بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت کدام است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت

آیا بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت را میشناسید؟ اگر در بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال، بورس، طلا و سکه، فارکس و … معامله کرده باشید، نیاز به تعیین حدود قیمتی مقاومتی و حمایتی را در تحلیل تکنیکال نیاز پیدا می کردید. بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت برای تشخیص خطوط حمایت و مقاومت به معامله گران و سرمایه گذاران بازارهای مالی کمک می کند تا حد ضرر و حد سود را برای معاملات خود به روش اصولی مشخص کنند، پس اگر شما هم در بازارهای مالی فعالیت دارید و دوست دارید از بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت برای تعیین حد سود و ضرر استفاده کنید، این مطلب برای شما نوشته شده است. 

بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت

اندیکاتور حمایت و مقاومت از دیگر اندیکاتورهای حائز اهمیت و کاربردی برای شناسایی نقاط حمایت و مقاومت سهم در بورس است. اندیکاتور حمایت و مقاومت کمک می کند نقاط گوناگون حمایت و یا مقاومت یک سهم را شناسایی کنید. دانلود این اندیکاتور را به افرادی که در بازار بورس فعالیت دارند توصیه می کنیم. به صورت کلی هنگامی که سطوح مقاومت شکسته می شود، بدین معنی است که قدرت خریداران بیشتر از قدرت فروشندگان می باشد و سهم سیر صعودی به خود خواهد گرفت و شاهد رشد آن دارایی در بازار مالی مورد نظر خواهیم بود.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

همان طور زمانی که سطوح حمایت شکسته می شود، بدین معنی خواهد بود که قدرت فروشندگان بیشتر از قدرت خریدارن است و آن دارایی روند نزولی به خود خواهد گرفت. شناسایی خطوط حمایت و مقاومت کار ساده ای است و اندیکاتور حمایت و مقاومت به سادگی نقاط مختلف حمایت و مقاومت را تعیین خواهد کرد. با استفاده از اندیکاتور حمایت و مقاومت به راحتی می توانید حمایت ها و مقاومت های مهم سهم، رمزارز یا هر دارایی دیگری در بازارهای مالی مختلف را شناسایی فرمایید.

خط حمایت و مقاومت چیست؟

ذکر این نکته ابتدای این بخش الزامی است که به خط حمایت و مقاومت؛ Support و Resistance هم می گویند. شاید بسیاری از افراد با معنی این واژه ها آشنایی نداشته باشید، لذا در نظر داشته باشید که سطحی است که در آن تمایل به خرید یا تقاضا به اندازه کافی قوی است و بر روی فشار بر فروش غلبه می‌ کند، ولی در مقابل مقاومت بر عکس حمایت عمل می کند.

این گونه هم می توان گفت که حمایت و مقاومت سطحی است که در آن فشار عرضه بر تقاضا غلبه می کند، به شکلی که ارائه دهنده‌ نقاط اتصال کلیدی و مهمی که در آن‌ ها نیرو‌ های عرضه و تقاضا به هم می رسند. بسیاری از افراد معتقدند وقتی که قیمت به سطح مقاومت نزدیک شود، عرضه از تقاضا پیشی خواهد گرفت و بدین ترتیب از افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت جلوگیری می شود.

خط حمایت و مقاومت در بورس

بورس یا بازار ارزهای دیجیتالی هر کدام بازارهایی بسیار بزرگ هستند که در آن تریدرها به انجام معامله می پردازند، در حال حاضر بورس هر دوی این بازارها طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده اند و چنانچه بخواهیم معنی خط حمایت و مقاومت را عنوان کنیم؛ باید گفت که به سطحی از قیمت می گویند که احتمالا در آن تقاضا به اندازه ای زیاد می شود که از کاهش بیشتر قیمت بتواند جلوگیری کند، مقاومت گفته می شود و برعکس. تعریف خط حمایت و مقاومت بدین معنی است که خریدار به خرید و معامله تمایل بیشتری نشان دهد و در مقابل فروشندگان هم تمایل کمتری به فروش پیدا کنند. بدین شکل احتمال این که قیمت به زیر سطح حمایت سقوط نکند بیشتر می شود.

خط حمایت و مقاومت در فارکس

فارکس نیز یک بازار بسیار بزرگ است که در آن افراد و سرمایه گذاران برای معامله اقدام می کنند، گفته شده است که در این بازار روزانه افرادی وجود دارند که مبالغ هنگفتی از این طریق سود به دست خواهند آورد. حال چیزی که باید در نظر داشته اینجاست که حمایت و مقاومت در بازار فارکس نیز قابل استفاده است، بدین شکل که عرضه در این سطح در بازار فارکس با افزایشی در عرضه شروع می شود، برای همین فروشندگان حس می کنند که قیمت فعلی بیشتر از ارزش واقعی آن است و به امید این می‌ فروشند که قیمت آینده آن کاهش خواهد یافت.

نحوه کشیدن خط حمایت و مقاوت

در خصوص رسم این خطوط باید گفت که سه مرحله دارد و همچنین از اتصال حداقل دو کف یا سقف قیمت در نمودار تشکیل می شود. در ابتدا فرد باید سطوحی را که نقطه هایی را در آن قرار داده اند که در چندین ریورس دیده شده است در نمودار خود قرار بدهد و در ادامه پس از آن باید نزدیک ترین اعداد رند به ریورس ها را مارک کند و در نهایت باید خطوطی که در بالای قیمت اعداد رند نشسته اند را پاک و حذف کند. البته رسم این خطوط خیلی آسان نخواهد بود و معمولا افراد مبتدی قادر نیستند که این کار را انجام دهند و بهتر است در این خصوص آموزش های لازم را ببینند.

آیا اندیکاتوری برای رسم خط حمایت و مقاوت وجود دارد؟

رسم این خطوط به هیج وجه ساده نیست، از همین روی بسیاری از افراد برای رسم آن روی کمک اینترنت حساب باز می کنند. نکته مهم اینجاست که هیچ اندیکاتوری که بتواند به صورت دقیق و صحیح این خطوط را برای افراد رسم کند، در اینترنت دیده نمی شود و تنها راه حل رسم درست و دقیق آن این است که افراد آموزش رسم این خطوط را به شکل دقیق یاد بگیرند و خودشان این خطوط را رسم کنند تا مشکلی برای آن ها ایجاد نشود. در ادامه 3 مورد از اصلی ترین اندیکاتورها برای تعیین نقاط مهم حمایت و مقاومت را برای شما معرفی کرده و شرح داده ایم.

1) اندیکاتور RSI یا قدرت نسبی

اندیکاتور RSI یک اسیلاتور است که می توان با استفاده از آن، قدرت خریدار و فروشنده را در بازار تعیین کرد. آر اس آی با در نظر گرفتن قیمت بسته شدن یک دارایی در یک دوره مشخص که به صورت پیش فرض 14 روز در نظر گرفته شده است، قدرت نسبی بازار را به نمایش خواهد گذاشت. بازه نوسانی اندیکاتور RSI بین صفر و صد است و به صورت کلی این اندیکاتور بیانگر مومنتم بازار است و آن را در تغییرات قیمتی و روند قیمتی بازار نشان می‌ دهد. به بیان دیگر وقتی که مومنتم و قیمت باهم در حال افزایش باشند، بیانگر قدرت زیاد روند صعودی بوده و این افزایش مومنتم بازار نشان می‌ دهد که معامله گران همچنان خریدار آن هستند.

حتما برایتان جالب است : کاربرد تحلیل تکنیکال در بورس + ناگفته های تحلیل تکنیکال

در مقابل، وقتی که قیمت افزایش پیدا می کند ولی مومنتم در حال کاهش است، بیانگر ضعیف شدن روند صعودی بوده و خبر از اتمام روند صعودی فعلی بازار خواهد داد. به صورت کلاسیک، اندیکاتور RSI دو محدوده و منطقه اشباع فروش و اشباع خرید دارد. هنگامی که عدد شاخص قدرت نسبی بیشتر از 70 باشد، می گویند که بازار در محدوده اشباع خرید قرار گرفته است.

همچنین هنگامی که مقدار عددی این اندیکاتور کمتر از 30 شود، می گویند بازار در محدوده اشباع فروش قرار دارد. به عنوان مثال هرچقدر مقدار اندیکاتور قدرت نسبی به سقف که 100 است و کف خود یعنی صفر نزدیک‌ تر شود، بیانگر اتمام روند فعلی و تغییر روند و یا پولبک زدن به سطح مقاومت و سطح حمایت شکست شده و ادامه روند فعلی می باشد.

به هر حال، بالا بودن عدد این اندیکاتور بیانگر اصلاح قیمت یا بازگشت روند است، ولی انجام معاملات و خرید و فروش تنها با توجه به این اندیکاتور، روش صحیحی نیست، چرا که مثل دیگر اندیکاتورها و ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال، اندیکاتور RSI نیز می تواند خطا داشته باشد، از همین روی روش صحیح این است که از این اندیکاتور در کنار سایر ابزارهای تحلیلی مورد استفاده قرار گیرد. ترکیب چند اندیکاتور موجب خواهد شد که خطای تحلیل تا حدود بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

2) میانگین متحرک یا Moving Average

میانگین متحرک اندیکاتوری است که تغییرات قیمت را به شکل اصلاح شده و با گرفتن میانگین قیمت آن در یک دوره زمانی از پیش تعیین شده نمایش می دهد. با استفاده از این شاخص، روند قیمت به سادگی قابل تشخیص است، به این خاطر که این اندیکاتور از داده‌ های قیمتی قدیمی تر بهره می گیرد، یک شاخص پس رو به شمار می آید. میانگین متحرک ساده و میاتگین متحرک نمایی دو نوع از مووینگ اوریج ها هستند که بیشترین کاربرد را میان هم نوعان خود دارند. میانگین متحرک ساده، میانگین قیمت را در یک دوره زمانی تعیین شده نشان می دهد. به عنوان مثال، میانگین متحرک ساده 10 روزه یا SMA-10 میانگین قیمت را در 10 روز گذشته محاسبه کرده و آن را به نمایش خواهد گذاشت.

تشخیص خطوط حمایت و مقاومت

از طرفی میانگین متحرک نمایی، میانگین قیمت در یک دوره از پیش تعیین شده را با ضریب بیشتر روزهای اخیر مورد محاسبه قرار می دهد. در واقع هر چقدر دوره زمانی این شاخص بیشتر شود، تغییرات اندیکاتور به نسبت قیمت، کندتر و با تاخیر بیشتر ممی شود.

3) اندیکاتور بولینگر باند یا Bollinger Bands 

نوسانات بازار به وسیله اندیکاتور بولینگر باند قابل محاسبه است. بولینگر باند از سه خط تشکیل شده است؛ خط میانی یک میانگین متحرک ساده است و یک خط در بالا و یک خط در پایین این میانگین متحرک قرار دارند که این دو خط بالا و پایین یا باندهای اندیکاتور بولینگر، انحراف معیار میانگین متحرک محسوب می شوند. جالب است بدانید که با افزایش نوسانات و تغییرات قیمت، فاصله این باندها تغییر کرده و این خطوط به هم نزدیک یا از هم دور خواهند شد.

نزدیک شدن قیمت به باند بالایی این اندیکاتور‌، به منزله قرارگیری قیمت در محدوده اشباع خرید و نزدیک شدن قیمت به باند پایین آن، به منزله قرارگیری قیمت در محدوده اشباع فروش خواهد بود.  همچنین شکستن باندهای این اندیکاتور‌ هم که اتفاقی بسیار نادر است، قدرت روند فعلی بازار را نشان خواهد داد.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به معرفی 3 مورد از بهترین اندیکاتور های حمایت و مقاومت در تمامی بازارهای مالی پرداختیم.

چنانچه به دنیای بلاکچین علاقه دارید، مطلب استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال برای ایرانی ها را حتما مطالعه کنید.

شما تا به حال از چه اندیکاتوری استفاده کرده اید؟ استفاده شما، فایده ای هم داشته است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *