بازیابی کیف پول متامسک به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بازیابی کیف پول متامسک

بازیابی کیف پول متامسک امکانپذیر است ولی تحت شرایطی که اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید! اما اگر عبارات بازیابی را داشته باشیم، بازیابی کیف پول متامسک دیگر ساده خواهد بود و می توانید به سادگی برای ریکاوری کیف پول متامسک اقدام کنید؛ پس اگر به دنبال اموزش ریکاوری کیف پول متامسک هستید، ما اینجا همه چیز درباره بازیابی ولت متامسک را به زبان ساده و گام به گام توضیح داده ایم؛

بازیابی کیف پول متامسک

متامسک یکی از پرطرفدارترین کیف پول های بین کاربران می باشد که تحت وب طراحی شده است و نسخه موبایل آن هم در دسترس است، مثل سایر کیف پول ها تدابیری امنیتی برای ایمن سازی و بازیابی کیف پول خود در نظر گرفته است. این تدابیر شامل بازیابی کیف پول در صورت بروز هر گونه مشکل هم خواهد شد. از طرف دیگر یکی از سؤالات مربوط به کیف پول‌های دیجیتال، روش بازیابی دارایی‌ ها بعد از فراموشی رمز عبور یا گم شدن دستگاه می باشد که قصد بررسی این موضوع را در این مقاله داریم.

امروزه کیف پول‌ های گوناگونی به وسیله کاربران مورد استفاده قرار می گیرد که متامسک یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین آن ها محسوب می شود. بازیابی متامسک ساده و سریع است. این کیف پول که از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی می‌ کند و رابط کاربری جذاب و ساده ای دارد، همچنین روی موبایل یا مرورگر کامپیوتر قابلیت نصب و استفاده را دارا می باشد. به صورت کلی در نظر داشته باشید که بازیابی متامسک به کمک عبارت Seed می باشد و در این مطلب قصد داریم با بازیابی کیف پول متامسک در موبایل و مرورگر و نحوه مشاهده عبارت بازیابی و دسترسی مجدد به تمام دارایی، آشنا شویم.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


کیف پول متامسک، کیف پولی اتریومی به حساب می آید که در آن به منظور تامین امنیت و ایجاد امکان بازیابی دارایی، از عبارت بازیابی یا همان Seed Phrase و رمز عبور بهره گرفته می شود. عبارت Seed، شامل ۱۲ کلمه معنی‌ دار و نامرتبط می باشد که حائز اهمیت ترین عامل برای بازیابی اکانت متامسک به شمار می رود. ترتیب این ۱۲ کلمه، همواره می بایست رعایت شود. این عبارت در ابتدای راه‌ اندازی کیف پول در اختیار کاربران قرار می گیرد. رمز عبور هم در مراحل گوناگون مانند ورود به کیف پول، انتقال دارایی، مشاهده عبارت بازیابی و … قابل استفاده است. این مرز به وسیله کاربر مشخص می شود.

در طول مدت استفاده از کیف پول، این امکان وجود دارد که به دلایل مختلف دسترسی شما به دارایی‌ ها قطع شود. فراموشی رمز عبور، سرقت، خرابی یا گم شدن سخت‌ افزار و … از جمله دلایل عدم دسترسی به ولت دیجیتال است. بعضی اوقات هم کاربران قصد دارند از کیف پول دیجیتال خود بر روی سایر دستگاه‌ ها به شکل همزمان استفاده نمایند که به منظور ایجاد دسترسی مجدد یا جدید به کیف پول، بایستی عملیات بازیابی متامسک صورت پذیرد. در ادامه نحوه ریکاوری متامسک را گام به گام توضیح داده ایم؛

چگونه میشود که کیف پول متامسک را بازیابی کنیم؟

آیا برنامه کیف پول از دستگاه شما پاک شده است و یا دستگاه شما به سرقت رفته است؟ یکی از اصلی ترین دغدغه های معامله گران و سرمایه گذاران در بازار کریپتوکارنسی این است که چنانچه به هر علتی دسترسی به کیف پول خود را از دست بدهند، چگونه قادرند دارایی های خود را مجددا ریکاوری کنند. بازیابی کیف پول های دیجیتال به وسیله کلید خصوصی و یا عبارت seed قابل انجام است و بدون دسترسی به این عبارت که به صورت معمول متشکل از 12 کلمه تصادفی است، ریکاوری والت متامسک قابل انجام نخواهد بود.

عبارت بازیابی در کیف پول متامسک در زمان ساخت ولت جدید در این برنامه به وجود می آید و کاربر می بایست در چندین مکان امن از این عبارت پشتیبان گیری نماید. هیچ کس به غیر از کسی که کیف پول را به وجود آورده است، به این عبارت دسترسی ندارد. بنابراین چنانچه به کیف پول خود دسترسی ندارید و عبارت بازیابی 12 کلمه ای را نیز از دست داده اید، متاسفانه هرگز توانایی این را نخواهید داشت که کیف پول و دارایی های خود را ریکاوری کنید!

عبارت بازیابی متامسک چیست؟

متامسک هیچ یک از اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران را در سرورهای خود نگه نمی دارد. همه چیز در مرورگر یا دستگاه شما رمزگذاری شده و از طریق گذرواژه متامسک شما محافظت می شود. لذا زمانی که حساب های متامسک خود را از دست می دهید و به بازیابی متامسک احتیاج دارید، فقط با استفاده از عبارت بازیابی Seed / Secret Recovery Phrase توانایی این را پیدا خواهید کرد که این کار را انجام دهید. عبارات بازیابی، عبارات ۱۲ کلمه ای خاصی می باشد که در زمان راه اندازی و ساخت کیف پول متامسک به شکل منحصر به فرد ایجاد می شود.


حتما برایتان جالب است : همه چیز در مورد کیف پول کاغذی


چنانچه زمانی رمز عبور خود را از یاد بردید، عبارت بازیابی این امکان را در اختیارتان قرار خواهد داد که کیف پول و وجوه خود را بازیابی نمایید. لذا باید این عبارات را در جایی یادداشت کرده و از آن خوب مراقبت کنید. این را هم در نظر داشته باشید که به جز شما هیچ شخص دیگری به کلید خصوصی شما دسترسی نخواهد داشت، لذا در صورت فراموشی رمز و یا گم کردن کلید خصوصی، احتمالا حتی پشتیبانی کیف پول متامسک نیز نخواهد توانست در بازیابی دارایی ها شما را کمک کند!

اموزش ریکاوری کیف پول متامسک

به منظور بازیابی کیف پول متامسک، به عبارت Seed احتیاج خواهید داشت. جالب است بدانید که این عبارت، با رمز عبور، متفاوت است. هر کسی که به عبارت Seed دسترسی دارد، قادر است برای راه‌ اندازی کیف پول و انتقال دارایی‌ های دیجیتال به سایر آدرس ها اقدام نماید. بنابراین محافظت از این عبارت مهم ترین اقدام امنیتی شما در بازار رمزارزها به حساب می آید. در ادامه به بررسی حالات گوناگون بازیابی دارایی‌ ها در کیف پول متامسک پرداخته ایم؛

بازیابی متامسک در صورت فراموشی رمز عبور

در ابتدای امر روی آیکون کیف پول متامسک، در گوشه سمت راست بالای مرورگر، کلیک فرمایید و سپس گزینه Restore account را از پایین پنجره بازشده، انتخاب نمایید. در ادامه برگه جدیدی از مرورگر برای شما به نمایش در خواهد آمد و صفحه ورود کیف پول MetaMask را مشاهده می کنید. مجددا بر روی Restore account کلیک فرمایید تا صفحه‌ ای برای شما نمایش داده شود که می‌ توانید عبارت Seed را در آن وارد نمایید. کلمات عبارت بازیابی را به ترتیب وارد نمایید. بعد از وارد کردن همه کلمات، کیف پول از شما درخواست می کند به منظور بازیابی حساب کاربری متامسک، رمز جدیدی انتخاب و آن را بازنویسی نمایید.

با تمام شدن این مراحل و کلیک روی گزینه Restore، بازیابی متامسک به اتمام خواهد رسید و دوباره قادرید برای مدیریت دارایی‌ های خود، اقدام نمایید. چنانچه حساب‌ های اضافی در کیف پول متامسک به وجود آورده باشید، آن ها هم بازیابی خواهند شد. با این وجود موجودی توکن‌ هایی که به شکل دستی به لیست متامسک اضافه شده بودند، نمایش داده نمی شود. لذا به منظور دسترسی به این توکن‌ ها، می بایست روی گزینه ADD TOKEN کلیک و آدرس‌ های عمومی تمامی توکن‌ های خود را اضافه نمایید. این کار برای تمام توکن‌ ها بایستی انجام گردد.

بازیابی متامسک و از دست دادن سخت‌افزار

بدین منظور در ابتدا باید مرورگر کروم، فایرفاکس را روی دستگاه جدید نصب و از طریق سایت metamask.io افزونه متامسک را به مرورگر خود اضافه نمایید. در ابتدای نصب افزونه، گزینه IMPORT WALLET را انتخاب نمایید و در ادامه در صفحه جدید، عبارت Seed و رمز عبور جدید را وارد نمایید. چنانچه عبارت Seed و رمز عبور درست وارد شده باشند، گزینه IMPORT فعال می شود. با کلیک روی این گزینه، عملیات بازیابی کیف پول متامسک به اتمام خواهد رسید.


حتما برایتان جالب است : کیف پول متامسک چیست و چطور کار میکند؟


در این روش، چنانچه چندین حساب در کیف پول پیشین خود داشته‌ اید، تنها حساب اصلی شما به صورت خودکار بازیابی خواهد شد. به منظور بازیابی سایر حساب ها، بایستی جداگانه حساب‌ های جدید را به وجود آورید. بعد از ایجاد حساب‌ های جدید، حساب‌ های قدیمی شما به شکل اتوماتیک بازیابی خواهند شد.

اموزش ریکاوری کیف پول متامسک

در این حالت هم توکن‌ هایی که به شکل دستی به لیست متامسک اضافه شده بودند، در ابتدا قابل نمایش نخواهند بود و به منظور دسترسی به این دارایی‌ ها، بایستی از گزینه ADD TOKEN استفاده نمایید. بعد از انتخاب این گزینه، از انتهای لیست توکن‌ ها، فرم اطلاعات Token را تکمیل نمایید. این فرم شامل آدرس، نماد و تعداد رقم اعشار توکن است.

به منظور وارد کردن بعضی توکن‌ ها، باید در ابتدای امر شبکه موردنظر در کیف پول متامسک ثبت گردد. لذا برای این کار از منوی متامسک گزینه Networks را انتخاب کنید و در ادامه در انتهای لیست، روی گزینه Add Netwrok کلیک فرمایید. در صفحه جدید بایستی اطلاعات شبکه وارد شود. بعد از پر کردن و ذخیره همه فیلدها، شبکه به کیف پول متامسک اضافه می شود و حال دیگر قادرید توکن‌ های توسعه‌ یافته در این شبکه را هم به کیف پول، اضافه نمایید.

بازیابی کیف پول متامسک در موبایل

بازیابی نسخه موبایلی متامسک و افزودن شبکه‌ ها و توکن‌ ها، شباهت بسیاری به مراحل راه‌ اندازی مجدد نسخه افزونه مرورگر این کیف پول دارد. فقط فرق در پاک کردن و نصب دوباره برنامه می باشد. چنانچه دسترسی شما به نسخه موبایلی کیف پول قطع شد، به منظور بازیابی متامسک، بایستی برنامه را از موبایل حذف کرده و دوباره آن را نصب فرمایید.


حتما برایتان جالب است : بهترین کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ


بعد از نصب و باز کردن برنامه، بر روی گزینه Import using Secret Recovery Phrase کلیک فرمایید تا صفحه‌ ای برای وارد کردن عبارت بازیابی و تعیین رمز عبور جدید برای شما به نمایش درآید. بعد از راه‌ اندازی مجدد کیف پول، می بایست مراحل وارد کردن شبکه‌ ها و توکن‌ ها هم مثل نسخه افزونه مرورگر، انجام شود. در صورتی‌ که از کیف پول روی چندین دستگاه بهره می گیرید، بعد از بازیابی رمز متامسک، بایستی برای وارد کردن رمز جدید در دیگر دستگاه ها هم اقدام نمایید.

چگونه عبارت بازیابی را پیدا کنیم؟

چنانچه امروزه به کیف پول خود دسترسی دارید و قصد دارید از عبارت بازیابی متامسک نسخه پشتیبان تهیه کنید، باید به صورت زیر عمل کنید؛

در نسخه موبایل

  1. وارد کیف پول شوید و روی آیکون خط های افقی در بالا سمت چپ کلیک نمایید تا منو برای شما باز شود.
  2. در پایین منو وارد قسمت setting شده و در ادامه گزینه Security & Privacy را انتخاب کنید.
  3. در پنجره باز شده، گزینه Reveal Secret Recovery Phrase را انتخاب نمایید.
  4. رمز عبور کیف پول خود را وارد نمایید تا عبارت 12 کلمه ای برای شما به نمایش درآید. عبارت را در چندین مکان امن و آفلاین ذخیره کنید و آن به هیچ شخص دیگری ندهید تا امنیت حساب کاربری شما حفظ شود.

در نسخه تحت وب

  1. وارد کیف پول شوید و بر روی آیکون دایره ای در بالا سمت راست کلیک فرمایید.
  2. از منوی کشویی باز شده، روی گزینه setting کلیک نمایید.
  3. وارد قسمت Security & Privacy شوید و بر روی گزینه Reveal Secret Recovery Phrase کلیک فرمایید.
  4. بعد از وارد کردن پسورد کیف پول عبارت بازیابی متامسک برای شما به تصویر کشیده خواهد شد. عبارت را در چندین مکان امن و ترجیحا آفلاین ذخیره و نگهداری کنید و آن ها را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار ندهید.

نحوه بازیابی متامسک بدون دسترسی به کیف پول 

چنانچه اکنون به کیف پول متاماسک دسترسی ندارید و یا رمز ورود به برنامه را از یاد برده اید، بازیابی متامسک ولت امکانپذیر نخواهد بود، به این خاطر که به دلایل امنیتی، کلید های خصوصی کاربران در اختیار کیف پول نیست و تنها شخصی که از عبارت بازیابی ولت اطلاع دارد، خود شما هستید که این ولت را ایجاد کرده اید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

با انجام مراحلی که در مقاله به آن ها اشاره کردیم، شما با موفقیت کیف پول متامسک را در یک ولت جدید بازیابی می کنید. این را در نظر داشته باشید که چنانچه چندین حساب در کیف پول قدیمی خود داشتید، تنها حساب اصلی شما به شکل اتوماتیک بازیابی خواهد شد و به منظور بازیابی سایر حساب ها، به ایجاد حساب‌ های جدید برای هر یک نیاز خواهید داشت.

با راه اندازی حساب‌ های جدید، حساب‌ های قدیمی شما به شکل اتوماتیک بازیابی خواهند شد. شما بایستی آدرس‌ های عمومی توکن‌ های aPledge را که در هر حساب دارید، با کلیک بر روی گزینه ADD TOKEN اضافه نمایید. زمانی که آدرس‌ های عمومی توکن‌ های aPledge خود را اضافه کردید، به‌ صورت اتوماتیک موجودی‌ های شما در کیف پول بروزرسانی خواهد شد. هرچند بازیابی متامسک ساده و بسیار سریع قابل انجام است، ولی بهتر است اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهید تا به استفاده از عبارت Seed احتیاجی پیدا نکنید.

یادآوری متناوب رمز عبور، استفاده از دستگاهی مجزا برای نصب کیف پول، عدم تغییر مداوم رمزها و مواردی از این دست، موجب خواهد شد تا احتیاج کم تری به عملیات بازیابی پیدا کنید. بازیابی کیف پول متامسک کار ساده ای است ولی چنانچه به هر علتی عبارت Seed و امکان دسترسی به کیف پول را به صورت همزمان از دست بدهید، امکان بازیابی دارایی های شما وجود نخواهد داشت.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب در مورد بازیابی کیف پول متامسک به شما آموزش هایی دادیم تا به سادگی بتوانید برای ریکاوری متامسک اقدام نمایید.

همچنین اگر دوست دارید در مورد موضوع مهم بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال نیز اطلاعات به دست آورید، توصیه ما به شما مطالعه کردن این مقاله است.

درباره بازیابی کیف پول متامسک هر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها از من بپرسید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *