امواج الیوت در بورس به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
امواج الیوت در بورس

آیا میدانید امواج الیوت در بورس چیست و چطور کار می کند؟ کاربرد امواج الیوت در بورس بسیار زیاد است و از این نظریه در بازارهای مالی به خصوص بورس بسیار استفاده می شود. امواج الیوت در بورس بیان می کند که روند بازار یک الگوی تکراری دارد و هر یک از امواج الیوت با درجات مختلف تکرار خواهند شد و یک چرخه کامل موج در واقع از هشت موج تشکیل شده است. حال این که از امواج الیوت در بورس چگونه می توان سیگنال خرید و فروش گرفت و موارد اینچنینی را در ادامه برای شما آورده ایم که مطمئنا برایتان جذاب است.

امواج الیوت در بورس

چنانچه مدت زیادی است که در بورس ایران فعالیت دارید و ساعت‌ ها نمودارها را مورد بررسی قرار می دهید، حتما می‌ دانید یک‌ سری از روند‌ها، در حالتی که وضعیت احساسی بازار ثابت باشد، مرتبا تکرار خواهند شد و همواره نیز نتایجی یکسانی خواهند داشت. لذا از تکرارها در یک نمودار، امواج الگویی می‌ گویند که به وسیله برخی از اشخاص مورد بررسی و تدریس قرار می‌ گیرند.

حتما برایتان جالب است : آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی به زبان ساده

تا به امروز اشخاص زیادی به ارائه چنین الگوهایی پرداخته‌ اند که آقای “الویت” یکی از این اشخاص است؛ زمانی که به نتایج دیگر اشخاص یا خودمان و حتی آقای الیوت می نگریم، متوجه وجود یک‌ سری از الگوهایی می شویم که مرتبا در نمودار تکرار شده است و همیشگی است. چیزی که در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم، امواج الیوت و نمونه‌ های بارز از این امواج در بورس هستند، لذا در این مطلب به زبان ساده ابتدا ماهیت امواج الیوت را بررسی کرده و در ادامه هر چیزی که در خصوص این الگو باید بدانید را بیان می کنیم، پس همچنان با ما همراه بمانید.

ماهیت امواج الیوت چیست؟

الیوت گفت که روند در قیمت‌ های مالی ناشی از روانشناسی غالب سرمایه‌ گذاران می باشد. او متوجه شده بود که نوسان‌ ها در روانشناسی جمعی همواره در همان الگوهای تکراری فراکتال یا “امواج” در بازارهای مالی ظاهر خواهند شد. نظریه الیوت تا حدودی به “نظریه داو” شبیه است، چرا که هر دو این طور گفته اند که قیمت سهام در قالب امواج حرکت می‌ نماید.

به این خاطر که الیوت ماهیت “فراکتالی” بازارها را هم به رسمیت شناخت، توانست جزئیات بیشتری را مورد ارزیابی قرار دهد. فرکتال‌ ها ساختارهایی ریاضی محسوب می شوند که در مقیاس های کوچک‌ تر بی‌ نهایت بار قابلیت تکرار شوندگی دارند. الیوت دریافت که ساختار الگوهای قیمت سهام بورس نیز دقیقا به همین شکل است. او در ادامه به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه می‌ توان از این الگوهای تکراری به عنوان شاخص‌ های پیش‌ بینی کننده بازار آینده بهره برد.

کاربرد امواج الیوت در بورس

وقتی که قصد استفاده از روش تحلیل الیوت در بورس را داریم، بهتر است :

  • ** سهام حقوقی فعال داشته باشد.
  • ** سهام نسبتا بزرگی را برای خود انتخاب کنیم.
  • ** سهام در گذشته طبق عوامل بنیادی فعالیت کرده باشد.
  • ** به میزان کم تری تحت تاثیر عوامل اقتصادی قرار داشته باشد.
  • ** از تایم فریم‌ های روزانه و هفتگی در سرمایه‌ گذاری‌ های کوتاه مدت بهره بگیریم.
  • ** سهامی را انتخاب کنیم که حداکثر دو پیش‌ بینی برای آن وجود داشته باشد که هر دو یا صعودی و یا هر دو نزولی باشد.
  • ** حجم معاملات خوبی، متناسب با میزان سهام شناور، مدت زمان انتخابی برای سرمایه‌ گذاری و شرایط بازار داشته باشد.

امواج الیوت چه چیزی را نشان میدهند؟

بعضی کارشناسان تکنیکال سعی می کنند تا از الگوهای موجی در بازار بورس با استفاده از نظریه موج الیوت استفاده نمایند. این فرضیه این طور عنوان می دارد که حرکات قیمت سهام را می‌ توان پیش بینی کرد، چرا که این حرکات در قالب الگوهای بالا و پایین و تکرار شونده‌ ای به نام امواج ایجاد می شوند که این موضوع تحت تاثیر روانشناسی سرمایه‌ گذار است. در این نظریه، امواج گوناگونی وجود دارد از جمله امواج محرک، امواج ایمپالس و امواج اصلاحی که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد. امواج الیوت یک الگوی ذهنی است و تمامی تریدرها این نظریه را به یک صورت تفسیر نمی‌ کنند و بعضی افراد آن را استراتژی موفقی در معاملات به حساب نمی آورند.

حتما برایتان جالب است : چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

خود نظریه تحلیل موج را هم نمی توان به سادگی تعریف کرد. برخلاف تعداد زیادی از نظریه‌ های جهت گیری قیمت، این نظریه طرحی مشخص و قاعده‌ مندی ندارد تا بتوان دستورالعمل‌ های آن را به صورت دقیق دنبال کرد. در واقع تحلیل موج تنها تصویری از تحرکات بازار ارائه می‌ دهد و این امکان را فراهم می آورد تا حرکات قیمت را در ابعادی بسیار گسترده تر و عمیق‌ تر درک نمایید.

الگوی امواج الیوت به زبان ساده

آقای الیوت این طور گفت که بازارهای روندی، در الگویی حرکت می‌ کنند که به آن الگوی امواج 3-5 گفته می شود. این امواج، به دو دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشند:

  • 1) امواج پیشرو که امواج 1، 3، 5 و B محسوب می شوند و به آن‌ ها امواج همراه با روند نیز گفته می شود.
  • 2) امواج اصلاحی که امواج 2، 4، A و C محسوب می شوند و به آن‌ ها امواج خلاف روند نیز گفته می شود.

به این خاطر که امواج 1 تا 5 همراه با روند هستند، فاز پیشرو را ایجاد می کنند، از همین روی امواج ABC خلاف روند به حساب خواهند آمد و فاز اصلاحی نام می گیرند. این اتفاق، در هر دو روند نزولی و صعودی به یک اندازه صادق است. در ادامه قصد داریم با این امواج بیشتر آشنا شویم، ولی در ابتدای امر قصد داریم برای درک بهتر این موضوع، آن‌ ها را با یک مثال در بازار بورس، در امواج الیوت صعودی، توضیح دهیم.

این‌ گونه به سادگی با تاثیرات رفتار تریدرها در بازار بورس آشنا خواهید شد. این طور فرض کنید که شرکتی مدیر خوبی ندارد و اعضای هیئت مدیره تصمیم به تغییر مدیر شرکت می‌ گیرند. آن‌ ها مدیر جدیدی را که سابقه مدیریتی خوبی دارد، بر می گزینند، ولی این موضوع را عمومی نمی کنند و در حد مطرح‌ کردن بین خود نگه می‌ دارند. در ادامه، مواردی اتفاق می افتد که باعث ایجاد امواج الیوت می‌ شود؛

موج اول

در موج اول، روند افزایش سهام آغاز می شود. در موج اول، هیچ‌ کس از رشد یا ریزش بازار خبر ندارد و چنانچه تغییری هم به وجود آید، امکان دارد تحلیلگران فقط دلیل آن را تقاضای بیشتر بدانند، ولی در پشت پرده، اتفاقاتی در حال روی دادن است، از همین روی موج اول را موج مافیا نامیده اند.

حتما برایتان جالب است : بهترین کتاب تحلیل تکنیکال بورس کدام است؟

اعضای هیئت مدیره می‌ دانند که با حضور مدیر جدید، شرکت رونق پیدا کرده و کسب و کار شرکت بهبود پیدا خواهد کرد. آن‌ ها با کد بورسی اطرافیان خود، برای خرید سهام شرکت اقدام می نمایند، لذا حجم معاملات شرکت افزایش بسیاری می یابد و تقاضا برای سهام شرکت نیز بیشتر می شود، از همین روی طبق قانون عرضه و تقاضا، با افزایش میزان تقاضا، قیمت سهم به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

موج دوم

در موج دوم، مافیا و افراد پشت پرده، خریدهای خود را انجام داده اند، از همین روی با کاهش میزان تقاضا و پیشی گرفتن میزان عرضه، قیمت سهام شرکت کمی کاهش پیدا خواهد کرد. در موج دوم، خرید اعضای هیئت مدیره تمام شده و آن‌ ها به‌ دنبال برکنارکردن مدیر فعلی و ورود مدیر جدید به شرکت خواهند بود.

موج سوم

موج سوم، به صورت معمول حائز اهمیت ترین و بلندترین موج می باشد، چرا که در این مرحله، سهام توجه عموم مردم را جلب می کند. جالب است بدانید که به موج سوم، موج فعالان حرفه‌ ای بازار نیز گفته می شود. این موج، بلندترین و قوی ترین موج در الیوت به حساب می آید که در اندیکاتور مکدی، بالاترین قله را به خود اختصاص می دهد. با ورود مدیر جدید و تشکیل جلسه معارفه، او از برنامه‌ های خود صحبت می کند؛ مثل افزایش تولید، تاسیس نمایندگی‌ های جدید، دریافت وام کم‌ بهره و مواردی از این دست. با انتشار خبرهای جلسه معارفه :

  • * تحلیلگران بنیادی خبرهای مجمع را مورد بررسی قرار داده و EPS آن را محاسبه می نمایند.
  • * تحلیلگران تکنیکال نیز در اندیکاتورها سیگنال خرید یا شکسته‌ شدن مقاومت سهام به سمت بالا را به وضوح خواهند دید.

لذا طبق این نتایجی که به دست آمد، تحلیلگران بازار برای خرید سهام شرکت اقدام خواهند کرد.

موج چهارم

در پایان موج 3 و آغاز موج 4، قیمت سهام به ارزش ذاتی که مورد نظر تحلیلگران بنیادی است، خواهد رسید. تحلیلگران تکنیکال نیز با استفاده از فیبوناچی، هدف سهام را تشخیص خواهند داد و به هدف خود می رسند، لذا تحلیلگران فروش سهام را آغاز کرده و عرضه از تقاضا سبقت می گیرد و شاهد افت قیمت سهم خواهیم بود. در واقع می توان این طور گفت که موج 4 مرحله تثبیت سود و بستن معامله می باشد.

موج پنجم

در موج پنجم، مردم بیشتری سهام را خریداری خواهند کرد و سهام بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. تعدادی از تریدرها در موج پنجم، برای ارائه دلایل غیرمنطقی جهت خرید سهام اقدام خواهند کرد و وقتی با نظر آن‌ ها مخالفت م ی‌شود، تلاش خواهند کرد که نظر مخالف را خفه کنند. در موج پنجم، سهام بیش از اندازه افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد و مخالفان سهام برای فروش سهم اقدام خواهند کرد. این قسمت، جایی است که الگوی ABC آغاز خواهد شد.

حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟

در موج 5، افرادی که هیچ گونه اطلاعی از بازارهای مالی ندارند، با پرس و جو از اطرافیان این سهم را به عنوان یک سهم سودآور شناسایی کرده و در موج 5 برای خرید اقدام می کنند! رشد سهام در موج 5، هیچ علت بنیادی ندارد و علت تکنیکال آن هم تنها می تواند میزان بالای تقاضا باشد. این جمله در موج 5 شهرت جهانی دارد که در موج 5، مردم ناآگاه در قامت تحلیلگر ظاهر می شوند!

آموزش امواج الیوت در بورس

موج A : در موج A، خرید مردم عادی تمام می شود و هیچ شخص حقوقی هم از سهام حمایت نمی‌ کند، چرا که قیمت سهم بسیار بالاست، از همین روی سهم در موج A، با افت قیمت مواجه خواهد شد.

موج B : بعد از ریزش سهم در موج A، به این خاطر که سهام به کف موج 4 می‌ رسد و در مرحله پیش در این موج رشد صورت گرفته است، کف موج 4 حمایت به حساب می آید، لذا سهام در موج B رشد کوتاهی را تجربه می کند. از طرف دیگر در موج B، عده‌ ای که متوجه اشتباه خود می شوند و با هم سهم را خریداری می کنند تا با افزایش نسبی در قیمت سهم، ضرر خود را جبران کنند و در حقیقت میانگین قیمت خرید خود را کاهش دهند تا با کمی سود و یا حتی سربه سر از سهم خارج شوند. عده‌ ای هم که قیمت‌ های رویایی را برای خود در نظر دارند، باز هم سهام خریداری می کنند تا سود بسیاری از این طریق به دست آورند!

موج C : در موج C، افراد گروه اول سهام خود را به فروش خواهند رساند و در نقطه سربه‌ سر از سهم خارج خواهند شد. در انتهای موج C، افراد گروه دوم هم که برای رسیدن به رویاهای خود امیدی ندارند، با ضررهای زیادی سهام های خود را به فروش می رسانند. در صورتی که تحلیلگران در موج C، قیمت سهم را ارزشمند می‌ دانند و موقعیت را برای خروج مناسب نمی‌ دانند، چرا که سهم در این نقطه، پایین‌ تر از ارزش ذاتی قرار دارد، از همین روی در انتهای موج C تحلیلگران و مافیای بازار برای خرید سهم اقدام خواهند کرد.

دستورالعمل‌ های مهم برای استفاده از امواج الیوت

  • ** سقف موج 3 بایستی بالاتر از سقف موج 1 باشد.
  • ** اصلاح موج نمی تواند بیش تر از 88 درصد باشد.
  • ** اصلاح موج به هیچ وجه کل موج قبلی خود را در بر نمی گیرد.
  • ** نقطه اتمام موج c می بایست پایین تر از نقطه اتمام موج a باشد.
  • ** موج 3 در هیچ زمانی کوچک‌ ترین موج در بین 5موج اول نخواهد شد.
  • ** همه موج‌ های اصلی می بایست بالاتر از موج اصلی پیش از خود به پایان برسند.
  • ** هنگامی که موج قبلی و یا بعدی موج 1 از 5 ریزموج تشکیل شده باشد، موج اول 3 تایی خواهد شد.
  • ** موج 4 با قلمرو قیمت موج 1 هم‌ پوشانی ندارد. به جز بعضی مواقع نادر که تشکیل مثلث مورب می دهد.
  • ** به هیچ وجه موج b پیش از موج 5 به اتمام نخواهد رسید و چنانچه شاهد این اتفاق باشیم، بیانگر این است که موج 5 هنوز تکمیل نشده است.

نکات مهم درباره نظریه امواج الیوت

  • 1) خرید در موج 5 و فروش در موج C کاملا هیجانی خواهد بود.
  • 2) امواج 1 و 5 تقریبا و به صورت معمول از نظر ارتفاع یک اندازه هستند.
  • 3) شناسایی موج 5 که نقطه نهایی و آخرین فرصت برای خروج از سهم به حساب می آید، بسیار حائز اهمیت است.
  • 4) در نظریه الیوت، به دنبال تشخیص ابتدای موج 3 به منظور بازکردن معامله هستیم و بهتر است در موج 4 معامله را ببندیم.
  • 5) بهتر است حروف یا شماره هر موج را در انتهای آن قرار دهیم، ولی چنانچه آن را در وسط موج هم قرار دهیم، به مشکل بر نخواهیم خورد.
  • 6) در حرکات خلاف بازار، قیمت کمی اصلاح را تجربه خواهد کرد؛ در واقع تا حدود سطح اول فیبوناچی حرکت می‌ کند تا موج جدید را تشکیل دهد.
  • 7) روش الیوت، نقشه راه آینده را برای ما به تصویر خواهد کشید و برخلاف دیگر روش‌ های تحلیل تکنیکال، روی حرکات قیمت و امواج آن تمرکز خواهد کرد.
  • 8) هنگامی که در یک تایم فریم نتوانستیم جزئیات امواج را شناسایی کنیم، می‌ توانیم تایم فریم را کاهش دهیم تا جزئیات را با دقت به مراتب بیشتری مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال چنانچه در تایم فریم در حال بررسی هستیم، برای ارزیابی بهتر جزئیات، می‌ توانیم از تایم فریم روزانه و حتی تایم فریم های ساعتی استفاده نماییم.

نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که گفتیم، الیوت یکی از سبک‌ های تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی به حساب می آید که قوانین بسیاری دارد که با کمی تمرین و کسب تجربه به راحتی می توانید از آن برای تشخیص روند بازار و نقاط مناسب برای ورود و خروج به سهم استفاده نمایید. شاید درنگاه اول قوانین الیوت و حفظ کردن نسبت‌ های حرکتی در امواج گوناگون خیلی آسان به نظر نیاید، ولی تمامی این‌ ها با تمرین زیاد به بهترین شکل در ذهن شما ثبت خواهند شد. به صورتی که دیگر به حفظ کردن آن‌ ها احتیاج پیدا نکنید.

خرید در یک منطقه درست و با قیمت مناسب از اصلی ترین هدف موج شماری به حساب می آید که البته باید این را هم در نظر داشت که موج شماری به تنهایی نمی تواند در راستای دستیابی به این هدف کمک کننده باشد بلکه به منظور تحقق آن به استفاده از استراتژی های معاملاتی بزرگتر و وسیع تری نیز احتیاج خواهید داشت. نظریه امواج الیوت به عنوان یک تفکر معاملاتی قدرتمند سرمایه گذار را آگاه می کند که چه زمانی بهترین زمان برای ورود به سهم و حتی بازار است تا بیشترین سود با پایین ترین ریسک خرید برای سهامدار لحاظ شود، ولی همیشه شناسایی صحیح شماره موج یکی از مهم ترین چالش ها به شمار می رود که وجود دارد و به صورت معمول در این زمینه تحلیلگران با یکدیگر همواره به اختلاف نظر بر می خورند!

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *