خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری

خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری در زمان رکود یا رونق سودآور است! از قدیم گفته اند که خرید ملک در ایران هیچ موقع با ضرر همراه نخواهد شد و همواره سودآور است که تا حدود زیادی این موضوع درست است. اخیرا بسیاری از افراد جهت خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری اقدام کرده اند تا بتوانند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند و سود هم ببرند. در راستای خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که در این مطلب به آن ها اشاره کرده ایم تا بتوانید خرید بهتری را در ملک ایران تجربه کنید و سود زیادی نیز کسب کنید.

شرایط خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری

با توجه به رکود بازار املاک و مستغلات در چند سال گذشته، به نظر می‌ رسید سرمایه‌ گذاری در این حوزه خیلی مناسب نباشد، ولی با توجه به این رکود نیز بوده‌ اند افرادی که با سرمایه‌ گذاری در املاک سودهای بسیاری کسب کرده اند یا لااقل ارزش سرمایه و دارایی خود را حفظ کرده اند. این اتفاق تنها حاصل سرمایه‌ گذاری صحیح، در زمان مناسب و موقعیت مناسب است. سرمایه‌ گذاری در املاک یک سرمایه‌ گذاری بلندمدت به حساب می آید و به صبر و حوصله نیاز دارد.

حتما برایتان جالب است : فوت و فن سرمایه گذاری در ملک + نکات مهم در سرمایه گذاری مسکن

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اگر برای خرید ملک نقدینگی کافی در اختیار ندارید، می‌ توانید روی وام‌ های بانکی و رهن خود خانه نیز حساب باز کنید. با استفاده از وام‌ های بانکی و رهن کامل خانه، می توانید ملک مناسبی تهیه کنید و باز پرداخت وام بانک را با نرخ سود محاسبه شده در سال‌ های آتی پرداخت نمایید. سرمایه‌ گذاری در بازار املاک و مستغلات و خرید خانه و آپارتمان برای سرمایه‌ گذاری می‌ تواند انتخاب سختی باشد، ولی با درک درست از شرایط مالی و گزینه‌ های موجود می‌ توان بهترین گزینه را در زمینه سرمایه‌ گذاری در املاک و مستغلات انتخاب کرد.

تحقیق درباره سرمایه‌ گذاری در املاک

قبل از این که برای خرید و سرمایه‌ گذاری در املاک اقدام نمایید، نیاز دارید تا اطلاعات خود را تکمیل کنید. میزان سرمایه خود را ارزیابی کنید و موقعیت ملک‌ های مناسب را نیز مورد بررسی قرار دهید. منطقه‌ ای که در آن سرمایه‌ گذاری می‌ کنید، می‌ تواند بر میزان سوددهی سرمایه‌ گذاری املاک شما موثر واقع شود.

موقعیت ملک؛ نکته مهم در سرمایه‌ گذاری

به منظور شناسایی موقعیت ملک می‌ توانید به آژانس‌ های مسکن و فعالان در زمینه املاک و مستغلات مراجعه فرمایید. اطلاعات خود را در مورد مکان و موقعیت ملک تکمیل کنید و بهترین گزینه سرمایه‌ گذاری را انتخاب و برای سرمایه گذاری و خرید اقدام کنید. در استان‌ های گوناگون بازار ملک یک بازار محلی است، تحقیقات محلی با کمک یک کارشناس می‌ تواند برای سرمایه‌ گذاری ملک ایده خوبی باشد. در تهران و کلان شهرهایی مانند آن، بازار ملک و مستغلات تحت تاثیر عوامل گوناگون تغییر می‌ کند. از مواردی که باید هنگام بررسی موقعیت ملک برای سرمایه‌ گذاری در املاک در نظر داشته باشید، امکاناتی مثل مراکز خرید، مراکز درمانی، سیستم‌های حمل و نقل و مناطق تفریحی به شمار می رود.

برای بررسی موقعیت ملک موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • ** امتیازات هر محله را پیش از سرمایه‌ گذاری ملک مشخص کنید.
  • ** نرخ اجاره بها در هر منطقه را بسنجید و بر این اساس اقدام نمایید.
  • ** قیمت‌ های روز جهت ساخت و ساز در مناطق مختلف را در نظر داشته باشید.
  • ** شناخت از خیابان‌ ها و محله‌ های منطقه می‌ تواند به سرمایه‌ گذاری ملک شما کمک شایانی کند.
  • ** مناطقی که جرم و جنایت در آن‌ ها بیشتر است، مناطق مناسبی برای سرمایه‌ گذاری به حساب نمی آیند.
  • ** مناطقی که مستعد تحولات اجتماعی و بهبود محیط شهری هستند، به مراتب گزینه‌ بهتری برای سرمایه گذاری به حساب می آیند.
  • ** موقعیت ملک در مناطق دانشگاهی، این امکان را در اختیار شما قرار خواهد داد تا ملک خود را پس از سرمایه‌ گذاری به دانشجو‌ها اجاره دهید و از این طریق نیز کسب سود کنید.

از مواردی که می بایست هنگام بررسی موقعیت ملک در نظر بگیرید، امکاناتی مانند مراکز خرید، مراکز درمانی، سیستم‌ های حمل و نقل و مناطق تفریحی است. چنانچه قصد دارید با خرید ملک سرمایه‌ گذاری نمایید، نیاز دارید تا به بررسی محله‌ ها و مناطق گوناگون متناسب با بودجه خود بپردازید. چنانچه قصد خرید زمین را دارید باید بدانید که در آینده چه کاری با آن قصد دارید انجام دهید، آیا بودجه کافی برای مشارکت و ساخت و ساز را در اختیار دارید یا خیر؟

قبل از خرید آپارتمان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در ابتدای ورود به این بازار بهتر است سه فاکتور نقدشوندگی، ریسک و بازدهی انتظاری را برای خود تعیین نمایید؛

نقدشوندگی : بازار مسکن امکان نقدشوندگی لحظه‌ ای را ندارد. از لحظه‌ ای که یک مالک اقدام به فروش ملک یا ساختمان خود می‌ کند تا لحظه فروش واقعی آن امکان دارد ماه‌ ها زمان نیاز باشد. حتی این امکان وجود دارد که در نهایت خریداری هم پیدا نشود، لذا توجه به این نکته الزامی است که در صورت سرمایه‌ گذاری در این بازار نمی‌ توانید دارایی خود را به سرعت به پول نق تبدیل کنید.

ریسک : سرمایه‌ گذاری در این بازار از جمله سرمایه‌ گذاری‌ های کم ریسک به حساب می آید و کم تر تحت تاثیر سیاست‌ های پولی و مالی دولت قرار خواهد گرفت. همچنین زمانی که شما با خرید مسکن یا ملک در این بازار سرمایه‌ گذاری می‌ کنید، امنیت مالی‌ تان تقریبا به صورت کامل تضمین شده است. در این بازار قوانینی وجود دارد که چنانچه شما آن ها را بشناسید و رعایت کنید، موجب کاهش استرس شده و سرمایه‌ گذاری شما را پرسود و ایمن خواهد کرد.

بازدهی انتظاری : روند قیمتی بازار مسکن طی سالیان اخیر نشان داده است که نسبت به تورم توانسته بازدهی خوبی داشته باشد. یعنی در پایین‌ ترین سطح انتظار، خودش را نسبت به نرخ تورم کشور تعدیل کند، لذا شما کم ترین میزان بازدهی مورد انتظار خود را می‌ توانید معادل با نرخ تورم کشور در نظر بگیرید، چرا که بازار مسکن حداقل پا به پای تورم افزایش قیمت را تجربه کرده است.

حتما برایتان جالب است : راهنمای خرید زمین مسکونی در ایران + نکات طلایی و کلیدی

به این منظور که یک دید کلی نسبت به بازدهی بازار مسکن داشته باشیم، می توانیم به میزان افزایش قیمت مسکن در تهران طی سال های گذشته نگاه کنیم که نشان می‌ دهد از آبان ماه سال 98 تا آبان ماه سال 99 متوسط قیمت هر متر خانه در تهران بیش از 118 درصد افزایش داشته است و از 12.6 میلیون تومان به بیش از 27 میلیون تومان رسیده است.

استراتژی خرید، تعمیر و فروش بی نظیر است!

یکی از پرسودترین روش ها در سرمایه‌ گذاری ملک خرید ملک در موقعیت مناسب و بازسازی آن است. با توجه به رشد جمعیت، بسیاری از مناطق قابلیت سرمایه‌ گذاری‌ های کلان را دارند. به این صورت که با خرید یک ملک قدیمی و صرف هزینه‌ ای برای بازسازی و تعمیرات می‌ توانید پس از انجام این تغییرات ملک را به بهای به مراتب بالاتر به فروش برسانید.

راهنمای خرید ملک برای سرمایه گذاری

برای این کار شناخت کافی از موقعیت ملک بسیار حائز اهمیت می باشد. نیاز دارید تا اطلاعات کافی از شرایط ملک داشته باشید. معمولا فروش آپارتمان یا مطابق برنامه‌ ای از پیش تعین شده رقم می‌ خورد، یا در اثر حوادث پیش بینی نشده، در هر دو صورت اگر پیش از خرید آپارتمان فاکتور تسهیل در فروش را مد نظر قرار دهید، هنگام فروش آپارتمان کار ساده تری در پیش خواهید داشت.

زمان مناسب خرید برای سرمایه‌ گذاری ملک

بازار ملک مدام در حال تغییر و تحول است. این تغییر و تحولات مطابق با عوامل گوناگونی انجام می شود و بعضی اوقات پیش می‌ آید که بازار ملک و مستغلات برای مدت زمان زیادی راکد بماند، از همین روی بهتر است قبل از خرید و فروش، زمان مناسب خرید برای سرمایه‌ گذاری ملک را در نظر داشته باشید. وقتی که بازار راکد است و قدرت خرید عموم جامعه کاهش می‌ آید، به‌ الطبع قدرت و تعداد انتخاب برای شما بیشتر خواهد بود. زمانی که در این شرایط قرار داشته باشیم، یعنی عرضه ملک و زمین بالا باشد و خریداری وجود نداشته باشد، بهترین زمان برای سرمایه‌ گذاری ملک است.

کدام ملک‌ ها برای سرمایه‌ گذاری مناسب‌ تر هستند؟

در زمان خرید و سرمایه‌ گذاری در حوزه ملک، این سوال پیش می آید که بعد از بررسی موقعیت ملک باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟ همان طور که پیش تر گفتیم، سرمایه‌ گذاری شما طبق موقعیت ملک می‌ تواند مفید و سودده باشد. ناحیه‌ ای که ملک در آن قرار دارد می‌ تواند فاقد امکانات رفاهی باشد و این امر بر آینده ملک تاثیر می‌ گذارد. خرید آپارتمان‌ های نوساز می‌ تواند هزینه تعمیرات و بازسازی را کاهش دهد.

حتما برایتان جالب است : دلایل سرمایه گذاری در املاک | مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن

همچنین در زمان فروش یا اجاره دادن ملک با مشکل به مراتب کم تری روبرو خواهید شد. زیبایی ساختمان می‌ تواند اهرم بزرگی برای سهولت در اجاره دادن آپارتمان باشد. آپارتمان‌ هایی که نقشه‌ های مناسبی ندارند، نورگیر نیستند و … کم تر طرفدار دارند. همه این امور می‌ تواند به سهولت فروش و اجاره آپارتمان کمک کند. در این صورت چنانچه تحت هر شرایطی مجبور به فروش ملک خود شوید می‌ توانید سرمایه خود را باز گردانید. به این منظور که بهترین انتخاب را هنگام سرمایه‌ گذاری ملک داشته باشید، نکات زیر را مد نظر داشته باشید :

  • ** به موقعیت ملک توجه نمایید.
  • ** به دنبال خرید آپارتمان‌ های نوساز باشید.
  • ** به زیبایی و معماری ساختمان توجه نمایید.
  • ** به سهولت فروش یا اجاره ملک در آینده توجه نمایید.
  • ** از خرید آپارتمان‌ ها موقوفی و سندهای مشکل‌ دار پرهیز نمایید.
  • ** از راهنمایی دیگران استفاده کنید و به همراه یک کارشناس دنبال ملک بگردید.
  • ** اجاره دادن آپارتمان‌ هایی با امکانات رفاهی بیشتر نظیر آسانسور، انباری و پارکینگ ساده تر است.

زیبایی ساختمان می‌ تواند اهرم بزرگی برای سهولت در اجاره دادن آپارتمان به حساب آید. آپارتمان‌ هایی که نقشه‌ های مناسبی ندارند، نورگیر نیستند و … طرفداران کم تری دارند. همین طور می بایست توجه کنید وقتی که بازار ملک درگیر رکود اقتصادی می‌ شود، امکان خرید و فروش و همچنین اجاره دادن ملک پایین می‌ آید. در این صورت بازار ملک دیگر سودآوری سابق خود را نخواهد داشت. با توجه به این که در ایران تغییرات رکود در بازارهای اصلی شامل تغییرات در دیگر زمینه‌ ها است، بهتر است سرمایه‌ گذاری ملک هدفمند و با توجه به این شرایط انجام گیرد.

با خرید و سرمایه‌ گذاری ملک‌ های کوچک قادرید وقتی که به دوره رکود بازار مسکن می‌ رسیم نیز سرمایه خود را استفاده نمایید. علاوه بر این‌ که خرید ملک‌ های کوچک تر به سرمایه کمتری نیازمند است، اجاره دادن و فروش این نوع ملک‌ ها نیز ساده تر خواهد بود، لذا سرمایه شما دو مرتبه می‌ تواند به نقدینگی نزدیک شود.

همه نوع آپارتمانی تحت تاثیر رکود قرار نمیگیرد!

زمانی که بیشتر سرمایه گذاران املاک برای سرمایه گذاری روی خرید آپارتمان در زمان رکود به دنبال اجاره های خوب هستند، به صورت معمول آپارتمان های لوکس را کنار میزنند، چرا که در دوران رکود پول مردم به اجاره این نوع آپارتمان ها نمی رسد و معمولا به دنبال آپارتمان های درجه دو و سه هستند تا بتوانند ازپس مخارج کرایه و دیگر هزینه ها بر بیایند. این اتفاق موجب می شود در دوران رکود وضعیت آپارتمان های درجه دوم و سوم بهتر شود و تقاضا برای آن ها بیشتر شود.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار مسکن – از صفر تا صد خرید و فروش مسکن

این افزایش تقاضا در دوران پس از رکود حتی بیشتر هم می شود. لذا اجاره بها در دوران پس از رکود به ویژه برای آپارتمان های لوکس و درجه یک بیشتر هم می شود، لذا سرمایه گذارانی که توانایی سرمایه گذاری روی آپارتمان ها در دوران رکود را دارند، می توانند افزایش سرمایه خود را در بین آپارتمان های درجه ی دوم و سوم شاهد باشند.

مدیریت املاک و مستغلات

چنانچه می خواهید تا در بازار ملک سرمایه‌ گذاری نمایید، این نکته حائز اهمیت است که این سرمایه‌ گذاری در آینده هزینه‌ هایی برای شما دارد. نیاز دارید تا هر یک مدت یک بار به لوله‌ کشی خانه سر بزنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. سرویس های تهویه نیز به رسیدگی نیاز دارند و هر چند وقت یک بار باید به صورت کلی آن را مورد بررسی قرار دهید.

چنانچه به سرمایه‌ گذاری ملک و اجاره دادن واحدهای آپارتمانی فکر می‌ کنید، این نکته حائز اهمیت است که پس از هر سال برای اجاره دادن واحد به فرد دیگری، ملک شما نیاز به رسیدگی‌ هایی مانند رنگ کردن دیوارها، بررسی لوله‌ کشی، رنگ کاری و … دارد. این را در نظر داشته باشید که رسیدگی نکردن به بیشتر این امور موجب خواهد شد تا در آینده مجبور باشید هزینه گزافی را برای تعمیرات بپردازید و همین موضوع موجب متضرر شدن شما می‌ گردد.

بهترین مناطق تهران برای سرمایه‌ گذاری

امروزه برای سه نوع فعالیت ملکی در تهران، سه گروه منطقه خاص وجود دارد. گروهی از مناطق برای خرید آپارتمان، گروهی دیگر برای اجاره‌ نشینی و بخش سوم مربوط به سرمایه‌ گذاری با خرید زمین جهت ساخت و ساز است. با توجه به رکود و افزایش تقاضا در بازار ملک، روند ساخت و ساز و سایر عوامل، غرب تهران به عنوان بهترین گزینه برای ساخت و ساز به حساب می آید. محله‌ های غربی تهران، با خیابان‌ هایی عریض، بافت نوساز و روند افزایشی ساخت و ساز، دسترسی به اتوبان و بزرگراه‌ های اصلی بهترین گزینه سرمایه‌ گذاری ملک‌ های کوچک به شمار می روند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار مسکن – از صفر تا صد خرید و فروش مسکن

در مناطق فرسوده نیز که شامل ده منطقه از تهران می‌ شود، امکان سرمایه‌ گذاری ملک های فرسوده و ساخت و ساز وجود دارد که گزینه خوبی برای افرادی است که سرمایه کمی در دست دارند. در مناطق چهار، پنج، هفت و هشت با توجه به وجود آپارتمان‌ های نوساز با قیمت‌ هایی نزدیک به میانگین قیمت ملک در تهران، امکان خرید آپارتمان نوساز و سرمایه‌ گذاری ملک بسیار خوب است. مناطق یک، دو و سه نیز شامل گران‌ ترین قیمت‌ ها برای سرمایه‌ گذاری ملک می باشند و برای سرمایه‌ گذاری در این موقعیت‌ ها، به سرمایه کلانی نیاز خواهید داشت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه گذاری طبق موقعیت ملک می تواند بسیار سودده باشد. خرید آپارتمان های نوساز می تواند هزینه تعمیرات و بازسازی را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهد. همچنین مزیت دیگر آن هنگام فروش و یا اجاره دادن ملک است که در این صورت با مشکلی مواجه نمی شوید. زیبایی ساختمان نیز می تواند اهرم بزرگی برای سهولت در اجاره دادن آپارتمان باشد. آپارتمان هایی که نقشه های درستی ندارند، نورگیر نیستند و … بی تردید طرفدار و خریدار زیادی نخواهند داشت. تمام این موارد می تواند به سهولت و سرعت فروش و اجاره آپارتمان کمک بسیاری کند.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، شرایط خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری را کامل مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر به مطلب راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سال 1400 علاقه دارید نیز می توانید از طریق این لینک آنرا بخوانید.

سوالی در مورد خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری دارید؟ بپرسید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *