در صورت بروز هرگونه مشکلی مثل ورشکستگی از سند ­ملکی به عنوان پشتوانه و تکیه ‌­گاه استفاده نمایند.

2) رشد بسیار زیاد در بازار املاک : بازار ملک در 40 سال گذشته رشد 1500 برابری و حتی بیشتر را تجربه کرده است! این میزان رشد بالا و نسبت آن با رشد بازار­ها دیگر همیشه به همین صورت بوده است، از طرفی این بازار از نوسانات کمی نسبت به سایر بازارهای مالی برخوردار است، لذا یکی از مهم ترین دلایلی که سرمایه ­گذاری در بازار ملک برای سرمایه گذارای همیشه سود به همراه دارد همین موضوع است.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری مسکن در پردیس | بهترین فاز برای سرمایه گذاری

3) آرامش خاطر با سرمایه گذاری در بازار ملک : شما با سرمایه ‌­گذاری در بازار ملک، مالک تمامی منافع سند ملکی خود می شوید. به بیانی دیگر می ‌توانید از اعتبار سند ملکی خود بینهایت استفاده کنید. سرمایه‌­ گذاری در حوزه ملک می­‌ تواند به نوعی برای شما آرامش خاطر به دنبال داشته باشد، به خاطر این که شما می ­‌دانید همیشه پشتوانه‌­ ای مالی برای روز­های سخت در اختیار خواهید داشت.

4) غیر قابل مصادره بودن ملک : جالب است بدانید که بر اساس حقوق بین ­‌الملل هیچ‌­ کس حق مصادره املاک قانونی مالک را ندارد، حتی اشغالگران خارجی!

5) درآمدزایی با خرید ملک : ملک شما می ­‌تواند از طرق گوناگون به یکی از روش های درآمدی شما تبدیل شود. به عنوان مثال می توانید از روی سند ملکی وام­ بگیرید. ملک را اجاره دهید یا کسب و کاری در آن راه‌­ اندازی کنید. چنانچه ملکی را برای زندگی، دفتر کار یا مغازه خریدید، در گذر یک سال ارزش ملک افزایش یافته و شما سود می کنید، ولی چنانچه همان ملک را به جای خرید اجاره کنید، بعد از یک سال هزینه زیادی را پرداخت کرده اید و در نهایت مالکیت چیزی را هم نخواهید داشت! به صورت کلی در کشورهای با تورم اقتصادی بالا مثل ایران، خرید ملک به صرفه تر از اجاره‌ آن است، به ویژه برای استفاده های بیشتر از 1 سال.

6) بیشترین جذب سرمایه توسط بازار ملک : بازار املاک در چند سال اخیر بیشترین جذب سرمایه را بین بازارهای مالی به خود اختصاص داده است. به صورتی که ۸۰ درصد از اموال مردم ایران در بازار ملک سرمایه ­گذاری می ‌شود. تنها ۲۰ درصد درصد از این سرمایه در بازار­های دیگر مثل طلا و دلار سرمایه‌ ­گذاری می ­‌شود.

7) اهمیت ثبات بازار ملک برای دولت‌‌ ها : فعالیت و ثبات در بازار ملک برای هر کشوری بسیار مهم است، به خاطر این که در جوار این بازار 400 بازار شغلی به وجود می آید. مشاغلی مانند سرمایه گذار، طراح دکوراسیون، کارگر ساختمان، مهندس عمران، برقکار، کابینت ساز، در و پنجره ساز، باربری، کرایه داربست، نماکار، بازرس شهرداری، معمار، فروشنده مصالح، لوله کش و … در نتیجه ثبات در بازار ملک بقیه بازارها را نیز تحت شعاع خود قرار می ‌دهد.

چرا سرمایه گذاری در ملک

8) امکان بیمه شدن ملک برای امنیت بیشتر : در مواردی حتی برای امنیت بیشتر ملک را در برابر حوادثی مثل آتش­‌ سوزی، زلزله، سیل و حوادثی از این قبیل، بیمه می ‌کنند تا در صورت بروز هرگونه اتفاق بیمه خسارت را بپردازد.

9) اعتبار اجتماعی ناشی از سرمایه گذاری در بازار ملک : خرید ملک اعتبار اجتماعی برای شما به دنبال دارد. چه در سطح داخلی و چه حتی در سطح بین‌ المللی!

10) مالکیت عرصه و عیان ملک : بر اساس قانون زمانی که زمینی را می خرید، مالک عرصه و اعیان آن زمین خواهید شد. بدین معنی که زمین، زیر سطح زمین و هوای بالای سطح زمین تا ارتفاع قانونی از نظر شهرداری منطقه از نظر قانونی متعلق به شما خواهد بود. طبق قانون هر منطقه شهرداری ارتفاعی قانونی برای ساخت و ساز دارد. شما برای ساخت بیش از ارتفاع قانونی باید مجوز شهرداری بگیرید. البته این موضوع به جایگاه و شرایط ملک شما بستگی دارد و بعضا با پرداخت هزینه‌­ ای جداگانه می­‌ توانید مشکل را حل نمایید!

حتما برایتان جالب است : راهنمای خرید زمین مسکونی در ایران + نکات طلایی و کلیدی

11) محدودیت منابع در بازار ملک : ارزش ملک بر خلاف ارزش ‌های دیگر قابل وارد یا صادر کردن نیست. این امر محدودیتی را در این بازار به وجود می آورد که موجب ارزشمند­تر شدن بازار ملک به نسبت سایر بازارهای مالی می شود. بازار ملک از نظر منابع محدودیت دارد. درست است شاید از نظر پهنای ایران یا جهان این حرف عجیب به نظر برسد، ولی املاکی که پتانسیل سرمایه گذاری دارند بسیار محدود هستند، لذا بازار املاک منایع محدودی دارد.

12) امکان گرفتن وام با سرمایه گذاری در بازار ملک : شما از ارزش سند ملکی خود می ‌­توانید برای گرفتن وام از بانک ‌های دولتی یا خصوصی استفاده نمایید. به عنوان مثال شخصی ملکی را در سال 1400 می خرد و با استفاده از ارزش سند ملکی برای خود وام می گیرد و در ادامه با پول وام وارد عرصه تولید شده یا پا به بازار واردات و صادرات می­‌ گذارد و بعد از گذشت 1 سال یعنی در سال 1401 از یک طرف ارزش ملک او حدودا ۳ یا ۴ برابر شده است و از طرفی دیگر با افزایش ارزش جنس تولید شده یا خریداری شده برای واردات یا صادرات ۴ برابر سود می ­‌کند، لذا به راحتی مبلغ وام را به بانک باز خواهد گرداند.

13) غیرقابل سرقت بودن ملک : مورد دیگری که سرمایه گذاری در بازار ملک را از سایر بازارهای مالی متمایز می‌ کند، غیر قابل سرقت بودن ملک است. طلا، دلار، ماشین و هر دارایی دیگری همواره در معرض خطر سرقت فیزیکی و یا هک شدن و سرقت مجازی قرار دارد و در واقع شما همیشه باید نگران محافظت از آن باشید، ولی ملک از این خطر در امان است و سارقان نمی ­‌توانند چشم داشتی به اصل ملک شما داشته باشند.

14) اعتبار قضایی ناشی از سرمایه گذاری در بازار ملک : سند ملکی امنیت قضایی دارد و این بدین معنی است که در صورت بروز هر گونه مشکل حقوقی یا قضائی مثل بازداشت، شما می­‌توانید از سند ملک خود برای ضمانت استفاده نمایید.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن

برای ورود به بازار مسکن مطمئنا به ارزیابی مزایا و معایب این بازار احتیاج دارید، به همین خاطر مزایا و معایب سرمایه گذاری در حوزه مسکن ایران را عنوان کرده ایم؛

مزایا

کسب درآمد از طریق دریافت اجاره بها : مسکن نوعی دارایی است که قادرید از آن برای کسب درآمد استفاده کنید. نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی در چند سال اخیر رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است و در این راستا شما می ‌توانید از آن به عنوان یک منبع درآمد پایدار بهره بگیرید. 

کسب درآمد از طریق رهن : یکی دیگر از مزایای خرید ملک استفاده از پول رهن آن به عنوان یک منبع درآمد است. به این صورت که بسیاری از صاحبان املاک به وسیله سرمایه‌ گذاری پول رهن ملک در یک بازار دیگر، برای کسب درآمد از این طریق اقدام می کنند. 

سودآوری همپای تورم : مطمئنا یکی از دلایل اصلی سرمایه ‌گذاری در هر بازاری، کسب سود از طریق افزایش تورم در آن حوزه خاص است. هر بازاری تورم مخصوص به خود را تجربه می کند که بی‌ ارتباط به شرایط کلی اقتصاد کشور نیست. شما می ‌توانید با توجه به تورم بخش مسکن و شرایط اقتصادی کشور، از سود سرمایه‌ گذاری در ملک نیز بهره مند شوید. 

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود | بهترین جا برای سرمایه گذاری

عدم نیاز به دانش و مهارت خاص : بیشتر بازارهای مالی مثل بورس، ارزهای دیجیتال، طلا و دلار و … به دانش تخصصی برای سرمایه‌ گذاری نیاز دارند و این در حالی است که این چالش در حوزه مسکن کم تر وجود دارد. اگرچه نباید بدون داشتن اطلاعات کافی نیز بی ‌گذار به آب زد، ولی به هر حال سرمایه ‌گذاری در ملک به دانش علمی و آکادمیک خاصی احتیاجی نخواهد داشت. 

افزایش قیمت با نوسازی مسکن : از دیگر مزایای سرمایه‌ گذاری در حوزه مسکن، کسب سود از طریق نوسازی آن است. برای مثال شما می‌ توانید واحد مسکونی یک طبقه خود را نوسازی کرده و به یک واحد چند طبقه تبدیل نمایید. 

لذت صاحبخانه شدن : واقعیت آن است که داشتن خانه یک نوع امنیت روانی خاصی را برای سرمایه ‌گذار به همراه دارد. امنیتی که در خرید دلار، طلا یا سرمایه‌ گذاری در بورس و ارزهای دیجیتال وجود ندارد. حتی بسیاری از افراد با هدف خرید خانه، به دنبال کسب سود در دیگر بازارهای موازی هستند. 

امکان اعمال تغییر کاربری : تغییر کاربری مسکن و استفاده از مزایای احتمالی نیز از مواردی است که خرید و سرمایه گذاری در بخش ملک و املاک را جذاب تر می کند. تغییر کاربری به صورت معمول می ‌تواند به افزایش قیمت ملک یا استفاده بهتر از آن منتهی شود. البته این کار چالش‌ های خاص خود را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. 

ریسک پایین تر : فعالیت در سایر بازارهای موازی مسکن، ریسک بسیار بالایی را برای سرمایه‌ گذاران به همراه دارد، به عنوان مثال امکان دارد است ارز یا قیمت طلا یا بیت کوین در یک بازه زمانی کوتاه به میزان قابل توجهی نوسان داشته باشد و این در حالی است که دامنه نوسانات در بازار مسکن بسیار ک متر و با شیب ملایم می باشد. 

استفاده از تسهیلات مسکن : قرار نیست شما برای خرید دلار، طلا یا سهام، تسهیلات خاصی دریافت نمایید، در حالی که این مساله به روش ‌های گوناگون برای خرید خانه در نظر گرفته شده که می ‌توان آن را یکی از بهترین مزایای سرمایه ‌گذاری در مسکن نام برد. تسهیلات بانک مسکن و طرح‌ های حمایتی دیگر از جمله آن ها هستند. 

تنوع در سرمایه ‌گذاری : در این نوع از سرمایه ‌گذاری، فرد قادر است به روش‌ های گوناگون از جمله خرید زمین، خرید آپارتمان، خرید ملک قدیمی، خرید مسکن مهر، خرید ملک اداری، خرید ملک تجاری و موارد دیگر برای سرمایه ‌گذاری اقدام نماید، در حالی که برای مثال در برخی بازارها از جمله بازار ارز این تنوع دیده نمی شود. 

معایب

احتیاج به نقدینگی بالا : یکی از حائز اهمیت ترین علت هایی که امکان دارد سرمایه‌ گذار را از سرمایه ‌گذاری در این حوزه منصرف کند، نیاز به داشتن نقدینگی بالا است، به این خاطر که شما با پول ‌های به اصطلاح خرد خیلی فرصت عرض اندام در حوزه مسکن را نخواهید داشت. 

هزینه استهلاک : از دیگر معایب سرمایه ‌گذاری در مسکن می ‌توان به هزینه نگهداری و استهلاک آن اشاره داشت ولی با این وجود می ‌توان خانه ‌ای را خرید که قدمت چندانی نداشته باشد. ضمن آنکه بهتر است در زمان خرید خانه توجه کنیم که ملک مورد نظر به تعمیرات اساسی نیاز نداشته باشد. 

هزینه‌ ها و پیگری ‌های اداری : خرید خانه برخلاف سرمایه ‌گذاری در طلا یا اوراق بهادار، به انجام برخی کارهای اداری و هزینه‌ های مربوطه نیاز دارد. بعضی از واحدهای مسکونی یا تجاری ایرادات اساسی در ثبت سند یا مسائل حقوقی مرتبط دارند. در ضمن برخی از هزینه‌ ها مثل هزینه عوارض را نیز باید برای مد نظر قرار دهید. 

نقدشوندگی بسیار پایین : چنانچه فردی در بازار طلا سرمایه ‌گذاری کرده باشد، به سادگی قادر است آن را طی یک روز نقد کند، ولی این موضوع در مورد سرمایه‌ گذاری در ملک صادق نیست و به صورت معمول فرآیند زمان ‌بری خواهد بود که به میزان تقاضا یا سایر عوامل بستگی دارد. 

حتما برایتان جالب است : خرید آپارتمان در اطراف تهران | شرایط خرید خانه در حومه تهران

سود پایین ‌تر از سایر بازارهای مالی : وضعیت بازدهی بازار مسکن در دهه ‌های اخیر این موضوع را اثبات کرده است که این بازار نسبت به سایر بازارهای مالی سود به مراتب کم تری به همراه خواهد داشت. بازار ارزهای دیجیتال، بازار سهام یا طلا معمولا نشان داده اند که در بلند مدت بازدهی به مراتب بالاتری را نسبت به مسکن تجربه کرده اند که منطقی هم هست. این مساله را می‌توان یکی از اصلی ترین معایب سرمایه ‌گذاری در مسکن دانست. 

افزایش سن بنا و کاهش ارزش ملک : افزایش سن بنا و کاهش کارایی آن نیز یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری در ملک و املاک است. به صورت معمول سن بنا از حدی فراتر رود باعث افت قیمت آن می شود، لذا بهتر است بر روی ملکی سرمایه ‌گذاری نمایید که سال های زیادی از ساخت یا بازسازی اساسی آن نگذشته باشد. 

قدیمی شدن نقشه ‌ها و مدل‌ ها : نمای بیرونی خانه‌ ها، سبک طراحی نمای داخلی و دیگر موارد اینچنینی اغلب هر چند سال یکبار دچار تحولات عمده ای می شوند و در واقع مدل‌ های به ‌روزتر جایگزین مدل‌ های قدیمی خواهند شد، لذا طبیعی است که با گذر زمان، ارزش طرح ‌ها و سبک‌ های قدیمی نیز کاهش یابد. 

ریسک بلایای طبیعی : به صورت معمول بیشتر دارایی‌ ها ریسک مخصوص به خود را دارند. برای مثال ریسک سرقت برای طلا و دلار بسیار بالا است و یا ریسک هک شدن حساب و کیف پول شما در بازار ارزهای دیجیتال نیز دور از ذهن نیست، ولی جالب است بدانید که این ریسک در خصوص مسکن چندان صدق نمی ‌کند، ولی ریسک ‌های دیگری مثل آتش ‌سوزی، سیل، زلزله و امثال آنها وجود دارد که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. 

چرا سرمایه‌ گذاری در املاک در ایران حائز اهمیت است؟

یکی از حائز اهمیت ترین قسمت اقتصاد ایران سرمایه‌ گذاری در املاک به شمار می رود. املاک و مستغلات در چند دهه اخیر نقش پررنگی در تولید ناخالص داخلی، سرمایه ‌گذاری در بازار مسکن و اشتغال داشته‌ اند و مشاغل زیادی در حوزه صنعت ساختمانی ایجاد شدند که امروزه نیز در حال فعالیت هستند.

از مزایای سرمایه ‌گذاری در املاک این است که ساختمان صنعت اول ایران محسوب می شود و مسکن سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی دارد و این در حالی است که سهم بازارهای دیگر مثل کشاورزی و صنعت و معدن کم تر است. با در نظر گرفتن تقاضای مسکن و جمعیت جوان کشور که به مسکن نیاز دارند این سهم همچنان با روند افزایشی روبرو خواهد بود.


نتیجه گیری و کلام آخر

سرمایه ‌گذاری در املاک در ایران همواره با سود همراه است، به این خاطر که سهم صنعت ساختمان در تولید ناخالص داخلی نسبت به صنایع دیگر بیشتر است. در حقیقت می توان این طور گفت که سرمایه گذاری در مسکن جذابیت ‌های بسیاری برای افراد دارد. با در نظر گرفتن تمامی مزایا و معایب این بازار توصیه داریم که حتما قسمتی از سرمایه خود را به این بازار اختصاص دهید، چرا که نقدینگی این بازار بسیار پایین است و امکان دارد با مشکل نقدینگی و موارد دیگر روبرو شوید.

بازار مسکن به دلیل ثبات قیمتی که دارد، می ‌تواند به ‌عنوان بازاری برای سرمایه گذاری کم ریسک و حتی بدون ریسک تبدیل شود، به این خاطر مازاد سرمایه‌ های خود را در دیگر بازارهای مالی قادرید به بازار مسکن تخصیص دهید.

با توجه به دوره‌ ای بودن افزایش قیمت ‌ها در این بازار سرمایه گذاری در آن می ‌تواند شما را نیز در این سودها شریک کند. داشتن یک سبد سهام کامل همواره نتیجه بهتری به نسبت تک سهمی بودن به همراه خواهد داشت.

همانطور که در ابتدا قول دادیم، دلایل سرمایه گذاری در املاک در ایران را به زبان ساده توضیح دادیم.

همین طور اگر به دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران چیست، می توانید این مقاله را بخوانید.

چنانچه هر گونه سوالی هم در مورد دلایل سرمایه گذاری در املاک گوناگون داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات از ما سوال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *