نحوه تجمیع دو کد بورسی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه تجمیع دو کد بورسی

در حال حاضر انجام معامله در بورس نیازمند ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام است و در انتها یک کد بورسی منحصر به فرد در اختیار فرد متقاضی قرار می گیرد ولی سهامداران قدیمی تر خودشان زمانی که سامانه سجام نبود، کد بورسی مخصوص به خود را داشتند و پس از اجباری شدن دریافت کد بورسی از سامانه سجام، کد بورسی دیگری نیز دریافت کرده اند که موجب شده است در حال حاضر دو کد بورسی فعال داشته باشند که این کار مشکل آفرین است و نیاز است نحوه تجمیع دو کد بورسی را بدانند تا بتوانند برای تجمیع دو کد بورسی خود اقدام کنند، بنابراین ما در این مطلب نحوه تجمیع دو کد بورسی را بررسی کرده ایم تا ابهامات پیش روی این افراد را برطرف کنیم.

نحوه تجمیع دو کد بورسی

ورود به بورس در حال حاضر تنها با ثبت‌ نام در سجام قابل انجام است. سهامداران قدیمی هم شامل این موضوع می باشند و می بایست اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کنند. نکته مهمی که بایستی در این خصوص در نظر داشته باشید اینجاست که سهامداران گذشته، خود دارای کد بورسی بوده‌ اند، ولی بعد از ثبت‌ نام در سامانه سجام کد بورسی جدید دریافت می نمایند. این موضوع به خطای دو کده بودن سهامدار منجر شده و معاملات او را تحت تاثیر قرار خواهد داد این موضوع در اسرع وقت باید مرتفع گردد.


حتما برایتان جالب است : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی


اما این موضوع چگونه اتفاق می افتد؟ کد بورسی مثل کد ملی اشخاص، بایستی منحصر به فرد و یکتا باشد، ولی سهامداران قدیمی با ثبت‌ نام در سامانه سجام دو کد بورسی دارند که مشکل ایجاد می کند و تا وقتی که این خطا برطرف نشود، شخص قادر نیست سهم خود را مورد معامله قرار دهد. در اینجا، نحوه جلوگیری از بروز این خطا و برطرف کردن آن را توضیح داده ایم.

به صورت کلی در صورت داشتن دو کد بورسی باید درخواست “اصلاح مشخصات” خود را از بخش “میز خدمت الکترونیک”، در درگاه یکپارچه ذینفعان بورس ثبت کنند. جالب است بدانید که در بخش “کد/کدهای معاملاتی (غیرفعال/اشتباه)”، بایستی دیگر کدهای بورسی خود را وارد نمایید. نحوه تجمیع دو کد بورسی را در ادامه کامل تر توضیح داده ایم؛

تجمیع کد های بورسی چگونه است؟

کد بورسی مثل کد ملی، در برگیرنده اطلاعات هویتی شخص است و در صورت مغایرت اطلاعات هویتی، قدیمی و غیرفعال بودن کد بورسی، شخص مانع انجام معاملات خواهد شد. راه حل این امر، تجمیع کد است. این فرایند را می‌ توان از طرق ذیل انجام داد:

1. مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت؛ بعد از ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام با در دست داشتن مدارک هویتی مراجعه فرمایید.

2. مراجعه به میز خدمت الکترونیک؛ در وب سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بورس برای این کار اقدام کنید

3. مراجعه حضوری به شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی

نکته مهم : شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی که در تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، تقاطع خیابان ایتالیا، پلاک 13 قرار دارد، برای شما در دسترس است و به منظور برقراری ارتباط می توانید با شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی با شماره 02188971525 تماس بگیرید.

آموزش تجمیع کد بورسی

به منظور تجمیع دو کد و اصلاح مشخصات، از وب سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بورس استفاده می شود. امکان انجام این کار به وسیله میز خدمت الکترونیک در این درگاه امکان پذیر است.

میز خدمت الکترونیک : میز خدمت الکترونیک یا سامانه پیشخوان ارباب رجوع، قابلیت را داراست که شامل موارد زیر می شود:

  • اطلاع‌ رسانی؛ در ارتباط با خدمات ارائه شده در میز خدمت الکترونیک از جمله قوانین و مقررات، گردش کار، مدت زمان انجام خدمت، شکایات و پیگیری، هزینه‌ های لازم برای دریافت خدمات و …
  • قابلیت ارائه مدارک در قالب فرم‌ های الکترونیکی و ارسال آن ها
  • قابلیت انجام کلیه استعلامات
  • قابلیت تحویل خدمت به صورت الکترونیکی
  • قابلیت ارائه کد رهگیری اختصاصی و یکتا برای ارباب رجوع
  • فرستادن پیامک برای اطلاع‌ رسانی به مشتری
  • نظرسنجی ارباب رجوع

حال که خدمات میز خدمت الکترونیک را بیشتر شناختیم، در ادامه برای استفاده از آن شما را راهنمایی می کنیم.

لذا بعد از ورود به سامانه ddn.csdiran.ir با کلیک بر روی یکی از آیکون‌ های میز خدمت الکترونیک وارد میز خدمت الکترونیک گردید و بعد از ورود به میز خدمت الکترونیک، گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید. این را باید در نظر داشته باشید که داشتن کد رهگیری الزامی نیست.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید خودرو از بورس کالا


بعد از انتخاب گزینه ثبت درخواست، وارد صفحه جدیدی خواهید شد. در این مرحله شما می بایست موضوع درخواست خود را انتخاب نمایید. در خصوص با تجمیع دو کد، گزینه درخواست اصلاح مشخصات را انتخاب و برای ورود به مرحله بعدی اقدام نمایید و بعد از انتخاب موضوع مطابق با درخواستی که دارید، اگر ولی یا نماینده قانونی شخص دیگری باشید، گزینه ولایتاً/قیماً را انتخاب و در غیر این صورت اصالتاً را انتخاب نمایید.

– بعد از مطالعه کامل، بخش مطالب را بخوانید و موافقم را تیک دار کنید.

– کد امنیتی را درج کرده، کد بورسی قدیمی و اشتباه خود را در بخش خواسته شده وارد نمایید.

– مدارک مورد نیاز و برگه سهام مورد نظر خود را بارگذاری کنید.

– متن درخواست خود را به صورت خلاصه وارد کرده و بر روی ایجاد درخواست کلیک نمایید.

در انتها بعد از وارد کردن درخواست و ایجاد آن، قادرید فایل PDF آن را دریافت کرده و چاپ بگیرید. در تصویر بعدی با کلیک بر روی گزینه دریافت، توانایی این را خواهید داشت که درخواست خود را چاپ بگیرید و نزد خود نگه دارید.

مغایرت مشخصات با اطلاعات کد بورسی 

بعضی مواقع امکان دارد اطلاعات ثبت شده مربوط به کد بورسی با اطلاعات شناسنامه‌ ای شخص مغایرت داشته باشد. در این صورت شخص امکان دارد سهام خود را در سبد سرمایه گذاری و همچنین درگاه یکپارچه ذینفعان بورس مشاهده نکند. لذا به منظور برطرف کردن این مشکل، شخص می بایست درخواستی مبنی بر اصلاح مشخصات خود در درگاه ذینفعان ثبت نماید.

تجمیع کد های بورسی

بعد از انجام درخواست، شما اطلاعات شناسنامه‌ ای با اطلاعات کد بورسی تطابق داده خواهد شد. در مواقعی هم دیده شده است که به اشتباه به جای یک کد بورسی، چندین کد بورسی برای فرد صادر شده باشد. در این صورت هم سهامی که شخس دارد، در پرتفوی سپرده‌ گذاری و سامانه ذینفعان قابل مشاهده نیست.


حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس


به منظور برطرف کردن این مشکل هم شخص می بایست در سامانه ذینفعان درخواستی مبنی بر تجمیع کد بورسی تنظیم نماید. بعد از انجام درخواست همه کد‌های بورسی صادر شده برای شخص در یک کد واحد تجمیع و شخص سهامی را که در اختیار دارد در سامانه ذینفعان بازار سرمایه مشاهده خواهد کرد.

راهنمای ارسال درخواست مبنی بر تجمیع کد یا اصلاح مشخصات

به منظور انجام پروسه تجمیع کد یا اصلاح مشخصات، قادرید با در دست داشتن مدارک شناسایی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت بروید و درخواست خود را مبنی بر تجمیع کد و یا اصلاح مشخصات ثبت نمایید. این را در نظر داشته باشید که به منظور ارسال درخواست می بایست حتما در سامانه سجام ثبت‌ نام و احراز هویت خود را هم انجام داده باشید.

در کنار مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت قادرید درخواست خود را از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بورس هم بفرستید. بدین منظور، به سادگی بعد از ورود به سامانه ذینفعان که زیرمجوعه شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی می باشد، می بایست درخواست خود را مبنی بر تجمیع کد یا اصلاح مشخصات ثبت نمایید. بدین منظور بایستی به شکل زیر عمل کنید:

  1. انتخاب بخش میز خدمات
  2. ثبت درخواست تجمیع کد بورسی
  3. انتخاب درخواست
  4. درخواست اصلاح مشخصات یا تجمیع کد بورسی
  5. ثبت نام و نام خانوادگی در ارسال درخواست اصلاح مشخصات
  6. قبول قوانین
  7. ایجاد درخواست اصلاح مشخصات

پس از تجمیع دو کد، کی میتوانیم سهام را معامله کنیم؟

داشتن دو کد بورسیی به صورت همزمان که پیش‌ تر با توضیحات، رفع و تجمیع آن آشنا شدید، مانع از انجام برخی معاملات سهامداران خواهد شد. با توجه به آموزش و یادگیری تجمیع دو کد، شخص سهامدار بعد از رفع این مشکل و دریافت کد منحصر به فرد بورسی برای خود، قادر است معاملات خود را در فضای آنلاین انجام دهد.


حتما برایتان جالب است : تعداد مناسب سهام در سبد بورسی


دست کم 3 روز و حداکثر 60 روز بعد از ثبت درخواست خود در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، قادرید کد بورسی منحصر به فرد خود را دریافت نمایید، لذا بعد از گذشت زمان ذکر شده، سهامدار مجاز به انجام معاملات خود خواهد شد. بعضی اوقات سهامداران بعد از رفع و تجمیع دو کد، اختلالات دیگری را تجربه می‌ کنند! این اختلالات می‌ تواند به صورت زیر باشد:

  • سهام شرکت مورد نظر در درگاه یکپارچه ذینفعان بورس موجود نباشد : در این زمان، سهامدار از طریق همین درگاه قادر است درخواستی به عنوان استعلام مدارک و مستندات برای توثیق و فرایندهای مرتبط را ثبت کند. بعد از ثبت درخواست و گذشت حداکثر 60 روز، توانایی این را خواهید داشت که سهام مورد نظر را در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ببینید.
  • سهام شرکت مورد نظر در سبد سهام شخص سهامدار موجود نباشد : در این صورت، سهامدار برای افزودن سهام مورد نظر به سبد سرمایه گذاری خود در سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظر، از طریق تغییر کارگزار ناظر قادر به انجام این پروسه می باشد. بعد از تغییر ناظر زدن، سهامدار مجاز به انجام معاملات خود خواهد شد. در مورد تغییر کارگزار ناظر در بخش بعدی توضیحات لازم را در اختیار شما قرار داده ایم؛

تغییر کارگزار ناظر

تغییر کارگزار ناظر در واقع انتقال سهام از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر است که طبق کیفیت و نوع ارائه خدمات انجام می شود. امکان دارد سهامدار به علت های گوناگون خواستار قصد انجام تغییر کارگزار ناظر را داشته باشد. این موضوع از طریق تغییر ناظر زدن در سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظرتان و انتقال سهام به سبد سرمایه گذاری بورسی امکان‌ پذیر خواهد بود.

نکات مهم درباره کد بورسی

  • برای انتخاب کارگزاری مناسب و خلوت نهایت دقت را همان ابتدای کار به خرج دهید.
  • گرفتن کد بورسی به هیچگونه مدرک تحصیلی نیاز ندارد، لذا همه اشخاص قادر به دریافت کد بورسی برای انجام معاملات آنلاین خواهند بود.
  • با دریافت کد بورسی قادرید کل معاملات اوراق بهادار را در بازارهای بورس و فرابورس، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق تسهیلات مسکن و … در یک بستر و با استفاده از همان کد بورسی که دریافت کرده اید انجام دهید.
  • با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت، امکان دریافت کد بورسی به شکل غیرحضوری وجود خواهد داشت. با ثبت نام در کارگزاری‌ های مجاز بورس معاملات انجام می شود.
  • انجام معاملات در ساعت مجاز در هر زمانی قابل انجام می باشد، لذا چنانچه بعد از یک مدت طولانی از انجام معاملات پرهیز شود، حساب آنلاین غیرفعال خواهد شد و برای فعالسازی دوباره آن بایستی از طریق کارگزاری‌ ها اقدام کرد.
  • کد بورسی مثل کد ملی هر فرد، یکتاست، ولی افتتاح حساب مثل بانک ها قادرند در چند کارگزاری انجام شوند، لذا شما قادرید در کارگزاری‌ های گوناگون، از کدهای معاملاتی آنلاین مختلفی بهره بگیرید.
  • امکان دارد کد بورسی یکتای هر فرد، به چند کد بورسی تبدیل گردد! این موضوع برای سرمایه‌ گذاران قدیمی بیشتر اتفاق افتاده است. با تجمیع کد و رفع دو کده بودن به کد بورسی یکتای خود دست پیدا کنید.
  • در زمان ثبت نام در کارگزاری، هیچ گونه مبلغی برای ثبت نام از شما اخذ نخواهد شد. در حقیقت مهم ترین منبع درآمد کارگزاری‌ ها از محل کارمزد معاملات افراد است که در زمان انجام معاملات از مبلغ کل سفارش کسر می شود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

چنانچه به هر علتی دو کد بورسی داشتید، در گام نخست نباید نگران شوید و در ادامه با استفاده از راهنمای میز خدمت الکترونیک در وب سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بورس، توانایی این را خواهید داشت که برای تجمیع دو کد و یا بیشتر اقدام کنید. اگر در سبد دارایی در وب سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بورس سهام مورد نظر با کد فعال را می بینید ولی در سبد سپرده‌ گذاری کارگزاری منتخب وجود ندارد، از طریق تغییر ناظر زدن، سهام را به سبد سرمایه گذاری خود اضافه کنید.

به منظور انجام پروسه اصلاح مشخصات یا همان تجمیع کد بورسی، باید به درگاه یکپارچه ذی‌ نفعان بورس مراجعه کنید و درخواست خود را از طریق قسمت “میز خدمت الکترونیک” مطابق با توضیحات عنوان شده ثبت کنید. همچنین قادرید با همراه داشتن مدارک شناسایی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید و درخواست خود را مبنی بر تجمیع کد و یا اصلاح مشخصات ثبت فرمایید.

این را در نظر داشته باشید که به منظور ارسال درخواست می بایست حتما در سامانه سجام ثبت‌ نام و احراز هویت خود را هم انجام داده باشید. در صورت عدم رفع مشکل از طریق شماره تماس 1569 با پشتیبانی درگاه یکپارچه ذینفعان بورس در ارتباط باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب نحوه تجمیع دو کد بورسی را خدمت شما به زبان ساده توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید حجم مشکوک در بورس چیست، حتما همین الان این مقاله را مطالعه فرمایید.

در مورد تجمیع دو کد بورسی هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها از ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *