راهنمای خرید زمین مسکونی در ایران + نکات طلایی و کلیدی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
راهنمای خرید زمین مسکونی

خرید زمین مسکونی در اطراف تهران و یا شهرستان ها به دلیل افزایش قیمت بسیار زیاد بافت شهری، بسیار مورد استقبال سرمایه گذاران و حتی افرادی که قصد ساخت و زندگی دارند قرار گرفته است. راهنمای خرید زمین مسکونی به این صورت است که شما باید زمین مناسبی که اشکال سند و یا موارد دیگر نداشته باشد، در مکان مناسب و در حال رشد شناسایی کرده و در خصوص آن زمین و نحوه ساخت و دریافت مجوز و انشعابات مختلف تحقیق کنید و در صورتی که روی قیمت زمین مناسبی در منطقه مناسب یافتید، برای خرید آن اقدام کنید و بعضا به عنوان سرمایه گذاری بلندمدت به آن نگاه کنید و مطمئن باشید که سود خوبی را به دست خواهید آورد. در این مطلب قصد داریم راهنمای خرید زمین مسکونی در ایران را به همراه نکات طلایی و کلیدی خرید زمین که هر سایت یا فردی به شما نمی گوید، عنوان کنیم، پس به هیچ وجه این مقاله آموزشی رایگان را از دست ندهید و با سایت سرمایه گذاری آنلاین مای مانی همراه باشید.

راهنمای خرید زمین مسکونی

خرید املاک و اراضی شاید در نگاه اول خیلی ساده نباشد، بسیاری از افراد در طول چندین سال تمام سرمایه‌ خود را پس‌ انداز می‌ کنند تا بتوانند با آن ملکی را برای خود تهیه نمایند. پروسه های خرید زمین و مسکن گاه آن قدر سخت می شوند که بسیاری از مردم نمی‌ دانند در این مواقع چگونه باید عمل کنند. روزانه پرونده ‌های بسیاری در دادگاه‌ ها تشکیل می ‌شود که به کلاهبرداری ‌های حوزه‌ معاملات خرید زمین و مسکن ارتباط دارد. کلاهبرداران مسکن به روش های گوناگون در کمین هستند تا بتوانند سرمایه‌ افراد را غارت کنند و برای این کار هیچ حد و مرزی را پیش‌ روی خود متصور نمی ‌شوند، از همین روی دانستن نکات حقوقی خرید زمین و دیگر املاک برای افرادی که قصد معامله‌ املاک و مستغلات دارند، اهمیت زیادی دارد، در این مقاله می خواهیم به برخی از نکات مهم که در هنگام معامله‌ املاک باید به آن ‌ها توجه کرد، اشاره نماییم.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان خرید ارز دیجیتال + راهنمای گام به گام خرید

توجه به ابعاد زمین برای ساخت و ساز بسیار مهم است، برای مثال برای زمینی 200 متری ابعاد 10*20 متر مناسب تر از ابعاد 8*25 متر است، اما چرا؟ برای زمینی 200 متری شما اجازه ساخت 4 طبقه مسکونی روی پارکینگ یا پیلوت دارید، به شرطی که بتوانید به تعداد واحدها پارکینگ داشته باشید. این را هم بدانید در منطقه ای مثل پاسداران شما باید به ازای هر واحد مسکونی، پارکینگ داشته باشید. پارکینگ مزاحم قبول نمی کنند. همچنین شهرداری این منطقه خرید پارکینگ هم ندارد، لذا شما در زمینی به ابعاد 10*20  می توانید تعداد پارکینگ بیشتری نسبت به ابعاد 8*25 تامین کنید. ابعاد 10*20 حدود 4 تا 5 پارکینگ خواهد داشت و این در حالی است که ابعاد دیگری تنها 3 پارکینگ می تواند تامین نماید.

معامله زمین

خریدن زمین و ملک قواعد خاص خود را دارد. داشتن اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، آینده آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، تحقیق و پرس و جوازمعتمدین محلی و خیلی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند. بعد از انجام دادن تحقیقات لازم، خریدار می‌تواند در مورد خرید ‌زمین با فروشنده مذاکره کند تا بعد از توافق معامله نمایند.

قولنامه چیست؟

بسیاری از افراد این طور فکر می کنند که قولنامه همان سند ملک است ولی حقیقت آن است که قولنامه یک کاغذ معمولی است که جزو اسناد رسمی به حساب نمی آید. اسناد رسمی اسنادی هستند که به تأیید دولت و نهادهای قضایی رسیده باشند و از آنجایی که قولنامه به وسیله خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه که افرادی عادی هستند، تنظیم خواهد شد، در شمار اسناد رسمی به حساب نمی آید. تنظیم قولنامه به این خاطر انجام می ‌شود که به صورت معمول طرفین برای ایجاد شرایط معامله به زمان احتیاج دارند، امکان دارد خریدار برای تهیه‌ کل مبلغ معامله و یا فروشنده تا نهایی کردن وضعیت ملک نیاز به زمان داشته باشند، پس قولنامه ‌ای را بین خود تنظیم می ‌کنند تا شرایط معامله و مراحل آن به صورت جزیی و دقیق ذکر گردد.

نکات خرید زمین مسکونی

انعقاد قولنامه برای خرید زمین و مسکن به معنای آن است که ملک مورد نظر یکبار معامله شود. بعضی از زمین ‌های کشاورزی از سند رسمی برخوردار نمی باشند و به صورت محلی و سنتی برای آن ‌ها سند تنظیم شده است. خریدار برای خرید زمین ‌هایی از این نوع، باید قبل از انعقاد قرارداد از مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی در خصوص این گونه زمین ها و اسناد قانونی آن ها استعلام‌ نماید. نکات مهم برای خرید زمین قولنامه ای به شرح زیر است :

  • ** زمان و مکان تحویل مورد معامله باید حتما در قولنامه بیان شود.
  • ** مطمئن شوید که فروشنده برای انجام معامله هیچ گونه منع قانونی نداشته باشد.
  • ** در زمان معامله با افراد مسن و پیر از صحت سلامت روانی آنها اطمینان حاصل کنید.
  • ** باید ملک مورد معامله در بانک یا جای دیگری رهن نباشد و از این موضوع اطمینان یابید.
  • ** پیش از این که به صورت رسمی و کامل مورد معامله بنام شما زده شود از پرداخت کل مبلغ توافقی معامله پرهیز کنید.
  • ** چنانچه قصد دارید ملک قولنامه ای را بخرید، مطمئن شوید که از نظر اداره ثبت ملک مورد معامله مشکلی نداشته باشد.
  • ** اول باید از درست بودن مورد معامله آگاهی کامل پیدا کنید، پس برای خرید قول و قرار خود را مکتوب کنید و آن را امضا کنید.
  • ** در مورد زمین ‌هایی که امکان دارد در طرح های توسعه قرار داشته باشند، باید در خصوص تایید یا رد آن اطمینان حاصل نمایید.
  • ** چنانچه وکیلی از طرف مالک، وکالت برای امضا قولنامه داشت، باید اطمینان یابید که وکالت نامه وی برای فروش ملک از اعتبار برخوردار باشد.
  • ** چنانچه مبلغی را به مالک می پردازید آن را مستند و مکتوب کنید و در صورت پرداخت کردن از طریق چک تمامی مشخصات همراه با مبلغ در آن قید شود.
  • ** وقتی که قصد دارید ملکی را معامله نمایید، مطمئن شوید که آن ملک مستاجر نداشته باشد و در صورت داشتن مستاجر با آن هماهنگ نمایید که آیا مستاجر از معامله اطلاع دارد یا خیر و آیا حق و حقوق خود را از مالک قبلی دریافت داشته است. شرط تخلیه بودن یا تخلیه شدن ملک را با مالک در قولنامه ذکر فرمایید.
  • ** چنانچه قصد دارید ملک مشاعی که به ارث رسیده را بخرید، حتما در هنگام تنظیم قرارداد قولنامه امضای تمای وراث را داشته باشید و چنانچه یکی از آنها یا شخص دیگری نماینده آنها است وکالت نامه داشته باشد، وکالت نامه وی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید.

کد رهگیری؛ از دیگر نکات حقوقی خرید زمین

افراد از طریق کد رهگیری قادر هستند در جریان آخرین وضعیت زمین یا ملک مورد نظر  قرار گیرند تا از فروش احتمالی زمین یا ملک به  خریداران دیگرمطلع شوید. از دیگر نکاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که در صورتی که بین طرف های قرارداد چک رد و بدل می ‌شود، باید جزییات چک مثل شماره سریال، مبلغ و نام طرف‌ های مورد معامله در آن چک به صورت دقیق ذکر گردد.

دقت به هدف خرید زمین 

در زمان انتخاب زمین باید به هدف نهایی فکر و بر مبنای آن تمامی موارد مورد نظر خود را تنظیم کرد، برای مثال چنانچه زمین برای کار باغداری و پرورش میوه مد نظر است، حتما باید آزمایش خاک را در لیست کارهای خود قرار داد. همین طور اگر از آب چاه استفاده می ‌شود آزمایش‌ های مربوط به آب را نیز باید انجام داد. وجود زمین‌ های زراعی اطراف را با توجه به سم پاشی و … مد نظر قرار داد و از سلامت زمین آگاهی کامل یافت. چنانچه زمین برای ساخت ویلا و سازه مسکونی انتخاب شده است حتما باید از امنیت منطقه مورد نظر اطمینان حاصل کرد. پس هدفی که برای خرید زمین دارید، یکی از مهم ترین نکات در بحث راهنمای خرید زمین مسکونی محسوب می شود.

بررسی همسایگان زمین مورد نظر

همسایه‌ ها شاید در زمان معامله ‌ای شیرین خیلی مورد مهم به حساب نیایند، ولی همین مورد به نظر کوچک در زمان ‌های بسیاری باعث فروش اجباری یک ملک به علت ایجاد مزاحمت ‌های مداوم و یا عدم امنیت شده ‌اند.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان خرید ارز دیجیتال + راهنمای گام به گام خرید

چطور باید در رابطه با همسایگان یک زمین تحقیق کرد، به ویژه وقتی که شخص ساکن آنجا نبوده و آشنایی در آن منطقه و مردم محلی ندارد؟ روش اول استعلام از شورای محل است که به احتمال زیاد می ‌توان پاسخ درستی نیز دریافت کرد، به خاطر این که در نهایت بار مسئولیتی نیز به دوش آنهاست ولی برای این کار پیشنهاد می‌ شود از ابتدا رابطه دوستانه‌ ای با مسئولان شورا برقرار شود تا در مراحل کار و ادامه آن از مشورت آنها به خوبی استفاده شود. روش دوم پرس و جو از سایر همسایگان و در نهایت مقایسه نظرات با یکدیگر است و روش نهایی چند بار رفت و آمد و سرکشی در موقعیت‌ های زمانی گوناگون به آن محدوده است تا یک بررسی میدانی از آن عمل آید.

شرایط جغرافیایی زمین

چنانچه شخصی به دنبال تهیه زمین است، می بایست به شرایط جغرافیایی و محل قرارگیری زمین نیز توجه داشته باشد، چرا که مثلا در زمان بارندگی‌ های شدید حتما زمین‌ های پایین دست دچار آبگرفتگی شدید می شوند. همینطور وجود زمین به دلیل زیبایی و چشم انداز در کنار یک رودخانه می ‌تواند در فصل‌ های پر بارندگی بسیار خطرناک و آسیب ‌زا باشد. همچنین مواردی مثل زمین‌ های کوه پایه ‌ای و جنگلی و ساحلی هر کدام موارد مهم مرتبط با خود را دارند که در زمان انتخاب باید به آن ها توجه داشت.

بافت طبیعی و پوشش گیاهی زمین

برای راهنمای خرید زمین مسکونی باید در نظر داشته باشید که اگر قصد ساخت یک ویلا یا خانه مسکونی روی زمین مورد نظر خود را دارید، بهتر است پیش از خرید به پوشش گیاهی و درختان موجود در زمین نگاهی داشته باشید. مطمئنا پس از ساخت ویلا به محوطه ‌سازی و پوشش گیاهی و کاشت درختان زیادی در زمین باقیمانده نیاز دارد، پس به چه دلیل هزینه مازاد را باید پذیرفت و به جای آن زمینی مناسب ساخت ویلای خود انتخاب نکرد. در این حالت می‌ توان ویلا را طبق بافت طبیعی موجود در زمین طراحی و معماری کرد و از چشم اندازهای زیبای آن لذت برد.

دسترسی زمین به راه‌ ها و مراکز خدماتی

از دیگر موارد حائز اهمیت در زمان انتخاب و خرید زمین دسترسی به روش های اصلی و شهرها و مراکز خدماتی و رفاهی و درمانی هستند. تصور این که شخصی در ویلا خود باشد و یکی از فرزندانش دچار سرماخوردگی شدید شود و ساعت ‌ها از اولین مرکز درمانی فاصله داشته باشد بسیار سخت است یا چنانچه قرار باشد شخصی برای یک آخر هفته با خانواده خود به ویلای جنگلی خود برود مطمئنا به خرید روزانه نیاز دارد و دور بودن مراکز خرید و خدماتی او را آزرده خاطر خواهد کرد، بنابراین به همه این موارد در همان روزهای اول خرید زمین باید توجه کافی را داشت.

امکانات و امتیازهای زمین

در خصوص راهنمای خرید زمین مسکونی مهم ترین نکته امکانات و امتیازات زمین مورد نظر اشت که شاید برخی افراد در ابتدا به این موارد اهمیت ندهند، به خاطر این که قیمت پایین زمین برای ‌آن ها بیشتر حائز اهمیت است، ولی باید توجه داشت که این کار اشتباه بزرگی است مگر آن که بر مبنای هدف کاربری زمین ذاتا به آن امتیاز نیاز نباشد، چرا که در صورت نیاز به آن امتیاز باید زمان و هزینه زیادی برای دریافت آن گذاشت. بله چنانچه محل زمین در طرح گازرسانی و یا برق و آب نباشد امکان دارد سال‌ ها از این امتیاز محروم ماند و یا متحمل هزینه سنگینی برای دریافت آنها شد زیرا از منابع اداره مشخص نمی ‌شود به آن منطقه رسیدگی کرد، به خاطر این که در بودجه از قبل پیش بینی نشده است.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان خرید ارز دیجیتال + راهنمای گام به گام خرید

بنابراین حتما چنانچه زمینی برای باغداری و یا ویلایی دنج در یکی از مناطق دور افتاده خریداری می‌ شود می بایست به تمامی امتیازهای آب، برق، گاز و نهایتا تلفن دقت کرد، به این دلیل که چنانچه در آن منطقه تلفن همراه آنتن ‌دهی مناسبی نداشته باشد حتی تلفن ثابت نیز یکی از موارد حائز اهمیت محسوب می شود. چنانچه زمین امکاناتی مثل آب و برق نداشته باشد برای فراهم کردن آن باید هزینه کنید. این را مورد بررسی قرار دهید که چه امکاناتی در دسترس هستند. امکاناتی که برای خرید زمین باید در نظر داشته باشید به شرح زیر هستند :

  • ** آب : چنانچه آب شهری در دسترس نبود، ببینید که آیا حفاری چاه امکان پذیر است یا خیر. در بسیاری از موارد زمینی که بدون آب باشد قابل ساخت و ساز نیست.
  • ** فاضلاب : چنانچه فاضلاب شهری در دسترس نبود، بایستی زمین را از نظر ایجاد این امکانات امتحان کنید. چنانچه نتیجه تست منفی بود احتمالا مجوز ساخت و ساز ندارید.
  • ** برق : برق یکی از ساده ترین امکانات قابل اجرا در زمین است اما به شرطی که در نزدیکی مناطق مجاور زمین وجود داشته باشد. امکانات برق را در نزدیکی محل خود مورد بررسی قرار دهید و هزینه اجرای آن را در صورت نبودن تخمین بزنید.
  • ** تلفن و اینترنت : کمبود خط تلفن، کابل تلویزیون یا خطوط اینترنت مانع ساخت و ساز شما نمی شود، ولی در نهایت برای هر کسی که قصد برنامه ریزی برای زندگی یا کار در زمینی که در حال توسعه آن هستید را دارد، قابل قبول نیست.
  • ** گاز : در صورت داشتن امکانات برق الزامی به داشتن گاز نیست، ولی چنانچه این امکانات در منطقه سفارشی باشد باید از تامین کننده گاز بخواهید تا هزینه اجرای آن در زمین شما را مورد بررسی قرار دهد.

نکات خرید زمین مسکونی

1) صاحب بنگاه امضای طرف معامله را تایید نماید.

2) قید شود که قرارداد در چند نسخه تنظیم می شود.

3) بررسی شود که آیا صاحب بنگاه از مجوز از اتحادیهد برخوردار است یا خیر.

4) چنانچه چکی صادر می شود در نزد صاحب بنگاه و گواهان تنظیم و امضا شود.

5) حتما دو نفر فرد قابل اعتماد از سوی طرفین زیر قرارداد را به عنوان گواه امضا نمایند.

6) از امضای سند بدون حضور طرف دیگر و پیش از احراز سمت و هویت او خودداری شود.

7) اسنادی که نزد صاحب بنگاه به امانت گذاشته می شود به صورت کامل در قرارداد تعریف گردد.

8) از چک هایی که به صورت چک مسافرتی یا چک حساب جاری رد و بدل می شود، کپی گرفته شود.

9) در سند قید شود که آیا در آن قلم خوردگی وجود دارد یا نه و دارای پشت یا حاشیه نویسی است یا خیر.

10) صرف نوشتن معامله و قرارداد در اوراق چاپی و آرم دار بنگاه دلیل بر رسمی بودن معامله نخواهد بود.

11) بررسی شود که آیا ملک یا ساختمان در مالکیت فروشنده قرار دارد یا این که در رهن بانک یا شخص دیگری است.

12) میزان حق الزحمه دلال در قولنامه یا مبایعه نامه آورده شود و این که آن را دریافت کرده یا تحت چه شرایطی دریافت می کند.

13) چنانچه مال مورد معامله بین چند نفر مشاع است و یا این که خریداران چند نفر هستند و عده ای به جای دیگری به وکالت معامله می کنند دارای وکالت رسمی هستند یا خیر.

14) باید توجه کنید که انجام معامله در بنگاه و سند تنظیمی عادی است و چه بسا فروشنده قبلا یا بعدا آن را با سند رسمی یا عادی به شخص ثالثی واگذار کرده، لذا این امر به وسیله صاحب بنگاه تایید شود که چنانچه ملک یا ساختمان دارای معارض باشد مسئولیت جبران خسارت با چه کسی خواهد بود.

15) چنانچه اسناد تجاری مثل چک، سفته و سایر اوراق بهادار نزد بنگاه دار به امانت گذاشته شده در قرارداد آورده شود و قید شود که تحت چه شرایطی و چه زمانی این اسناد به چه شخص یا اشخاصی باید تحویل داده شود.

خرید زمین بهتر است یا آپارتمان؟

نمیشود راجب راهنمای خرید زمین مسکونی صحبت کرد ولی راجب تفاوت های خرید آپارتمان و زمین حرفی نزد. در واقع بررسی این موضوع که خرید زمین بهتر است یا آپارتمان نیاز به بررسی جوانب گوناگون این موضوع دارد که از جمله آن می توان به شرایط مالی و بودجه فرد، موقعیت مکانی، نوع خانه و یا زمین اشاره داشت. خریدار و یا سرمایه گذار چنانچه با قصد داشتن سرپناه و همچنین سرمایه گذاری وارد این بازار شود تکلیف معلوم بوده و حتما سراغ گزینه های مربوط به خرید خانه می رود ولی چنانچه در این بین تنها قصد سرمایه گذاری داشته باشد و با هدف افزایش سرمایه وارد بازار مسکن شود، باید موارد بیشتری را بررسی کرد تا به نتیجه مطلوب رسید. 

در سال های گذشته شاهد رشد قیمت زمین و خانه هر دو بوده ایم ولی رشد زمین در مقایسه با خانه شرایط بهتری دارد و رشد بالاتری را تجربه کرده است و حتی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رشد قیمت خانه ها، که در این چندساله شاهد آن بوده ایم، از رشد قیمت زمین نشات گرفته و به موجب آن افزایش داشته است. بنابراین چنانچه با این دید تصمیم به خرید داشته باشیم می بینیم که زمین گزینه مناسب تری است، ولی نکته دیگری که باید به آن توجه داشت تغییر نوع نگرش مردم نسبت به خانه و سکونت در آن است.

به این خاطر که امروزه تمایل مردم به سکونت در مرکز شهر و آپارتمان نشینی بیشتر شده است، که این خود از شرایط زندگی امروزی و اوضاع اقتصادی نشات می گیرد، تمایل به خرید خانه افزایش یافته است و با افزایش تقاضا در این بخش، شاهد تاثیر این موضوع بر الگوی رشد قیمت خانه و زمین نیز هستیم و این موضوع به سود خانه و جلب سرمایه ها به طرف آن پیش می رود. با این حال آپارتمان ها با توجه به موقعیت مکانی، طراحی و نوع معماری، امکانات و دسترسی ها ازین تغییر قیمت سهم می برند و هرچه موارد گفته شده از ایده آل های مردم برای زندگی فاصله داشته باشد این افزایش قیمت ک متر در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این آپارتمان هایی که در برج های بلند با تعداد واحد زیاد قرار دارند نیز رشد چندانی را تجربه نخواهند کرد، به این خاطر که از قدرالسهم کمتری استفاده خواهند کرد، ولی نکته ای دیگر در مورد خرید خانه این است که با گذشت زمان عمر خانه بالا رفته و این امر تاثیری عکس بر قیمت آن دارد به عبارتی با گذشت زمان چون عمر خانه بیشتر می شود شاهد کاهش قیمت آن در مقایسه با زمین هستیم و با توجه به رکود در بازار مسکن نمی توان سود چندان رضایت بخشی را برای آن قائل شد که این نیز نکته ای قابل توجه است که سرمایه گذاری بر روی خانه، برای مدت طولانی را رد کرده و در مقایسه با زمین مناسب نمی دانیم.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان خرید ارز دیجیتال + راهنمای گام به گام خرید

در این بین می بایست به این نکته نیز توجه داشت که چنانچه سرمایه شما به شکلی است که توانایی ساخت و ساز را دارید و یا چنانچه علاوه بر این، خانه یا ملک دیگری داشته و قصد خرید مجدد دارید، زمین در مقایسه با خرید خانه پیشنهاد بهتری برای شما خواهد بود، ولی در این بین می بایست در نظر داشت که چنانچه در کوتاه مدت قصد فروش زمین خود را داشته باشید، در مقایسه با خانه خرید و فروش آن روند کند تری دارد و به عبارتی سخت تر از خانه و یا آپارتمان به فروش می رسد که این نکته ای منفی برای زمین است ولی در مجموع می توان سرمایه گذاری بر روی زمین را برای بلندمدت مناسب به حساب آورد، به این خاطر که همیشه شاهد این افزایش قیمت و سود دهی با وجود رکود در بازار مسکن بوده و خواهیم بود.


نتیجه گیری و کلام آخر

می توان گفت که ناآگاهی مردم از مسائل قضايی و حقوقی در جامعه باعث تشكيل پرونده‌ های قضايی غيرضروری، سردرگمی مردم در محاكم قضايی و در نهايت افزايش تعداد زندانیان شده است، ارتقا آگاهی های حقوقی، ضمن صرفه‌ جویی در وقت و هزینه مردم، بار دستگاه قضايی را نیز کاهش می دهد. از مرسوم ترین استراتژی های سرمایه گذاری زمین، نگهداری آن برای مدتی طولانی و فروش آن با افزایش قیمت است. چنانچه توسعه ای پیرامون زمین خریداری شده شما انجام شود، قیمت آن به صورت تصاعدی افزایش می یابد. هر چقدر توسعه و آبادی به زمین شما نزدیکتر باشد، ارزش آن مضاعف خواهد شد. حتی چنانچه کار خاصی در زمینتان انجام ندهید. مهم ترین نکات خرید زمین در ایران که در زمینه راهنمای خرید زمین مسکونی به کارتان می آید، به صورت خلاصه به شرح زیر است؛

  • ** نقشه و متراژ زمین
  • ** سند و سابقه مالکیت
  • ** امکانات آب، برق و گاز
  • ** ویژگی های فیزیکی زمین
  • ** محدودیت های کاربری و ساخت و ساز
  • ** ناحیه بندی های زمین و مسائل بالقوه آن

در انتهای مطلب امیدوارم از این مطلب آموزشی که راهنمای خرید زمین مسکونی در ایران بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد سرمایه گذاری در حوزه مسکن داشتید، از بخش ارسال نظرات از ما سوال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

یک دیدگاه برای “راهنمای خرید زمین مسکونی در ایران + نکات طلایی و کلیدی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *