ارزهای دیجیتال با تعداد محدود

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ارزهای دیجیتال با تعداد محدود

به نظر شما چرا ارزهای دیجیتال با تعداد محدود عرضه می شوند و یا چرا برای عرضه بعضی از آن ها محدودیتی در نظر گرفته نمی شود؟ حالا اگر ارزهای دیجیتال با تعداد محدود عرضه شود خوب است یا بدون محدودیت؟ در ابتدا بیایید نگاهی به بیت کوین یعنی پادشاه ارزهای دیجیتال بی اندازیم؛ عرضه بیت کوین محدود است و زمانی که 21 میلیون بیت کوین عرضه شود، دیگر عرضه بیت کوین متوقف خواهد شد ولی رمزارزی مثل دوج کوین، سازوکار متفاوتی را دنبال می کند و عرضه آن نامحدود می باشد ولی اگر عرضه ارزی نامحدود بود خوب است یا محدود؟ همه چیز درباره ارزهای دیجیتال با تعداد محدود و نامحدود و همین طور مزایا، معایب و مقایسه این دو سازوکار را در ادامه این مطلب یاد داده ایم.

ارزهای دیجیتال محدود و نامحدود

مطابق با قانون عرضه و تقاضا که برای تمام دارایی‌ ها صادق است، تعداد واحدهای موجود یک رمزارز یا همان عرضه در قیمت آن ارز به صورت مستقیم تاثیرگذار می باشد. بعضی از رمزارزها مثل بیت کوین با عرضه محدود مواجه اند و بعضی دیگر مثل دوج‌ کوین به طور نامحدود قابل استخراج هستند. در این مطلب بیشتر قصد داریم ارزهای دیجیتال محدود و نامحدود و سازوکار آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در بازار کریپتوکارنسی، معمولا تمامی ارزهای دیجیتالی عرضه محدودی دارند. امروزه بیش از 90 درصد کل بیت کوین ها استخراج شده است و همچنین بیش از 1.5 میلیون بیت کوین به دلیل تراکنش هایی با آدرس اشتباه و گم شدن کلیدهای خصوصی، برای همیشه از دسترس خارج شده است. جالب است بدانید که ارزش بیت کوین های گم شده بیش از 17 میلیارد دلار آمریکا می باشد که البته دارایی های ساتوشی ناکاموتو؛ خارق بیت کوین و همچنین هولدرهای بلندمدتی نیز در این عدد لحاظ شده است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


ولی به صورت کلی اگر دیگر هیچ بیت کوینی برای استخراج وجود نداشته باشد، چه خواهد شد؟ نکته نخست در این مورد این که این اتفاق تا مدت زمان زیادی نخواهد افتاد و جالب است بدانید که بر اساس یک تخمین ریاضی، استخراج آخرین بیت کوین در حدود سال 2140 خواهد بود که فکر نمی کنم اصلا عمر ما قد دهد!!! دومین نکته این که واقعا هیچ اتفاق جدی نمی افتد! این موضوع بیشتر ماینرها را درگیر می کند، ولی ساتوشی ناکاموتو به این موارد هم فکر کرده است. او تخمین زده است که منبع سود ماینرها از تولید بیت کوین جدید، به دریافت پاداش در ازای کارمزد تراکنش ها تغییر یابد. 

این موضوع بر معاملات کاربران عادی تأثیر چندانی نخواهد داشت، به این خاطر که بیت کوین از قابلیت تقسیم پذیری برخوردار است و این بدین معنی است که شما می توانید بیت کوین را تا هشت رقم اعشار تقسیم نمایید. ساتوشی ادعا دارد که این موضوع تقسیم پذیری، امکان خریدهای کوچک را تضمین خواهد کرد و مانع از وضعیتی مشابه پرداخت یک اسکناس 10 دلاری برای یک قهوه 2.5 دلاری و عدم دریافت هیچ گونه مبلغی به عنوان بقیه پول، خواهد شد. 

محدود بودن عرضه بعضی رمزارزها، خوب است یا بد؟

پاسخ دادن این سؤال همواره از پرحاشیه‌ ترین بحث هایی است که در این حوزه وجود دارد و از طرفی شرکت‌ های فعال در زمینه کریپتوکارنسی، رویکردهای متفاوتی را در ایجاد دارایی‌ های دیجیتال خود پیش می گیرند و باید این را هم مد نظر قرار داد. بزرگ‌ ترین رمزارز دنیا یعنی بیت کوین، نرخ عرضه ثابت 21 میلیون واحد بیت کوینی دارد که همان طور که گفتیم، بخش بسیار زیادی از آن تا به امروز استخراج شده است.

لذا رفته رفته با کاهش تعداد بیت کوین‌ هایی که می توان استخراج کرد و با توجه به این موضوع که در آینده‌ این تعداد به صفر می رسد، گفتنی است که هنوز راه بسیار زیادی تا پایان عرضه کامل بیت کوین‌ ها مانده است. طرفداران عرضه محدود در این بازار، این موضوع را عنوان می کنند که عرضه محدود موجبات کمیابی این دارایی‌ های دیجیتال را فراهم می آورد و این موضوع خوب است.


حتما برایتان جالب است : عوامل موثر در قیمت بیت کوین چیست؟


چرا که عرضه کمتر با تقاضای بیشتر همراه خواهد بود و تقاضای بیشتر، قیمت بالاتر را رقم خواهد زد. این گروه از طرفداران همچنین معتقند که عرضه محدود موجب خواهد شد تا رمزارزها، در قیاس با سیستم‌ های مالی جهانی متفاوت و منحصربه فرد باشند، به این خاطر که در این سیستم‌ ها، بانک‌ ها این توانایی را دارند تا با استفاده از رویکردهایی مانند تسهیل کمی، پول بیشتری را چاپ کنند و این موضوع موجبات وقوع تورم را فراهم خواهد کرد.

در نهایت هم تورم موجب خواهد شد تا پولی که در جیب ما و شما است، به مراتب از پولی که پیش تر در اختیارمان بود، بی ارزش تر شود و قدرت خرید افراد و خانوارها به صورت جدی تهدید شود. ولی از نقطه نظر مقبولیت و کاربرد این نوع رمزارزها، عرضه محدود همواره مخالفانی هم داشته و دارد. لذا مخالفان معتقند که این موضوع مانعی است در مقابل خرج کردن رمزارزها به وسیله مردم! چرا که بدین صورت این ارزهای دیجیتالی توسط مردم خرج نخواهند شد و همین امر به چرخه ای که باید ایجاد شود ضربه وارد می کند. 

آیا بیت کوین تورم منفی دارد؟

الزاما نمی‌ توان گفت که تورم منفی بد است، چرا که تورم منفی به رمزارزها کمک می‌ کند تا ارزش خود را حفظ کنند. تورم منفی، به معنی کاهش میزان پرداختی شما برای کالاها و خدماتی است که می خواهید بخرید و تورم منفی دقیقا متضاد کلمه تورم است. تورم، همان جوابی است که وقتی با خود فکر می‌ کنید چرا قیمت اجناس سوپرمارکت حتی به صورت روزانه تغییر می کند، می‌ شنوید. اگرچه در یک اقتصاد سنتی، تورم منقی یک ویژگی مشکل‌ سازی محسوب می شود، در حوزه رمزارزها چندان هم بد نیست.


حتما برایتان جالب است : استخراج بیت کوین در منزل + راهنمای گام به گام


تورم به این خاطر مشکل ساز است که بعد از یک دهه با 10 میلیون‌ تومان پس اندازه شما، قدرت خرید کاهش پیدا کرده و چیزی به‌ مراتب کم‌ ارزش را می توانید بخرید. حتی با نگاهی سطحی به شاخص تورم در کشور آمریکا؛ کشوری که تورم در آن پایین‌ است، می‌ توان دید که 1 دلار در سال 1913، ارزشی معادل 25 دلار فعلی را داشته است! لذا همان طور که گفتیم رمزارزهایی مثل بیت کوین که عرضه محدودی دارند، به صورت معمول توسط بعضی از اقتصاددانان با عنوان “طلای دیجیتال” نام گذاری شده اند.

ارزهای دیجیتال تعداد محدود

نهایتا با این که قیمت کالاها کم می شود، ولی در مقابل، رمزارزها از نقطه‌ نظر ذخیره ارزش می‌ توانند با افزایش مواجه شوند. حامیان کاهش قیمت نیز بر این باورند که این موضوع نسبت به اتفاقاتی که در اقتصاد امروز جهان شاهد آن هستیم، ثبات بیشتری دارد. اتریوم از طرفی در میزان عرضه محدودیت ندارد، ولی به جای آن سالانه مقدار مشخصی واحد جدید استخراج می‌ شود که این امر موجب تورمی شدن اتریوم خواهد شد.

تاثیر ضد تورمی شدن رمزارزها در رفتار مصرف کنندگان

اقتصاددانان دنیا معتقند که پیش از کاهش ارزش پول به علت تورم، باید آن را خرج کنیم. وام ها و کارت های اعتباری که نوعی قرض به حساب می آیند، بسیار شایع اند و این شیوع در سطح دولت ها هم به چشم می خورد. دارایی هایی که ارزش آن ها با گذشت زمان کاهش می یابد، موجب می شود تا دارندگان آن ها را با هوشمندی بیشتر خرج نمایند تا بتوانند در آینده از سرمایه های باقی مانده خود را بهتر مورد استفاده قرار دهند.


حتما برایتان جالب است : مضرات استخراج بیت کوین برای کامپیوتر | ناگفته های استخراج


ولی این بدین معنی نیست که دارندگان رمزارزها هیچ وقت سرمایه های خود را خرج نمی کنند! با این که آن ها این را می دانند که امکان دارد در سال های آتی بتوانند مایحتاج خود را ارزان تر بخرند، اما با توجه به مواجه با ضرورت هایی، امکان دارد برای خرج کردن دارایی های دیجیتالی خود اقدام نمایند. 

در حقیقت دارندگان کریپتوها، قادر نیستند یک شبه پول های خود را خرج کنند، بلکه می بایست قبل از خرید اقلام غیر ضروری، چندین و چند بار فکر کنند. از طرفی این موضوع موجب تغییر در رابطه عموم با قروض می شود و آن ها برای خرید ماشین های لوکس و تلویزیون های بزرگ، وام دریافت می کنند، چراکه می دانند که با هر بازپرداخت ماهیانه، ارزش پرداخت های آن ها افزایش خواهد یافت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

عرضه محدود و نامحدود در اکوسیستم های رمزنگاری و فیات عملکرد متفاوتی را از خود نشان می دهد. تمامی اقتصادهای فیات از لحاظ این که تورم بر آن ها اثرگذار است، با یکدیگر یکسان اند و جالب است بدانید که این برای خود اقتصاد سالم است ولی مصرف کنندگان معمولی را مجبور به خرج بیشتر خواهد کرد. تورم منفی از نظر مصرف کننده خوب است ولی مشاغل را تضعیف کرده و بیکاری را به همراه خواهد داشت. 

در اکوسیستم های رمزنگاری، همه چیز ساده تر است. بارزترین تفاوت عرضه ثابت و نامحدود اینجاست که عرضه ثابت، معمولا قیمت دارایی را افزایشی می کند و این در حالی است که امکان دارد عرضه نامحدود به نرخ تورم بالا منتهی شود ولی توسعه دهندگان اکوسیستم ها را به شکلی خواهند ساخت که در حقیقت از نظر عرضه آن قدرها هم نامحدود نباشند!

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب مقایسه ارزهای دیجیتال با تعداد محدود و نامحدود پرداختیم و همه مواردی که در این خصوص نیاز بود بدانید را مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر دوست دارید روش های ساده تبدیل بیت کوین به اتریوم را یاد بگیرید، حتما این مقاله را بخوانید.

به نظر شما ارزهای دیجیتال با تعداد محدود برای سرمایه گذاری مناسب ترند یا رمزارزهایی با عرضه نامحدود؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *