کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

کد بورسی برای سهام عدالت

تمامی مشمولان سهام عدالت، با هر شرایط سنی که دارند، برای اقدام به فروش سهام عدالت خود باید برای دریافت کد بورسی اقدام نمایند. کد بورسی برای سهام عدالت با کد بورسی که برای سایر افراد صادر می شود، تفاوتی ندارد و در واقع تمام افرادی که برای دریافت کد معاملاتی بازار سرمایه اقدام می کنند، درخواست دریافت کد بورسی و شروع سرمایه گذاری در بورس و یا معامله دارایی های خود از طریق بورس را دارند. پس دریافت کد بورسی برای سهام عدالت و فروش سهام عدالت الزامی است و اگر قصد فروش سهام عدالت در بانک رو هم داشته باشید، باز هم باید برای دریافت کد معاملاتی آنلاین اقدام نمایید. پس اگر قصد دریافت کد بورسی برای سهام عدالت را دارید، این مقاله میتونه بهترین گزینه برای راهنمایی شما عزیزان باشه.

کد بورسی برای سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت که آزادسازی سهام خود را به صورت مستقیم مشخص کرده اند. 2 ماه پس از آزادسازی سهام عدالت امکان خرید و فروش سهام عدالت در بورس ایجاد می شود و برای این منظور حتما باید کد بورسی داشته باشند، اما کد بورسی برای افرادی که آزادسازی رو به صورت غیر مستقیم وارد کرده اند، الزامی نیست. اگر افراد آزادسازی به روش مستقیم را انتخاب کرده باشند، می ‌توانند سهام خود را در بازار بورس مدیریت کنند، البته این را هم باید در نظر داشت که برای خرید و فروش سهام عدالت باید کد بورسی داشته باشید تا مجوز فعالیت در بازار بورس به شما داده شود.

کد بورسی از ترکیب 3 حرف اول نام خانوادگی افراد و 5 رقم ثابت که به ‌صورت تصادفی به وسیله سازمان بورس تعیین شده، تشکیل می ‌شود که مثل کد ملی برای هر فرد به شکل جداگانه در نظر گرفته شده است. بعد از دریافت کد بورسی قادرید به تمامی سرویس ‌های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و در هیچ یک از مراجعات خود به نهاد‌ های مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری، شرکت‌ های تامین سرمایه و … نیاز به شناسایی کامل مجدد ندارید. برای دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت ‌نام و مراحل احراز هویت را انجام دهید که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

کد معاملاتی بورس چیست

در ابتدا برای تازه واردان به بازار سرمایه باید گفت که کد معاملاتی بورس چیست و سپس به موضوع فروش سهام عدالت پرداخت. کد سهامدارای که به آن کد بورسی یا کد معاملاتی نیز گفته می شود، عبارت است از کدی ثابت که به سهامداران می دهند تا در زمان خرید و فروش سهام آن را مورد استفاده خود قرار دهند. این موضوع را در خاطر داشته باشید که این کد متشکل از 3 حرف اول نام خانوادگی افراد به همراه یک عدد ثابت پنج رقمی است که در معاملات سهام کارکردی مشابه شماره حساب در نقل و انتقالات بانکی را دارد. برای مثال فردی که نام خانوادگی او پیرمرادی است، امکان دارد کدی به صورت پیر02375 را به عنوان کد بورسی دریافت کند.

پیشنهاد مطالعه : سرمایه گذاری در بورس – از صفر تا صد بورس

گفتنی است که برای خرید و فروش سهام در بورس ، دریافت کد معاملاتی امری ضروری است. سازمان بورس کشور این کار را برای سهولت در امر خرید و فروش سهام ترتیب داده است. یعنی یک بار مدارک شناسایی شما را می گیرد و به شما کدی خواهد داد که در معاملات همواره با آن کد شناسایی می شوید. شایان ذکر است که برای دریافت دریافت کد معاملاتی آنلاین اخیرا و با توجه به بیماری کرونا، باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

دریافت کد بورسی سهام عدالت

دریافت کد بورسی سهام عدالت

باید در نظر داشته باشید که افرادی که قصد دریافت کد معاملاتی آنلاین را دارند باید به صورت عادی برای ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنند. مراحل دریافت کد بورسی آنلاین به شکل زیر خواهد بود :

  1. ثبت نام در سامانه سجام ؛ سایت سجام را در اینترنت سرچ کنید و در سامانه سجام روند ثبت نام خود با کد ملی و شماره تلفنی که به نام شماست آغاز خواهد شد و در انتها برای شما کد 10 رقمی سجام ارسال می شود که نشان دهنده تایید اطلاعات وارد کرده شما خواهد بود. برای ثبت نام سجام باید شماره موبایلی که به نام خودتان باشد و شماره شبا حسابی که به نام خودتان هست را به سیستم بدهید، پس اگر خط به نام خود ندارید (حتی اعتباری) و یا شماره شبای خود را نمی دانید، در ابتدا این دو مورد را فراهم کنید و در ادامه برای ثبت نام سامانه سجام بورس اقدام نمایید.
  2. ارائه کد ده رقمی سجام به همراه اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت
  3. انجام فرآیند احراز هویت و دریافت کد بورسی
  4. انتخاب یک کارگزاری و ثبت نام در آن کارگزاری از طریق دفاتر پیشخوان دولت
  5. دریافت کد آنلاین و وارد کردن آن کد و رمز عبور که از پیش انتخاب کرده اید، در سایت معاملاتی کارگزاری انتخاب شده
  6. ورود به پنل معاملاتی کارگزاری انتخابی خود و شروع فرآیند سرمایه گذاری در بورس یا فروش سهام عدالت و …

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی 

  • تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین
  • اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات
  • اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • شماره حساب بانکی و شماره شبای آن که باید به نام خود فرد متقاضی باشد

نتیجه گیری و کلام پایانی

پس سرمایه گذاران برای دریافت کد بورسی ابتدا لازم است در یک کارگزاری و سامانه سجام ثبت نام نمایند و سپس برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند که توضیحات کامل آن در مقاله آمده است. تمامی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را برای آزادسازی سهام خود انتخاب کرده اند باید برای دریافت کد معاملاتی بورسی اقدام کنند و پس از اخذ کد بورسی می توانند برای فروش 30 درصد آن به بانک های اعلام شده مراجعه فرمایند. اخیرا هم قرار بر این شده است که کارت های اعتباری در ازای فروش 30 درصد سهام عدالت به افرادی که برای فروش سهام عدالت در بانک اقدام کرده اند، اعطا شود تا دیگر مشکلاتی که در واریز مبلغ فروش 30 درصد سهام عدالت وجود دارد برای سهامداران پیش نیاید.

پس سهامداران مشمول در سامانه سجام ثبت نام می کنند و کد ده رقمی تایید را دریافت می کنند و در سایت کارگزاری که انتخاب کرده اند هم ثبت نام می کنند و در ادامه با همراه داشتن کد 10 رقمی سجام و اصل کارت ملی و شناسنامه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می کنند و مابقی فرآیند دریافت کد آنلاین بورسی در دفتر پیشخوان انجام خواهد شد و کد بورسی و کد آنلاین آن ها از طریق اس ام اس و یا ایمیل برای آن ها ارسال خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : زمان عرضه دارا دوم – دارا دوم چیست و ثبت نام دارا دوم چگونه است؟

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان کد معاملاتی آنلاین بورسی نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید، همچنین نظرات و تجربیات خود درباره فروش سهام عدالت در بانک و همین طور مشاهده دارایی سهام عدالت را با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگذارید. همچنین اگر درباره بازیابی کد بورسی و یا پیگیری کد بورسی سوالی داشتید، می توانید از قسمت ارسال نظرات با ما در ارتباط باشید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *