دائو در ارز دیجیتال چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
دائو در ارز دیجیتال چیست

آیا می دانید دائو در ارز دیجیتال چیست و چطور کار می کند؟ سازمان غیرمتمرکز مستقل یا همان دائو در واقع سازمانی است که با هدف غیرمتمرکز بودن و مستقل بودن طراحی شده است. این سازمان مطابق با یک کد منبع باز و بدون ساختار مدیریتی مرسوم یا هیئت مدیره مدیریت می شود. لذا این توضیح ابتدایی از Dao بود و برای این که بهتر و دقیق تر بدانید دائو در ارز دیجیتال چیست و چرا به آن نیاز داریم، باید ادامه این مطلب را مطالعه فرمایید.

دائو در ارز دیجیتال چیست ؟

یکی از قابلیت های حائز اهمیت دارایی‌ های دیجیتالی، غیرمتمرکز بودن آن ها می باشد و این بدین معنی است که این دارایی‌ ها به وسیله یک سازمان مشخص مثل دولت یا بانک مرکزی مدیریت نمی شوند، بلکه مدیریت آن‌ ها به وسیله چندین کامپیوتر، شبکه و یا نود صورت می پذیرد. بیشتر اوقات دارایی‌ های مجازی از این قابلیت غیرمتمرکز بودن برای دستیابی به حریم شخصی و امنیت بیشتر بهره می گیرند که معمولا این امر در دارایی‌ های سنتی و تراکنش‌ های آن‌ ها دیده نمی شد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


جالب است بدانید که در سال 2016 گروهی، ایده‌ ای را به عنوان دائو یا سازمان غیرمتمرکز مستقل مطرح کردند. این ایده اصلی از اصل غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال برگرفته شده بود. به عبارتی دائو سازمانی است که با هدف غیرمتمرکز بودن و مستقل بودن ساخته شده است، لذا این سازمان مطابق با یک کد منبع باز و بدون ساختار مدیریتی رایج یا هیئت مدیره مدیریت می‌ شود. به این منظور که به صورت کامل غیرمتمرکز باشند، دائو به هیچ قومیت یا ملیتی تعلق ندارد، ولی باید در نظر داشته باشید که از شبکه اتریوم استفاده می‌ نماید. در ادامه در مورد این که دائو در ارز دیجیتال چیست بیشتر توضیح خواهیم داد؛

دائو چگونه کار می‌ کند؟

نخستین پروژه مبتنی بر دائو، با هدف و آرمان مدیریت جمعی راه اندازی شد. این سیستم به شکل اتوماتیک کنترل می گردد و تا وقتی که شرایطی خاص مثل رای اکثریت مالکان وجود نداشته باشد، تغییری در آن ایجاد نمی شود. پلتفرم دائو به شکلی طراحی شده است که همه مالکان ناشناس باشند و اطلاعاتشان قابلبیت ردیابی را نداشته باشد.

نکته مهم دیگر این که این پلتفرم منبع باز طراحی شده است و به روی انواع بلاک‌ چین‌ ها قابلیت اجرایی شدن را دارد. دارندگان توکن  یک پلتفرم مبتنی بر دائو، تنها کسانی محسوب می شوند که در رای‌ گیری‌ ها، حق رای دادن دارند. در واقع این سازمان، امکان انجام انواع تراکنش‌ ها هم در اختیار کاربران قرار می دهد. این قابلیت می‌ تواند برای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، خیریه‌ ها و موسسات مالی، کاربردهای بسیار زیادی دارد. 

چرا دائو باید وجود داشته باشد؟

توسعه دهندگان دائو بر این باورند که قادرند خطاهای انسانی یا سواستفاده از سرمایه‌ های سرمایه گذاران را به وسیله قرار دادن قدرت در دستان سامانه‌ های اتوماتیک، حل نمایند. همان طور که پیش تر نیز اشاره داشتیم DAO با کمک اتریوم ساخته شده است تا به سرمایه گذاران اجازه دهد سرمایه خود را به طور ناشناس در هر تقطه‌ ای از جهان بفرستند.


حتما برایتان جالب است : پروژه های اسکم و کلاهبرداری در بازار رمزارزها


همچنین DAO شرایطی را ایجاد می کند تا صاحبان توکن حق رای در پروژه‌ ها داشته باشند. دائو در اواخر آپریل 2016 به لطف فروش حجم زیادی از توکن‌ ها به ارزش 150 میلیون دلار در 30 روز راه اندازی شد. لذا در همین زمان، راه اندازی دائو، به عنوان بزرگ ترین کمپین جمع آوری کمک های مالی در کل دوران ها مطرح شد.

چطور میتوان در DAO سهامدار شد؟

جالب است بدانید که سرمایه‌ گذاری در DAO بسیار ساده است، به‌ خصوص وقتی که نحوه خرید تتر و بیت کوین را بلد باشید و از پیش هم کیف‌ پولی دیجیتالی نرم افزاری یا سخت افزاری داشته باشید. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، خرید توکن‌ های یک دائو ویژه است که تقریبا مسیری شبیه خرید سهام یک شرکت عادی را دارد. پس از اتمام مراحل سرمایه‌ گذاری، شما امکان تولید درخواست‌ ها و رأی‌ دهی و حتی دریافت سود را پیدا خواهید کرد و همین موارد است که سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در دائوها ترغیب می کند.

میزان خرید توکن‌ هایتان با قدرت رأی‌ دهی‌ شما به صورت مستقیم در ارتباط است. پیش از آغاز سرمایه‌ گذاری، می بایست در نظر داشته باشید که برای ورود به چه نوع پروژه ای اقدام کرده اید. در نظر داشته باشید که سیستم‌ های DAO کاملا واضح طراحی شده اند و کدهای زیرساختی آن ها همواره منبع‌ باز در نظر گرفته می شود و این بدین معنی است که شما فرصت مرور کدها را خواهید داشت تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید که هیچ‌ گونه باگ یا اشتباهی در آن ها وجود ندارد.

نقاط قوت DAO چیست؟

بایستی پذیرفت که مفهوم اولیه DAO جذابیت زیادی دارد و بسیاری از اموری که شرکت‌ های مدرن امروزه در راستای انجام آن ها، توانایی لازم را ندارند، به کمک دائو قابلیت اجرا پیدا خواهند کرد. سیستم بی نقص و کاملی از دائو قادر است به هر سرمایه‌ گذار فرصتی برای تشکیل سازمان خود را بدهد. لذا هیچ خبری از سلسله‌ مراتب نخواهد بود و این بدین معنی است که ایده‌ های خلاقانه می‌ تواند از جانب هر شخصی در سازمان بیان شود و حتی نظر عموم را نیز به دست آورد.

البته باید گفت که مجموعه‌ ای از قوانین از پیش تهیه شده که کل سرمایه‌ گذاران پیش از پیوستن به سازمان از آن مطلع می شوند، به علاوه سیستم رأی‌ دهی عمومی مانع از ایجاد درگیری‌ ها و جدل‌ ها بین اعضای سیستم خواهد شد. لذا هر کاربر و فرد داخل مجموعه می بایست برای درخواست‌ هایی که ثبت می کند، سپرده‌ ای قرار بدهد، همه تلاش می کنند تا به‌ دنبال راهکارهای درست و رفتار معقولی باشند که هزینه های خود را بیهوده خرج نکنند.


حتما برایتان جالب است : تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال چیست؟


نهایتا نیز کل اقدامات کلان و خرد این نظام در بلاک‌ چین ثبت خواهد شد و تمامی افراد قادرند آن ها را مطالعه نمایند، از همین روی شفافیت این نوع پروژه ها و فعالیت های آن ها بسیار زیاد است و به بیان دیگر، هر کاربرِ حاضر در سیستم، به نحوه خرج‌ کردن سرمایه نظارت می کند و در این زمینه نظر و رای خود را اعلام می دارد و توانایی مرور و پیگیری موارد هزینه شده را خواهد داشت.

نقاط ضعف DAO چیست؟

دائو نیز به بازار ارزهای دیجیتال ارتباط دارد، لذا به فضای نوین و فناوری خاصی وصل است که انقلابی بزرگ به شمار می رود، بنابراین طبیعی است که مثل پروژه‌ های مشابه، منتقدان زیادی نیز داشته باشد. به عنوان مثال مجله فناوری دانشگاه MIT اعتماد‌ کردن گسترده به DAO را ایده جذابی نمی داند و بر این باور است که سرمایه‌ گذاری مالی زیاد در این فضا می تواند با سودی همراه شود که هرگز رنگ آن را نمی بینید!

در کنار انتقادی که به قابل‌ اطمینان‌ نبودن سیستم دائو وارد می شود، ابعاد دیگری از این سیستم هم از طرف کارشناسان زیر سوال می‌ رود! اصلی ترین نقد به خصوص پس از ماجرای سرقت، همان هک‌ شدن سیستم می باشد. به زعم منتقدان کدهای غیرقابل‌ توقفی که در دائو تعریف می‌ شود، درصد امنیت آن را کاهش می دهند. در طول حمله هکرها، سرمایه‌ گذاران و شاهدان سیستم بدون توانایی انجام هیچ‌ کاری مجبور به نظاره روند دزدی هستند.


حتما برایتان جالب است : سبد هولد ارز دیجیتال | بهترین ارزها برای سال 2030


دلیل اینجاست که باگ‌ ها به هکرها اجازه ورود می دهند و آن ها نیز به صورت فنی کار خلافی انجام نمی دهند و کاملا در مسیر سیستم و چارچوب‌ های آن برای سرقت کردن اقدام می کنند! البته باید در نظر داشت که چنین حملاتی با اصلاح کدها قابل کنترل خواهد بود. در آخر، برای ورود استارتاپ‌ هایی که در خارج از شبکه بلاک‌ چین کار می کنند به سیستم دائو، می بایست مصونیت‌ هایی قانونی در نظر گرفته شود و قوانینی مشروع به آن ها امنیت خاطر فعالیت در این فضا را بدهد. مقوله قوانین و اِعمال آن ها در دنیای بلاک‌ چین از همان ابتدا از موضوع اصلی در این حوزه بوده و همچنان نیز هست.

مشهورترین پروژه‌ های دائو کدامند؟

Dao چیست

با توجه به محبوبیت رمزارزها و دیفای در دنیای کنونی، تعداد دائوها هم رفته رفته در حال بیشتر شدن است. بعضی از این دائوها طرفداران به مراتب بیشتری دارند و کاربران زیادی برای خود جمع کرده اند و این در حالی است که بعضی دیگر جدید و نوپا می باشند. در این بخش قصد داریم 7 مورد از مشهورترین پروژه‌ های حوزه دائو را معرفی و بررسی نماییم :

1) دش

دش یک شبکه دیجیتالی و سیستم پرداخت آنلاین می باشد که به‌ عنوان فورکی از بیت کوین ساخته شده و هدف آن از ابتدای پیدایش، افزایش سرعت تراکنش‌ ها و افزایش مقیاس‌ پذیری بود و نکته جالب اینجاست که دش در واقع فورکی از لایت کوین بود که خود آن فورکی از بیت کوین می باشد! لازم به ذکر است که این شبکه در سال 2014 راه‌ اندازی شد و بسیاری آن را نخستین دائوی حقیقی به حساب می آورند، به این خاطر که برخلاف بیت کوین یک مکانیسم حاکمیتی دارد و به سهام گذاران خود این امکان را می دهد تا در خصوص نحوه استفاده از ذخایر دش نظر خود را ارائه کنند.

2) یونی سواپ

یونی سواپ بزرگ‌ ترین صرافی غیرمتمرکز در دنیاست که بر بستر اتریوم فعالیت می کند. این پلتفرم در سال 2020 توکن حاکمیتی خود به نام یونی را روانه بازار ارزهای دیجیتال کرد. دارندگان توکن یونی قادرند نظر خود را در خصوص با مواردی مثل کارمزدها، نقشه راه و قوانین صرافی یونی سواپ ارائه دهند.

3) میکردائو

میکردائو یک پلتفرم وام‌ دهی دیجیتالی به حساب می آید که میان تمامی پلتفرم‌ های وام‌ دهی محبوبیت بالایی دارد. همان گونه که قبل تر هم گفتیم، میکردائو دو توکن مخصوص دارد؛ توکن دای که یک استیبل کوین است و توکن میکر که توکن حاکمیتی این پلتفرم به شمار می رود. دارندگان توکن میکر قادرند در تصمیم‌ گیری‌ های حائز اهمیت میکردائو در خصوص با موارد حائز اهمیتی مثل کارمزد، حفظ ثبات شبکه، نرخ سود و حتی تعطیلی اضطراری پلتفرم مشارکت داشته باشند.

4) آوی

آوی هم یک پلتفرم وام‌ دهی غیرمتمرکز به حساب می آید که این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا بدون نیاز به اعتماد به واسطه‌ ها، دارایی‌ های دیجیتال خود را وام بدهند یا این دارایی‌ ها را وام بگیرند. جالب است بدانید که توکن حاکمیتی پلتفرم آوی، AAVE نام دارد و دارندگان این توکن قادرند نظر خود را در خصوص با موارد مهمی مانند اضافه‌ کردن دارایی‌ های جدید، مدیریت پارامترهای پلتفرم و نرخ وثیقه موردنیاز ابراز نمایند.

5) گیت کوین

گیت کوین یک پلتفرم مستقل و غیرمتمرکز به شمار می رود که از توسعه‌ دهندگانی که در حال طراحی اپلیکیشن‌ های منبع‌ باز هستند، حمایت مالی می‌ کند. کاربران گیت کوین قادرند تمامی پروژه‌ هایی را که در این پلتفرم عضو شده‌ اند، مشاهده کنند و در ادامه پروژه‌ ای را که تمایل دارند روی آن سرمایه‌ گذاری کنند، انتخاب نمایند. دارندگان توکن حاکمیتی گیت کوین در خصوص با موضوعاتی مثل شیوه مدیریت سرمایه‌ ها یا حل‌ و فصل منازعات تصمیم می گیرند.

6) آراگون

آراگون پلتفرمی است که خودش به‌ عنوان یک دائو ساخته شده است و هدف آن نیز تامین ابزارهای لازم برای دائو ها می باشد. این پلتفرم در واقع از ایجاد دائوها روی بلاک چین اتریوم پشتیبانی کرده و در ادامه به نگهداری و ادامه کار آن ها کمک شایانی می نماید.

7) دائو استک

دائو استک نیز از دیگر دائوهای جذاب بازار به حساب می آید که برخی برای اشاره به آن از توصیفاتی مثل سیستم عامل هوش تجمیعی یا وردپرس دائوها استفاده می نمایند. دائو استک در واقع یک استک نرم‌ افزاری و منبع باز می باشد که در راستای پشتیبانی از یک شبکه جهانی و تعامل‌ پذیر ساخته شده اند. از این استک می‌ت وان به منظور طراحی دائوهای گوناگونی که به فعالیت‌ های گروهی و تعاملی احتیاج دارند، بهره برد.

آینده دائو به چه صورت است؟

علاقه به سازمان‌ های غیر متمرکز خودگردان در حال افزایش است. برخلاف نگرانی‌ های مربوط به قوانین، امنیت و ساختار دائو، بعضی از تحلیلگران و سرمایه‌ گذاران بر این باورند که این سازمان غیر متمرکز خودگردان در نهایت کاربردی خواهد شد. همچنین این طور پیش بینی می شود که Dao جایگزین تعداد زیادی از مشاغل و ساختارهای سنتی خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : نکات مهم معامله گری برای تریدرها


قبل از این موسس شرکت سهامی دائو بیان کرده بود که بستر هنوز برای بازار Dao فراهم نیست و نیاز به استقبال به مراتب بیشتری می باشد. پیدا کردن بازار مناسب سازمان غیر متمرکز خودگردان، یک لحظه اساسی در تاریخ تمام جوامع و شیوه سازماندهی آنهاست.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم سازمان‌ های خودگردان غیرمتمرکز یا همان دائوها را مورد بررسی قرار دهیم و نحوه عملکرد آن ها را بررسی کنیم. در واقع دائوها نیز مثل اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند بهره می گیرند، ولی هر اپلیکیشن غیرمتمرکزی الزاما یک دائو نمی باشد. هر شبکه‌ به این منظور که بتواند در دسته دائوها جای بگیرد، می بایست از قابلیت “حاکمیت غیرمتمرکز” بهره‌مند باشد.

به صورت معمول مفهوم حاکمیت غیرمتمرکز در دائو بسیار کاربردی است، از همین روی توکن‌ های حاکمیتی برای این سازمان‌ ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند. دنیای غیرمتمرکز همواره در حال پیشرفت است و تمایل به تمرکززدایی در تعداد زیادی از حوزه‌ هایی که تا قبل از این به شکل متمرکز اداره می‌ شدند، به چشم می خورد.

حوزه حاکمیت شاید یکی از حوزه‌ هایی بود که به سختی می توانستیم آن را به شکل غیرمتمرکز در نظر بگیریم، ولی ظهور و محبوبیت دائوها به ما ثابت کرد که در اشتباه بودیم. لذا این امکان وجود دارد که در آینده‌ ای نزدیک، شاهد جایگزینی سازمان‌ های متمرکز امروزی با دائوها باشیم. البته باید در نظر داشته باشید که لازمه تحقق چنین اتفاقی، آمادگی دائوها برای این کاربرد وسیع و برطرف کردن حداکثری مشکلاتی است که امروزه امکان دارد با آن ها روبرو باشند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب سعی کردیم به این بپردازیم که دائو در ارز دیجیتال چیست و چطور کار می کند.

همچنین اگر دوست دارید با میم کوین های آینده دار در سال 2022 آشنا شوید، توصیه می کنم حتما این مقاله را حتما مطالعه فرمایید.

حال که میدانید دائو در ارز دیجیتال چیست ، نظرتان در مورد آینده Dao چیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *