نحوه خرید خودرو از بورس کالا

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی

خرید خودرو در بورس چگونه است؟ از آنجایی که امکان خرید خودرو از بورس کالا فراهم آمده است، سوالات و ابهامات زیادی در خصوص نحوه خرید خودرو از بورس کالا به وجود آمده است که قصد داریم در این مطلب به تک تک آن ها به زبان ساده پاسخ دهیم؛ در همین ابتدای امر باید گفت که نحوه خرید خودرو از بورس کالا بسیار ساده است و تنها باید کد بورس کالا داشته باشید تا بتوانید برای خرید خودرو از بورس اقدام کنید، لذا شرایط خرید خودرو در بورس کالا به صورتی است که هر شخص با کد ملی بتواند یک ماشین از بورس خریداری کند، لذا اگر به دنبال ثبت نام خودرو در بورس و خرید ماشین در بورس کالا هستید، این مطلب برای راهنمایی شما تهیه شده است؛

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

از آنجایی که فروش خودرو در بورس کالا تصویب شد بسیاری از افراد به دنبال خرید ماشین در بورس کالا هستند ولی شرایط خرید خودرو از بورس کالا را نمی دانند و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در این مطلب شرایط ثبت نام خودرو در بورس را به زبان ساده بررسی کنیم؛ پس اگر موضوع خرید خودرو در بورس برای شما هم مثل ما جذاب است، این مطلب کد بورسی مطمئنا مورد توجه شما قرار خواهد گرفت. از آنجایی که بستر لازم برای فروش خودرو در بورس کالا فراهم شده تا با استفاده از بازاری شفاف و رقابتی، خودرو با قیمتی منصفانه در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد، شرط لازم برای محقق شدن اهداف یاد شده، عرضه منظم به وسیله خودروسازان در بورس و عدم فروش در بازار آزاد می باشد تا به ایجاد بازار متشکل خودرو کمک گردد و خریداران با اطمینان از عرضه مستمر خودرو در بورس، احساسات و رفتارهای هیجانی خود را در زمینه خرید خودرو کم تر به نمایش بگذارند.


حتما برایتان جالب است : بهترین سهام برای خرید در سال 1401 کدام است؟


طرح ساماندهی بازار خودرو، ایده‌ ای است که نمایندگان مجلس بدنبال اجرای آن هستند تا تعادل را به بازار باز گردانند و در عین حال قیمت خودروها را بتوانند کنترل کنند. یکی از جزییات این طرح، عرضه خودرو در بورس کالا است؛ طرحی که موافقان و مخالفان بسیاری داشت ولی سرانجام تصویف شد. صحبت از بورسی شدن خودرو و کشف قیمت این کالا در شرایطی است که خودرو در گذشته یک کالای مصرفی بود و نه کالای سرمایه ای! ولی شرایط حال حاضر موجب شده است تا خدورو هم به جمع کالاهای سرمایه ای بپیوندد و در این بین نبود بازاری شفاف برای قیمت گذاری موجبات رشد شدید قیمت خودرو شده است. اصلی ترین بند این طرح عرضه خودروهای تولید داخل در بورس کالا بود و بدین وسیله خودروسازان می بایست تمام خودروهای سواری خود را در بورس عرضه نمایند تا نرخ فروش در بستر عرضه و تقاضای بورس مشخص شود.

اطلاعیه عرضه برای آگاهی عموم مردم بر روی سایت بورس کالا قرار می گیرد و زمان ثبت سفارش از 1 روز بعد از انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت 8:30 روز انجام معامله امکان پذیر است. در ادامه از طریق معاملات حراج باز جلسه معاملاتی فروش خودرو برگزار خواهد شد. استفاده از روش حراج باز متضمن کشف نرخ عادلانه و جلوگیری از ایجاد انگیزه سفته‌ بازی خارج از بورس خواهد شد، چرا که مصرف کننده نهایی تا هر قیمتی که مناسب بداند زمان دارد رقابت را ادامه دهد و خودرو مورد نظر خود را بخرد. به منظور شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان می بایست در بورس کالا پذیرش شوند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی این امر امکانپذیر است.

اما در مقابل، در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاری‌ های دارای مجوز از سازمان بورس مراجعه کرده و مدارک و فرم‌ های لازم را تکمیل می نماید. در ادامه و بعد از بررسی مدارک به وسیله بورس کالا، صدور کد مشتری انجام خواهدشد. در روش الکترونیکی مشتری که کد سجام دارد، با مراجعه به سامانه آنلاین شرکت‌ های کارگزاری، کدملی خود را وارد کرده و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت می کند که با وارد کردن آن رمز، اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار خواهد گرفت و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌ نام سجام، کد مشتری به وسیله بورس کالا صادر خواهد شد. در ادامه نحوه خرید خودرو از بورس کالا را دقیق تر توضیح داده ایم؛

دلیل عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

به نظر میرسد بازا خودرو ایران در حال تجربه تغییرات بسیاری است. از آزادسازی واردات خودرو گرفته است تا فروش خودرو در بورس کالا. در سال های اخیر به علت مشکلات زیادی که در این بازار شاهد بودیم، مصرف کننده نیز مجبور می شد با قیمت به مراتب بالاتر و با شرایط سخت تری خودروی مورد نظر خود را خریداری کند. لذا نخستین خودرو در بورس کالا به فروش رفت و جالب است بدانید که در اولین معامله خودرو در بورس کالا،  جمعا ۱۰۳ دستگاه کارا دوکابین و کارا تک‌ کابین در بورس‌ کالا به فروش رسید که به گفته سرپرست مدیریت تسویه و پایاپای بورس‌ کالا قیمت کشف شده این دو محصول با احتساب ارزش افزوده و سایر هزینه حدود 10 میلیون تومانی کم تر از قیمت بازار ازاد بود!


حتما برایتان جالب است : تعداد مناسب سهام در سبد بورسی


لذا این طور به نظر می آید که فروش خودرو در بورس و کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا موجب شود که قیمت ها تا حدودی تعدیل شود. حال که این مهم آغاز شده است بسیاری از افراد نمی دانند که چگونه میتوان از بورس کالا خودرو خرید و به همین دلیل است که در این مطلب کد بورسی تصمیم گرفتیم همه چیز درباره نحوه خرید خودرو از بورس را به زبان ساده و گام به گام به شما عزیزان آموزش دهیم.

مزایای خرید ماشین از بورس

چنانچه عرضه خودرو در بورس کالا به نحوی درست انجام شود، اثرات مثبتی بر بازار خودرو دارد که موارد زیر، تنها بخشی از آثار مثبت خرید خودرو از بورس کالا به شمار می آید؛

  • بورس کالا بستر قانونمندی دارد.
  • فرایند قیمت‌ گذاری در این بازار از شفافیت های لازم برخوردار است.
  • محصولات خودرویی به‌ درستی به دست مصرف کننده نهایی خواهند رسید.
  • این طرح موجبات حذف واسطه‌ های خودرویی یا همان دلالان را فراهم خواهد کرد.
  • خرید و فرش در بورس کالا ریسک به مراتب کم تری به نسبت معامله در بازار آزاد خواهد داشت.

خرید خودرو در بورس چگونه است؟

در روش حضوری، متقاضی بایستی به یکی از کارگزاری‌ های مورد تایید سازمان بورس مراجعه کرده و در روش غیرحضوری، مشتریان دارای کد سجام، از طریق سامانه‌ های آنلاین کارگزاری‌ های مختلف، مراحل ثبت نام خود را تکمیل می کنند. همچنین میزان پیش‌ پرداخت خرید خودرو معادل 30 درصد قیمت آن در نظر گرفته شده است و این بدین معنی است که متقاضی می بایست به منظور انجام معامله یک حساب وکالتی به نام خود داشته باشد و تمام مبلغ معامله بایستی در این حساب آماده باشد. زمان ثبت سفارش هم از روز بعد از تایید عرضه خودرو در بورس کالا، تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه روز عرضه می باشد.

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

شرایط خرید خودرو در بورس

  1. ثبت نام در سامانه سجام : پس از باز کردن حساب، افراد متقاضی حتما می بایست در سامانه سجام ثبت نام نمایند. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌ شود، به وسیله شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بورس ایجاد شده است. سجام سامانه‌ ای است که به منظور تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران به وجود آمده است و سهامداران به سادگی قادرند دارایی‌ های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی هم اطلاع یابند.
  2. ثبت نام در کارگزاری : در ادامه شخص متقاضی می بایست در یک کارگزاری ثبت نام نمایند. ثبت نام در کارگزاری موجب می شود تا فرد راحت تر برای انجام معاملات در بورس کالا اقدام کند. لذا پس از این که فرد در سایت سجام ثبت نام کرد، بایستی در کارگزاری ثبت نام نماید و در ادامه برای دریافت کد آنلاین از بورس کالا اقدام کند.
  3. بازکردن حساب وکالتی : در انتها شخص متقاضای می بایست یک حساب وکالتی افتتاح کند. حساب وکالتی، در حقیقت یک نوع حساب بانکی به حساب می آید که برای واریز وجوه پیش‌ پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌ های منتخب افتتاح می‌ شود. به منظور افتتاح حساب وکالتی با دریافت معرفی نامه بانک ملت و پر کردن آن، بایستی به یکی از شعب بانک ملت مراجعه نمایید و حساب وکالتی خود را بازگشایی نمایید.
  4. دریافت کد معاملاتی آنلاین بورس کالا : پس از دریافت کد سجام در مرحله سوم، شخص متقاضی خودرو از بورس کالا، بایستی کد آنلاین مخصوص بورس کالا را بگیرد. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که این کد با کد معاملاتی بازار بورس تفاوت دارد و کسانی که کد معاملاتی بورس اوراق و بهادار را دارند نیز می بایست کد آنلاین بورس کالا را دریافت نمایند تا قادر به خرید خودرو از بازار بورس شوند.
  5. وارد کردن حساب وکالتی : در ادامه می بایست حساب وکالتی که در بانک ملت افتتاح کرده اید، را وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا نمایید. با ورود به این سایت و کلیک روی گزینه “اعلام شماره حساب وکالتی” می توانید حساب وکالتی خود را در سیستم وارد کنید.
  6. واریز قیمت پایه : پس از دو روز کاری که نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کردید، آمادگی لازم برای خرید و فروش در بازار کالا را پیدا خواهید کرد و سپس بایستی منتظر اعلامیه عرضه خودرو در بورس کالا باشید. این را در نظر داشته باشید که اعلامیه هر عرضه با توجه به صحبت های صورت گرفته از چند روز قبل در سایت بورس کالا اعلام خواهد شد و خریدار، می بایست تا روز قبل از عرضه خودرو در بورس کالا، حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه خودرو مورد نظر شارژ نماید. برای مثال فرض کنید خودروی کارای تک کابین با قیمت پایه حدود 291 میلیون تومان عرضه شود و اگر فردی درخواست خرید این خودرو را داشت، باید مبلغ 291 میلیون تومان را پیش از عرضه در حساب وکالتی خود شارژ کرده باشد تا بتواند برای خرید آن اقدام نماید.
  7. ثبت سفارش خرید خودرو : پس از این که متقاضی خرید خودرو در بورس کالا، مبلغ پایه خودرو مورد نظر را در حساب وکالتی خود واریز کرد، بایستی در روز عرضه با ورود به سامانه آنلاین بورس کالا، درخواست خرید خود را ثبت نماید. این ثبت درخواست سریعا به قسمت معاملات کالای کارگزاری فرستاده خواهد شد و خودرو مورد نظر در صورت عرضه کافی برای شما منظور خواهد شد.
  8. تعیین نمایندگی : پس از تایید خرید خودرو به وسیله کارگزاری، شخص خریدار می باییست نمایندگی را برای دریافت خودرو در همان سامانه آنلاین بورس کالا مشخص نماید. با انجام دادن مراحلی که پیش تر توضیح دادیم، شما توانسته اید از بورس کالا، خودرو مد نظر خود را بخرید. لذا این را هم مد نظر قرار دهید که در صورت برنده شدن، می بایست هزینه‌ های دیگری را هم پرداخت کنید. این موارد شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره‌ گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث می باشد.

نحوه تعیین قیمت خودرو در بورس کالا

به منظور تعیین قیمت خودرو در بورس کالا، شورای رقابت تصمیم گیری می کند. بدین ترتیب که شورای رقابت بر اساس فرمولی که تعیین کرده است، قیمت پایه خودرو را تعیین خواهد کرد و خودرو با این قیمت در بورس کالا عرضه خواهد شد و متقاضیان قیمت پیشنهادی خود را در سامانه بورس ارائه می‌ دهند و در ادامه طبق قیمتی که در بورس کالا اعلام می‌ شود، خودرو مورد معامله قرار خواهد گرفت.


حتما برایتان جالب است : عرضه خودرو در بورس کالا چه شرایط و قوانینی دارد؟


در این طرح برای هزینه‌ کرد مابه‌ التفاوت مازاد قیمت پایه و قیمت فروش خودرو در بورس، تمهیداتی در نظر گرفته شده است. ۲۰ درصد این مبلغ صرف توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده، ۱۰ درصد صرف افزایش کیفیت و کمیت تولید خودرو خواهد شد. همچنین ۲۰ درصد از این مبلغ به‌عنوان تسهیلات به زوج‌ های جوانی فاقد خودرو پرداخت خواهد شد و ۵۰ درصد باقیمانده تحت عنوان تسهیلات قرض‌ الحسنه برای تحقیق و توسعه در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت.

حساب وکالتی چیست و چطور آنرا افتتاح کنیم؟

یکی از ملزومات فعالیت در بازار بورس کالا از طریق کارگزاری و خرید ماشین در بورس، افتتاح حساب وکالتی مربوط به معاملات بورس کالا در یکی از بانک‌ های تجارت، سپه، ملت، ملی، کشاورزی یا گردشگری در نظر گرفته شده است. لذا باید گفت که حساب وکالتی، حسابی است که مشتری بایستی پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز نماید و کارگزاری هم دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد. به منظور افتتاح حساب وکالتی در ابتدای امر می بایست فرم معرفی نامه را دانلود و چاپ کنید و در ادامه به همراه این معرفی نامه و دیگر مدارک لازم جهت افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کرده و حساب وکالتی خود را بدین شکل افتتاح نمایید.

با خرید خودرو در بورس، قیمت خودرو کاهش می یابد؟

پس از مدت‌ ها، سرانجام چندی پیش، طرح خرید خودرو در بورس کالا تصویب شد و این در حالی است که در یک سال گذشته، قیمت خودرو چند برابر شده بود، به صورتی که دو خودروساز اصلی ایرانی یعنی ایران‌ خودرو و سایپا هر فصل قیمت محصولات تولیدی خود را بیشتر می کردند. در آخرین مرحله افزایش قیمت خودرو که برای 3 ماهه سوم امسال اعلام شد، خودروهایی مثل پژو پارس، تیبا، پژو ۴۰۵، تیبا ۲، دنا و دنا پلاس، ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند و همین موضوع موجب شده بود تا همه به دنبال روش هایی باشند تا قیمت خودرو را در بازار کنترل کنند.

در این شرایط و به دلیل نبود بازاری شفاف برای تعیین قیمت، خودرو به‌ جای این که مثل دیگر کشورهای جهان کالایی مصرفی باشد و همه افراد بتوانند به سادگی از آن ها استفاده کنند، تبدیل به کالایی سرمایه‌ ای شده است. نمایندگان مجلس در آبان ماه سال ۱۳۹۹، کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو را بعد از ۴ ماه، در کمیسیون صنایع و معادن تصویب کردند وهدف از این ساماندهی عرضه خودرو، متعادل شدن عرضه و تقاضا و جلوگیری از تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه‌ ای در نظر گرفته شده است و باید دید با اجرای مراحل اولیه طرح فروش خودرو در بورس کالا چه اثراتی در بازار آزاد از این اتفاق دیده می شود.

چرا عرضه خودرو در بورس اتفاقی تاریخی است؟

سال های سال است که تعادل در عرضه و تقاضا بازار خودرو بهم خورده است و از طرفی تعلیق برجام موجب شده است تیراژ تولید شرکت‌ های بزرگ خودروساز داخلی کاهش شدیدی پیدا کند. در مرحله بعد ممنوعیت واردات خودرو هم سمت عرضه را بیشتر از گذشته تضعیف کرد. ولی شاید مهم ترین نکته اضافه شدن تقاضای سرمایه‌ گذاری به سمت خریداران در بر هم خوردن این تعادل موثر باشد. با تضعیف پیوسته ریال در سالیان گذشته، مردم به سمت دارایی‌ هایی رفتند که بتواند حافظ ارزش ثروت آن‌ ها در برابر تورم باشد.


حتما برایتان جالب است : ثبت نام در بورس کالا | آموزش سرمایه گذاری در بورس کالا


در این بین بازار خودرو به علت حجم نقدینگی مورد نیاز، محدودیت‌ های عرضه و امکان نقدشوندگی بالا برای بخش عمده ای از سرمایه‌ گذاران جذاب شد. لذا در این وضعیت یکی از بزرگ‌ ترین بسترهای واسطه‌ گری و دلالی در بازار خودرو به وجود آمد، ولی هنوز چند موضوع دیگر باقی مانده است. به تایید و اقرار مقامات کشور، بازار خودرو مافیاهای بسیار قدرتمندی دارند! مافیاهایی که زور آن به تمامی دولت‌ های اخیر چربیده و سودهای بسیاری را از این طریق به جیب زده است. یکی از بهانه‌ های برگزاری قرعه‌ کشی‌ های خودرویی این بود که بدبینی‌ جامعه به این شکل خرید و فروش خودروسازان را بهبود بخشد.

در سالیان نه چندان دور، ثابت شد که یکی از دو خودروساز بزرگ کشور چندین هزار دستگاه تولیدی خود را با قیمتی بسیار پایین تر و با تهدید چندین نماینده به یک زوج واگذار کرده بود. با این وجود قرعه‌ کشی خودرو وضعیتی خنده دارتر در بازار خودرو به همراه داشت. به عنوان مثال تقاضاهای چند میلیونی برای فروش ۵ هزار خودرو موجب شد تا رابطه بین تولید کننده و خریداران با بازار قطع شود. تا آن جا که این پدیده در ادبیات جامعه به لاتاری تعبیر شد و البته نتوانست بدبینی‌ ها نسبت به فساد موجود در این صنعت را کاهش دهد.

حال خرید خودرو در بورس کالا نه تنها می‌ تواند این رانت را از بین ببرد، بلکه می‌ تواند گام بلندی در راستای شفافیت باشد؛ اگر آقایان اجازه دهند البته! در حال حاضر می توان گفت که شفافیت، ضرورتی است که فقدان آن در کشور بسیار احساس می‌ شود. با این وجود شاید برای شادمانی خیلی زود باشد. حال باید بیشتر صبر کنیم و بایستی روند انجام معاملات محصولات مختلف را در بورس کالا رصد کنیم تا ثابت شود که این روش برای محصولات پرتیراژ کاربردی است یا خیر.

نکات مهم درباره ثبت نام خودرو در بورس

  • کسانی که قصد ثبت نام ماشین در بورس را دارند، بایستی کد بورسی داشته باشند.
  • سهامداران بازار بورس کالا، باید کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را هم داشته باشند.
  • به منظور خرید خودرو از بورس کالا، باید مبلغ ذکر شده برای خرید خودرو، روز پیش از عرضه کالا، به حساب وکالتی واریز شده باشد.
  • به منظور خرید خودرو در بورس کالای ایران، باید از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری های معتبر، ماشین مورد نظر خود را به شکل آنلاین، ثبت سفارش و خریداری نمایید.
  • متقاضیان می بایست به زمان خرید خودرو در بورس توجه داشته باشند، به این خاطر که بیش تر مراحل خرید اتومبیل در بورس مطابق با زمان بندی خاصی صورت می پذیرد.
  • پس از این که فرآیند خرید خودرو در بورس کالا را انجام می دهید، 2 روز زمان در اختیار خواهید داشت تا مابقی مبلغ لازم را بپردازید. این را در نظر داشته باشید که در صورت عدم پرداخت در موعد مقرر، جریمه برای شما منظور خواهد شد.
  • در نظر داشته باشید که معمولا قیمتی که برای خرید یک خودرو در نظر گرفته شده است، بهای تمام شده آن خودرو به حساب می آید ولی کاربران به منظور خرید آن خودرو، بایستی هزینه های دیگری مثل مالیات بر ارزش افزوده و کارمز کارگزاری را نیز پرداخت نمایند.
  • متقاضیان باید در ابتدای امر حساب وکالتی افتتاح کنند و این بدین معنی است که باید با در دست داشتن فرم معرفی نامه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، به یکی از شعب بانکی مورد نظر خود، مراجعه کرده و در ادامه برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت خلاصه به منظور دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو ابتدا در سامانه سجام ثبت نام نمایید و احراز هویت سجام را نیز انجام دهید. همچنین در سامانه جامع تجارت کد نقش دریافت کنید و در ادامه در یک کارگزاری ثبت نام خود را انجام دهید و سپس برای دریافت کد بورس آنلاین بورس کالا اقدام کنید. پس از دریافت کد بورس کالا و به منظور خرید خودرو از بورس کالا کل مبلغ پایه را پیش از ساعت 8 روز خرید در حساب وکالتی بانک ملت آماده کنید. به منظور خرید خودرو از بورس سپس باید برای ورود به سامانه معاملاتی بورس کالا کارگزاری مورد نظر در روز عرضه و ثبت سفارش تا ساعت 8 صبح اقدام نمایید و در ادامه تعیین نمایندگی برای دریافت خودرو در سامانه آنلاین را در دستور کار خود قرار دهید.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا به صورتی است که همه افرادی که شرایط لازم جهت انجام معاملات در این بازار را داشته باشند، بتوانند برای این کار ثبت نام کنند. در سالیان اخیر مشکلات بسیاری در بازار خودرو وجود داشته است که در این بین می توان به قیمت های دستوری اشاره کرد و  یکی از روش های برون رفت از این مشکل بدون شک عرضه ماشین در بورس کالا به حساب می آید. عرضه خودرو در بورس سرانجام از ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با فروش تعدادی وانت کارا شروع شده است و روند انجام آن نیز رو به رشد و سریع می باشد.

بدین ترتیب علاقه مندان به خرید خودرو از بازار بورس قادرند از طریق بورس کالا برای این کار اقدام نمایند. البته برای خرید خودرو از بورس کالا نیز مثل دیگر کالاها به شرایط خاصی احتیاج است که به صورت کامل در مطلب توضیح دادیم ولی به صورت کلی مهم ترین این موارد شامل داشتن کد بورسی، ثبت نام در یک کارگزاری معتبر و افتتاح حساب وکالتی می باشد. با توجه به اهمیت این امر برای بسیاری از متقاضیان، در این مطلب نحوه خرید خودرو از بورس کالا را به زبان ساده و کاملا عملی برای شما توضیح دادیم و امیدواریم که تمامی موارد را به بهترین شکل متوجه شده باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب نحوه خرید خودرو از بورس کالا را گام به گام توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره صندوق های درآمد ثابت را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنم همین الان این مقاله را مطالعه کنید.

حال که نحوه خرید خودرو از بورس کالا را می دانید، فکر می کنید خرید خودرو از بازار بورس کالا برای شما مناسب باشد یا خیر؟ چرا؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *