سهم های کامودیتی محور کدامند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
سهم های کامودیتی محور

در بورس ایران سهم های کامودیتی محور کم نیستند، ولی آیا شما می دانید سهم های کامودیتی محور چیست و چه فرقی با سهام های عادی بازار سرمایه دارد؟ به زبان ساده و در توضیح سهم های کامودیتی محور می توان این طور گفت که سهام هایی که در گروه های پالایشی، فلزات، نفت و گاز، معدنی و بعضی سهام های صنایع غذایی در این گروه از سهام های بورسی قرار می گیرند. قیمت سهام کامودیتی در بورس با توجه به نرخ های جهانی جهت می گیرد و به عنوان مثال اگر قیمت نفت و گاز افزایش یابد، شرکت های مرتبط با نفت و گاز در ایران تاثیرات قیمتی خواهند پذیرفت، پس اگر در بورس ایران فعالیت دارید و هنوز نمی دانید مفهوم کامودیتی در بورس چیست، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

سهم های کامودیتی محور

یکی از کلمه هایی که در بازارهای مالی بسیار آن را شنیده ایم، کامودیتی می باشد. کامودیتی طیف گسترده ای از کالاهایی که در بازار مورد معامله قرار می گیرد را شامل می شود. در حقیقت به کالا یا خدمتی که تولید آن استاندارد است و امکان کپی شدن را دارد و در مقیاس بزرگ در بازار وجود دارد، کامودیتی گفته می شود. کامودیتی در لغت به معنی کالا یا کالای اولیه است، Commodity Market هم به عنوان بازار کالا شناخته شده است. به عنوان مثال بازارهای کالایی مانند CBOT ،LME ،CME و NYMEX از جمله معروف ترین و اصلی ترین بازارهای کالایی دنیا به حساب می آیند.

حتما برایتان جالب است : سهام های دلاری و غیردلاری بازار بورس

کامودیتی ها کالاهایی محسوب می شوند که امکان تبادل کامل و یا نسبی را دارند. واحدهایی که بدون در نظر گرفتن سازنده های آن ها یکسان اند اما کیفیت آن ها امکان دارد متفاوت باشد و این امر تقریبا برای تمامی سازندگان یکسان است. بزرگترین نمونه برای کامودیتی ها فلز با ارزش مثل طلا، نقره و پلاتین است. مواد خام مثل نفت و گاز و کربن و محصولات غذایی مثل دانه های قهوه، گندم، سیب زمینی، قند و گوشت هستند. کامودیتی ها به صورت معمول ورودی هایی برای تولید سایر اجناس به شمار می آیند. اصطلاح کامودیتی یا کالای اولیه، ابتدا به وسیله اقتصاددان‌ ها به زبان آمد. در زبان عمومی اقتصاد نیز اغلب کامودیتی را به کالا ترجمه می‌ نمایند.

معرفی انواع کامودیتی‌ ها

به صورت کلی کامودیتی ها به دو گروه کامودیتی سخت و کامودیتی نرم تقسیم بندی می شوند. به آن گروه از محصولاتی که به شکل طبیعی در طبیعت وجود دارند مثل نفت، طلا و … کامودیتی سخت گفته می شود و بیشتر محصولات کشاورزی مثل ذرت، سویا، گندم و … در گروه کامودیتی‌ های نرم قرار خواهند گرفت. از ویژگی کامودیتی‌ های نرم این است که به دلیل حساسیت بالای این محصولات نسبت به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در بیشتر اوقات تغییر قیمت‎ ‌های فصلی در بازار این گروه از کامودیتی‌ ها به چشم می خورد.

در بررسی کامودیتی ها باید این را در نظر داشته باشید که به منظور بررسی آن ها می بایست انواع بازارهای کالایی را ارزیابی کنید و شاخص CBR این کار را تسهیل خواهد کرد. در این شاخص اثرات 19 کالا و در دو حالت نقدی و آتی در نظر گرفته شده است و این کالاها به 4 گروه با وزن های متفاوت تقسیم بندی شده اند که شامل محصولات کشاورزی، انرژی، فلزی و فلزات گران بها می باشد. شاخص های دیگری هم در این زمینه وجود دارد مثل BCI، شاخص مواد خام گلدمن ساکس، شاخص بین المللی مواد راجرز، شاخص بانک جهانی، CCI و شاخص هایی از این دست.

کامودیتی در بورس : بازار کامودیتی به صورت کلی به عرضه و تقاضا بستگی دارد. در این زمینه در حال حاضر هیچ تولیدکننده ای در بازار وجود ندارد و همه شرکت ها در این زمینه یکسان می باشند و تفاوت قابل ذکری در آن ها دیده نم یشود، از همین روی قیمت در این بازار طبق فرصت ها و عرضه و تقاضا تعیین می شود و همین امر موجب می شود دلالان برای ورود به این بازار اقدام نمایند.

حتما برایتان جالب است : کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس چیست؟

از دیگر قابلیت های کامودیتی ها می توان به داشتن معیار و استاندارد اندازه گیری اشاره کرد. هر کامودیتی می بایست قابلیتی داشته باشد که برای هر واحد مثل خودش وزن، چگالی، اندازه و … یکسان و معمول باشد، از همین روی برخی از محصولات مثل الماس ها کامودیتی به حساب نمی آیند. الماس‌ ها منحصر به فرد اند و قابلیت هایی مثل اندازه، برش، چگالی و رنگ دارند که با هر جواهر دیگر متفاوت است و این قابلیت ها در مکانیسم های پولی مورد استفاهد قرار می گیرند.

کامودیتی فلزات اساسی : از دیگر کامودیتی ها نیز می توان به فلزات اساسی اشاره داشت. به صورت کلی فلزاتی مثل فولاد، مس، آلومینیوم، روی، نفت و مشتقات آن هم در شاخه بازار انرژی قرار دارند. باید در نظر داشت که فلزات گران بها مثل طلا و نقره نیز در زیر شاخه کامودیتی ها جای می گیرند. با توجه به این که کامودیتی ها به خصوص نفت، گندم، آهن و آلومینیوم جزو مهم ترین ترکیب های تشکیل دهنده کالاهای مرسوم به حساب می آیند، نقش حائز اهمیتی در اقتصاد ایفا می کنند و تغییرهای قیمت آن ها کل اقتصاد جهان را دستخوش تغییر خواهد کرد.

نحوه انجام معاملات کامودیتی ها

در حال حاضر قابلیت معامله کامودیتی ها به وسیله سرمایه گذاری در سهام شرکت های مرتبط با این کالاها فراهم است و این بدین معنی است که به موازات بازارهای فیوچرز کامودیتی ها، بازارهای سهامی وجود دارند که فرصت سرمایه گذاری موازی برای سرمایه گذاران به وجود می آورند تا بتوانند از رشد قیمت شرکت های فعال در حوزه کامودیتی استفاده نمایند.

معامله در بازار آتی به صورت CFD نیز فراهم شده است که به معنای قرارداد ما به التفاوت می باشد و در آن سود با توجه به تفاوت قیمت خرید با فروش حاصل می شود. در حقیقت این امکان در اختیار معامله گر قرار می گیرد که روی تغییرات قیمتی سود به دست آورد. کامودیتی ها خود نوعی دارایی مالی به عنوان رقیبی برای سهام هستند، جابجایی نقدینگی میان بازار فیوچرز کامودیتی و بازار سهام، همیشه به عنوان ابزاری به منظور سرمایه گذاران در راستای به دست آوردن حداکثر بازدهی کاربرد داشته است.

سهم های کامودیتی محور کدامند

افزایش قیمت کامودیتی‌ ها معمولا به دنبال یک افزایش تقاضای شدید ناشی از رونق فعالیت های اقتصادی به وجود می آید، چرا که تقاضا برای نهاده‌ های تولید بیشتر می شود و همان طور که پیش تر هم گفتیم، کامودیتی‌ ها جزو اساسی ترین نهاده های تولید قرار دارند. در ضمن یکی از قابلیت های حائز اهمیت و لازم کامودیتی ها، دارا بودن استانداردهای حجمی، وزنی یا به صورت کلی اندازه گیری می باشد.

عوامل تاثیرگذار بر بازار کامودیتی‌ ها کدامند؟

بازار کامودیتی در تمام جهان از پارامترهای اقتصاد کلان تاثیر می پذیرد. پارامترهایی مانند عرضه و تقاضا و تغییر موجودی انبارها یا تنش‌ های سیاسی و ریسک‌ های مرتبط با آن. در ادامه مواردی که در بازار کامودیتی‌ ها اثرگذار است را عنوان کرده ایم که این عوامل به شرح زیر می باشد؛

  • ** شاخص دلار
  • ** میزان عرضه و تقاضا
  • ** تغییرات ذخایر یا انبار کالاها
  • ** شاخص‌ های مهم اقتصادی کشورهای موثر
  • ** کاهش نرخ بهره در اقتصاد کشورهای قدرتمند دنیا
  • ** کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها به ویژه یوآن و یورو
  • ** اتخاذ سیاست‌ های تقویت کننده و مفید در عرصه کامودیتی‌ ها
  • ** میزان تولید، وجود محدودیت‌ ها و موانع بر سر راه تولیدکنندگان مهم در دنیا
  • ** وقوع رخدادهای طبیعی یا سیاسی که به نحوی بر عرضه کامودیتی‌ ها موثر است
  • ** سیاست‌ های پولی و مالی دولت‌ ها و بانک مرکزی کشورهای حائز اهمیت و تاثیرگذار مثل آمریکا و چین

عواملی که عنوان کردیم، بر رونق بازار کامودیتی‌ ها موثر خواهند بود و چناچه اقتصاد خلافه جهت موارد بالا حرکت کند، شاهد افت بازار کامودیتی‌ ها خواهیم بود. نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که وضعیت اقتصادی کشورهایی که مصرف‌ کننده عمده کامودیتی محسوب می شوند، بر دیگر شاخص‌ ها موثر است. برای مثال مدتی به دلیل سرد شدن اقتصاد چین بازار کامودیتی بی‌رونق و در رکود بود، چرا که چین تقریبا 50 درصد کامودیتی‌ ها را مصرف می نماید.

حتما برایتان جالب است : بهترین ارز دیجیتال برای ماینینگ در سال 2022

از همین روی برنامه‌ ای به منظور توسعه چین و رشد زیرساخت‌ ها و مسکن در این کشور هدف‌ گذاری شد که این موضوع موجب رشد مصرف کامودیتی شد. در حقیقت اقتصاد جهانی امیدوار است با کاهش تنش‌ های تجاری بین چین و آمریکا وضعیت اقتصادی بهتری را شاهد باشیم و رشد تقاضا برای کامودیتی‌ ها ایجاد شود و در حال حاضر نیز سهام های کامودیتی محور بورس ایران می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری افراد به خصوص برای بلندمدت به حساب آیند.

تاثیر کامودیتی‌ ها در بورس چیست؟

بورس تهران بازاری کامودیتی محور به حساب می آید و حائز اهمیت ترین تاثیر کامودیتی ها بر شرکت های فعال در بورس ایران به موضوع نرخ گذاری آن ها و حجم صادرات وابسته است. در واقع بسیاری از شرکت ها خواه با فروش داخلی و یا صادراتی، از نرخ های جهانی کالا ها تاثیر می‌ گیرند، بنابراین نرخ جهانی کالاها در کل دنیا بر کالاهای مرتبط در شرکت ها و کارخانجات داخلی تاثیراتی را می گذارد. از جمله این شرکت ها می‌ توان به شرکت های فعال در صنعت فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی، پالایشی و … اشاره کرد و البته این را نیز باید در خاطر داشت که حائز اصلی ترین تاثیرگذاری متوجه شرکت های صادرات محور خواهد بود.

تاثیرپذیری از نرخ های جهانی معمولا بر مبالغ فروش و در نهایت بر سوددهی شرکت ها موثر است، بنابراین یکی از اصلی ترین جنبه های تحلیل شرکت ها به منظور اتخاذ تصمیمات صحیح سرمایه گذاری، درک عمیق و صحیح از صنعت مورد نظر در ابعاد داخلی و جهانی است، بررسی وضعیت و جایگاه گذشته، فعلی و آینده صنعت لازمه تحلیل شرکت ها بوده و بدون آگاهی از این موارد نمی‌ توان تصمیم مناسبی برای سرمایه گذاری در یک شرکت گرفت.

حتما برایتان جالب است : تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال چیست؟

برای مثال باید در نظر داشت که فلز یک ماده خام اولیه حائز اهمیت در تولیدهای صنعتی به حساب می آید که در اقتصاد هر کشوری بسیار حائز اهمیت است. زمانی که قیمت فلز بیشتر می شود، سود شرکت های استخراج فلز نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد که این امر می تواند به تقویت ارزش سهام این شرکت ها منتهی شود. لذا شرکت هایی مانند شرکت های سازنده خودرو و دیگر ماشین آلات، شرکت های ساختمانی، شرکت های وابسته به صنعت هوا فضا و به صورت کلی شرکت هایی از این دست که از فلز به عنوان ماده اولیه بهره می گیرند، با افت سود و کاهش احتمالی قیمت سهام روبرو می شوند.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، به بررسی سهم های کامودیتی محور در بورس پرداختیم.

همچنین چنانچه دوست دارید بدانید سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بهترین راهنمایی را از این مطلب دریافت نمایید.

از نظر شما بهترین صنایع کامودیتی در بورس کدام است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

2 دیدگاه برای “سهم های کامودیتی محور کدامند؟”

  1. سلام
    لطفا بطور صریح و واضح با توجه به مطالب ارایه شده، مشخصا کدام نمادها برای سرمایه گذاری در بورس برای سال ۱۴۰۲ را توصیه می فرمایید. با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      به صورت دقیق نمی توان پیش بینی کرد ولی نظر کارشناسان بازار سرمایه، روی صنایع پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات اساسی هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *