آموزش فیوچرز بایننس به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش فیوچرز بایننس

آموزش فیوچرز بایننس به شما کمک می کند که از صفر تا صد ثبت نام و نحوه استفاده از بازار فیوچرز صرافی بایننس را یاد بگیرید؛ لذا از آنجایی که طرفداران صرافی بایننس در ایران زیاد است و اخیرا معاملات فیوچرز نیز جذابیت زیادی پیدا کرده است، ما تصمیم گرفتیم تا در مطلبی مجزا و به زبانی ساده به آموزش فیوچرز بایننس بپردازیم و آموزش کار با بخش فیوچرز در صرافی بایننس را گام به گام برای علاقه مندان آن در ایران توضیح دهیم، پس تا انتها با مای مانی همراه بمانید؛

آموزش فیوچرز بایننس

معاملات قرارداد‌های آتی تقریبا 100 سال است که در دسترس اند، ولی عمر معاملات فیوچرز رمزارزها خیلی زیاد نیست. این روش جدید سرمایه‌ گذاری در بازار کریپتوکارنسی از اواخر سال 2017 شروع شده است. از آن زمان به بعد، تعداد زیادی از صرافی‌ ها به آینده ارزهای دیجیتال و معاملات فیوچرز رمزارزها علاقه‌ مند شده‌ اند. امروزه بیش از 6 هزار رمزارز قابل معامله در بایننس فیوچرز وجود دارد که نشان می‌ دهند، معاملات آتی رمزارزها قسمتی از آینده است. با این که معاملات بایننس فیوچرز شکلی از معاملات دیجیتالی به حساب می آید ولی اساسا با معاملات آتی در سایر بازارها فرق زیادی ندارد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


این موضوع حائز اهمیت است که پیش از آغاز معاملات فیوچرز در بایننس، با اصول معاملات آتی رمزارزها به خصوص ریسک‌ های این معاملات آشنایی لازم را داشته باشید. معاملات فیوچرز ارز دیجیتال این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا بدون نیاز به داشتن ارزهای دیجیتال، برای انجام معامله اقدام می کنند. مفهوم معاملات فیوچرز رمزارزها بسیار شبیه معاملات آتی سهام یا کامودیتی هاست، جایی که تریدرها می‌ توانند بر روی ارزش آینده دارایی ریسک نمایند. ارزش قرارداد‌های فیوچرز به وسیله رمزارزهای خاصی مثل بیت کوین یا اتریوم مشخص خواهد شد. این را در نظر داشته باشید که در معاملات فیوچرز شما هیچ دارایی ارز دیجیتالی ندارید.

تریدرها در قرارداد‌های فیوچرز رمزارزها، به جای استفاده از رمزارزها از پول استفاده می کنند. معمولا از معاملات فیوچرز به منظور حفظ ارزش دارایی‌ ها در برابر تغییرات نامطلوب و نوسان شدید قیمت رمزارزها استفاده می‌ شود. تغییرات شدید قیمت این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا رمزارزها را وقتی که قیمت آن کم است، بخرند و زمان افزایش قیمت بفروشند. معاملات رمزارزها مثل بایننس فیوچرز در ۲۴ ساعت شبانه روز و در تمام هفته در دسترس می باشد.

با توجه به نوسانات زیاد قیمت‌ ها در بازار ارزهای دیجیتال، تریدرها می بایست بتوانند ریسک ها را مدیریت کنند. یادگیری اصول اساسی معاملات futures رمزارزها پیش از سرمایه‌ گذاری در آن الزامی است. در معاملات فیوچرز، تریدرها از نوسانات زیاد این دارایی‌ ها به نفع خود و برای کسب سود استفاده می کنند. حائز اهمیت ترین نکته در معاملات آتی رمزارزها این است که شما بدون هودل کردن این ارزهای دیجیتال و تنها بر روی تغییرات قیمت، معامله می نمایید. در ادامه نگاهی دقیق تر به آموزش فیوچرز بایننس انداخته ایم؛

مزایا و معایب بازار futures بایننس

معامله در بازار futures رمزارزها بسیار وسوسه انگیز می باشد و همان گونه که می تواند سود زیادی برای شما به همراه داشته باشد، بایستی مراقب ضرر‌های قابل توجه و لیکویید شدن هم باشید. در این بخش مزایا و معایب بازار فیوچرز را به زبان ساده بیان کرده ایم:

مزایا futures

  • معاملات futures رمزارزها امکان کسب سود در هر شرایطی را فراهم می‌ نماید و این بدین معنی است که شما می‌ توانید هم از افزایش قیمت و هم از کاهش قیمت یک رمزارز سود به دست آورید.
  • تریدرها می‌ توانند از این معاملات رمزارزها به منظور پوشش ریسک دارایی خود استفاده نمایند. در صورت تاثیر نوسانات قیمت بازار بر ارزش دارایی‌ های افراد، کاهش می یابد.
  • در این معاملات رمزارزها امکان استفاده از اهرم یا لوریج وجود دارد. این قابلیت کاری می کند تا حتی با داشتن سرمایه کم، سود بسیاری کسب کنید. در حقیقت معاملات لوریج، پرطرفدارترین شکل معاملات futures رمزارزها به حساب می آید.

معایب futures

  • استفاده از ضریب بالای اهرم ریسک معاملات را تا حدود زیادی افزایش خواهد داد. تریدرهای تازه کار می بایست با استفاده از استراتژی‌ های مدیریت ریسک، معاملات فیوچرز خود را مدیریت ریسک می کنند.
  • نوسانات زیاد بازار رمزارزها می تواند به نفع یا ضرر تریدرها باشد. به این خاطر که هیچ قطعیتی در پیش‌ بینی روند قیمت‌ ها در بازار وجود ندارد و امکان از دست رفتن همه دارایی در صورت لیکویید شدن وجود خواهد داشت.

انواع اردرهای فیوچرز بایننس و نحوه استفاده از آن‌ها

اردرهای زیاد و متنوعی وجود دارد که قادرید در فیوچرز بایننس آن ها را مورد استفاده قرار دهید که ما 7 مدل از مهم ترین آن ها را در این بخش معرفی کرده ایم:

1) مارکت اردر – Market Order : مارکت اردر، سفارشی به حساب می آید که به منظور خرید یا فروش با بهترین قیمت موجود بازار در لحظه استفاده می شود. این نوع از سفارشات، از لیمیت اردرهایی که پیش از این در اردربوک قرار داده شده‌ اند، بهره می گیرند. در زمان ثبت مارکت اردر، به صورت معمول کارمزد بیشتری می پردازید.

2) لیمیت اردر – Limit Order : سفارش یا اردر لیمیت، سفارشی به حساب می آید که شما در اردربوک با قیمتی مشخص ثبت می نمایید. زمانی که یک لیمیت اردر ثبت می‌ کنید، معامله تنها وقتی صورت می پذیرد که قیمت بازار به قیمت لیمیت شما برسد، لذا قادرید از لیمیت اردرها برای خرید با قیمتی کم تر یا فروش با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار بهره بگیرید.

3) استاپ لیمیت اردر – Stop Limit Order : ساده‌ ترین روش برای درک این که یک استاپ لیمیت اردر چیست، تقسیم آن به قیمت استاپ و قیمت لیمیت می باشد. قیمت استاپ قیمتی است که لیمیت اردر را راه‌ اندازی می‌ کند و قیمت لیمیت، قیمتی‌ است که لیمیت اردر در آن راه‌ اندازی می‌ گردد؛ یعنی بعد از رسیدن قیمت به قیمت استاپ شما، اردر لیمیت شما بلافاصله در اردربوک قرار خواهد گرفت.


حتما برایتان جالب است : انواع تریدر ارز دیجیتال کدام است؟


هرچند قیمت های استاپ و لیمیت امکان دارد یکسان باشند، ولی این ضروری نیست. در حقیقت برای شما ایمن‌ تر است که قیمت استاپ را اندکی بالاتر از قیمت لیمیت برای سفارشات فروش و کمی پایین‌ تر از قیمت لیمیت برای اردرهای خرید مشخص نمایید. این کار، شانس پر شدن اردر لیمیت شما را بعد از رسیدن قیمت به قیمت استاپ بیشتر خواهد کرد.

4) استاپ مارکت اردر – Stop Market Order : مانند استاپ لیمیت اردر، استاپ مارکت اردر هم از قیمت استاپ مثل یک ماشه استفاده می‌ کند. با این فرق که زمانی که قیمت به قیمت استاپ می‌ رسد، به جای آن یک مارکت اردر را ثبت خواهد کرد.

5) تیک پرافیت – Take Profit Limit Order : چنانچه درک کنید که یک استاپ لیمیت اردر به چه صورت کار می کند، به سادگی در خواهید یافت که یک تیک پرافت لیمیت اردر چگونه است. مشابه یک استاپ لیمیت اردر، شامل یک قیمت ماشه، قیمتی که موجب ایجاد اردر می‌ شود و یک قیمت لیمیت، یعنی همان قیمت لیمیت اردر می‌ شود که در ادامه به اردربوک اضافه می شود.

فرق اصلی میان استاپ لیمیت اردر و اردر تیک پرافیت اینجاست که تیک پرافیت، فقط برای پوزیشن‌ های باز مورد استفاده قرار می گیرد. اردر لیمیت تیک پرافیت می‌ تواند ابزاری خوبی برای مدیریت ریسک و سیو کردن سود در سطوح قیمتی خاص به شمار آید. همچنین می‌ تواند همراه با سایر نوع های اردرها، مثل اردرهای استاپ لیمیت، استفاده گردد که شما را ممکن می سازد کنترل بیشتری بر پوزیشن‌ های معاملاتی خود داشته باشید.

6) اردر مارکت تیک پرافیت – Take Profit Market Order : مانند اردر لیمیت تیک پرافیت، اردر مارکت تیک پرافیت نیز، از قیمت توقف به عنوان یک ماشه استفاده می کند؛ با این فرق که زمانی که قیمت بازار به قیمت استاپ می‌ رسد، به جای آن یک اردر مارکت ثبت خواهد شد. می‌ توانید اردر مارکت تیک پرافیت را از زیر گزینه Stop Market در بخش ثبت اردر تنظیم نمایید.

7) اردر یا حد ضرر و سود به‌ صورت تریلینگ استاپ – Trailing Stop Order : یک اردر استاپ متحرک شما را یاری می کند تا سیو سود نمایید و با این وجود ضررهای احتمالی را در پوزیشن‌ های باز خود کم کنید. تریلینگ استاپ برای یک پوزیشن لانگ، این گونه کار می کند که در صورت افزایش قیمت، اردر استاپ متحرک هم با قیمت افزایش می یابد. با این وجود چنانچه قیمت به سمت پایین حرکت نماید، استاپ متحرک دیگر تغییر نخواهد کرد.


حتما برایتان جالب است : همه چیز درباره معاملات فیوچرز


چنانچه قیمت درصد خاصی در راستای دیگر حرکت کند، اردر فروش به صورت اتوماتیک ثبت خواهد شد. همین حالت برای یک پوزیشن هم صدق می کند، ولی برعکس. اردر استاپ متحرک یا همان تریلینگ استاپ، همراه با بازار به سمت پایین حرکت می‌ کند ولی چنانچه بازار در روند صعودی قرار گیرد، حرکت تریلینگ استاپ هم متوقف خواهد شد. چنانچه قیمت درصد خاصی در راستای دیگر حرکت کند هم ، یک اردر خرید صادر خواهد شد.

گام به گام انجام معاملات فیوچرز در بایننس

آموزش فیوچرز در بایننس

1) پیش از هر چیز می بایست حساب فیوچرز خود را در بایننس باز کنید. برای این کار ابتدا وارد اکانت خود شوید و از صفحه اصلی، سربرگ derivatives را باز کنید و روی USD-M یا Coin-M کلیک نمایید.

2) در ادامه بر روی گزینه open now کلیک نمایید تا حساب فیوچرز برای شما بازگشایی گردد.

3) بعد از افتتاح حساب فیوچرز، به صفحه اصلی بایننس فیوچرز که در واقع جایی است که قادرید سفارش گذاری کنید و چارت قیمت و بعضی دیگر اطلاعات مربوط به بازار آتی در بایننس را ببینید، هدایت خواهید شد. منو، قیمت لحظه‌ ای از سایت تریدینگ ویو، پنلی که فعالیت‌ ها و سفارشات شما را نشان می دهد و در سمت راست رابط کاربری نیز محل ثبت انواع سفارشات فیوچرز و داده‌ های سفارشات مارجین را مشاهده می کنید.

البته باید در نظر داشت که این ترکیب پیش فرض است و می‌ توانید با انتخاب و کشیدن پنجره هر بخش، ترکیب صفحه را به دلخواه تغییر دهید. دفتر سفارشات یا اوردر بوک نیز، به شما دید دقیقی از وضعیت سفارشاتی که به وسیله دیگر معامله گران در بایننس فیوچرز گذاشته شده است، می‌ دهد. در نظر داشته باشید که می‌ توانید با دستکاری عدد کادر قرمز رنگ، دقت نمایش قیمت‌ ها را به دلخواه عوض کنید.

4) در بالاترین بخش پنجره price chart، منویی خواهید دید. مثل ترید مارجین، می‌ توانید اهرم انتخاب کنید و دو حالت cross و isolated را برای معاملات فیوچرز انتخاب کنید. به صورت خلاصه در صورت لیکوئید شدن در حالت کراس همه دارایی شما در حساب فیوچرز از دست خواهد رفت و در حالتی دیگر، تنها روی مبلغ معامله ریسک خواهید کرد.

قیمت اصلی، آخرین قیمت معامله است که در دفتر سفارشات هم امکان ردیابی دارد. مارکت پرایس در واقع مقداری است که بایننس محاسبه کرده و سود و ضرر شما بسته به این عدد حساب خواهد شد. قیمت ایندکس هم قیمت لحظه‌ ای بازار اسپات محسوب می شود.


حتما برایتان جالب است : اصطلاحات بازار فیوچرز که باید بدانید


همچنین یک ساعت با شمارشگر معکوس و فاندینگ ریت را به شکل درصدی نشان می‌ دهد. این بخش مخصوص تسویه قراردادهای آتی است و با فرمول خاصی تفاوت قیمت قرارداد و قیمت بازار اسپات را محاسبه می‌ کند. در بایننس این شمارشگر هر 8 ساعت یک بار صفر می‌ شود و پرداخت‌ ها هم به همین منوال انجام می‌ شوند. به صورت کلی فاندینگ ریت مثبت یعنی خریداران باید به فروشندگان مبلغی پرداخت کنند و وقتی این مقدار منفی باشد و این بدین معنی است که افرادی که پوزیشن شورت گرفته‌ اند می بایست به طرف قرارداد مبلغی پرداخت کند.

5) به منظور آغاز ترید در بایننس فیوچرز می بایست مبلغ مورد نظر از رمز ارزی که قصد دارید را به کیف پول مخصوص فیوچرز در حساب بایننس خود منتقل کنید و این بدین معنی است که کیف پول معاملات اسپات شما از ولت مخصوص معاملات آتی مجزاست. به منظور واریز وجه به والت فیوچرز به شکل زیر عمل کنید:

6) در رابط کاربری Coin-M یا USD-M و در پنجره سفارش گذاری، روی آیکون transfer کلیک نمایید.

7) مقداری که قصد دارید منتقل کنید و مبدا وجه را انتخاب نمایید.

نکته مهم : عملیات معکوس بدین معنی است که انتقال وجه از حساب فیوچرز به کیف پول های دیگر خود را هم می‌ توانید با کلیک روی آیکون کادر قرمز رنگ انجام دهید. این را هم در نظر داشته باشید که این تنها روش واریز رمز ارز به حساب فیوچرز و انجام ترید در این بخش به حساب نمی آید و دو گزینه دیگر برای این کار وجود دارد. ابتدا با کلیک روی wallet و انتخاب Coin-M یا USD-M از منوی کشویی، مستقیم به والت فیوچرز خود انتقال پیدا خواهید کرد.

همچنین می توانید با انتخاب گزینه transfer، عملیات انتقال وجه را انجام دهید. در حالت دیگر با انتخاب borrow قادرید بدون انتقال دارایی به حساب فیوچرز، از موجودی خود در ولت اسپات تحت عنوان وثیقه در معاملات فیوچرز استفاده نمایید.

بدین منظور روی borrow کلیک نمایید و با انتخاب مقادیر مورد نظر، روی گزینه start borrowing کلیک کنید. در فیلد I want to borrow ارز دیجیتال مورد نظری که قصد قرض گرفتن آن را دارید و مقدارش را تعیین کنید و در بخش collateral amount ارز دیجیتالی که قصد دارید وثیقه بگذارید را انتخاب نمایید. در صورت استفاده از این قابلیت ها، دقیقا مانند ترید با اهرم، همیشه مراقب لیکوئید شدن باشید و با دقت این مقادیر را انتخاب نمایید.


حتما برایتان جالب است : پوزیشن لانگ و شورت چیست؟


لذا زمانی که موجودی ولت فیوچرز را افزایش دادید، قادرید با انخاب نوع سفارش گذاری مورد نظر خود، معامله در بازار آتی ارزهای دیجیتال را به صورت رسمی آغاز نمایید. همین طور باید گفت که بایننس نحوه محاسبه کارمزد معاملات را به صورت شفاف در وبسایت خود در اختیار کاربران قرار داده است. این صرافی به صورت خلاصه، 0.02 درصد برای میکرها و 0.04 برای تیکرها در نظر گرفته است. همچنین با نگهداری توکن بومی‌ بایننس یعنی BNB، در کیف پول حساب کاربری خود، قادرید از تخفیف‌ های این پلتفرم استفاده نمایید.

لیکویید شدن در بایننس فیوچرز

لیکویید شدن وقتی اتفاق می افتد که تراز مارجین شما از مارجین مورد نیاز اولیه که به عنوان وثیقه پرداخته اید، کم تر شود. تراز مارجین در حقیقت همان موجودی حساب بایننس فیوچرز که شامل سود و زیان تحقق نیافته نیز خواهد شد، است. لذا سود و ضرر شما می‌ تواند ارزش تراز مارجین را عوض کند. چنانچه شما از کراس مارجین بهره بگیرید، این تراز در همه پوزیشن‌ های شما مشترک است، ولی چنانچه از ایزولیت مارجین استفاده نمایید، این تراز طبق هر پوزیشن جداگانه محاسبه خواهد شد. مارجین مورد نیاز اولیه، حداقل سرمایه‌ ای می باشد که برای باز نگهداشتن پوزیشن خود احتیاج خواهید داشت.

مقدار این مارجین به اندازه پوزیشن وابسته است و شما می‌ توانید ضریب مارجین فعلی خود را در گوشه سمت راست پایین پنل بایننس بیابید. چنانچه ضریب مارجین شما به ۱۰۰ درصد برسد، پوزیشن شما لیکویید می شوید. وقتی که لیکویید می‌ شود، همه سفارشات و پوزیشن‌ های باز شما لغو می شوند. در حالت‌ ایده آل شما برای جلوگیری از لیکویید شدن بایستی تمام پوزیشن‌ های خود را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه پوزیشنی در معرض لیکویید شدن قرار داشته باشد، بستن آن به شکل دستی نسبت به لیکویید شدن برای شما ضرر کم تری به همراه دارد.

چطور خطر لیکویید را کاهش دهیم؟

با تغییر تنظیمات مربوط به مارجین، می‌ توان خطر لیکویید شدن را کم کرد. در حقیقت چنانچه شما به جای گزینه‌ پیش‌ فرض Cross، حالت Isolated Margin را انتخاب کنید، در این صورت همه پوزیشن‌ های شما با هم لیکویید نخواهند شد، به این خاطر که با انتخاب این گزینه، تنها مارجین اختصاصی هر پوزیشن لیکویید خواهد شد و دیگر پوزیشن‌ ها را تحت تأثیر قرار نخواهند داد.


حتما برایتان جالب است : صرافی معتبر بدون احراز هویت برای ایرانی ها


البته در این حالت، به مقدار سرمایه بیشتری برای باز کردن پوزیشن‌ های همزمان احتیاج خواهید داشت. در حقیقت به این خاطر که استفاده از گزینه‌ Cross Margin برای معامله گران مبتدی ساده تر است، از همین روی این روش را به عنوان پیش‌ فرش در نظر گرفته‌ اند، ولی چنانچه شما به فکر کاهش معاملات خود هستید، قادرید به شکل دستی، تنظیمات مارجین را به حالت Isolated Margin عوض کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بایننس فیوچرز امکان معامله آتی رمزارزها را برای تریدرها فراهم آورده است. برخلاف قرارداد‌های رایج، قرارداد‌های فیوچرز دائمی زمان انقضا ندارند. کار با این قرارداد‌ها و استفاده از قابلیت های گوناگون بایننس futures می‌ تواند در ابتدای کار سخت و گیج‌ کننده باشد. توصیه داریم که در کنار یادگیری تمام این قابلیت ها، درباره مدیریت ریسک و مدیریت مالی هم اطلاعات لازم را کسب کنید.

از طرف دیگر قراردادهای فیوچرز؛ مشتقاتی به حساب می آیند که تریدرها را ملزم به خرید یا فروش یک دارایی در آینده می‌ کنند، ولی برخلاف قراردادهای فیوچرز سنتی، قراردادهای پرپچوال فیوچرز بایننس، تاریخ تسویه حساب ندارند. با این وجود ابزارهای مشتقه‌ ای مثل فیوچرز بایننس، امکان دارد برای تریدرهای بی‌ تجربه و مبتدی گیج‌ کننده باشند، لذا باز هم تاکید می کنیم که یادگیری نحوه عملکرد این قراردادها، پیش از انجام ریسک‌ های مالی بسیار حائز اهمیت است.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب آموزش فیوچرز بایننس را به زبان ساده تقدیم حضورتان کردیم و امیدواریم که استفاده کرده باشید.

همچنین اگر دوست دارید نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال را کاملا رایگان یاد بگیرید، توصیه داریم این مقاله را بخوانید.

درباره فیوچرز بایننس هر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه از ما بپرسید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

2 دیدگاه برای “آموزش فیوچرز بایننس به زبان ساده”

  1. اما من به هیچ وجه مقاله جذاب مانند شما را کشف کردم.
    این زیبا ارزش برای من کافی است.

    به نظر من، اگر همه صاحبان سایت و وبلاگ نویسان درست مواد محتوا را همانطور که
    شما انجام دادید درست کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *