استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن

با استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن آشنایی دارید؟ پرایس اکشن در واقع یک نوع سبک معاملاتی است که در بازارهای مالی مختلفی مثل بورس، بازار ارزهای دیجیتال، فارکس و به صورت کلی هر بازاری که نمودار و قیمت در آن ها وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. البته استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن متفاوت است و هر شخص معامله گری با توجه به نیاز، بازار مورد نظر، میزان ریسک پذیری، مقدار سرمایه ای که دارد و … می تواند بین استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن برای خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن

در واقع معاملات پرایس اکشن را می توان به یک شکل خالص از تجزیه و تحلیل تکنیکال تشبیه کرد، چرا که شامل هیچ شاخص و اندیکاتور دست دوم و مشتق شده از قیمت نیست. بلکه تریدرها پرایس اکشنی تنها داده های دست اول بازار که درباره خود متن بازار است را مورد بررسی قرار می دهند. این حرکت قیمت در طول زمان معیار حیاتی پرایس اکشن به حساب می آید. تجزیه و تحلیل عملکرد قیمت، این امکان را برای معامله گران فراهم می آورد تا حرکت قیمت بازار را درک کنند و توضیحاتی برای آن هاروشن شود که به عنوان معامله گر می تواند سناریوی ذهنی مورد نیاز برای توصیف ساختار فعلی بازار را به وجود آورند. معامله گران باتجربه در خصوص با قیمت، معمولا درک ذهنی منحصر به فرد خود از یک بازار را دلیل اصلی تجارت سودده خود به حساب می آورند.


حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟


تریدرهای پرایس اکشنی متن فعلی و قبلی حرکت قیمت در بازار را مورد استفاده قرار می دهند و معمولا بر عملکرد اخیر قیمت در 3 تا 6 ماه گذشته تمرکز می کنند و همچنین تمرکز سبک تری بر سابقه قیمتی دورتر دارند. جالب است بدانید که این سابقه قیمت شامل نوسانات بالا و پایین در بازار و همچنین سطوح حمایت و مقاومت می باشد. یک تریدر حرفه ای قادر است از قیمت در بازار برای درک و توصیف روند فکری انسان هایی که در پشت حرکت بازار ایستاده اند و نقش کلیدی در کنترل تحرکات قیمت دارند، بهره بگیرد. هر یک از شرکت کنندگان با توجه به اهمیت و حجم مالی تحت کنترلشان در بازار در زمان معاملات خود سرنخ های حائز اهمیتی را در نمودار قیمت بازار می گذارند، حالا می توان این سرنخ ها را تفسیر نمود و در راستای پیش بینی حرکت بعدی در بازار مورد استفاده قرار داد.

پرایس اکشن چیست؟

به عبارتی پرایس اکشن تحلیل و فهم نحوه تغییر قیمت می باشد و این بدین معنی است که عملکرد قیمت را مورد بررسی قرار می دهیم. این موضوع به سادگی در بازارهای با نقدینگی و نوسان بالا قابل دیدن است و هر چارت قیمتی که در بازار های مالی گوناگون مورد بررسی قرار دهید، قادرید به سادگی تحلیل کنید و مشاهده کنید، قاعدتا در واقعیت هر چیزی که در بازار مورد معامله قرار می گیرد، حرکتی در قیمت به وجود می آورد، به این خاطر که قیمت بر پایه عرضه و تقاضا نوسان می کند.

معامله گری بر پایه پرایس اکشن عوامل دیگر موثر بر حرکت بازار را نادیده می گیرد و در عوض معمولا به تاریخچه خود قیمت بازار می پردازد و این بدین معنی است که حرکت قیمت آن دارایی در یک دوره زمانی مشخص را ارزیابی می کند، لذا پرایس اکشن یک نوع تجزیه و تحلیل و آنالیز تکنیکال می باشد، ولی چیزی که آن را از بیشتر تجزیه و تحلیل های تکنیکال متمایز می کند این است که تمرکز اصلی آن بر رابطه قیمت فعلی بازار با قیمت های گذشته یا اخیر آن می باشد.

مزایای پرایس اکشن نسبت به سایر استراتژی‌ ها

  • استراتژی پرایس اکشن هیچ وقت منسوخ نمی شود و همواره در هر بازاری می توانید از آن ها استفاده نمایید.
  • به این خاطر که در پرایس اکشن معاملات با توجه به سطوح قابل انجام است، حد ضررها بسیار کوچک و حد سودها بزرگ در نظر گرفته می شود.
  • پرایس اکشن یک استراتژی کارآمد به حساب می آید و به نرم‌ افزار خاصی نیز نیاز ندارد؛ بلکه تنها با یک چارت ساده که در همه نرم‌ افزار‌های تحلیلی وجود دارد، می‌ توان از این استراتژی بهره گرفت.
  • پرایس اکشن نه‌ تنها در همه بازارهای مالی قابل استفاده است، بلکه در همه بازه های زمانی از تایم‌ فریم‌ های بسیار کوچک تا تایم‌ فریم‌ های بزرگ هم می توان از آن استفاده کرد و کم‌ خطر‌ترین روش معاملاتی نیز به حساب می آید که برای افرادی که ریسک پذیری آن ها بالا نیست هم کاربرد دارد.
  • اصلی ترین مزیت سیستم پرایس اکشن این است که در عین حال که ساده است، بسیار سریع نیز می باشد و به هیچ وجه معامله‌ گر را گیج نمی‌ کند؛ در حقیقت می توان این طور گفت که پرایس اکشن آرامش فکری بیشتری را برای معامله گران به همراه می آورد.
  • معامله با پرایس اکشن درصد موفقیت بالایی به همراه دارد، به این خاطر که ما پیش از شکل‌ گیری قیمت، با توجه به هیجانات و تصمیمات دیگر معامله‌ گر‌ها، کار خود را آغاز کرده و معامله را باز می‌ کنیم. با این وجود ما راه بیشتر معامله گران بازار را نمی‌ رویم بلکه زمانی که آن‌ ها معامله‌ خود را متوقف می‌ کنند، ما همچنان در حال کسب سود از بازه‌ ای که در نظر داشته ایم هستیم.

استراتژی های پرایس اکشنی

الگوهای پرایس اکشن حائز اهمیت ترین جنبه معاملات بر پایه استراتژای اقدام قیمتی محسوب می شوند، چرا که این الگوها هستند که سرنخ های خوبی را درباره این که قیمت در گام بعدی چه حرکتی می کند را در اختیار معامله گران قرار می دهند. در این قسمت مقاله بنا داریم تا 5 استراتژی پرایس اکشن کاربردی را به شما آموزش دهیم؛ جالب است بدانید که این الگوها در عین سادگی، قدرت بسیار زیادی دارند و چنانچه به صورت درست از آن ها استفاده کنید، می توانید بازدهی بسیار خوبی را از آن ها مشاهده نمایید.


حتما برایتان جالب است : استراتژی معاملاتی گن به زبان ساده و عامیانه


با این که این 5 الگوی معاملاتی، هسته اصلی استراتژی پرایس اکشن را تشکیل می دهند، ولی استراتژی های بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آن ها هم در راستای تحقق اهداف مالی تان در بازارهای مالی مختلف بهره بگیرید ولی 5 تا از اصلی ترین استراتژی های معاملاتی با استفاده از پرایس اکشن به شرح زیر می باشند؛

1) استراتژی معاملاتی با خط روند : چنانچه در یک روند صعودی بتوان حداقل 2 کف ایجاد شده به وسیله کندل ­ها را با یک خط به یک  دیگر وصل کرد، خط روند ایجاد خواهد شد. این خط روند مثل یک ناحیه حمایتی عمل خواهد کرد، به عبارتی شکست این خط روند صعودی به سمت پایین، می توانید سیگنال خروج از معامله را برای ما صادر کند که اعتبار آن نیز به مراتب بالاست.

و در مقابل چنانچه برای ترسیم خط روند در یک روند نزولی از دو اوج قیمتی کندل ­ها استفاده کنیم، خط روند نزولی تشکیل خواهد شد که مثل یک خط مقاومتی عمل می­ کند. خط روند نزولی به صورت معمول کمتر از خط روند صعودی به وسیله تحلیلگران تکنیکال در بازار استفاده می شود.

2) استراتژی پین بار : استراتژی پین بار یکی از مهم ترین روش هایی به حساب می آید که می توان از آن در بازارهای مالی مثل فارکس استفاده نمود. شایان ذکر است که پین بار دقت بسیار بالایی در بازارهای رونددار دارد، به ویژه چنانچه در مناطق مستعد شاهد آن باشیم.

پین بارهایی که در مناطق مقاومت و حمایت حائز اهمیت شاهد آن ها هستیم، معمولا از دقت بالایی برخوردار هستند. پین بارها به منظور تغییر روند هم می توانند کاربردهایی داشته باشند، البته باید حتما از کندل های اطراف آن ها به سادگی قابل تمییز دادن باشد و به خوبی بازگشت از یک سطح حمایت یا مقاوت را نشان دهد.

3) استراتژی اینساید بار : الگوی اینساید بار یک سیگنال ادامه دهنده قوی روند به حساب می آید که به منظور پیدا کردن نقاط بازگشت قیمت کاربرد دارد. با این وجود نخستین گام برای یادگیری معامله با این استراتژی به عنوان یک سیگنال ادامه دهنده روند است، لذا ما نیز همین کار را خواهیممی کنیم. در واقع زمانی که اینساید بار به صورت کامل به وسیله کندل قبلی خود احاطه شده است، بیانگر تثبیت کوتاه مدت قیمت و در ادامه شسکت روند برای ایجاد روند جدید خواهد بود.

استراتژی اینساید بار در تایم فریم روزانه و هفتگی بهترین عملکرد را می تواند از خود به نمایش بگذارد. در نظر داشته باشید که در این تایم فریم ها ریسک این استراتژی به مراتب پایین تر و سودی که می توانید کسب کنید نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. استراتژی اینساید بار به همراه یک روند قدرتمند در بازار پرطرفدارترین روش معاملاتی برای بازار فارکس و سایر بازارها به حساب می آید.

4) استراتژی ساختگی : استراتژی فیکی یا همان ساختگی یا همان فیک هم یک استراتژی پرایس اکشن پرکاربرد و در عین حال ساده است که بازگشت از یک سطح مهم حمایت و یا مقاومتی را نشان می دهد.

بهترین استراتژی های پرایس اکشن

به صورت معمول بازار که در یک طرف در حال حرکت است، ناگهان بازمی گردد تنها به این منظور که معامله گران تازه کار و بی تجربه را از میدان به در کند و این در حالی است که معامله گران با تجربه دوباره بازار را به سمت و سوی اصلی و قبلی خود بازمی گردانند. الگوی فیکی یا ساختگی بیشتر مواقع، حرکت های بزرگی را در بازار به همراه خواهد داشت.

5) استراتژی سم سیدن : یکی دیگر از استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن که عملکرد آن بسیار مناسب بوده است، استراتژی موضوع به عرضه و تقاضای آقای سیدن می باشد. آقای سیدن یکی از دست‌ اندرکاران بازار معاملات نیویورک بود که یکی از وظایف افراد شاغل در این بازار وارد کردن اردرهای دیگر تحلیلگران در سیستم بازار فارکس می باشد.


حتما برایتان جالب است : استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال برای ایرانی ها


جالب است بدانید که دیدن این سفارشات جذابیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال زمانی که شما با یک سفارش 500 لاتی در یک محدوده روبرو خواهید شد، بدیهی است که تشخیص روند بازار برایتان ساده تر خواهد بود و شما قادرید به سادگی بدین وسیله آینده بازار را پیش‌ بینی نمایید. چنین ناحیه‌ هایی در نمودار قیمت با عنوان نواحی عرضه و تقاضا شناخته می شوند. ولی معامله گران خرد نمی توانند این سفارشات را مشاهده کنند.

آقای سیدن در استراتژی خود در پرایس اکشن روشی را ابداع کرد که به وسیله آن می‌ توان بسیاری از این سفارشات خرید یا فروش را مشاهده کرد و بدین وسیله به ورود به بازار در راستای معاملات بانک‌ ها و مؤسسات مالی اقدام کرد. برای روش خود بازار را در چهار حالت پیش‌ بینی و تحلیل می کند.

  • روند صعود؛ در استراتژی عرضه و تقاضا با عنوان رالی معروف است. در حالات گوناگون بازار نیز این روند را با حرف R نمایش داده می شود.
  • روند نزولی؛ با عنوان دراپ شناخته شده و آن را با حرف D می شناسند.
  • روند رنج؛ با اصطلاح بیس در بازار معروف است و آن را با حرف B نشان می دهند.

آقای سیدن بر این باور است که بازار و قیمت در مسیر خود در چهار حالت RBD، RBR، DBR و DBD حرکت خواهد کرد. در این روند‌ها محدوده بیس در حقیقت همان محدوده‌ های عرضه و تقاضای استراتژی سیدن محسوب می شوند. آقای سیدن بر این باورند که قیمت دوباره به این مناطق باز می گردد، به همین خاطر بازگشت قیمت به این مناطق می‌ تواند بهترین شرایط را برای ورود به روندهای عالی موافق با حرکات بانک‌ ها و مؤسسات مالی برای تحلیل‌ گران و معامله گران فراهم کند.

با الگوهای پرایس اکشن در نقطه تلاقی چگونه معامله کنیم؟

بعضی اوقات یک سیگنال پرایس اکشن در ناحیه ای ایجاد می شود که ارزش ورود را ندارد یا این که امکان دارد یک سیگنال پرایس اکشن در جایی ایجاد شود که باید بدون تردید وارد سهم شد.

بنابراین قوی بودن این سیگنال ها به این وابسته است که این الگوها در کجا ایجاد شوند. بهترین سیگنال های پرایس اکشن، در نقطه تلاقی ایجاد می شوند. ولی نقطه تلاقی چیست؟ نقطه تلاقی یعنی چند سیگنال را با هم دیگر و در یک نقطه قیمتی شاهد باشیم.

نکات مهم درباره انواع استراتژی های پرایس اکشن

تایید ورود به معامله با پرایس اکشن : پس از شناخت انواع استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن ، حال نوبت باید تایید ورود به معامله را یاد بگیرید. در این خصوص معامله‌ گر تنها زمانی برای ورود به معامله اقدام می نماید که چندین سیگنال مثبت از استراتژی های گوناگون دریافت کرده باشد؛ بدین شکل، ریسک ورود به معامله کاهش پیدا خواهد کرد و سود احتمالی ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اندیکاتورها در پرایس اکشن : هرچند اساس پرایس اکشن بر ساده کردن نمودار و بیرون کشیدن الگوها بوده و می گویند که به استفاده از اندیکاتورها احتیاجی نیست، ولی در واقع استفاده از اندیکاتورها نه تنها ضرری برای تریدرهای مختلف ندارد، بلکه آن ها را یاری می دهد تا اطلاعات بیشتری را از عمق بازار بیرون کشیده و از تحلیل‌ های صورت گرفته، اطمینان بیشتری حاصل گردد. اندیکاتورها هم هر کدام بر مبنای تعریف خود، سیگنال‌ هایی را صادر می کنند که می‌ تواند در مسیر تصمیم گیری بهتر برای ورود به معامله یا خروج از آن، کمک شایانی به ما کند.

مراقب الگوی فیکی باشید : یکی از اشتباهات مرسوم در بین تحلیل گران سبک پرایس اکشن، اشتباه کردن در تشخیص الگوهاست. الگوهای این استراتژی معاملاتی در برخی مواقع شباهت زیادی به یک دیگر دارند و امکان دارد تحلیل‌ گر را با اشتباه روبرو کنند. بسته به تایم فریم معاملاتی یا همان زمانی که در آن تحلیل کرده و باید معاملات را انجام دهید، بهتر است به جای عجله کردن در انجام معامله، حوصله بیشتری به خرج دهید تا از ثابت ماندن الگوی شکل گرفته، اطمینان حاصل کنید.


حتما برایتان جالب است : بهترین استراتژی خرید و فروش سهام چیست؟


پیشنهاد می کنیم که حتما از اندیکاتور کندل تایم بهره بگیرید تا زمان دقیق باز شدن و بسته شدن هر تایم فریم را با دقت مورد بررسی قرار دهید. به صورت کلی بهتر است در کنار تحلیل در تایم فریم مد نظر، نمودارها و قیمت‌ ها را در یک تایم فریم بالاتر هم مورد بررسی قرار دهید تا از همخوانی تحلیل در هر دو تایم فریم، اطمینان حاصل نمایید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب اصلی ترین استراتژی های معاملاتی پرایس اکشن را خدمت شما آموزش دادیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس نیز اطلاعات مفیدی کسب کنید، توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

حال که دیگر استراتژی های پرایس اکشن را میشناسید، فکر می کنید کدام استراتژی پرایس اکشنی بیشتر با شرایط معاملاتی شما تناسب دارد؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *