خرید زمین بهتر است یا آپارتمان؟

خرید زمین بهتر است یا آپارتمان

از نظر شما خرید زمین بهتر است یا آپارتمان ؟ اگر شما بودید و یک سرمایه مشخص در اختیار داشتید، کدام یک را برای سرمایه گذاری و خرید انتخاب می کردید؟ معمولا سرمایه گذاران حوزه مسکن خرید زمین را برای بلندمدت و خرید آپارتمان را برای سرمایه گذاری کوتاه مدت توصیه می کنند، چرا که خرید زمین در طولانی مدت سودآوری بسیار بالاتری از آپارتمان دارد ولی اگر دید سرمایه گذاری ما کوتاه مدت باشد، آپارتمان سود بیشتری به ما خواهد داد و فروش آن نیز به مراتب ساده تر از زمین خواهد بود. حال اگر این سوال که خرید زمین بهتر است یا آپارتمان در ذهن شما هم وجود دارد، همین جا به شما پاسخ قطعی خواهیم داد که خرید زمین بهتر است یا آپارتمان.

خرید زمین بهتر است یا آپارتمان

خرید خانه و زمین در مجموع یک سرمایه‌ گذاری بسیار عالی و کم ریسک به حساب می آید. با خرید خانه و زمین می‌ توانید هم درآمد ماهیانه و دائمی داشته باشید و هم در بلندمدت با افزایش ارزش ملک خود، به کسب سود بپردازید. در صورتی هم که به چشم کسب درآمد به خرید خانه و املاک نگاه نمی کنید، می‌ توانید به چشم جمع‌ آوری مال و ثروت به آن نگاه کنید که برای سالیان خودتان و فرزندانتان از آن استفاده خواهید کرد، البته این بدین معنی نیست که خرید خانه و زمین همیشه با کسب سود و افزایش ارزش و سرمایه همراه است!

حتما برایتان جالب است : خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری

خرید خانه و زمین و سرمایه‌ گذاری در بخش املاک  به اطلاعات، پیش‌ زمینه و سرمایه نیازمند است. مهم ترین عامل این است که خرید خانه و زمین نیاز به سرمایه‌ اولیه بسیار بالایی دارد. در واقع خرید خانه، ویلا، آپارتمان و حتی زمین نیازمند حجم بالایی از پول و سرمایه اولیه است و با جیب خالی نمی‌ توانید به آن ورود کنید. شایان ذکر است که به این موضوع هزینه‌ های تعمیرات و نگهداری مستمر و دائمی را نیز باید اضافه نمایید. خالی ماندن و بدون مستاجر ماندن خانه هم بخش دیگری از هزینه‌ های سرمایه‌ گذاری در قسمت املاک است که می‌ تواند تضمین یک درآمد مستمر را از شما بگیرد و باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید.

سرمایه گذاری در املام و مستغلات

املاک و مستغلات از قدیم یکی از مقاصد سرمایه گذاری جذاب برای سرمایه گذاران بوده است که همواره با افت و خیزهای بسیاری مواجه بوده است و البته همیشه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جذب کرده و به رشد بسیاری از این سرمایه گذاران کمک شایانی کرده است. امروزه با وجود این که بازار املاک و مستغلات از جمله بازارهایی در ایران است که در رکود به سر می برد، ولی همچنان برای بسیاری از سرمایه گذاران و افراد جذابیت های خودش را دارد و بسیاری از فعالان املاک و مسکن در این حوزه فعالیت و سرمایه فعال بسیاری در این بازار دارند.

حال در این شرایط این که شما به عنوان یک فرد عادی بخواهید در حوزه املاک بین خرید یک خانه یا زمین انتخاب کنید، جای بحث و بررسی دارد که در این نوشته به بعضی از جنبه های سرمایه گذاری در زمین یا خانه می پردازیم. توجه کنید شما برای خرید خانه و یا آپارتمان باید حتما ویژگی های گوناگون آن خانه یا آپارتمان را مورد بررسی قرار دهید و در حقیقت جنس خوب و به اصطلاح اکازیون خریداری کنید.

نکته دیگر در خرید یک کالا به جهت سرمایه گذاری، خرید آن در زمان مناسب است. به صورت معمول سرمایه گذاران با بررسی روندها وقتی که قیمت یک کالا یا هر جنس دیگری به حداقل خود می رسد، برای خرید اقدام می نمایند. این جنبه سرمایه گذاری در املاک با توجه به رکود و کم شدن قیمت املاک و مستغلات از جمله خانه و زمین زمان مناسب سرمایه گذاری در املاک از جمله خانه ویلایی، آپارتمان یا زمین است. سومین عامل تعیین کننده سرمایه گذاری در املاک، میزان سرمایه ای است که شما قصد دارید روی آن ملک سرمایه گذاری نمایید. در حقیقت بودجه شما بر انتخاب خانه، آپارتمان یا زمین اثرگذار است.

سرمایه گذاری در زمین یا آپارتمان؟

در ابتدا در نظر داشته باشید که برای مشخص شدن نوع ملک در اینجا منظور از خانه، آپارتمان های مسکونی یا اداری است و منظور است زمین در اینجا هم زمین های خالی و هم خانه های قدیمی و کلنگی که عملا بنای آنها ارزشی ندارد می باشد، البته می توان به این موارد زمین های کشاورزی یا صنعتی را نیز اضافه کرد. می توان گفت که از نظر زمان سرمایه گذاری که در حال حاضر زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است، چرا که بازار املاک و مستغلات در حالت رکود است و قیمت املاک و مستغلات در کم ترین حالت خود قرار دارد. حال شما باید میزان سرمایه یا بودجه خود را تعیین نمایید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار مسکن – از صفر تا صد خرید و فروش مسکن

پس از تعیین کردن بودجه برای سرمایه گذاری در خانه یا زمین شما باید به دنبال یک مورد خوب و مناسب خود بگردید! فایل خوب را در بازار املاک و مستغلات می توان این گونه تعریف کرد که باید توجیه برای سرمایه گذاری داشته باشد، یعنی این که شما چشم انداز و آینده خوبی را به جهت ترقی و افزایش قیمت آن ملک متصور باشید. با در نظر گرفتن این مورد شما بایستی به سراغ منطقه ای از شهر خود بروید که فکر می کنید از نظر بازار ملک پیشرفت و ترقی خواهد داشت و در ادامه می توانید تصمیم بگیرید که آپارتمان خریداری کنید یا خانه ویلایی و زمین.

به صورت کل بازار املاک در حوزه خانه های مسکونی و آپارتمان امروزه به علت این که این بازار به نوعی اشباع شده است و به جهت عواملی مثل کاهش قدرت خرید مردم که موجب شده بسیاری از خانه های نوساز خالی بمانند در حال سکون و رکود است. البته این را هم باید در نظر داشت که بعضا این امکان وجود دارد که در برخی از مناطق شهرهای گوناگونایران به علت پیش بینی که از رشد آن منطقه می شود، سازندگان آپارتمان و خانه در آن منطقه ساخت و ساز کرده و به جهت ترقی که در آینده دارد، سرمایه گذاری در آن منطقه روی آپارتمان یا خانه جذاب باشد.

ولی به صورت کلی در مراکز شهرها به این دلیل که پیش بینی از رشد زیاد در حوزه آپارتمان نمی شود، سرمایه گذاری در آپارتمان جذاب نیست و تنها خرید آپارتمان به عنوان یک کالا مصرفی انجام می شود. نکته دیگر این است که سرمایه گذاری در خانه ویلایی یا زمین حتی در مراکز شهرها به این جهت که از نظر تراکمی که هر منطقه دارد و تعداد آپارتمانی که در هر قطعه زمین یا خانه ویلایی می توان ساخت، توجیه اقتصادی برای سازنده دارد، ارزش زمین یا خانه های ویلایی به جهت مسکونی یا یک مجتمع تجاری بیش از آپارتمان در هر منطقه است، لذا می توان گفت که سرمایه گذاری بر روی خانه ویلایی یا زمین ارزشمند تر است.

سرمایه گذاری در زمین یا آپارتمان

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که آپارتمان به صورت کلی مثل یک کالای مصرفی می باشد که تازه ساز آن ارزش بیشتری از قدیمی آن دارد؛ آپارتمان نوساز از قدیمی قیمت بالاتری در همه جا دارد و این بدین معنی است که حتی اگر شما پیش بینی از رشد قیمت در یک منطقه را داشته باشید، سرمایه گذاری بر روی زمین/خانه ویلایی در آن منطقه به نسبت آپارتمان گزینه مناسب تری به حساب می آید و دلیل آن این است که هر روز آپارتمان نو ساخته می شود و آپارتمان چون بنا دارد و مستهلک می شود، ارزش آن کاهش می یابد، ولی زمین به این خاطر که ماهیتا زمین است و در حقیقت مستهلک نمی شود و سازنده می تواند روی آن بنا بسازد و از آن سود ببرد، ارزش بیشتری دارد و با مرور زمان ارزش آن کاهش نخواهد یافت.

نکات مهم در خرید آپارتمان و زمین

روش های گوناگونی برای ورود به دنیای املاک و بازار خرید و فروش خانه و زمین وجود دارد که خرید نقدی ملک بهترین و مطمئن‌ ترین روش سرمایه گذاری در بخش زمین است. خرید خانه و زمین با دریافت وام مسکن و یا انواع دیگر وام بانکی برای افرادی که نقدینگی و توانایی خرید نقدی ملک را ندارند، جذاب ولی در عین حال بسیار ریسکی نیز هست. در حقیقت در صورت نداشتن درآمد مشخص و حساب کردن روی درآمد ناشی از اجاره و درآمدهای مرتبط با ملکِ خریداری‌ شده، در صورت خوابیدن بازار این امکان وجود دارد که از بازپرداخت تعهدات خود باز بمانید، مگر اینکه درآمد ماهیانه ثابتی برای بازپرداخت تعهدات خود داشته باشید.

حتما برایتان جالب است : دلایل سرمایه گذاری در املاک | مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن

دریافت وام و ساخت و ساز و یا خرید خانه به امید بازپرداخت آن از طریق فروش و یا اجاره‌ بها دامی است که تا به امروز افراد زیادی گرفتار آن شده اند. در نهایت در صورتی‌ که چاره‌ ای جز خرید زمین و خانه از طریق گرفتن وام ندارید پیشنهاد می کنیم با ثبت شرکت‌ های با مسئولیت محدود و یا تعاونی اقدام به سرمایه‌ گذاری دسته‌ جمعی و خرید چندین ملک کنید تا در صورت ورشکستگی و یا خوابیدن بازار در یک منطقه تنها مجبور به بازپرداخت بخشی از تعهدات باشید نه تمامی دارایی خود.

در کل چنانچه قصد دارید با خیال آسوده بخوابید و دغدغه نوسانات بزرگ بازار املاک و بازپرداخت اقساط وام بانک مسکن را نداشته باشید، بهترین کار این است که همیشه نقد خریداری کنید و با جیب خالی وارد بازار غیرقابل پیش‌ بینی و شدیدا رقابتی املاک نشوید. بعد از اطمینان از نقدینگی و توانایی ورود به بازار املاک وقت آن فرا می رسد که انتخاب کنید وارد کدام حوزه از بازر املاک شوید.

تصمیم برای خرید خانه نوساز، کلنگی و یا زمین

خریداران ملک و سرمایه گذاران بازار مسکن همواره این سوال را داشته اند که چه نوع ملکی بازدهی مناسب تری دارد. در جواب میتوان گفت که چنانچه تنها با هدف سرمایه گذاری قصد خرید و فروش دارید، خرید زمین همواره بهترین گزینه بوده و است، به خاطر این که همیشه با سود همراه بوده و بر خلاف واحد های نوساز با گذشت زمان کاهش قیمت ندارد.

چنانچه خرید زمین در مناطقی مانند جنوب تهران که قیمت پایین تری دارند انجام شود، با گذشت زمان نه چندان زیاد می توان ساخت و ساز لازم و مناسب را انجام داده و در زمان رونق بازار و همچنین رونق منطقه آنرا ارائه کرده و سود خوبی را دریافت نمود.

به منظور خرید خانه نیز باید به نکاتی مشابه توجه کرد، به این خاطر که چنانچه سرمایه کافی داشته باشید، خرید خانه های کلنگی می تواند ارزش افزوده بالاتری برای شما به همراه داشته باشد. با خرید خانه های کلنگی و بازسازی آن ها و یا ساخت مجدد آن می توان به سود نسبتا بالایی رسید که اگر همین روند در زمان مناسب از نظر شرایط بازار، خریداری و در زمان رونق آن ارائه شود، این سودهی را چند برابر می کند و می تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری به حساب آید.

حتما برایتان جالب است : راهنمای خرید زمین مسکونی در ایران + نکات طلایی و کلیدی

ولی با این وجود سرمایه گذاری روی خانه های کوچک و متراژ پایین برای افرادی که سرمایه به مراتب کم تری دارند و قصد ورود به این بازار را دارند بهترین گزینه ممکن است. خانه های متراژ پایین به دلیل هزینه کمتر، همواره مورد استقبال بوده و تقاضای بیشتری برای خرید آن ها وجود دارد. این مدل خانه ها به سادگی و در کمترین زمان خرید و فروش شده و رکود بازار تاثیر کم تری بر روند فروش آن ها دارد. این مورد برای زمان فروش ملک اهمیت زیادی دارد و به راحتی امکان کسب سرمایه را برای مالک فراهم می نماید.


نتیجه گیری و کلام آخر

به صورت کلی می توان این طور بیان داشت که برای سرمایه گذاری شما بهتر است که یک زمین یا خانه ویلایی را بخرید و ترجیحا این که در منطقه ای باشد که پیش بینی رشد و ترقی بیشتری از آن دارید. البته بعضی مواقع امکان دارد در برخی از مناطق مثل بعضی از شهرک های مسکونی قیمت آپارتمان رشد داشته باشد که البته مقطعی و چند ساله است و شما قادر هستید بعد از کسب سود از این سرمایه گذاری خارج شوید.

همانطور که قول داده بودیم، به این سوال که خرید زمین بهتر است یا آپارتمان پاسخ دادیم.

همین طور اگر به دوست دارید بدانید سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود در ایران به چه صورت است، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

اگر هر گونه سوال یا ابهامی در مورد سرمایه گذاری در بازار مسکن داشتید، از بخش ارسال دیدگاه ها برای ما بنویسید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *