ارز ديجيتال پالی گان چیست و چه آینده ای دارد؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ارز ديجيتال پالی گان

تا به حال اسم ارز ديجيتال پالی گان به گوشتان خورده است؟ ارز ديجيتال پالی گان با توکن ماتیک یکی از پرسروصداترین و در عین حال آینده دار ترین پروژه های کریپتوکارنسی به حساب می آید که در حال حاضر نیز نام آن بین 20 ارز برتر دنیای رمزارزها دیده می شود و از آن جایی که گمانه زنی های زیادی در مورد آینده ارز دیجیتال پالی گان به گوش می رسد، ما این مقاله را تهیه کردیم تا ابتدای امر بگوییم که ارز ديجيتال پالی گان چیست و چطور کار می کند و در ادامه نیز پیش بینی کنیم که با توجه به دیتاهای تکنیکال و بنیادی موجود، قیمت این رمزارز در آینده چه روندی خواهد داشت، پس تا انتها همراه ما بمانید.

معرفی ارز ديجيتال پالی گان

انتخاب یک دارایی مناسب برای سرمایه گذاری و کسب درآمد برای هر شخصی حائز اهمیت است. دنیای رمزارزها در سالیان گذشته عملکرد خوبی از خود نشان داده است و فرصت سوددهی بسیار بالایی را برای علاقه مندان و سرمایه گذاران مهیا کرده است. در میان رمزارزهای آینده دار بازار کریپتو، ارز دیجیتال پالی‌ گان یا همان ماتیک از محبوبیت بسیاری بالایی بین معامله گران و فعالان بازار برخوردار است.

ارز پالی گان یا همان ماتیک سابق که با نام اختصاری MATIC شناخته می شود، با هدف افزایش مقیاس پذیری در بلاک چین و حل مسئله عدم همکاری متقابل میان شبکه های بلاک چین طراحی و روانه بازار ارزهای دیجیتال شده است و چنانچه بتواند به اهداف خود دست یابد، بازار ارزهای دیجیتالی را متحمل خواهد کرد. جالب است بدانید که در فوریه 2021، راه حل مقیاس پذیری لایه 2 اتریوم با نام تجاری Polygon ارائه شد. شبکه پالی گان، یک راه حل چند زنجیره ای برای مقیاس پذیری اتریوم ارائه می دهد.


حتما برایتان جالب است : ارزهای دیجیتال آینده دار 2022 که اگر نخریم، باختیم!


در واقع پالیگان بنا دارد با استفاده از زنجیره های جانبی لایه دو که بلاک چین هایی را شامل می شود که در کنار زنجیره اصلی اتریوم انجام می شوند، روند انجام معاملات را سریع تر و ارزان تر نماید. کاربران می توانند توکن های اتریوم را به یک قرارداد هوشمند از طریق پل پلی گان واریز نمایند، در زنجیره جانبی پلی گان با آن ها تعامل داشته باشند و بعداً در صورت لزوم آن ها را به زنجیره اصلی اتریوم بازگردانند. به منظور پرداخت هزینه های معامله و شرکت در اجماع اثبات سهام از توکن ماتیک بهره گرفته می شود. در ادامه بیشتر در مورد ارز دیجیتالی پالی گان صحبت خواهیم کرد؛

رمز ارز پالیگان را از کجا خریداری کنیم؟

ارز پالی گان در صرافی‌ های بسیاری لیست شده است که از این بین قصد داریم به مهم ترین آن ها اشاره کنیم؛

  • ** صرافی هات بیت – hotbit
  • ** صرافی بیترکس – Bittrex
  • ** صرافی کراکن  – Kraken
  • ** صرافی بایننس – Binance
  • ** صرافی پولونیکس – Poloniex
  • ** صرافی یونی سواپ – Uniswap
  • ** صرافی کوین بیس – Coin base
  • ** صرافی هیوبی  – Huobi Global

کیف پول های ارز دیجیتال متیک

به این خاطر که متیک یک توکن ERC20 به حساب می آید، امکان ذخیره آن بر روی همه کیف پولی های پشتیبان شبکه اتریوم وجود دارد. البته این را هم باید در نظر داشت که کیف پولی که برای ذخیره رمز ارز ماتیک انتخاب می‌ کنید، به هدف و مقدار خرید شما وابسته است ولی به صورت کلی ولت های سخت‌ افزاری یا سرد از سطوح امنیتی به مراتب بالاتری برخوردار می باشند.

به عنوان مثال کیف پول های سخت‌ افزاری لجر و ترزور نیز امکان ذخیره ارز پالیگان را فراهم آورده اند، البته این را هم باید گفت که این نوع کیف پول ها رایگان نیستند و کار با آن‌ ها نیز نیازمند یادگیری است ولی، به منظور ذخیره مقادیر بالای توکن متیک بهترین گزینه به حساب می آیند. همچنین کیف پول‌ های نرم‌ افزاری یا گرم هم اگر دارایی شما کم باشد و یا مدت زمان کوتاهی قصد نگهداری آن ها را داشته باشید، می توانند گزینه مناسبی به حساب آیند.


حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال گالا چیست | پیش بینی قیمت ارز گالا


ولت های نرم افزاری به صورت یک برنامه موبایل یا کامپیوتر قابل استفاده اند و روی دستگاه شما نصب می شوند و برای استفاده روزانه شاید بهترین گزینه به حساب آیند. از انواع کیف پول‌ های نرم‌ افزاری که از رمز ارز پالی گان پشتیبانی می کند می توان به تراست والت، اتمیک والت، مای اتر والت و متامسک اشاره کرد.

نحوه استیک کردن ارز ديجيتال پالی گان

در سیستم هایی که از سیستم اثبات سهام استفاده می کنند، جهت تایید تراکنش ها، اعتبار سنج ها هستند که کار را انجام می دهند. در حقیقت اعتبار سنج شخصی است که دارایی های خود را به عنوان ضمانت در اختیار شبکه قرار می دهد، لذا این توکن ها در سیستم قفل شده و به شخص مورد نظر به عنوان بخشی از مکانیسم اعتبار سنجی در می آید.

البته این را هم باید گفت که به ازای این کار به اعتبار سنج ها سود تعلق می گیرد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای اعتبار سنجی به تجهیزات و امکانات خاصی احتیاج خواهد بود که تامین آن ها برای هر شخصی امکان پذیر نیست. در صورتی که شما امکانات کافی را در اختیار ندارید، ولی بنا دارید به عنوان بخشی از فرآیند اعتبار سنجی باشید، سیستم استیکینگ بهترین انتخاب برای شماست.

ارز دیجیتال پالیگان

در این روش شما بخشی از سرمایه خود را در شبکه قفل خواهید کرد و یکی از اعتبار سنج ها را به عنوان فرد منتخب خود انتخاب می کنید. برای که بتوانید برای استیک پالیگان اقدام نمایید، باید ابتدا آن ارز را خریداری کنید. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که استیک کردن رمزارزها نیز ریسک های مخصوص به خود را خواهد داشت.

برای مثال ممکن است هنگامی که شما رمزارزهای خود را در شبکه قفل کردید، با پامپ های شدید آن ارز و بازار کریپتو، ارزش سرمایه شما کاهش پیدا کند. همچنین ممکن است که به دلیل اشتباه اعتبار سنج جریمه شوید، اما به طور کلی این تصمیمی است که شما باید در مورد آن فکر کرده و مطابق با استراتژی خود پیش بروید.

آینده ارز دیجیتال پالی گان

استفاده از طراحی بازرسی دوگانه ماتیک و پلاسما، باعث افزایش ظرفیت UX و توان مبادلات مالی غیرمتمرکز متناسب با نیازهای اصلی شبکه خواهد شد. ماتیک به‌ جای استفاده از معاملات تایید شده در بلاک چین اصلی اتریوم که با هزینه‌ های بسیاری انجام شدند، برای توسعه دهندگان این امکان را فراهم آورده است تا این مبادلات مالی غیرمتمرکز را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری با معاملات متامسک انجام دهند. پلتفرم ماتیک کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز دارد، از جمله استخرهای نقدینگی، پرداخت P2P، بسترهای وام، DEX و سیستم اعتبار دهی، تأیید هویت و بازی‌ ها که مزایای بزرگی برای این شبکه به حساب می آیند.


حتما برایتان جالب است : آینده ارز دیجیتال دوج کوین چگونه رقم میخورد؟


البته با این وجود همچنان هم چالش های بسیاری پیش روی پلاسما و ماتیک قرار دارد. امروزه بهترین زمان مورد انتظار برای خروج پلاسما و انجام محاسبات نهایی خارج از زنجیره، حدودا 7 روز است که این امر می تواند به نارضایتی کاربران منتهی گردد. ماتیک به منظور کاهش این زمان از نرم‌ افزار Nuo بهره گرفته است، ولی پیچیدگی‌ هایی که پلاسما دارد، بستری را برای بروز مشکلات دیگر فراهم کرده است. پلتفرم ماتیک، به علاوه این که روی کاغذ موفقیت خوبی کسب کرده است، در آزمایش Ethereum Ropsten هم عملکرد خوبی از خود نشان داد و جالب است بدانید که تیم توسعه‌ دهنده این رمزارز بنا دارد برای ورود به بازار رقابتی خارج از زنجیره اصلی خود اقدام نماید.

امروزه بسیاری از پلتفرم‌ های بلاک چین مثل Celer network و Raiden در زمینه معاملات خارج از زنجیره اصلی، متمرکز هستند. در سال 2019 رمزارز ماتیک در صرافی بایننس عرضه شد و در این بین سرمایه بسیار خوبی نیز جذب کرد، لذا می توان گفت که صرافی بایننس یکی از سرمایه‌ گذاران اصلی پروژه ماتیک به حساب می آید، از همین روی پالیگان از پشتوانه خوبی برای توسعه و فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتالی برخوردار می باشد. اگر بخواهیم آینده رمزارز ماتیک را از سال 2022 تا سال 2025 پیش بینی نماییم، داریم؛

پیش بینی آینده ارز پالیگان در سال 2022 : چنانچه روند صعودی پالی گان ادامه پیدا کند، قیمت این ارز می تواند تا پایان سال 2022 به 7.5 دلار نیز برسد. به علاوه در نیمه اول سال 2022 پیش بینی می شود که رشد سریع قیمت پالی گان را شاهد باشیم، تا جایی که قیمت تا 8 دلار نیز صعود داشته باشد. اما در ادامه امکان تضعیف این روند و قیمت وجود دارد ولی هیچ اصلاح قیمتی عمیقی را برای آن متصور نیستیم. هدف 7.5 دلاری برای پالی‌ گان در آینده به علت مشارکت‌ ها و پیشرفت‌ های این پروژه به راحتی قابل دستیابی است، ولی این که دقیقا چه زمانی بخواهد به این قیمت برسد را باید صبر کنیم و ببینیم.

پیش بینی آینده ارز پالی گان در سال 2023 : چنانچه ماتیک موفق به حفظ سطح حمایتی در نزدیکی میانگین متحرک 200 روزه خود شود، خریداران زمان و ثبات کافی برای افزایش آن تا سطح حیاتی 12 دلاری را در اختیار دارند و این امر از سقوط قیمت پالی گان جلوگیری کرده و به رشد پیوسته آن منجر خواهد شد. البته این پیش بینی ها تماما در حالت خوش بینانه بیان شده اند و حالات دیگری نیز امکان دارد رخ دهد.

پیش بینی آینده ارز پالیگان در سال 2024 : با توجه به آخرین پیش بینی ها، پیشرفت‌ ها و پروژه‌ های جدید این پلتفرم، سرمایه‌ گذاران ماتیک باید انتظار مشارکت‌ ها و ادغام‌ های زیادی را در حدود سال 2024 داشته باشند. این توسعه و همکاری‌ ها می‌ توانند به افزایش قیمت پالی‌ گان در بازار منتهی گردند و قیمت این ارز را تا محدوده 20 دلار نیز افزایش دهند.

پیش بینی آینده ارز پالی گان در سال 2025 : در سال 2025 قیمت ماتیک می‌ تواند تا 35 دلار نیز افزایش پیدا کند. با توجه به اهداف قیمتی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای خرید یا فروش سفارش‌ ها، رسیدن به این سطح برای MATIC خیلی دور از دسترس نخواهد بود. لذا احتمال زیادی برای رسیدن به اوج‌ های قیمتی جدید برای پالی‌ گان در سال‌ های آینده وجود دارد.

پالی گان بهتر است یا بیت کوین؟

ارز پالی گان نسبت به بیت کوین مزیت هایی دارد که مهم‌ ترین آن‌ ها، استفاده شبکه پالی گان از گواه اثبات سهام است، ولی در مقابل بیت کوین از گواه اثبات کار بهره می گیرد که به محاسبات ریاضی سختی  نیاز دارد، از همین روی استخراج بیت کوین با سخت‌ افزارها و مصرف برق بسیار بالا قابل انجام خواهد بود. از طرفی مصرف بالای برق موجب خواهد شد تا تولید بیت‌ کوین صدماتی را به محیط زیست وارد آورد که این موضوع به خصوص کشورهای توسعه یافته بسیار حائز اهمیت است.


حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال آوالانچ چیست و چه آینده ای دارد؟


استفاده از گواه اثبات سهام در پالی گان، نیاز به مصرف انرژی و سخت‌ افزار را تا حدود زیادی کاهش می دهد، از همین روی شبکه پالی گان به نسبت بیت کوین، انرژی پایین تری مصرف می کنند و به محیط زیست نیز صدمه وارد نمی کند. مزیت دیگر پالی گان نسبت به ارز دیجیتال بیت کوین این است که پالی گان، شبکه‌ ای از چندین بلاکچین بهم پیوسته می باشد ولی بیت کوین تنها یک بلاک چین دارد و همین امر موجب افزایش سرعت تراکنش‌ ها و خدمات در پالی گان خواهد شد.

البته نباید از این نکته هم چشم پوشی کرد که بیت کوین، از نظر ارزش بازاری در رتبه اول دنیا قرار دارد، از همین روی بیت کوین را پادشاه دنیای رمزارزها به حساب می آورند. همچنین از اختلاف قیمتی و اختلاف ارزش بازار این دو ارز هم نباید غافل شد و نباید فراموش کرد که ماتیک به این دلیل که ارزش بازار بسیار کم تری از بیت کوین دارد، می تواند پتانسیل رشد به مراتب بالاتری نیز داشته باشد.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب همه چیز درباره ارز ديجيتال پالی گان را مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر دوست دارید توکن های حوزه گیمینگ را بشناسید، توصیه می کنیم این مقاله را حتما بخوانید.

به نظر شما آینده ارز دیجیتال پالی گان خوب است یا مناسب سرمایه گذاری نیست؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *